Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kela joutui maksamaan ennätysmäärän opintolainoja pankeille - nuoret eivät ymmärrä että se on oikea velka joka pitää maksaa takaisin

Vierailija
11.06.2025 |

Kela joutui maksamaan pankeille opiskelijoiden maksamatta jääneitä opintolainoja yli 112 miljoonan euron edestä - enemmän kuin koskaan ennen. Miksi? Koska moni ei ymmärrä, että opintolaina on oikeasti velkaa. He eivät ymmärrä eräännyttämistä, korkoa, takaisinmaksua tai vastuuta. He vain ottavat lainaa, kun "näin kuuluu tehdä", ja jättävät sen myöhemmin yhteiskunnan maksettavaksi.

Suurin osa laiminlyödyistä lainoista tulee ammatillisista oppilaitoksista. Eli sieltä, minne ohjataan juuri ne nuoret, jotka tarvitsevat eniten tukea, turvaa ja ohjausta. Mutta saavatko he sitä? Ei - he saavat 850 €/kk lainaa käteen ja ohjeen "hoida itse".

Mammat. Kuinka moni teistä uskoo, että oma teini ymmärtäisi opintolainan ehdot ja takaisinmaksun todellisuuden? Entä kun sitä ei edes kysytä - luottotietoja ei tarkisteta, mutta silti takauksella rahaa siirretään suoraan tilille?

Pitäisikö KELAn sijaan syyttävän katseen kohdistua vanhempiin, koulujärjestelmään vai politiikkaan, joka ohjaa nuoret velkavankeuteen ennen kuin he ovat koskaan päässeet jaloilleen?

Kommentit (323)

Vierailija
61/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se laina ihan kusetusta. Markkinoitiin korottomana käyttölainana, mitä se ei todellakaan ole. Mulla nyt opintolainan maksuerä 200/kk josta puolet on korkoa.

Se korko on erittäin matala jos vertaat kulutusluottoihin. Kukaan ei sinulle myöntäisi lainaa moisella korolla tai ylipäätään ilman valtion takausta.

Vierailija
62/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

112 miljoonaa? Naurettava summa mistä valitetaan😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse rahoitin opiskeluni lainalla.

Opiskelun loputtua oli sadantonnin laina. Markkoina tosin.

Pitää osata säästää, lainanotto on negatiivista säästämistä.

Nykyajan pullamössösukupolvi haluaa kaikki heti mulle. Ja joku muu maksaa?!"

Itse opiskelin ammattikoulututkinnon ilman lainaa, koska muinoin opintoraha ja asumislisä riitti ihan hyvin elämiseen. Missä diskoissa sinä humputtelit, kun tarvitsit noin valtavan määrän rahaa??

Ei me aikoinaan saatu noin ruhtinaalisia tukia.Taisit käydä amiksesi kotoa?

Ne nousi vasta mun opiskelujen jälkeen.

Opiskelin nopeesti kuudessa vuodessa (josta vuosi intissä) ei siinä paljoa juhlittu. Normaalia soluasumto elämää.

Jotkut kuulemma tosin onnistuivat jopa säästämään armeija aikana.

Ammattikoulun asuntola oli ilmainen ja oppilaitos tarjosi kolme ateriaa päivässä. Miten ihmeessä olet saanut ammattikouluun tuhlattua 6 vuotta??!! Joku erityisvaikeus?

Vierailija
64/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se laina ihan kusetusta. Markkinoitiin korottomana käyttölainana, mitä se ei todellakaan ole. Mulla nyt opintolainan maksuerä 200/kk josta puolet on korkoa.

Se korko on erittäin matala jos vertaat kulutusluottoihin. Kukaan ei sinulle myöntäisi lainaa moisella korolla tai ylipäätään ilman valtion takausta.

Se on selvä. Korkoa siinä kuitenkin on ihan normaalisti euriborin mukaan.

Vierailija
65/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettava summa paitsi jos olisi omia rahoja. Mutta kun ovat jonkun muun niin ei haittaa?

Vierailija
66/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori on pakotettu ottamaan opintolainan vaikka ei pysty maksaa sitä takaisin.

Ja kaikki on pakotettu asumaan yksiöissä samaan aikaan soluasunnot on tyhjillään.

Ei ole enää soluasuntoja. 

Ei ole kysyntää.

Kaikki haluaa keskustan yksiöön tai siis pakotetaan. 

Jotkut joutuu jopa kaksioon tai kattohuoneistoon. Mutta lisäksi vanhemmat joutuvat ottaan kelan maksaman vuokran noista. Eikö ole ihan hirveetä?

Vierailija
67/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matala korko ja massiivinen etu opiskelijalle. Jos ei lainaraha kelpaa niin sitten tekemään töitä jo opiskelujen ohella.

Vierailija
68/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on sulle pikku summa niin lainaa mulle sata milliä.

Vierailija
69/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse rahoitin opiskeluni lainalla.

Opiskelun loputtua oli sadantonnin laina. Markkoina tosin.

Pitää osata säästää, lainanotto on negatiivista säästämistä.

Nykyajan pullamössösukupolvi haluaa kaikki heti mulle. Ja joku muu maksaa?!"

Itse opiskelin ammattikoulututkinnon ilman lainaa, koska muinoin opintoraha ja asumislisä riitti ihan hyvin elämiseen. Missä diskoissa sinä humputtelit, kun tarvitsit noin valtavan määrän rahaa??

Ei me aikoinaan saatu noin ruhtinaalisia tukia.Taisit käydä amiksesi kotoa?

Ne nousi vasta mun opiskelujen jälkeen.

Opiskelin nopeesti kuudessa vuodessa (josta vuosi intissä) ei siinä paljoa juhlittu. Normaalia soluasumto elämää.

Jotkut kuulemma tosin onnistuivat jopa säästämään armeija aikana.

Ammattikoulun as

Olen DI

Vierailija
70/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan eikä mikään PAKOTA ottamaan lainaa.

Opintojen ohella käydään töissä ja eletään tulojen mukaan. Ei ehkä osteta 500 euron festaripassia, tehdä ripsiä ja kynsiä ja reissata Aasiassa, mutta nuo eivät ole mitään perusoikeuksia joita yhteiskunnan tulisi rahoittaa

Vierailija
71/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matala korko ja massiivinen etu opiskelijalle. Jos ei lainaraha kelpaa niin sitten tekemään töitä jo opiskelujen ohella.

Minä tein töitä täyspäiväisesti opintojen ohella, mutta otin myös lainaa koska sen piti olla korotonta. Matkustelin ja ryyppäsin minkä töiltäni ehdin.

Olisinpa tiennyt totuuden.

Vierailija
72/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein töitä täyspäiväisesti opintojen ohella, mutta otin myös lainaa koska sen piti olla korotonta. Matkustelin ja r

Näin varmasti: tyhmyydestä sakotetaan ja tyhmästä päästä kärsii koko ruumis vai miten se meni.

Vierailija
73/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori on pakotettu ottamaan opintolainan vaikka ei pysty maksaa sitä takaisin.

Ja kaikki on pakotettu asumaan yksiöissä samaan aikaan soluasunnot on tyhjillään.

Ei ole enää soluasuntoja. 

Ei ole kysyntää.

Kaikki haluaa keskustan yksiöön tai siis pakotetaan. 

Jotkut joutuu jopa kaksioon tai kattohuoneistoon. Mutta lisäksi vanhemmat joutuvat ottaan kelan maksaman vuokran noista. Eikö ole ihan hirveetä?

Soluasunnot on hanurista, varsinkin kun talon omistaja heittäytyy täysin passiiviseksi kaikkien ongelmien kohdalla ja vastuu vieritetään niille muiden solun asukkaille joiden pitäisi jotenkin saada hölmöilevä kämppäkaveri kuriin ilman mitään keinoja saada sitä kuriin.

Olin yhdellä yliopistokurssilla, ryhmätöissä ryhmään sattui yksi kauempaa tullut vaihto-opiskelija joka kirosi kun hänen solussaan oli joku täys umpijuoppo sekoilemassa kaiket yöt ja talon omistava opiskelijasäätiö tjsp. ei halunnut tehdä ongelmalle mitään tai edes antaa uutta asuntoa mistään kun niistä oli pulaa muutenkin. 

Vierailija
74/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein töitä täyspäiväisesti opintojen ohella, mutta otin myös la

No tyhmyydestä ei ole kyse vaan siitä että laina ei olekaan korotonta vaikka niin väitettiin.

Vierailija
75/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintojen ohella käydään töissä ja eletään tulojen mukaan. Ei ehkä osteta 500 euron festaripassia, tehdä ripsiä ja kynsiä ja reissata Aasiassa, mutta nuo eivät ole mitään perusoikeuksia joita yhteiskunnan tulisi rahoittaa

Jos töissä käymisellä tarkoitat nimenomaan kokoaikatöitä klo 816 ma-pe eikä osa-aikatöitä niin on paljon oppilaitoksia, joissa on 100% läsnäolopakko juuri tuohon kyseiseen kellonaikaan.

Vierailija
76/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis euribor + marginaali, joka on pieni johonkin kulutusluottoon verrattuna. Eli vähintään euribor ja vähän vielä päälle. Ei tuo halpa ole jos euribor on korkealla. Varsinkin jos töitä ei ole kuten nykyään suomessa. 

Vierailija
77/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos ei laina kelpaa niin voidaan ottaa tämäkin tukimuoto pois. Maksakoot opiskelijat siis itse täysimääräisesti opiskelunsa ja hakekoot lainaa vapailta markkinoilta :)

Käytännössä ilmainen opetus on jo yhteiskunnalta riittävä kädenojennus.

Vierailija
78/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos töissä käymisellä tarkoitat nimenomaan kokoaikatöitä klo 816 ma-pe eikä osa-aikatöitä niin on paljon oppilaitoksia, joissa on 100% läsnäolopakko juuri tuohon kyseiseen kellonaikaan.

Yhtälailla etsivä löytää oppilaitoksia jossa nimenomaan on suunniteltu kurssit töissäkäyville tai jopa muualta opiskeleville etänä suoritettaviksi. Ei noita joka paikassa ole ja varmaan joku lääkäriksi opiskelu olisi aika hankalaa etänä :D mutta joitain aloja ja joitain yliopistoja löytyy. 

Vierailija
79/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis euribor + marginaali, joka on pieni johonkin kulutusluottoon verrattuna. Eli vähintään euribor ja vähän vielä päälle. Ei tuo halpa ole jos euribor on korkealla. Varsinkin jos töitä ei ole kuten nykyään suomessa. 

Vali vali. Jos ei tuki kelpaa niin saa maksaa itse. Ota vaikka Klarnalta luotto :D

Vierailija
80/323 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla etsivä löytää oppilaitoksia jossa nimenomaan on suunniteltu kurssit töissäkäyville tai jopa muualta opiskeleville etänä suoritettaviksi. Ei noita joka paikassa ole ja varmaan joku lääkäriksi opiskelu olisi aika hankalaa etänä :D mutta joitain aloja ja joitain yliopistoja löytyy. 

Lääkärin palkasta kyllä makselee lainat takaisin eikä tarvitse työpaikasta stressata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän