Yle: Kela joutui maksamaan ennätysmäärän opintolainoja pankeille - nuoret eivät ymmärrä että se on oikea velka joka pitää maksaa takaisin
Kela joutui maksamaan pankeille opiskelijoiden maksamatta jääneitä opintolainoja yli 112 miljoonan euron edestä - enemmän kuin koskaan ennen. Miksi? Koska moni ei ymmärrä, että opintolaina on oikeasti velkaa. He eivät ymmärrä eräännyttämistä, korkoa, takaisinmaksua tai vastuuta. He vain ottavat lainaa, kun "näin kuuluu tehdä", ja jättävät sen myöhemmin yhteiskunnan maksettavaksi.
Suurin osa laiminlyödyistä lainoista tulee ammatillisista oppilaitoksista. Eli sieltä, minne ohjataan juuri ne nuoret, jotka tarvitsevat eniten tukea, turvaa ja ohjausta. Mutta saavatko he sitä? Ei - he saavat 850 €/kk lainaa käteen ja ohjeen "hoida itse".
Mammat. Kuinka moni teistä uskoo, että oma teini ymmärtäisi opintolainan ehdot ja takaisinmaksun todellisuuden? Entä kun sitä ei edes kysytä - luottotietoja ei tarkisteta, mutta silti takauksella rahaa siirretään suoraan tilille?
Pitäisikö KELAn sijaan syyttävän katseen kohdistua vanhempiin, koulujärjestelmään vai politiikkaan, joka ohjaa nuoret velkavankeuteen ennen kuin he ovat koskaan päässeet jaloilleen?
Kommentit (323)
Siis eka painotetaan sitä lainan ottoa, että valmistuu mahd. nopeaan ja pääsee työelämään. Pienennetään opintotukea, ja tehdään opintojen rahoituksesta lainapainotteista.
Sitten osoitetaan syyttävällä sormella opiskelijaa joka valmistuu kortistoon eikä pysty maksamaan lainaa takaisin. Aika härskiä peliä.
Vierailija kirjoitti:
Nuori on pakotettu ottamaan opintolainan vaikka ei pysty maksaa sitä takaisin.
Ja kaikki on pakotettu asumaan yksiöissä samaan aikaan soluasunnot on tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa ei kannata maksaa takaisin. Sitä varten siinä on valtiontakaus.
Kai sä ymmärrät, että se valtiontakaus on takaus pankille saada laina takaisin eikä niin, ettei lainaa tarvi koskaan maksaa jos kela maksaa valtiontakauksen pankille, olet sen jälkeen velkaa kelalle, joka perii sitä sinulta..- ei ole vapaudut velasta korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki on pakotettu asumaan yksiöissä samaan aikaan soluasunnot on tyhjillään.
Samoin olemaan tekemättä mitään lattekupposen ääressä.. ainakin itse tein opiskelujen ohessa töitä myös .. olihan se rankkaa luentojen jälkeen mennä vielä töihin ja lukea tentteihin yöllä, mutta tässä sitä ollaan, opinlaina maksettu pois ennen aikojaan ja työelämässä porskuttaen
Eivät ymmärrä? Lainaa pusketaan nuorille käytännössä väkisin, opiskeluaikaa lyhennetään väkisin että valmistuisi nopeasti eikä jäisi roikkumaan (ja odottamaan esim. parempaa työllisyystilannetta) ja sitten pikaisesti valmistuva ison lainansa kanssa valmistuu työttömäksi ja huomaa ettei sitä lainaa maksella takaisin millään toimeentulotuella korkoineen.
Ei tuo vaikuta siltä etteikö nuoret ymmärtäisi vaan siltä ettei poliitikko-broilerit sekä ymmärrä että mikä pahinta välitä siitä minkälaiseen tilanteeseen nuo kansaa ajaa vuosikymmenten umpisurkealla ja ailahtelevalla asioidenhoidolla. Oma palkka kyllä nousee säännöllisesti mutta kansalla ei tätä vauhtia toimi muu kuin velkaantuminen, ja maksuhäiriöt.
Ja ei, vasemmisto ei tehnyt tuon eteen mitään, ja kumma kyllä, kokoomus petterin ja sanni g-l:n toimesta osoittautui vielä surkeammaksi mikä on jo saavutus ottaen huomioon miten surkea valittujen bimbojen vasurihallitus oli viimeksi.
Persuilla olisi paikka mutta veikkaan että nuo typeryyttään heittäytyy sinne missä ääniä ei ole eli hokemaan vanhaa kunnon moskovan hybridiprojektia eli maahan tulijoita yms.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti se Kelan maksettaviksi jäävien lainojen määrä moninkertaistui vuonna 2023 ja siitä kasvu on vain jatkunut. Mitähän muuta tapahtui 2023?
Kuva kasvusta löytyy tuosta Ylen jutusta.
Taitaa olla pitkälti kyse korona-aikana valmistuneista nuorista, vai mitenkäs nopeasti niitä opintolainoja aletaan periä? Eli varmaan sellaista väliinputoajaporukkaa, joka on ollut vielä maksullisen toisen asteen piirissä eivätkä ole saaneet valmistumisen jälkeen töitä. Ja korona-aikana lisäksi syrjäytyi paljon nuoria.
"Itse rahoitin opiskeluni lainalla.
Opiskelun loputtua oli sadantonnin laina. Markkoina tosin.
Pitää osata säästää, lainanotto on negatiivista säästämistä.
Nykyajan pullamössösukupolvi haluaa kaikki heti mulle. Ja joku muu maksaa?!"
Itse opiskelin ammattikoulututkinnon ilman lainaa, koska muinoin opintoraha ja asumislisä riitti ihan hyvin elämiseen. Missä diskoissa sinä humputtelit, kun tarvitsit noin valtavan määrän rahaa??
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä lainoja työttömänä takaisin maksaa?
500 €/kk ei riitä vuokraan, ruokaan ja opintolainaan. Maksuja on pakko priorisoida.
Mites on kulutuksen suhtetuttaminen tuloihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää soluasuntoja.
No onhan se laina ihan kusetusta. Markkinoitiin korottomana käyttölainana, mitä se ei todellakaan ole. Mulla nyt opintolainan maksuerä 200/kk josta puolet on korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni noista opintolainansa maksamatta jättävistä suuri osa on U L K K A reita. Tottuneet vähän toisenlaiseen kulttuuriin siis.
Ei. Suurin osa maksamattomia opintolainoja on ihan kantasuomalaisten opintolainoja.
Älä kirjoita disinformaatiota.
Lainat menevät uloskirjaukseen kun ulkkarit vaan häipyvät maasta.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se laina ihan kusetusta. Markkinoitiin korottomana käyttölainana, mitä se ei todellakaan ole. Mulla nyt opintolainan maksuerä 200/kk josta puolet on korkoa.
Omassa oli erikseen 2x vuodessa korkolasku, muuten kuukausittain oli vain lyhennys. Tietty joku 500 + se normikuukausilyhennys on aika tiukka paikka säästää jostain kelatyöttömyyskorvauksesta, ja mahdoton toimeentulotuesta kun kelassa nuo katsoo tilillä olevat säästöt varoiksi jotka vähentää seuraavien kuukausien tukea. Eli käytännössä nuo haluaa pakottaa ihmisille maksuhäiriöt tuonkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain opintolainan korkoineen anteeksi. Eikä luottotiedot menneet.
Kela maksaa opintolainan takaajana pankille ja perii sen jälkeen opiskelijalta koko pankille maksetun summan eli opintolainan takaussaatavan 4 %:n korolla. Opiskelija voi neuvotella opintolainan takaussaatavan maksamisesta Kelan perintäkeskuksen kanssa. Jos opiskelija ei maksa summaa Kelalle, se peritään ulosoton kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin olemaan tekemättä mitään lattekupposen ääressä.. ainakin itse tein opiskelujen ohessa töitä myös .. olihan se rankkaa luentojen jälkeen mennä vielä töihin ja lukea tentteihin yöllä, mutta tässä sitä ollaan, opinlaina maksettu pois ennen aikojaan ja työelämässä porskuttaen
Miksi porskutat töissä? Eikö työnantaja puutu siihen?
Työllistyitkin varmaan kävelemällä firmaan suoraan johtajan puheille, sitten katse silmiin ja jämerä kädenpuristus? Oikeasti sinä olet se todellinen pullamössösukupolvi :D
Vierailija kirjoitti:
Siis eka painotetaan sitä lainan ottoa, että valmistuu mahd. nopeaan ja pääsee työelämään. Pienennetään opintotukea, ja tehdään opintojen rahoituksesta lainapainotteista.
Sitten osoitetaan syyttävällä sormella opiskelijaa joka valmistuu kortistoon eikä pysty maksamaan lainaa takaisin. Aika härskiä peliä.
Opintolaina on se alkuperäinen opintotuki. Voitaisiin hyvin siirtyä takaisin 100% lainaperustaiseen opintotukeen. Ja sitä vartenhan se valtiontakaus on että pankit uskaltavat antaa lainaa..
Vierailija kirjoitti:
34 jatkaa: Sitten Kela julkaisee ihmettelyä miten ei opintolainoja makseta takaisin - kaksinaamaista touhua.
Ja missä työpaikat, jotta selviäisi veloista?
Perustapa pari noin alkuunsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa ei kannata maksaa takaisin. Sitä varten siinä on valtiontakaus.
Kai sä ymmärrät, että se valtiontakaus on takaus pankille saada laina takaisin eikä niin, ettei lainaa tarvi koskaan maksaa jos kela maksaa valtiontakauksen pankille, olet sen jälkeen velkaa kelalle, joka perii sitä sinulta..- ei ole vapaudut velasta korttia.
Eikä pidä ollakaan. Kyllä se laina vanhenee aikanaan, mutta parempihan se on mennä töihin kun paikka aukeaa ja alkaa maksella.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin ammattikoulututkinnon ilman lainaa, koska muinoin opintoraha ja asumislisä riitti ihan hyvin elämiseen. Missä diskoissa sinä humputtelit, kun tarvitsit noin valtavan määrän rahaa??
Ei me aikoinaan saatu noin ruhtinaalisia tukia.Taisit käydä amiksesi kotoa?
Ne nousi vasta mun opiskelujen jälkeen.
Opiskelin nopeesti kuudessa vuodessa (josta vuosi intissä) ei siinä paljoa juhlittu. Normaalia soluasumto elämää.
Jotkut kuulemma tosin onnistuivat jopa säästämään armeija aikana.
34 jatkaa: Sitten Kela julkaisee ihmettelyä miten ei opintolainoja makseta takaisin - kaksinaamaista touhua.
Ja missä työpaikat, jotta selviäisi veloista?