Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä tällainen käytäntö mökkeilyn suhteen?

Vierailija
10.06.2025 |

Mökille ei saa mennä, jos vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole mukana. Kaikki lapsenlapset ovat jo aikuisia ja suurimmalla osalla jo puolisot ja perhettä, joten olisi mukava mennä mökille ihan omalla porukalla. Koko perheellä mökkirakennuksessa on ahdasta, ja aikuisetkin joutuvat nukkumaan tuvassa. 

Kun vanhemmiltani kyselee asiasta, he eivät taivu siihen, että ilman heitä menisimme sinne. Mahdollisuus mennä on aina heistä riippuvainen. Ymmärrän, että hehän sen omistavat, mutta tällä tavalla mökistä ei oikein ole ollut iloa meille, koska ensinnäkään aikataulumme eivät aina täsmää.

Olenko itsekäs kun ajattelen, että kyllä aikuisten (30-v.) lasten voi olettaa pitävän mökistä huolta?

Kommentit (273)

Vierailija
221/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa oma mökki. Heidän mökki, heidän säännöt.

Riippuu nyt kyllä tilanteesta. Jos mökki on peritty, se kuuluu tavallaan jälkeläisille laajassa merkityksessä. Siis ihan puhtaasti moraalin kannalta ei ole syytä, miksi juuri tuo nykyinen omistajasukupolvi saisi sen omia kokonaan. Juridisesti toki on oikeus määrätä, mutta se on vähän samanlainen oikeus kuin oikeus käydä vieraissa. Laillinen oikeushan sekin on, mutta ei edistä lämmintä tunnelmaa perheessä.

Tosin itsellänikin tekee tiukkaa päästää opiskelevat lapset kavereineen mökille keskenään bilettämään.

Minä olen eri mieltä. Omaisuus on sen omaisuutta, joka sen omistaa. Sen voi myydä tai lahjoittaa kenelle haluaa. Nykyään ihmisillä on noita perintömökkejä. Monet kaukana, ja samoille ihmisille kertyy useita. Ei niitä ole mitään moraalista velvollisuutta säilöä kenellekään. Niitä voi myydä, ja jokainen ostaa itse mieleisensä itselleen hyvältä paikalta. 

Vierailija
222/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma matkailuauto- tai vaunu. Sillä voit reissata kaikessa rauhassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on vain numeroita.

Vierailija
224/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan poikkeus kun tosi monet ketjusta on sitä mieltä että tuo on ihan jees, mutta minusta tuo on outoa.

Mökkiä meillä ei ole enää ollut muutamaan vuoteen kun olemme sen myyneet mutta silloin kun vielä oli niin ei olisi tullut mieleenkään että sinne ei jo aikuinen lapseni olisi saanut mennä ilman minua tai puolisoani vaikka me sen omistimme.

Mä olen sitten myös toinen outo. Ei tulisi mieleenkään, ettei lapseni voisi mennä mökille. Samalla lailla hän saa myös asuntoauton lainaan. 

Isälläni oli aikoinaan mökki, jossa me aikuiset lapset saatiin käydä yksin ja olla pitkiäkin aikoja. Mietin vain sitä, että tuollainen ei saa mennä kuulostaa lähinnä minulle siltä, ettei perheessä ole aitoa rakkautta. Ei se mihinkään napanuoraan liity millään lailla, vaan välittämiseen ja siihen, että haluaa lähimmille hyvää. Näin sen itse näen. 

Sama meillä. Tietenkin saa mennä. Saamme myös mennä ystävän mökille, kun he itse eivät käytä sitä, tai lainata veljen perheen venettä. Meiltä taas saavat kaikki läheiset lainata niin peräkärryn kuin asuntoautonkin. Ja on vain kiva, jos meidän talossamme haluaa joku majailla poissaolomme aikana. En ole mitenkään mustasukkainen omaisuudestani, enkä ole huomannut sellaista sukulaisten tai ystävienkään kesken. Ja nyt kun luen tätäkin keskustelua, olen tilanteesta erittäin onnellinen.

Vierailija
225/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tällaisia "neuvoja" tulee vastaan täällä. Tarkoitukseni oli kyllä kysyä muiden mökkiläisten mielipiteitä. Annatteko te mökinomistajina ja vanhempina mökin lastenne käyttöön?

Ap

Rehellisesti sanottuna, kyllä se ottaa päähän, kun mökin käyttö ei ole ilmaista, maksaa pienestä (keskisuurelta) eläkkeestä ylimääräisiä kuluja, kun kulutustottumukset poikkeavat. 

Keväällä olivat viikon ja puita meni monta kuutiota, kun grillillä oli niin kylmä ja halusivat ulos lämpöä, samoin sähköä ei säästetä, roskat jätetään mökille, samoin likaiset pyyhkeet, ei siivota jne. 

Uhripisteitä ropisee täältä, köyhät, sairaat vanhukset viimeisillä roposillaan ostaneet polttopuita, nyt uhkaa kuoliaaksi jäätymin

Ei ole meillä ollut ongelmaa jostain polttopuista tai sähkölaskuista, ollaan maksettu laskut eikä ole tehnyt tiukkaa. Meillä on jätehuolto ja pyykkikone, ja aina on ollut kaikki siistiä meidän nuorten jäljiltä. Mutta jos noissa on epäselvää, niin sopikaa säännöt, ja jos maksut on ongelma, niin kannattaa sopia että nuoriso maksaa oman osuutensa kuluista. Tai jos tuo ei toimi, niin sitten eivät tosiaan käytä sitä mökkiä, syttäkööt itseään.

No juuri tämä, mutta kun ei tänne tulla kertomaan siitä miten asiat sujuu normaaleilla ihmisillä, joko lapset on ihan sikoja tai vanhemmat ihan mulkkuja. Mutta todella erikoiselta yhtä kaikki vaikuttaa osa perheistä ja niiden dynamiikasta, ehkä meidän perhe ei olekaan ihan niin huonolla tolalla🤭

Vierailija
226/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma olisi hyvä paikka jokaiselle jos kaiken saisi ilmaiseksi tai talkoilla. 

Vierailija
227/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen mökillä käyvä aikuinen on kyllä velvollinen maksamaan vuokraa. Eihän kenenkään mökki ole sentään ilmais-ämpäri?

Sitä on kuulkaa monenlaisia kuluja jotka pitää maksaa  mökin omistajan mm.kiinteistövero, vakuutukset, sähköt, vedet, erilaisia huoltoja yms.

Vierailija
228/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Saa tietenkin, mutta miksi EI haluaisi omia lapsiaan mökillensä?"

No juuri siitähän tässä ketjussa keskustellaan.....

Jotkut eivät halua. Jotkut haluavat. Jotkut ottavat vastaan vastentahtoisesti. 

Jos kaikki haluaisivat omat (aikuiset) lapsensa mökillensä, ei ap olisi tehnyt aloitusta eikä tätä koko keskustelua olisi.....

En kyllä näe mitään muuta syytä miksi lapsiaan ei haluaisi mökille kuin että ei pidä omista lapsistaan. Mutta ehkä tämä on sitten yleisempää kuin olin ajatellut.

Voi kai lapsesta pitää ja rakastaa mutta samaan aikaan tajuta, että lapsi ja/tai tämän puoliso ja/tai tämän lapset ovat sottapyttyjä lokkeilijoita. Esimerkiksi.

Ei elämä ja ihmissuhteet ole juuri koskaan niin mustavalkoisia kuin jotkut tuntuvat ajattelevan.

<

Tai saattaa rakastaa lastaan hyvinkin paljon, mutta tämän puolison kanssa ei tule toimeen, hienosteleva kaupunkilainen, joka pelkää hyttysiä, karhuja, kynnen katkeamista kaikenkaikkiaan siis ihminen, joka ei mökkiolosuhteissa (vaikka mökkimme on ihan hyvin varusteltu) pärjää, kun hiuksetkin alkavat haista niiin kamalalle grillin savussa ja menevät muutenkin hirveiksi järvessä uimisesta. Ihan ok tyttö hän on, kaupungissa kun käyvät meillä. Kuitenkin maailmamme ovat aika kaukana toisistaan, hänen on kovin ulkonäkökeskeinen. Me, vaikka kaupungissa asumme ja hyvissä työpaikoissa olemme, taas pidämme liikkumisesta luonnossa ja sen tyyppisistä asioista. En kyllä heidän haluaisi mökillemme menevän, enkä myöskään halua heidän sinne tulevan vaikka olemme itsekin siellä. Arki ja työelämä on kiireistä ja ihmisten täyttämää. Menen mökille, myös ihan yksin, saadakseni rauhaa ja hiljaisuutta ympärilleni. En kaipaa sinne ketään valittamaan enkä passuuttamaan itseään. Jos lapsemme, muutkin kuin tämä yksi, haluavat tulla sinne käymään, niin tervetuloa. Paino sanalla käymään. Muutamaksi tunniksi, saunomaan, uimaan, syömään ja sitten hei hei. Minä olen lapsiperheen tohinavuodet käynyt läpi, ja nyt tarvitsen aikaa itselleni rauhoittumiseen ja työstä irtautumiseen.

Vierailija
229/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen mökillä käyvä aikuinen on kyllä velvollinen maksamaan vuokraa. Eihän kenenkään mökki ole sentään ilmais-ämpäri?

Sitä on kuulkaa monenlaisia kuluja jotka pitää maksaa  mökin omistajan mm.kiinteistövero, vakuutukset, sähköt, vedet, erilaisia huoltoja yms.

En kannata mökinomistajien hyväksikäyttöä, mutta esim. kiinteistövero nyt on ihan sama käytetään sitä mökkiä sitten vuodesta kaksi viikkoa tai kuusi kuukautta. Eikä kattokaan sen enempää kulu tai korjauksia vaadi vaikka sen alla nukkuisi useampia ihmisiä. Kulujen jakaminen ihan sentilleen oman porukan kanssa on pikkumaista.

Vierailija
230/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mökillä ei kyllä kulut juurikaan lisäänny, vaikka joku olisi siellä silloin kuin me emme. Päinvastoin, tuleepahan olo ettemme maksa tyhjästä.

Vierailija
231/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sä ajattelit, että.me jotka lapselle mökin mielellään annamme, emme tietäisi näitä kuluja? Hyvin pieni osa kuluista on lisää siihen, että mökillä olisi joku. Talot myös pitävät siitä, että siellä on asukkaita. Ne eivät rapistu niin helposti ja tämä on ihan tosi asia! Mutta sinä saat tehdä kiin kuin haluat lastesi kanssa. Anna meidän kuitenkin ihmetellä tätä. Lapseni ovat rakkaita minulle, mielelläni annan heille omastani, vaikka se olisi välillisesti rahaa. 

Vierailija
232/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis osta oma mökki. Olen itsekin 30v. perheellinen ja en ymmärrä nyt yhtään. Siis eihän se mökki teidän ole? Itsellä ei tulisi mieleenkään mennä vanhempien mökille omalla porukalla. Kerran vuokrattiin mökki viikoksi toisaalta.

Vierailija
233/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mökki, jota omat ja sukulaislapset (yht. 8) perheineen saavat käyttää vapaasti.

Olen mökillä kaikki lomani ja vapaapäivät. Jos haluaa ilman minua lomailla, niin joutuu itse sumplimaan. Minulle käy yksin olo tai isokin porukka. Minulle on oma makuuhuone, sitä eivät muut saa käyttää. 

Vaadin sähkörahaa 20e viikonlopusta tai 50e viikosta. Jokainen ostaa omat ruokansa, vessapaperit yms. rahoitetaan pullorahoilla. En passaa, kaikki paikalla olijat sukupuolesta riippumatta osallistuvat ruoan laittoon, siivoukseen ja kunnostustöihin. Jokainen hoitaa omat lapsensa tai pyytää apua. Loppusiivous pitää tehdä huolella. Muuten mökillä saa olla ja elää miten haluaa. 

Toisten lasten mielestä olen pihi ja pidän orjaleiriä. He käyvät äkkiseltään kahvilla kerran kesässä. Toiset pitävät systeemiä reiluna ja ovat pitkiä aikoja.

Vierailija
234/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieki oon osallisena perintömökis enkä pääse siitä eroon vaik en koskaan siel käy. Miul tuloo kuitenki laskui kute kiinteistövero, mökin maalaamisen ja sisärempan laskui, tieosakaskunnan maksu, sähkölasku ym. mitä kaikkee pakollisii on ja mitä kaikkee mökkii käyttävä vaan keksii sinne hankkii tai siel teettää. On suana tapella. Vituttttaa. 

Perinnöstä voi kieltäytyä. 

Ja yhteismökin voi vaatia myyntiin/oma osuus lunastettavaksi.

Vierailija
235/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo lähelle 40v, kun isäni lopulta uskoi, että pärjäilen yksinkin mökillä :D Eipä tuo kyllä haitannut, että ukko oli siellä seurana, hänen mökkihän se on, ja hän mielellään aina minut ja lapsenlapset sinne kutsui, jos puolella sanalla vihjattiin, että voisimme tulla.

Vierailija
236/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ruikun ruikun, mitä ostit mökin jos on noin tiukkaa. Ylimääräiset käyttäjät ei vaikuta suureen osaan noista kuluista ja varsinkaan kulutus ei eroa millään tavalla siitä, ollaanko mökillä yhtä aikaa vanhempien kanssa vai ilman vanhempia. Hyi hitto harva asia inhottaa niin paljon kuin pihit nillittäjät. Onnea vaan sun lapsille, on niillä herttainen vanhempi. Minä en maksa vanhemmilleni mitään enkä voisi kuvitellakaan pyytäväni lapsiltani rahaa tuollaisesta, onneksi ei olla sukua.

Vierailija
237/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ikinä ottaisi lapsiltani mökinvuokraa. Niin köyhä en ole. Lopulta kaikki, mitä omistan, menee lapsille kuitenkin.

Vierailija
238/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään käytäntöä. Onneksi ei tarvii enää käydä mökillä. 

Vierailija
239/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itsekäs kun ajattelet että mökki on sinun ja perheesi käytössä milloin itse haluatte ja vanhemmat maksavat mökin kulut.

No jaa. Tunnen useita isovanhempia jotka iloiten antavat mökkiään lastensa perheille käyttöön. Kun haluavat jälkeläisilleen iloa tuottaa. 

Minusta nämä isovanhemmat on niitä itsekkäitä, rakastavat materiaa enempi kuin lapsiaan. 

Vierailija
240/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut sellaista sääntöä. Nyt minulla on kaksi poikaa 24 v ja 22 v. Nuorempi saa tulla mökille yksin, koska hän on luonteeltaan tunnollinen ja säntillinen. Vanhempi ei, hän voi epähuomiossa vaikka polttaa mökin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan