Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä tällainen käytäntö mökkeilyn suhteen?

Vierailija
10.06.2025 |

Mökille ei saa mennä, jos vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole mukana. Kaikki lapsenlapset ovat jo aikuisia ja suurimmalla osalla jo puolisot ja perhettä, joten olisi mukava mennä mökille ihan omalla porukalla. Koko perheellä mökkirakennuksessa on ahdasta, ja aikuisetkin joutuvat nukkumaan tuvassa. 

Kun vanhemmiltani kyselee asiasta, he eivät taivu siihen, että ilman heitä menisimme sinne. Mahdollisuus mennä on aina heistä riippuvainen. Ymmärrän, että hehän sen omistavat, mutta tällä tavalla mökistä ei oikein ole ollut iloa meille, koska ensinnäkään aikataulumme eivät aina täsmää.

Olenko itsekäs kun ajattelen, että kyllä aikuisten (30-v.) lasten voi olettaa pitävän mökistä huolta?

Kommentit (273)

Vierailija
201/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: kenen omistuksessa se mökki on tarkalleen? Omistajahan määrää kuka ja miten mökkiä käyttää.

Tottakai omistaja määrää.

Mutta onhan tuo melkoinen epäluottamuksen osoitus, jos lapsia ei voi päineen päästää mökille. Omasta mielestäni täysin käsittämätöntä, jos taustalla ei ole mitään syytä, mikä antaisi tuollaiseen epäluottamukseen aihetta.

Ei siis kyse ole siitä, etteikö omistaja saisi määrätä omasta mökistään, mutta omituista tuo kyllä on. Luulisi, että siitä olisi myös hyötyä omistajalleen, mikäli mökillä olon vastineeksi lapset tekisivät siellä pieniä pihahommia yms.

Yhtä iso epäluottamuksenosoitus on se, että lapset eivät päästä vanhempiaan kaupunkiasuntoon siksi aikaa, kun itse ovat poissa. Kiva olisi anopin ja appiukon asustella maksutta ka

Mitä sä selität, kyllä mun vanhemmat ja muutkin sukulaiset on olleet meillä vaikka itse ei ole oltu kotona. Teillä on ihan pimeitä perheitä mutta älkää nyt silti luulko että kaikilla on yhtä pimeetä

Vierailija
202/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo varmaan riippuu mökistä ja sänkyjen määrästä. Meillä on mökillä yläkerrassa kaksi makuuhuonetta, toinen on meille ja toinen on aina ollut "lastenhuone". Ei tietenkään meidän sänkyyn saa mennä, jos siellä on meidän lakanat, eikä vaatekaapista tietenkään oteta toisten vaatteita. Myös ap:n tapauksessa ymmärtäisin, että sänkyjä on kyllä riittävästi, koska käyvät mökillä vanhempiensa kanssa perheineen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tällaisia "neuvoja" tulee vastaan täällä. Tarkoitukseni oli kyllä kysyä muiden mökkiläisten mielipiteitä. Annatteko te mökinomistajina ja vanhempina mökin lastenne käyttöön?

Ap

Rehellisesti sanottuna, kyllä se ottaa päähän, kun mökin käyttö ei ole ilmaista, maksaa pienestä (keskisuurelta) eläkkeestä ylimääräisiä kuluja, kun kulutustottumukset poikkeavat. 

Keväällä olivat viikon ja puita meni monta kuutiota, kun grillillä oli niin kylmä ja halusivat ulos lämpöä, samoin sähköä ei säästetä, roskat jätetään mökille, samoin likaiset pyyhkeet, ei siivota jne. 

Uhripisteitä ropisee täältä, köyhät, sairaat vanhukset viimeisillä roposillaan ostaneet polttopuita, nyt uhkaa kuoliaaksi jäätyminen voi kurjuus, ja kaiken takana kavalat, itsekkäät porsaslapset!

Vierailija
204/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama paitsi olemme jo 50v., lapsenlapset aikuisia ja mieheni on aina remontoinut vanhempiensa mökkiä ilmaiseksi. Silti emme saa käydä siellä ilman appivanhempia. Anoppia on aina pelottanut miten pärjäämme lastemme kanssa veden lähellä ja muutenkin alkeellisissa olosuhteissa. Hänen on pitänyt aina varmistaa että lapsilla on riittävästi vaatteita, ruokaa sekä tulla vahtimaan veden ääreen. Ei riitä, että me vanhemmat vahdimme. Tämä koskee myös täysi-ikäisiä lapsiamme, eiväthän he voi osata pitää huolta edes itsestään. Näin on asian perustellut ja joku ystävätär oli nauranut anopille luullen tämän vitsailevan, mutta ei.

Vierailija
205/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voi kai lapsesta pitää ja rakastaa mutta samaan aikaan tajuta, että lapsi ja/tai tämän puoliso ja/tai tämän lapset ovat sottapyttyjä lokkeilijoita. Esimerkiksi."

Rakkaus on juuri sitä että hyväksyy toiset myös huonoine puolineen. Ei ole mitään erityistä rakkautta ottaa vastaan huomaamattomia ja helppoja vieraita jotka auttavat kaikessa eivätkä vaadi mitään. Siihen pystyy kuka vain.

Kyllä, mutta jossakin vaiheessa pitää saada myös lopettaa se jatkuva ylläpito ja jälkien siivoaminen.

Vierailija
206/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tällaisia "neuvoja" tulee vastaan täällä. Tarkoitukseni oli kyllä kysyä muiden mökkiläisten mielipiteitä. Annatteko te mökinomistajina ja vanhempina mökin lastenne käyttöön?

Ap

Rehellisesti sanottuna, kyllä se ottaa päähän, kun mökin käyttö ei ole ilmaista, maksaa pienestä (keskisuurelta) eläkkeestä ylimääräisiä kuluja, kun kulutustottumukset poikkeavat. 

Keväällä olivat viikon ja puita meni monta kuutiota, kun grillillä oli niin kylmä ja halusivat ulos lämpöä, samoin sähköä ei säästetä, roskat jätetään mökille, samoin likaiset pyyhkeet, ei siivota jne. 

Uhripisteitä ropisee täältä, köyhät, sairaat vanhukset viimeisillä roposillaan ostaneet polttopuita, nyt uhkaa kuoliaaksi jäätyminen voi kurjuus, ja kaiken takana ka

Ei ole meillä ollut ongelmaa jostain polttopuista tai sähkölaskuista, ollaan maksettu laskut eikä ole tehnyt tiukkaa. Meillä on jätehuolto ja pyykkikone, ja aina on ollut kaikki siistiä meidän nuorten jäljiltä. Mutta jos noissa on epäselvää, niin sopikaa säännöt, ja jos maksut on ongelma, niin kannattaa sopia että nuoriso maksaa oman osuutensa kuluista. Tai jos tuo ei toimi, niin sitten eivät tosiaan käytä sitä mökkiä, syttäkööt itseään. 

Vierailija
207/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan poikkeus kun tosi monet ketjusta on sitä mieltä että tuo on ihan jees, mutta minusta tuo on outoa.

Mökkiä meillä ei ole enää ollut muutamaan vuoteen kun olemme sen myyneet mutta silloin kun vielä oli niin ei olisi tullut mieleenkään että sinne ei jo aikuinen lapseni olisi saanut mennä ilman minua tai puolisoani vaikka me sen omistimme.

Mä olen sitten myös toinen outo. Ei tulisi mieleenkään, ettei lapseni voisi mennä mökille. Samalla lailla hän saa myös asuntoauton lainaan. 

Isälläni oli aikoinaan mökki, jossa me aikuiset lapset saatiin käydä yksin ja olla pitkiäkin aikoja. Mietin vain sitä, että tuollainen ei saa mennä kuulostaa lähinnä minulle siltä, ettei perheessä ole aitoa rakkautta. Ei se mihinkään napanuoraan liity millään lailla, vaan välittämiseen ja siihen, että haluaa lähimmille hyvää. Näin sen itse näen. 

Ps. Pakko sanoa, että kiitos isä. Tästäkin huomaan kuinka lämmin ja välittävä olet. 

Vierailija
208/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa oma mökki. Heidän mökki, heidän säännöt.

Riippuu nyt kyllä tilanteesta. Jos mökki on peritty, se kuuluu tavallaan jälkeläisille laajassa merkityksessä. Siis ihan puhtaasti moraalin kannalta ei ole syytä, miksi juuri tuo nykyinen omistajasukupolvi saisi sen omia kokonaan. Juridisesti toki on oikeus määrätä, mutta se on vähän samanlainen oikeus kuin oikeus käydä vieraissa. Laillinen oikeushan sekin on, mutta ei edistä lämmintä tunnelmaa perheessä.

Tosin itsellänikin tekee tiukkaa päästää opiskelevat lapset kavereineen mökille keskenään bilettämään.

Vierailija
209/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuo varmaan riippuu mökistä ja sänkyjen määrästä. Meillä on mökillä yläkerrassa kaksi makuuhuonetta, toinen on meille ja toinen on aina ollut "lastenhuone". Ei tietenkään meidän sänkyyn saa mennä, jos siellä on meidän lakanat, eikä vaatekaapista tietenkään oteta toisten vaatteita. Myös ap:n tapauksessa ymmärtäisin, että sänkyjä on kyllä riittävästi, koska käyvät mökillä vanhempiensa kanssa perheineen. 

Eikö niitä lakanoita voi vaihtaa? Mä todella toivon että teidän kaltaisilla mökin omistajilla ei tule tarvetta lasten avulle myöhemmässä vaiheessa. 

Vierailija
210/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama paitsi olemme jo 50v., lapsenlapset aikuisia ja mieheni on aina remontoinut vanhempiensa mökkiä ilmaiseksi. Silti emme saa käydä siellä ilman appivanhempia. Anoppia on aina pelottanut miten pärjäämme lastemme kanssa veden lähellä ja muutenkin alkeellisissa olosuhteissa. Hänen on pitänyt aina varmistaa että lapsilla on riittävästi vaatteita, ruokaa sekä tulla vahtimaan veden ääreen. Ei riitä, että me vanhemmat vahdimme. Tämä koskee myös täysi-ikäisiä lapsiamme, eiväthän he voi osata pitää huolta edes itsestään. Näin on asian perustellut ja joku ystävätär oli nauranut anopille luullen tämän vitsailevan, mutta ei.

Miten 50-vuotiaalla voi olla aikuisia lapsenlapsia? Hädin on omat lapset aikuisia useimmilla. 

Vierailija
211/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos. 

Isän puolelta on kolmekin suvun yhteiskäytössä olevaa mökkiä piharakennuksineen. Isällä on seitsemän sisarusta, että siksi mökkejäkin on... Isä on itse tehnyt viisi lasta, muuta ovat maltillisesti lisääntyneet. Mökit omistaa nykyään isovanhemmat. Alunperin isoisovanhemmat, jotka ovat elossa, mutta tekivät sukupolven vaihdon kymmenisen vuotta sitten jo.

Meillä on googlessa kalenteri, johon varaukset kirjataan. Kesässä on neljä viikkoa, jotka on varattu kaikille. Keväällä yksi viikko pääsiäiseen liitettynä, sitten juhannusviikko, elokuussa viikko ennen koulun alkua, syksymmällä yksi viikko, että laitetaan paikat talviteloille.

Loput ajat ovat sitten varauksen mukaan. Meillä oli joku päivämääräsysteemikin käytössä yhdessä vaiheessa, ettei kukaan mene ja varaa yhtä mökkiä itselleen koko kesäksi. Pappa pikkasen ärähti siitä ja sitten tuli vakiomäärät päiviä, mutta siitä on lipsuttu.. Sitten kalenteriin voi merkata, että jos halua olla vain itekseen tai mahtuu vielä niin ja niin monta tyyppiä.

Kaikki käyttäjät maksavat papalle käyttönsä mukaan + tietty korvaus, että saa remppoja, hankintoja tms tehtyä. Nää hoituu tosiaan isoisän kautta.. jos jollain tiukempaa rahan kanssa, niin ei tarvii huutellua kuunnella, että noi eivät maksaneet. Maksavat sitten kun rahaa on enemmän näpeissä... ehkä.

Sieltä saa kaikki kasviksia, hedelmiä, marjoja.. yhdessä laitetaan, yhdessä hoidetaan ja kerätään. Tekevää sorttia ollaan, jos joku esityy jalan murtumisen vuoksi, niin hänkin saa osuutensa. Tässäkin on systeeminsä, että on mahdollisimman tasapuolista. Välillä aina jotain soraääniä kuuluu, mutta sitten ärähtää kylän vanhin ja kehittää systeemin. 

Selitinköhän mä tarpeeksi ympäripyöreesti.. toivottavasti joku ymmärsi.

N24

Vierailija
212/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se törkeää mennä sotkemaan toisen (kakkos)koti ja vielä vaatia, etteivät varsinaiset (kesä)asukkaat saa olla silloin paikalla.

Harva nykynuori ymmärtää, että mökiltä lähtiessä pitää imuroida, mielellään pestä lattiat, pyyhkiä kaikki pöytätasot puhtaaksi, pestä tai viedä käytetyt liinavaatteet pois, tehdä ja kantaa polttopuita vähintäänkin itse käyttämiensä verran, pestä sauna jne.

En minäkään suhtautuisi suopeasti. Saisivat nuoret tulla käymään minun ollessani paikalla, niin voin ohjeistaa yhteisten arkipuuhien tekemisessä.

Vierailija
213/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tottakai annamme. Lapsemme eivät mökillä ryyppää eivätkä rällästä, joten miksi emme antaisi? Lisäksi lapset ovat auttaneet mökin rakentamisessa, kun asuivat vielä kotona, kukin kykynsä mukaan.

Vierailija
214/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se törkeää mennä sotkemaan toisen (kakkos)koti ja vielä vaatia, etteivät varsinaiset (kesä)asukkaat saa olla silloin paikalla.

Harva nykynuori ymmärtää, että mökiltä lähtiessä pitää imuroida, mielellään pestä lattiat, pyyhkiä kaikki pöytätasot puhtaaksi, pestä tai viedä käytetyt liinavaatteet pois, tehdä ja kantaa polttopuita vähintäänkin itse käyttämiensä verran, pestä sauna jne.

En minäkään suhtautuisi suopeasti. Saisivat nuoret tulla käymään minun ollessani paikalla, niin voin ohjeistaa yhteisten arkipuuhien tekemisessä.

Nuoret eivät siis ole oppineet sinun kasvatuksessasi minkäänlaista omatoimisuutta eli vielä aikuisenakin kaikki tapahtuu vain jos sinä olet paikanpäällä ohjeistamassa?

Vierailija
215/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minun mielestä silloin voi katsoa peiliin, jos tuollaisia asioita omat lapset ja lapsenlapset ymmärrä. Kasvatuksesta nuo on kiinni ja siitä kuinka erilaisia taitoja on opetettu. Jos tuollaista asiaa, että siivoa jälkesi tai pilko puita ei uskalla sanoa lapsille, on välit auttamatta huonot. 

Vierailija
216/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerro sen tarkemmin, mutta kyllä toinen vanhemmistani tämän mökin omistaa.

Juuri siksi ihmettelenkin alapeukutuksia kun kommentteja on paljon puolestakin!

Ap

No kun aloituksessa kysyit, oletko itsekäs, niin joo, kyllä olet itsekäs. Ja ilmeisesti kasvattanut muksusi myös itsekkäiksi.

Aloituksessa puhuttiin isovanhempien omistavan mökin. Nyt kerrot että toinen vanhemmistasi on omistaja. Omistussuhteet ja sukusihteet vaikuttavat olevan hämärähköt.  

Joka tapauksessa sinä et mökkiä omista. Etkä ehkä perikään, jos se myydään.

Ei tässä omistussuhteet ole hämärät, vaan termit eri henkilöille. Aloittaja kutsuu omia vanhempiaan isovanhemmiksi, koska sitähän sellainen ihminen on, jolla on lapsenlapsia. Aloittaja ei siis ole tässä itse lapsenlapsi, vaan vanhempi (tai lapsi, jos ajatellaan isovanhempien kannalta).

Semmoinen käytännön juttu tulee mieleen, että jos lapsenlapsia omine perheineen on paljon, mökille voi tulla aika paljon eri käyttäjiä. Se ei välttämättä ole kiva ajatus. 

Vierailija
217/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aikuiset lapset oppivat sen, että vanhempien omaisuus ei ole heidän, vaikka lapsuudessa ja nuoruudessa vanhempien kanssa mökillä oltiinkin. Ap:n ihmettely kertoo vain siitä, että napanuoraa ei ole katkaistu.

Koska vanhemmat oppivat, että se miten ovat valmiita jakamaan omastaan, kertoo lapsille välittämisen ja kiintymyksen määrästä? Enkä tarkoita tällä nyt älytöntä vanhempien hyväksikäyttöä, vaan perheen kesken normaalia yhteen hiileen puhaltamista.

Meille mieheni kanssa lapset ja heidän hyvinvointinsa on ykkösasia, ja jos voimme jotain heille niinkin helposti antaa kuin mökkiä lainaamalla, sen me varmasti myös teemme.

Vierailija
218/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aikuiset lapset oppivat sen, että vanhempien omaisuus ei ole heidän, vaikka lapsuudessa ja nuoruudessa vanhempien kanssa mökillä oltiinkin. Ap:n ihmettely kertoo vain siitä, että napanuoraa ei ole katkaistu.

Koska vanhemmat oppivat, että se miten ovat valmiita jakamaan omastaan, kertoo lapsille välittämisen ja kiintymyksen määrästä? Enkä tarkoita tällä nyt älytöntä vanhempien hyväksikäyttöä, vaan perheen kesken normaalia yhteen hiileen puhaltamista.

Meille mieheni kanssa lapset ja heidän hyvinvointinsa on ykkösasia, ja jos voimme jotain heille niinkin helposti antaa kuin mökkiä lainaamalla, sen me varmasti myös teemme.

Tätä minäkin tarkoitin. Lähimmilleen haluaa antaa hyvää ja lämpöä. Jakaa rakkaita asioita ja tavaroita. Kyllä minun sänkyyn saa lapset mennä ja lapsenlapset. Miksi ihmeessä ei saisi. Me ollaan opittu myös kunnioittamaan toisia ja toisen omaisuutta, joten on itsestään selvää, että mökki siivotaan ja töitäkin välillä tehdään. Sekin on välittämistä, ettei kaadeta kaikkia toisen "niskaan", vaan pidetään huolta. 

Palsta kyllä opettaa sen, miten erilaisia perheitä on olemassa. En haluaisi tuomita ketään, mutta silti mieleeni kumpuaa ajatus siitä, että kuinka rakkaita ja läheisiä te perheenä olette? 

Vierailija
219/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mennään ja tullaan ja jos jokainen pesisi saunan lähtiessään, niin olisi kyllä lauteet puhkipestyt . Jokainen käyttää saunassa laudeliinoja eikä sinne mennä savisin varpain. Huoh

Vierailija
220/273 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sen pari kertaa kun tulevat kaveriensa kanssa viettämään ns.perinteistä alkoholipitoista suomalaista mökki viikonloppua. 

Yli 20 vuotta ollut perinteenä.

Minun puolestani antaisin pidemmäksikin aikaa, mutta ei ole ollut kysyntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän