Onko teillä tällainen käytäntö mökkeilyn suhteen?
Mökille ei saa mennä, jos vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole mukana. Kaikki lapsenlapset ovat jo aikuisia ja suurimmalla osalla jo puolisot ja perhettä, joten olisi mukava mennä mökille ihan omalla porukalla. Koko perheellä mökkirakennuksessa on ahdasta, ja aikuisetkin joutuvat nukkumaan tuvassa.
Kun vanhemmiltani kyselee asiasta, he eivät taivu siihen, että ilman heitä menisimme sinne. Mahdollisuus mennä on aina heistä riippuvainen. Ymmärrän, että hehän sen omistavat, mutta tällä tavalla mökistä ei oikein ole ollut iloa meille, koska ensinnäkään aikataulumme eivät aina täsmää.
Olenko itsekäs kun ajattelen, että kyllä aikuisten (30-v.) lasten voi olettaa pitävän mökistä huolta?
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieki oon osallisena perintömökis enkä pääse siitä eroon vaik en koskaan siel käy. Miul tuloo kuitenki laskui kute kiinteistövero, mökin maalaamisen ja sisärempan laskui, tieosakaskunnan maksu, sähkölasku ym. mitä kaikkee pakollisii on ja mitä kaikkee mökkii käyttävä vaan keksii sinne hankkii tai siel teettää. On suana tapella. Vituttttaa.
Perinnöstä voi kieltäytyä.
Voip tietennii, mutta en tienny minkälaiseks Hermannin pellekouluks velipojan kans menee ja toisaalta, tuolloin luulin mökkii itekki käyttäväni. Nyt veli ei lunasta minnuu ulos vaik varaa ois.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että tällaisia "neuvoja" tulee vastaan täällä. Tarkoitukseni oli kyllä kysyä muiden mökkiläisten mielipiteitä. Annatteko te mökinomistajina ja vanhempina mökin lastenne käyttöön?
Ap
Me rakesimme ympärivuotisen mökin reilut 20 vuotta sitten. Tontti oli perintöni vanhemmiltani, joten uusikin mökki tuli minun nimiini. Sanoin heti, että molempien lastemme perheet ovat oikeutettu käyttämään mökkiä niin paljon kuin haluavat. Annoin avaimet molemmille. Turhaa rakentaa kallista, hyvin varusteltua mökkiä vain meitä vanhuksia varten. On toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen mökillä käyvä aikuinen on kyllä velvollinen maksamaan vuokraa. Eihän kenenkään mökki ole sentään ilmais-ämpäri?
Sitä on kuulkaa monenlaisia kuluja jotka pitää maksaa mökin omistajan mm.kiinteistövero, vakuutukset, sähköt, vedet, erilaisia huoltoja yms.
Voi ruikun ruikun, mitä ostit mökin jos on noin tiukkaa. Ylimääräiset käyttäjät ei vaikuta suureen osaan noista kuluista ja varsinkaan kulutus ei eroa millään tavalla siitä, ollaanko mökillä yhtä aikaa vanhempien kanssa vai ilman vanhempia. Hyi hitto harva asia inhottaa niin paljon kuin pihit nillittäjät. Onnea vaan sun lapsille, on niillä herttainen vanhempi. Minä en maksa vanhemmilleni mitään enkä voisi kuvitellakaan pyytäväni lapsiltani rahaa tuollaisesta, onneksi ei olla sukua.
Minä ymmärrän, että jokaiselle aikuiselle kuuluu aikuisen vastuu. Pieneltä lapselta ei voi pyytää rahaa kuluihin mutta aikuiselle lapselle kuuluu aikuisen velvollisuudet. Tämän vuoksi on hyvä ohjeistaa jo lapsia ja nuoria siihen kuinka eläminen, lomailu jne. tulee itselle maksettavaksi ei omille vanhemmille tai joillekin muille aikuisille. Se on aikuisuuteen ohjeistamista, aitoa vastuullisuutta ja oikeudenmukaista huolenpitoa.
Miksette vaan osta omaa mökkiä AP? Niin me tehtiin ja ollut ihan paras ratkaisu.
Sain olla vanhempieni mökillä puolisoni kanssa ja opimme miten mökkiä hoidetaan. Nykyään mökki on minun ja iäkäs vanhempi käy siellä kanssani silloin tällöin. Hyvin on toiminut.
Hyi mikä asenne monilla on. Meidän perheessä mökkiä käyttävät vanhempani, jotka omistavat mökin, sisarukseni perheineen ja meidän perhe kukin vuorollaan. Aina ollaan saatu ilman riitoja sovittua, milloin kukakin mökille menee. Jokainen pitää mökistä hyvää huolta, siivoaa lähtiessään, huolehtii että vessapaperia on hankittu valmiiksi seuraavillekin tulijoille jne.
Asioista saa tehtyä vaikeita, jos haluaa, mutta mukavampaa on kaikilla, kun joustetaan puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen mökillä käyvä aikuinen on kyllä velvollinen maksamaan vuokraa. Eihän kenenkään mökki ole sentään ilmais-ämpäri?
Sitä on kuulkaa monenlaisia kuluja jotka pitää maksaa mökin omistajan mm.kiinteistövero, vakuutukset, sähköt, vedet, erilaisia huoltoja yms.
Voi ruikun ruikun, mitä ostit mökin jos on noin tiukkaa. Ylimääräiset käyttäjät ei vaikuta suureen osaan noista kuluista ja varsinkaan kulutus ei eroa millään tavalla siitä, ollaanko mökillä yhtä aikaa vanhempien kanssa vai ilman vanhempia. Hyi hitto harva asia inhottaa niin paljon kuin pihit nillittäjät. Onnea vaan sun lapsille, on niillä herttainen vanhempi. Minä en maksa vanhemmilleni mitään enkä voisi kuvitellakaan pyytäväni lapsiltani rahaa tuollaisesta, onneksi ei olla sukua.
Minä ymmärrän, että jokaiselle aikuiselle kuuluu aikuisen vastuu. Pieneltä lapselta ei voi pyytää rahaa kuluihin mutta aikuiselle lapselle kuuluu aikuisen velvollisuudet. Tämän vuoksi on hyvä ohjeistaa jo lapsia ja nuoria siihen kuinka eläminen, lomailu jne. tulee itselle maksettavaksi ei omille vanhemmille tai joillekin muille aikuisille. Se on aikuisuuteen ohjeistamista, aitoa vastuullisuutta ja oikeudenmukaista huolenpitoa.
Jos teillä se aikuisuus pitää osoittaa rahalla, niin kaikissa perheissä ei tarvitse. Jotkut vanhemmat antavat jopa ennakkoperintöä lapsille ja lapsenlapsille, puhumattakaan nyt jonkun mökin käytöstä. Mutta sinulle tämä ei ilmeisesti mene jakeluun, koska raha. Mutta todellisuudessa sukupolvien välinen solidaarisuus määrittyy molempiin suuntiin, myös lapsilta vanhemmille. Oletan, että teillä lapset ohjaavat teitä kantamaan ikääntymisen vastuun itse, huolehtimaan itse itsestään. Sillä noiden sehän tuon korulauseisen lässytyksen takana oleva todellisuus on. Pärjäilkää kaikki omillanne.
Kun meen kaverin tai sukulaisen mökille, on mulla mukana vuodevaatteet, patjansuojus, tyyny, pyyhkeet, ruokaa + juomaa, sekä joku kiva tuliainen. Jos oleskeluni aikana käydään esim. ruokakaupassa tai tankilla, osallistun kustannuksiin.
Meillä on kaksi lasta, joilla kummallakin on kaksi pientä lasta. Olemme sanoneet lapsillemme, että voivat mennä/ tulla mökillemme ihan milloin vain. Miniäni ja tyttäreni toivoo, että olemme mieheni kanssa silloin myös mökillä, koske silloin pienten lasten kanssa on helpompi olla mökillä, lasten kaitseminen on helpompaa. Toivottavasti lasten kasvaessa käyttävät mökkiä myös omine perheineen. Kaikki sujunut tähän saakka hyvin.
Se ei ole teidän mökkinne. Itse en kehtaisi mennä toisten mökille noin vain.
Vuokramökkejä on pilvin pimein netissä. Meistä sisaruksista ei kukaan halunnut lunastaa vanhempiemme mökkiä mutta yksi sitten sen vähän väkisin otti. Tuntui ettei ole mitään mieltä omistaa mökkiä kun ei siitä ole kuin kuluja ja Suomessa se kiva mökkikausi on lyhyt. Eri asia sitten isommat huvilat missä on kaikki mukavuudet.
Olen vuokrannut mökkiä jo monta vuotta eri puolilta Etelä-Suomea, viikoksi yleensä. Hämeestä ja Pirkanmaalta. Se mulle riittää mökkielämää kun muutakin haluaa tehdä lomalla. Viikossa saa tarpeekseen hyttysistä ja saunomisesta. Rantamökit on maksaneet n.500 viikko, kerran 900. Tuo 900 oli sellainen missä kolme erillistä nukkumapaikkaa eli sinne tuli mun lapsetkin perheineen ja päivävieraitakin kävi. Oli poreamme aurinkoisella terassilla ja sauna oli lämmin joka päivä, valmiit puut pilkottuna, soutuvene, sup-laudat, puhdas järvi, autolla pihaan ja kauppaan n 5 km. Suihku ja sisävessa.
Itselläni on mökki Lapissa ja se on siellä välitysfirmalla vuokrattavana. Yli kaksi vuotta on siitä kun itse viimeksi kävin. Välitysfirma hoitaa siivoukset ja avaimet ym.
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä asenne monilla on. Meidän perheessä mökkiä käyttävät vanhempani, jotka omistavat mökin, sisarukseni perheineen ja meidän perhe kukin vuorollaan. Aina ollaan saatu ilman riitoja sovittua, milloin kukakin mökille menee. Jokainen pitää mökistä hyvää huolta, siivoaa lähtiessään, huolehtii että vessapaperia on hankittu valmiiksi seuraavillekin tulijoille jne.
Asioista saa tehtyä vaikeita, jos haluaa, mutta mukavampaa on kaikilla, kun joustetaan puolin ja toisin.
Entä jos joku sisaruksen lapsista ajaa veneen moottorin paskaksi tai hajottaa poreammeen pumpun, klapikoneen, ruohonleikkurin tms.? Meneekö nekin sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuo varmaan riippuu mökistä ja sänkyjen määrästä. Meillä on mökillä yläkerrassa kaksi makuuhuonetta, toinen on meille ja toinen on aina ollut "lastenhuone". Ei tietenkään meidän sänkyyn saa mennä, jos siellä on meidän lakanat, eikä vaatekaapista tietenkään oteta toisten vaatteita. Myös ap:n tapauksessa ymmärtäisin, että sänkyjä on kyllä riittävästi, koska käyvät mökillä vanhempiensa kanssa perheineen.
Eikö niitä lakanoita voi vaihtaa? Mä todella toivon että teidän kaltaisilla mökin omistajilla ei tule tarvetta lasten avulle myöhemmässä vaiheessa.
Itse kyllä antaisin lasteni käyttää mökkiä jos minulla sellainen olisi, mutta kun on se oma mökki niin sen voi jättää siihen kuntoon, ettei seuraavan kerran tarvi mennä kuin vuokramökille. Sängyt on valmiina ja tietää mitä ruokatarvikkeita / pesutarvikkeita ym on tai mitä pitää viedä lisää.
Ei tulisi mieleen edes olla tai vaatia toisten mökkiä omaan käyttöön. Omat ja mieheni vanhemmat vielä hyväkuntoisia ja puuhailet mökillä. Käydään kesällä ehkä kerran kuukaudessa päivseltä (matkaa n. 150 km) ja jos ollaan yötä, viedään petivaatteet, ruuat ja muut mukanamme
Kumpikaan ei oikein tykkää olla toisten nurkussa. Ollaan joskus lomalla vuokrattu oma mökki ja se tuntuu hyvältä, kun ei haluta sitoutua mökkielämää. Ja vanhempien mökille koen, eikä että pitäisi olla koko ajan auttamassa, kun "vanhuksilla" sata projektia menossa.
Se joka omistaa, myös päättää. As simppeli as that.
Ostakaa oma mökki, jos ei säännöt kelpaa.
Kun mökkeilette vanhempienne mökillä, niin kuinka moni katsoo "velvollisuudeksi" tehdä mökkihommia, kuten siivousta, laiturin pesua, ruohonleikkuuta, kukkapenkin kitkemistä, saunan pesua, kompostin hoitoa jne. kun mökit ovat usein työleirejä?
Ehkä he pelkäävät että te rikotte mökillä jotain? Ehkä jotain on sattunut, ei välttämättä teille mutta sisarustenne ollessa mökillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieki oon osallisena perintömökis enkä pääse siitä eroon vaik en koskaan siel käy. Miul tuloo kuitenki laskui kute kiinteistövero, mökin maalaamisen ja sisärempan laskui, tieosakaskunnan maksu, sähkölasku ym. mitä kaikkee pakollisii on ja mitä kaikkee mökkii käyttävä vaan keksii sinne hankkii tai siel teettää. On suana tapella. Vituttttaa.
Perinnöstä voi kieltäytyä.
Voip tietennii, mutta en tienny minkälaiseks Hermannin pellekouluks velipojan kans menee ja toisaalta, tuolloin luulin mökkii itekki käyttäväni. Nyt veli ei lunasta minnuu ulos vaik varaa ois
Vaadi mökin myyntiä. Jos veli suostu myymään eikä ostamaan sinua ulos, voit hakea tuomioistuimelta määräystä omaisuuden myymiseksi yhteisomistussuhteen purkamiseksi. Tällöin tuomioistuin voi määrätä uskotun miehen hoitamaan myynnin ja jakamaan saadut varat omistajien kesken.
Sotessa suunnitellaan, että omaiset hoitavat eläkeläisiä tulevaisuudessa.
Itse en ainakaan hoida.
Se joka omistaa asunnon ja mökin hoitaa ne itse.
Omasta lähipiiristä tai muuten vain omanikäisitäni (n. 40v +- pari vuotta) lapset pääosin koululaisia,valtaosa ketkä ilmoittavat menevänsä mökille, menevät jonkun muun omistamalle mökille, valtaosalla oma vanhempi. Nämä vanhemmat ovat myös muutenkin lastensa ja lastenlastensa kanssa tekemisissä, ja isovanhemmat auttavat lastenlasten kanssa myös mökillä. En sanoisi että nämä lapset ( eli nämä n. 40-vuotiaat) menevät mökille ilman vanhempiaan, koska moni tuntuu hiukan taantuvan näissä tilanteissa eli ne mökin omistajat passaavat.
Vain muutama on sitten ihan ostaneet oman mökin. Osa vuokraa ja osa menee vanhempiensa vuokraamalle mökille, vanhempiensa kutsumana.
Meillä ei perheenä ole tähän mahdollisuutta, molempien vanhemmat köyhistä olosuhteista, joten mökkejä ei ole hankittu.
Mutta en kyllä menisi kenenkään toisten nurkkiin, ja jos matkaakin on noin paljon, niin en lähtisi. Kun ottaa vastuun omasta elämästään ja päätöksistään eikä ole riippuvainen muista, niin sitten on vasta vapaa.