Mies elää omaa elämäänsä, vaimo ja lapset keskenään omaansa. Tavallistakin?
Olen itse tässä se vaimo-osapuoli, ja alkaa jo pahasti kyllästyttämään. Mies kulkee omissa menoissaan ja harrastuksissaan, kavereidensa kanssa mökkiviikonlopuilla jne. Yhtään yhteistä reissua tänäkään kesänä ei tehdä, koska miestä ei oikein kiinnosta. Tai hän ei jaksa, ei ehdi, ei nyt tee mieli. Sukuni juhlissa käyn lasten kanssa, sinne mies ei tule mukaan, käy yksin ilman lapsia tapaamassa omaa sukuansa. Kesäloman retket teen lasten kanssa, mies menee samaan aikaan omille retkilleen. Sama se on läpi vuoden. Lomamatkoja yhdessä ei ole, on vain mies keskenään ja sitten minä ja lapset keskenämme, tai ei matkoja ollenkaan. Edes jätskille ei ole lähtenyt meidän kanssa yli vuoteen. Elää omaa elämäänsä ja on kuin lapsetkaan ei hänen elämään kuuluisi. Usein emme edes tiedä missä on. Vastaa kyllä jos soitamme perään ja kysymme, mutta yleensä en viitsi, jos kerran valitsee mennä yksin niin menköön sitten. Onko tämä tavallistakin? Itse en tätä haluaisi. Toiseen naiseen en usko ollenkaan, mikään ei sellaiseen viittaa. Saan hänet aina kiinni, kulkee vanhoissa rönttösissään eikä mitenkään suihkunraikkaana. Olen pari kertaa ehdottanut eroa, mutta mies ei halua erota. Eiköhän haluaisi jos hänellä joku nainen olisi.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpa täällä väkisin tuputtamassa toista naista. Tuskinpa sellaista on. Monella miehellä ajaa oma napa, omat kaverit, omat harrastukset ja omat elämykset helposti perheen ohi. Ei siihen mitään naista tarvita.
Kyllä siihen tarvitaan toinen nainen. Huomaat, että olet nuori. Mä olen nähnyt näitä läheltä ja itsekin kokenut. Ap:n miehellä on taatusti toinen nainen. Mies käyttäytyy just silleen, miten miehet käyttäytyy, kun heillä on avioliiton rinnalla salarakas.
Huomaa, että olet katkera. Monille miehiin katkeroituneille naisille tuntuu olevan aidosti vaikeaa hyväksyä, että useimmat miehet eivät ole epäluotettavia pettäjäsikoja. Tätä oman pään pyhää totuuttaa julistetaan kuin jotain evankeliumia.
Sekin on perin outo käsitys naisilla, että eron voi ottaa vasta kun tulee ilmi se toinen nainen tai mies vastaa myöntävästi haluaako erota kysymykseen. Tuokin äijä on jo ajat sitten pettänyt sen perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mies ei sitä ehkä itselleenkään myönnä, niin kuulostaa siltä, että kun ensimmäisen kerran ehdotit eroa, niin hän teki sinuun henkisen eron. Avioliitossa ei koskaan saa ehdottaa eroa uhkauksena! Se muuttaa koko suhteen dynamiikan. Vaikea tuosta on enää tulla takaisin.
Ap ehdotti eroa sen takia että mies muuttui tuollaiseksi. Mies ei muuttunut tuollaiseksi eroehdotuksen jälkeen. Vaan paljon ennen sitä. Älä vääristele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ap ajattele itseäsi, niin ajattele edes lapsiasi. He saavat ihan hirveän kuvan parisuhteestanne. Äitl on kynnysmatto ja lapset yhdentekeviä. Tuollainen traumatisoi.
Ei ap ole mikään kynnysmatto. Ei ap hoida miehen asioita, hän kertoo että hän keskittyy elämään omaa elämäänsä lastensa kanssa. Mies on ryhtynyt ihan erilliseksi siitä elämästä. Ei ap kynnysmattona anele miestä ja piikomalla pyykkää hänen pyykkejään jne. Vaan suunnittelee eroa.
Onhan hän. Hoitaa lapset ja kodin yksin miehen liihotellessa menoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun nämä asiat tulee yllätyksenä, eikö seurusteluaikana pitäisi vähän edes selvittää onko yhteinen tulevaisuus vain omassa pääkopassa vai onko se tosiaan yhteinen? Tässäkin tapauksessa aloittaja lienee unohtanut kuunnella mitä suunnitelmia puolisolla on ja nyt valittaa nettiin kun puolisolla on omiakin ajatuksia. Olisi ehkä ollut syytä istua itse hiljaa ja kuunnella. Tämä on vähän sama asia kuin autokaupan jälkeen valittaa ettei tässä ole vetokoukkua. Asia tulee noin 3 sekunnissa selväksi kumartamalla kerran nöyrästi auton takana. Se vaan pitää tehdä etukäteen.
Jos mies on ollut ennen lapsia ihan erilainen ja halunnut niitä lapsia ja halunnut perheen, niin mistä ihmeestä nainen voisi tuossa ennustaa, että lasten jälkeen mies muuttuu tuollaiseksi kuin aapeen mies. En usko tällaisten miesten edes itse tietävän tai arvaavan sitä, että he muuttuu näin lasten
Kaikki mitä tulee sanan jos sanan jälkeen on mielikuvitsusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpa täällä väkisin tuputtamassa toista naista. Tuskinpa sellaista on. Monella miehellä ajaa oma napa, omat kaverit, omat harrastukset ja omat elämykset helposti perheen ohi. Ei siihen mitään naista tarvita.
Kyllä siihen tarvitaan toinen nainen. Huomaat, että olet nuori. Mä olen nähnyt näitä läheltä ja itsekin kokenut. Ap:n miehellä on taatusti toinen nainen. Mies käyttäytyy just silleen, miten miehet käyttäytyy, kun heillä on avioliiton rinnalla salarakas.
En ole kyllä kovin nuori. Minullakin oli tuollainen mies nuorena, ja kyllä se ihan oikeasti oli väkräämässä moottoripyörää, laskettelemassa, pyöräilemässä yms kaikki illat ja viikonloput. Aluksi menin aina mukaan, mutta ei minua kauaa jaksanut kiinnostaa nysvätä jossain rasvaisessa kylmässä tallissa kaikkea vapaa-aikaani. Outoa olisi, jos siellä olisi joku toinen nainen sitten jaksanut vuosien ajan olla petoskaverina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ap ajattele itseäsi, niin ajattele edes lapsiasi. He saavat ihan hirveän kuvan parisuhteestanne. Äitl on kynnysmatto ja lapset yhdentekeviä. Tuollainen traumatisoi.
Ei ap ole mikään kynnysmatto. Ei ap hoida miehen asioita, hän kertoo että hän keskittyy elämään omaa elämäänsä lastensa kanssa. Mies on ryhtynyt ihan erilliseksi siitä elämästä. Ei ap kynnysmattona anele miestä ja piikomalla pyykkää hänen pyykkejään jne. Vaan suunnittelee eroa.
Lapset eivät ole miehen asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä kovin nuori. Minullakin oli tuollainen mies nuorena, ja kyllä se ihan oikeasti oli väkräämässä moottoripyörää, laskettelemassa, pyöräilemässä yms kaikki illat ja viikonloput. Aluksi menin aina mukaan, mutta ei minua kauaa jaksanut kiinnostaa nysvätä jossain rasvaisessa kylmässä tallissa ka
Välillä tuntuu, että naisissa ja miehissä kohtaa kaksi ääripäätä. Naiselta jää se kaikki oma ja hän elää vain sen miehen kautta ja mies sitten menee sen naisenkin edessä.
Valitettavan yleistä, mutta se ei ole normaalia eikä sellaista pidä hyväksyä. Mies ulos, jos ei halua olla tiivis osa perhettä ja toinen tasaveroinen vanhempi vaan kuin teini-ikäinen, jolla ei ole vastuuta muusta kuin itsestään.
Tunnen yhden pariskunnan, jossa mies menee menojaan ja on lähes joka ilta omissa harrastuksissaan ja käy usein sen jälkeen yksillä paikallisessa pubissa ja jatkuvasti viikonloput jossain kavereiden kanssa.
Tosin lomilla hän varaa aina johonkin väliin tilaa myös perhereissulle. Vaimonsa on hyvä ystäväni eikä hän koskaan asiasta valita ja viihtyy kotona, joten kai se sitten on hänelle ok. Itse en jaksaisi olla oletusarvoisesti aina se, joka hoitaa yksin kodin ja lapset ja näkee muita aikuisia, puoliso mukaan lukien, töiden ulkopuolella vain kun se lasten kanssa onnistuu.
Eli kai näitä jossain määrin on, mutta valtaosa tuntemistani perheellisistä miehistä jakaa kyllä aika hyvin vastuuta, viettää aikaa perheen kanssa ja vähintäänkin neuvottelee puolison kanssa sellaisista menoista, joiden seurauksena lastenhoitovastuu jää kokonaan sille puolisolle. Ja mielestäni jokaisella on oikeus sitä myös vaatia, jos se ei itselle sovi olla oletusarvoisesti aina kotona vastuussa shown pyörittämisestä.
Vaikea ymmärtää miksi jotkut miehet haluaa elää noin. Tunnen tällaisia ja he ovat ihan itse valinneet elää näin, siis täysin erillistä elämää perheestään, eikä heillä käsittääkseni mitään toisia naisia ole. Vaan juurikin oma napa, kaverit, vapaus, auton rassaus ja ikuinen teini-ikä kiinnostaa enemmän kuin se perhe. Joka kuitenkin piti ehdottomasti saada. Varmaan oman äidin painostuksesta.
Tuollainen mies on itsekäs ja rakastunut lähinnä itseensä, ei vaimoonsa tai lapsiinsa. Ei siihen usein toiset naiset liity. Vaan ihan kyseinen mies itse vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun nämä asiat tulee yllätyksenä, eikö seurusteluaikana pitäisi vähän edes selvittää onko yhteinen tulevaisuus vain omassa pääkopassa vai onko se tosiaan yhteinen? Tässäkin tapauksessa aloittaja lienee unohtanut kuunnella mitä suunnitelmia puolisolla on ja nyt valittaa nettiin kun puolisolla on omiakin ajatuksia. Olisi ehkä ollut syytä istua itse hiljaa ja kuunnella. Tämä on vähän sama asia kuin autokaupan jälkeen valittaa ettei tässä ole vetokoukkua. Asia tulee noin 3 sekunnissa selväksi kumartamalla kerran nöyrästi auton takana. Se vaan pitää tehdä etukäteen.
Jos mies on ollut ennen lapsia ihan erilainen ja halunnut niitä lapsia ja halunnut perheen, niin mistä ihmeestä nainen voisi tuossa ennustaa, että lasten jälkeen mies muuttuu tuollaiseksi kuin aapeen mies. En usko tällaisten miesten edes itse tietävän tai arvaavan sitä, että he muuttuu näin lasten
Riippuu sitten ihmisestä että kuinka moni ihan oikeasti uskoo tällaiseen täydellisen tyhjästä tulleeseen muutokseen josta ei ole ikinä aikaisemmin ollut ensimmäistäkään merkkiä.
Itse ainakaan en tunne ainoatakaan miestä joka olisi muuttunut lasten myötä tunnistamattomaksi luonteeltaan. Yleensä lasten saamisen tapainen iso elämänmuutos vain korostaa jo ihmisessä ennestään olevia piirteitä.
Kämppiksen kanssa elää kämppiksen elämää. Jos taas haluaa parisuhteen, niin sitten on ihan väärässä suhteessa. Ap tosin vaikuttaa siltä, että tuollainen kaverielämä sopii hänelle tällä hetkellä ihan hyvin ja mikäs siinä, ihmiset saa elää sellasta elämää, mikä omaan tilanteeseen sopii. Mutta kysy nyt vielä ihan vakavasti itseltäsi, ap, onko tuo se, mitä haluat ja mihin olet valmis tyytymään. Ei se eroaminenkaan helppoa ole jo ihan käytännön syistä, mutta antaako nykytilannekaan tarpeeksi. Lasten kannalta kannattaa myös miettiä minkälaista parisuhteen mallia antaa ja minkälaisessa ympäristössä lasten on hyvä kasvaa. Itse tiedät parhaiten oman tilanteenne.
Vierailija kirjoitti:
Voi herttilei. Seurusteluaika on ihan eri elämää kuin perhe-elämä. Vaikka kuinka puhuttaisiin etukäteen, tulee se perhe-elämä yllättäen usein päin kasvoja. Sitten huomataan, ettei ookaan mun juttu ja paetaan vastuita. Että se peräkoukun tarvekin voi tulla esiin vasta viiden vuiden kuluttua auton ostosta 🤷.
No meillä on niin päin, että mies on lasten kanssa ja itse käyn *hieronnassa* ja *lenkillä*. Oikeasti tapaan siis rakastajiani, mutta toki noissa tapaamisissa saan myös liikuntaa ja hierontaa, että osittain totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia mölö miehiähän Suomi on täynnä. Vaimo ja lapset on hankittu kun lähipiiri on jankannut, että ei ole mies eikä mikään jos ei ole akkaa ja lapsia. Introvertti luonne joka on sitten todennut ettei tämä olekaan minun juttu. Anna mennä sinne itsemurha yksiöön, ja rakenna itsellesi hyvä elämä. Harmi kun ehti tehdä lapsia, tuollaiset geenit ei hyviä, toivottavasti lapset saivat enemmän sinun geenejäsi. Kaikkea hyvää Sinulle Ap, laita sinne yksiöön möllöttämään, älä anna tuollaisen pilata sinun ja lapsesi elämää. Lapsesi tulevat vielä sinua.
Yksinkö ne miehet ovat suhteessa? Hämmentää edelleen miten miehet onnistuvat "kouluttamaan" itselleen kotipiikoja.
Sivusta mutta usein tilanne taitaa olla, että parisuhteen alusta alkaen naisosapuoli alkaa rakkaudesta tehdä toisen eteen asioita. Yleensä tytöt on jopa kasvatettu tällaiseen muiden huomioimiseen ja on vaikeaa murtaa lapsesta asti opetettuja malleja, jota ei välttämättä edes tiedosta. Ongelmaa ei ole, päinvastoin, jos myös miesosapuoli toimii samoin; tällöin kumpikin käytännössä puhaltaa yhteiseen hiileen ja osoittaa teoilla rakkauttaan päivästä toiseen. Ongelmia tulee, jos miesosapuoli ottaa vain hyödyt irti ja hyväksikäyttää tilannetta. Tällöin naisosapuoli on päätynyt siihen "kotipiian" rooliin.
Mikäli lapsia tulee kuvioon työmäärä yleensä kasvaa huomattavasti ja useimmat naiset ottavat tästä syystä itselleen lisätyötä oma-aloitteisesti (onhan itsestään selvää, että se lapsi pitää hoitaa). Jos myös miesosapuoli toimii samoin, ongelmaa ei jälleen ole vaan kumpikin ottaa vastuuta ja jakaa taakan. Mutta valitettavasti osa miesosapuolista ei tässä vaiheessa otakaan lisätaakkaa kannettavakseen vaan päinvastoin vähentää työpanostaan ja läsnäoloaan aiemmasta. Se on lähtölaukaus eroon johtavaan tapahtumakulkuun. Sukupuolet voivat joskus olla myös toisin mutta viestissä, johon vastasin kysyttiin nimenomaan miten miehet saavat naisista kotipiikoja.
Huomaan itse näin lähes 20 vuotta myöhemmin, että olen parisuhteeni alusta lähtien auttanut miestäni ja tehnyt hänen eteensä paljon. Vuosia tein näin asiaa sen kummemmin miettimättä, se oli minulle itsestään selvää. Avioliittomme on kuitenkin erittäin hyvä koska onneksi puolisoni on aina toiminut samoin. En ole koskaan joutunut olemaan yksin suhteessamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tavallista? Kysytkö ihan tosissasi? No ei todellakaan ole tavallista. Ei kai nyt tuollaisesta liitosta halua erota, jos uutta naista ei ole katsottuna. Mikäs on miehen ollessa, kun ei tarvitse vastata mistään kenellekään.
En katselisi päivääkään tuollaista menoa.
Miksi ei haluaisi erota? Ei tämä liitto hänellekään mitään ihanuutta voi olla. Enkä minä tee hänelle mitään hotellisörviisihommia, hän joutuu ihan itse pesemään pyykkinsä ym. Ap
Anteeksi, on vaikea olla olematta pilkallinen, mutta ohhoh, ihanko omat pyykkinsä joutuu pesemään.
Jos eroaisitte, hän ihan oikeasti joutuisi olemaan lastensa kanssa omilla hoitovuotoillaan.
Harmi kyllä, miehen ei ole pakko tavata lapsiaan enää koskaan jos ero tulee. Kukaan ei voi pakottaa, jos ei nyt kiinnosta, niin miksi kiinnostaisi eron jälkeen?
Oma alkoholisoitunut isäni ei meitä ottanut eron jälkeen kertaakaan luokseen, välillä meni vuosiakin että ei nähty, joskus sitten sattumalta mummolassa.
Älä valita jos jäät niin jäät. Jos eroot NIIN EROO. Omapa on valintas, mutta ÄLÄ VALITA.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Miespuolinen kaveri oli tuollaisessa suhteessa. Molemmilla omat elämät ja kun kämppiselämää (ei onneksi lapsia) oli aikansa kestänyt, erosivat. Kummallakaan ei ollut toista, eikä tuolla kaverilla ole edelleenkään ketään naista, ei edes irtosuhteita.
Seksin harrastaminen on vähentynyt todella paljon. Nykyihmisiä ei vaan enää kiinnosta.
Jos mies on ollut ennen lapsia ihan erilainen ja halunnut niitä lapsia ja halunnut perheen, niin mistä ihmeestä nainen voisi tuossa ennustaa, että lasten jälkeen mies muuttuu tuollaiseksi kuin aapeen mies. En usko tällaisten miesten edes itse tietävän tai arvaavan sitä, että he muuttuu näin lasten myötä. Ei naisella ole mitään yliluonnollisia ennustajan kykyjä. Turha syyttää naista tässä.