Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isossa Omenassa tänään tapahtunut, ei uskoisi.

Vierailija
09.06.2025 |

Olin 13- ja 10-vuotiaitten poikieni kanssa Isossa Omenassa tänään, menossa markettitasolta liukukäytävää pitkin ylös. Pojat seisoivat rinnakkain (13v vasemmalla puolella) ja minä nuoremman takana. 13-vuotiaan takaa tuli keski-ikäinen mies, otti kiinni pojasta ja työnsi hänet voimallisesti sivuun jotta pääsi itse kävelemään eteenpäin. Sanoin miehen perään lujaa, että "äläpä työnnä lasta". Mies pysähtyi ja käski mennä kotiin ja kasvattaa lapset niin, että osaavat olla pois kävelypuolelta liukukäytävällä. 13v totesi miehelle, että nythän hän (mies) itse seisoo kävelypuolella. Mies suuttui ja sätti poikaa, että tämä oli ensin ollut kävelypuolella, eikä pojalla ollut varaa sanoa mitään.

Tässä vaiheessa nuorempi poika rupesi kutsumaan miestä tyhmäksi ja näytti hänelle keskaria (tiedän, ei järkevää, eikä hyvää käytöstä). Mies suuttui vielä enemmän, tuli poikaa kohti ja nakkasi pojan lippiksen alas liukukäytävän kaiteen yli. Olisin muuten lähtenyt hakemaan vartijaa, mutta 10v itki nyt ja oli tosi vihainen, eli lähdettiin vain alaspäin ja haettiin lippis kerrosta alempaa.

Jätti kyllä ikävän tunteen ja pojat olivat täysin ihmeissään siitä miksi miehen täytyi työntää poika pois tieltä sanaakaan sanomatta. Kävelen usein itse liukukäytävällä ja olen usein pyytänyt kävelypuolella seisovalta (ja näitä on paljon ja kaiken ikäisiä) että voisinko päästä ohi. Ikinä ei ole tullut mieleen työntää ketään. Olen myös pojille opettanut, että toisella puolella kävellään, mutta eivät aina muista.

Kommentit (341)

Vierailija
161/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan liukuportaissa juoksija ei ole vielä vastannut, miksi hän ei / he eivät itse valitse myöhäisempää vuoroa työ-, koti-, tm- matkakseen, jotta ei olisi joka päivä noin "kiire".

Eikä kukaan liukuportaissa runnoja ole vielä kertonut, mikä heitä motivoi tuohon "pääkaupunkilaiseen" erikoisilmiöön, kun kaikkialla muualla maailmassa ihmiset ehtivät käydä töissä ja koulussa juoksemattakin.

Kertokaa nyt te kaikki "kiireiset" mistä tuossa ilmiössä on kyse.

Tosin, sen olen huomannut noista aikaisemmista kirjoituksista, että ainakin nämä liukuportaissa mellastavat juoksijat riehuvat ja mellastavat aggressiivisesti ja vihaisin sanoin myös palstalla.

Eikö tuo jatkuva "kiirehtiminen" käy teille itsellennekin raskaaksi, sen lisäksi että se on väkijoukossa muita kohtaan häiritsevää, epäkohteliasta, moukkamaista ja jopa vaarallista?

Edelleenkin: ei liukuportaissa pidäkään päästä juoksemaan edes pääkaupunkiseudulla.

Perus-Jamppa

Vierailija
162/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ap ikeesti, että voit aina käyttää hyväksesi tuo lapset-korttia. Sunhan olisi pitänyt opettaa lapsilles, miten liukuportaissa ollaan eli seistään oikealla. Mistä sä voit tietää, ettei jollain ole kiire esim. bussiin.

Jos jollain on kiire bussiin, niin voi ihan suun avata ja kysyä pääsisikö ohi. Niin minä teen ja aina on toiminut. En haluaisi joutua vastuuseen lapsen tönimisestä. Ja kyllä noissa liukuportaissa on ihan kaiken ikäisiä rinnakkain joka päivä. Luultavasti hyvin pieni prosentti heistä on landelaisia, kuten joku on kirjoitellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oliko tarinan toinenkin opetus ettei kannata lakaa soittamaan perään suutaan? KASVATTAJLLA on vastuu siihen miten jälkisellaisia opettaa. meinaatko että joskus vaikkapa autolla menette rinnakkain, oli vastaantulijoita tai ei?

Kiusaajia vastaan voi ja saa puolustautua. Se on huonoa kasvatusta, jos opetetaan vain nielemään kaiken.

No tuliko hyvä lopputulos, kun käyttäytyi yhtä huonosti kuin se mies? 

Ei tullut. 

Se ei keskarin näyttö ja tyhmäksi haukkuminen auta asiaa llainkaan. Kannattaa olla mieluummin viileän asiallinen juuri silloin kun toinen ei ole. 

Vierailija
164/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä vihaan noita porrasjuoksioita. Ne ovat sitten sellaisia väylähordareita, eikä useinkaan osata kauniita sanoja, kun osa tuuppii kuitenkin kaikkia juostessaan.

Milläs ne nuoremmat oppii yhtään mitään, kun esimerkki on tuommoinen kiukutteleva keski-ikäinen pappa.

Vierailija
165/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin että heseläiset ovat fiksuja ja koulutettuja ja maalla ollaan urpoja. 

Espoo on maaseutua.

Vierailija
166/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oliko näsäviisas poika joka oman mokansa jälkeen alkoi leikkiä liian fiksua. kieltämättä miehellä oli pointtia kun usein on moinessa paikkaa porukkaa tukoksina liukuportaissa. peräkkäin siis oli tarinan opetus?

Tarinan opetus oli, että tämä keski-ikäinen mies olisi voinut pyytää poikaa ystävällisesti siirtymään, eikä töniä häntä.

Olisi voinut pyytää, mutta poikien ei alunperinkään olisi pitänyt seistä vierekkäin. Liukuportailla seistään perätysten, ei vierekkäin juuri siitä syystä, että takaa tulevien on mahdollista päästä ohi, jos on kiire.

Vierailija
167/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy. Itkettää poikien menetetty nuoruus. 

Vierailija
168/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mä vihaan noita porrasjuoksioita. Ne ovat sitten sellaisia väylähordareita, eikä useinkaan osata kauniita sanoja, kun osa tuuppii kuitenkin kaikkia juostessaan.

Milläs ne nuoremmat oppii yhtään mitään, kun esimerkki on tuommoinen kiukutteleva keski-ikäinen pappa.

Siis, miten se voi olla niin helkutin vaikeaa seistä reunassa, jotta toiselta puolelta pääsee ohi? Tervettä järkeä saa käyttää.

Vierailija
169/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ap ikeesti, että voit aina käyttää hyväksesi tuo lapset-korttia. Sunhan olisi pitänyt opettaa lapsilles, miten liukuportaissa ollaan eli seistään oikealla. Mistä sä voit tietää, ettei jollain ole kiire esim. bussiin.

Jos jollain on kiire bussiin, niin voi ihan suun avata ja kysyä pääsisikö ohi. Niin minä teen ja aina on toiminut. En haluaisi joutua vastuuseen lapsen tönimisestä. Ja kyllä noissa liukuportaissa on ihan kaiken ikäisiä rinnakkain joka päivä. Luultavasti hyvin pieni prosentti heistä on landelaisia, kuten joku on kirjoitellut.

No nämä lapset eivät olleet liikenteessä keskenään, vaan äitinsä kanssa. Äiti olisi voinut komentaa poikiaan tekemällä portaisiin tilaa seisomalla peräkkäin. Mitään vastakkainasettelua maalaiset/ kaupunkilaiset tästä nyt on ihan turha tehdä.

Vierailija
170/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa olen itsekin monesti ihmetellyt. Elämästä tulee valtavan stressaavaa, jos yrittää koko ajan voittaa pari minuuttia. Metrossakin näitä juoksijoita näkee koko ajan, ja metrot kulkevat parin minuutin välein. Jos omasta elämästään tekee näin hektistä, niin ei ehkä ole ihme jos työntää kanssaihmisetkin pois tieltä..

Vierailija
171/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo, kyllä että ette ole kasvattaneet poikianne! Jos ihan äidin seurassa käytös on tuollaista, että varataan koko leveydeltä rullaportaat ja 10-vuotias jo näyttää äidin seurassa keskisormea vieraille aikuisille, niin mitä se meno noilla pojilla on viiden vuoden päästä, kun ne on keskenään liikenteessä ja notkuvat julkisilla paikoilla ja ostoskeskuksissa kaveriporukalla! Herrajumala!

Mun puolesta vois vaikka räkästä tuollasen aikuisen kengille, joka käyttäytyy noin! Jos ei jumal*uta aikuisen tarvitse osata käyttäytyä, niin ei sitten tarvitse kyllä todellakaan lastenkaan! Hitto kun joskus saatuis tollanen omalle kohdalle! Karjuisin niin että koko kauppakeskus raikaisi mitä ajattelen tuollaisista saata*an madoista jotka kuvitgtelevat olevansa muka miehiä! Suutaan ei osaa edes avata! Aikuinen ihminen! Roskiin tollaset tapaukset kuuluu! Turha ihminen!

Vierailija
172/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kun kulkee, niin henkilöt haluavat päästä jonnekin. Niillä toimivat jalat. Julkisessa liikenteessä se voi olla vaihto mihin haluaa ehtiä. Eikä halua odottaa varttituntia pysäkillä seuraavaa bussia. Isossa Omenassa on esimerkiksi sellaiset pitkät liukutasot, jotka kulkee. Jos niissä seisoo, niin kestää varmaan puoli minuuttia päästä toiseen päähän. Jostain syystä osalla vain kävelytaito unohtuu heti, kun pääsee seisomaan sen päälle. Ei siinä ole mitään ongelmaa, mutta muille pitää antaa silloin tilaa.

Vierailija
173/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin hakannut sen miehen ja kussut naamalle. Olisin hakannut sen lisäksi vielä kaikki näkökentässä olevat naiset varalta, jos ovat palstanatsilehmiä.

Vierailija
174/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oliko tarinan toinenkin opetus ettei kannata lakaa soittamaan perään suutaan? KASVATTAJLLA on vastuu siihen miten jälkisellaisia opettaa. meinaatko että joskus vaikkapa autolla menette rinnakkain, oli vastaantulijoita tai ei?

Kiusaajia vastaan voi ja saa puolustautua. Se on huonoa kasvatusta, jos opetetaan vain nielemään kaiken.

No tuliko hyvä lopputulos, kun käyttäytyi yhtä huonosti kuin se mies? 

Ei tullut. 

Se ei keskarin näyttö ja tyhmäksi haukkuminen auta asiaa llainkaan. Kannattaa olla mieluummin viileän asiallinen juuri silloin kun toinen ei ole. 

Ihan oikein vasukki"miehelle". Mun nähden jos lapsiin koskisi, niin laittaisin sen homon katuun.

Vierailija
175/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nämä lapset eivät olleet liikenteessä keskenään, vaan äitinsä kanssa. Äiti olisi voinut komentaa poikiaan tekemällä portaisiin tilaa seisomalla peräkkäin. Mitään vastakkainasettelua maalaiset/ kaupunkilaiset tästä nyt on ihan tu

Äitihän sanoi, että pojille on kyllä kerrottu ja opetettu asiasta. Lapset/nuoret (kyllä vanhemmatkin) eivät aina asiaa muista tai toimi sen mukaan, mutta ei se oikeuta ketään tönimään. Moni ei tosiaan edes tajua, että käytäntö on kävellä vasemmalla puolella, ja itse ainakin olen pyytänyt päästä ohi kun koko perhe on ollut leveästi liukuportaissa (huom. pyytänyt, en työntänyt lasta pois edestä).

Vierailija
176/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo, kyllä että ette ole kasvattaneet poikianne! Jos ihan äidin seurassa käytös on tuollaista, että varataan koko leveydeltä rullaportaat ja 10-vuotias jo näyttää äidin seurassa keskisormea vieraille aikuisille, niin mitä se meno noilla pojilla on viiden vuoden päästä, kun ne on keskenään liikenteessä ja notkuvat julkisilla paikoilla ja ostoskeskuksissa kaveriporukalla! Herrajumala!

Mun puolesta vois vaikka räkästä tuollasen aikuisen kengille, joka käyttäytyy noin! Jos ei jumal*uta aikuisen tarvitse osata käyttäytyä, niin ei sitten tarvitse kyllä todellakaan lastenkaan! Hitto kun joskus saatuis tollanen omalle kohdalle! Karjuisin niin että koko kauppakeskus raikaisi mitä ajattelen tuollaisista saata*an madoista jotka kuvitgtelevat olevansa muka miehiä! Suutaan ei osaa edes avata! Aikuinen ihminen! Roskiin tollaset tapaukset kuuluu! Turha ihminen!

Amen

Vierailija
177/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin välittömösti tirvaissut äijää turpiin. Olen sen verran iso mies. Naiselle tuollaiset uskaltavat suuta soittaa ja töniä lapsia. 

Just tuollaiset isät niin kuin sinä kasvattavat sellaisia kymmenenvuotiaita pentuja, jotka ryhtyvät julkisilla paikoilla vieraita haukkumaan ja näyttämään niille keskisormea sen jälkeen kun itse ovat tehneet virheen! Sosiopaatti, joka on myöhemmin elämässä ongelmissa ostoskeskuksen vartijoiden kanssa ja sitten poliisin kanssa.

Saako sinua töniä, jos teet virheen? Saa vai? No, hyvä laitan mieleen. 

Vierailija
178/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oliko näsäviisas poika joka oman mokansa jälkeen alkoi leikkiä liian fiksua. kieltämättä miehellä oli pointtia kun usein on moinessa paikkaa porukkaa tukoksina liukuportaissa. peräkkäin siis oli tarinan opetus?

Tarinan opetus oli, että tämä keski-ikäinen mies olisi voinut pyytää poikaa ystävällisesti siirtymään, eikä töniä häntä.

Olisi voinut pyytää, mutta poikien ei alunperinkään olisi pitänyt seistä vierekkäin. Liukuportailla seistään perätysten, ei vierekkäin juuri siitä syystä, että takaa tulevien on mahdollista päästä ohi, jos on kiire.

Tästä lähtien tönin jokaisen akan kumoon, joka tulee tielle, enkä väistä tuumaakaan.

Vierailija
179/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, miten se voi olla niin helkutin vaikeaa seistä reunassa, jotta toiselta puolelta pääsee ohi? Tervettä järkeä saa käyttää.

Samaa kysyn sulta huutamalla, kun et tajua, ettei 185/110 väistänytkään, ja olet pitkin pituuttasi kadulla.

Vierailija
180/341 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ollut tuo mies, olisin vielä pysäyttänyt äidin ja lapset liukuportaiden lopussa ja pitänyt pitkän puhuttelun lasten kasvatuksesta, käytöstavoista ja vanhempien kunnioituksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi