Isossa Omenassa tänään tapahtunut, ei uskoisi.
Olin 13- ja 10-vuotiaitten poikieni kanssa Isossa Omenassa tänään, menossa markettitasolta liukukäytävää pitkin ylös. Pojat seisoivat rinnakkain (13v vasemmalla puolella) ja minä nuoremman takana. 13-vuotiaan takaa tuli keski-ikäinen mies, otti kiinni pojasta ja työnsi hänet voimallisesti sivuun jotta pääsi itse kävelemään eteenpäin. Sanoin miehen perään lujaa, että "äläpä työnnä lasta". Mies pysähtyi ja käski mennä kotiin ja kasvattaa lapset niin, että osaavat olla pois kävelypuolelta liukukäytävällä. 13v totesi miehelle, että nythän hän (mies) itse seisoo kävelypuolella. Mies suuttui ja sätti poikaa, että tämä oli ensin ollut kävelypuolella, eikä pojalla ollut varaa sanoa mitään.
Tässä vaiheessa nuorempi poika rupesi kutsumaan miestä tyhmäksi ja näytti hänelle keskaria (tiedän, ei järkevää, eikä hyvää käytöstä). Mies suuttui vielä enemmän, tuli poikaa kohti ja nakkasi pojan lippiksen alas liukukäytävän kaiteen yli. Olisin muuten lähtenyt hakemaan vartijaa, mutta 10v itki nyt ja oli tosi vihainen, eli lähdettiin vain alaspäin ja haettiin lippis kerrosta alempaa.
Jätti kyllä ikävän tunteen ja pojat olivat täysin ihmeissään siitä miksi miehen täytyi työntää poika pois tieltä sanaakaan sanomatta. Kävelen usein itse liukukäytävällä ja olen usein pyytänyt kävelypuolella seisovalta (ja näitä on paljon ja kaiken ikäisiä) että voisinko päästä ohi. Ikinä ei ole tullut mieleen työntää ketään. Olen myös pojille opettanut, että toisella puolella kävellään, mutta eivät aina muista.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuushan on että turpaan olisi pitänyt vetää sekä äitiä että poikia. Opetelkaa käyttäytymään!
Eli saa töniä ihmiset pois tieltä? Teetkö useinkin niin itse?
Tässä olisi ollut selvä kasvatuksen paikka eli selkään koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti väittelee täällä ja puolustelee tulevia nuorisokriminaaleja. Jos sä et sille pojalle opeta tapoja, niin muut sen ympärillä opettaa. Viimeistään vangin vartijat vankilassa.
Lapsella ei selkeästi ole isää. Taisi äiti olla jännämiehen-bile patjana.
Nyt ollaan jo siinä pistessä, että alkaa äidin slutsheimaaminen. Tästä mammat tykkää. Nyt voi kokea todellista paremmuutta. Naisia nöyrytetään ja lapsia pahoinpidellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti väittelee täällä ja puolustelee tulevia nuorisokriminaaleja. Jos sä et sille pojalle opeta tapoja, niin muut sen ympärillä opettaa. Viimeistään vangin vartijat vankilassa.
Nyt ollaan jo siinä pistessä, että alkaa äidin slutsheimaaminen. Tästä mammat tykkää. Nyt voi kokea todellista paremmuutta. Naisia nöyrytetään ja lapsia pahoinpidellään.
Jotain vikaahan tuossa äidissä on kun ei osaa lapsiaan kasvattaa. No vieraat 'kasvattaa' sitten.
Olette ilmeisesti aika uusia pk-seudulla. Olen sanonut, että pk-seudulla tänne tulevan täytyy osata vain kaksi asiaa.
1. Julkiseen liikennevälineeseen noustaan vasta sitten, kun ovesta ulospyrkivät ovat päässeet ensin ulos.
2. Rullaportaissa seisotaan oikeassa reunassa, jotta kiireisimmät pääsevät kulkemaan vasenta puolta.
Nuo kaksi asiaa kun osaa, niin täällä pärjää todella hyvin.
Kun maalla asuu, niin siellähän on tilaa paljon ja ihmisiä niin harvassa, niin jokainen voi olla kuin Ellun kanat, mutta täällä pk-seudulla pitää ottaa hieman huomioon muitakin ihmisiä.
Opetapas nuo kaksi asiaa, ap, pojillenne ennen kuin seuraavan kerran lähdette julkisille paikalle. Pojat sai nyt varmaan hyvin muistiin jääneen opetuksen jo tältä mieheltäkin, mutta he eivät ilmeisesti ymmärrä, mitä olivat tehneet siinä rullaportaissa väärin ja että se oli heidän oma vika.
Sitten se vakavampi juttu on, että miten saat poikiin iskostumaan sen, että vieraille henkilöille ei aloiteta haistattelemaan ja keskisormia näyttämään.
Ap mamma on lässyttänyt jotain turhaa niin kovaan ääneen ettei miehen pyyntö saada tilaa ohittaa ole kuulunut.
Miksi ap et opeta lapsiasi kulkemaan oikealla tavalla liukuportaissa? Olit itse mukana, joten olet vastuussa tilanteesta. Et voi tukkia kulkuväyliä lapsinesi. Muilla voi olla oikeasti kiire eikä aikaa odottaa jonkun perheen ihmettelyä keskellä kulkuväylää.
Missä äidin vaisto?
Äidin pitäisi turvata lapsiaan uhkaavilta tilanteilta. Liukuportaat vieläpä tapaturma-altispaikka.
Ei niistä vanhoista kaljamaha ukoista oo mihinkään. Vetele turpaan vaan niin oppii olemaan.
Tällaisista tilanteista voi kehittyä suorastaan vaarallisia. Lapsille kannattaa opettaa, ettei kannata käydä kinaamaan. Normaali ihminen olisi sanonut "anteeksi menisin ohitse". Käsiksikäyminen on aina suuri vaaran merkki, eikä ehkä tarvita paljon tilanteen eskalaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain vikaahan tuossa äidissä on kun ei osaa lapsiaan kasvattaa. No vieraat 'kasvattaa' sitten.
Jotain vikaa sinussakin on, kun huutelet pitkin nettiä. Kasvotusten tuskin pokkaa riittää? Mites muuten sulla, etkö kelpaa edes jännämiesten bilepatjaksi? Eikö ollutkin kasvattava heitto vai mitä?
No juu seisoi väärässä paikassa mutta töniminen on väärin. Olisi voinut kysyä pääseekö ohi, aikuinen ihminen. Mutta sitten sen jälkeen tuo poikiesi käytös huh huh toivottavasti pistit jonkun rangaistuksen heille ei meinaan millään muotoa ole sopivaa ja jos oman äitinsä seurassa uskaltavat käyttäytyä noin on auktoriteetti hukassa.
Kai se sitten on näin, kun kommentissa 105 sanotaan, vaikka itse voisin kuvitella itseni juuri tuohon kuin nuo pojat. Onneksi en asu Helsingissä enkä joudu siellä käymään edes vuosittain. Olen siis pikkukaupungista, välillä kyllä Turussa asunut, ja minä olen aina oppinut, että se on tökerö, joka kävelee liukuportaissa ja se vasta käsittämättömän emätörppö onkin, jos yrittää ohittaa liukuportaissa. Kotikaupungissani siis ei ole liukuportaita.
No eihän tuo ole hyväksyttävää käytöstä mieheltä. Tosin Ompussa erityisesti on välillä todella vaikea päästä liukuporrasseisoskelijoista ohi, joten ymmärrän, että on saattanut hermo mennä. Mutta ei silti asiallista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tullut mieleen että jos pojat seisovat rinnakkain tukkivat kulun kaikilta muilta?
Marketeissa näkee päivittäin näitä parempia perheitä, jotka tukkii kulkuväylät muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän pojat ja sinä jouduitte nyt kärsimään osin aiheesta, osin aiheetta siitä, että niin moni teitä ennen on seissyt leveästi tai muuten ollut normaalien ihmisten haittana ja häiriönä. Vaikea sanoa, ovatko syyllisiä tuohon muut kaltaisenne lapsiperheet vai ihmiset iästä riippumatta.
Kannattaa ottaa tästä opiksi itselle ja pojille, ja pojille selittää asia myös selkeästi, että tässä tapauksessa molemmat toimivat väärin: sekä pojat ja sinä heidän äitinään, kun et kieltänyt valtaamasta koko liukukäytävää, ja tuo keski-ikäinen mies, joka ei reagoinut kohteliaasti pyytäen väistämään vaan tönäisi. Lisäksi poikasi joka käytti sanallista ja non-verbaalista väkivaltaa eli haukkui ja käytti käsimerkkejä osoitti erittäin huonoa käytöstä, johon keski-ikäinen mies niin ikään reagoi väärin.
Eli: kasvata poikasi nyt tämän tapauksen avulla siihen, että
"Hyvä teksti, mutta pointtihan ei ollut se, että pojat tekivät oikein tässä tilanteessa tai seisoivat oikein. Vaan se, että jos ja kun näitä tilanteita ihmisillä tulee, niin takaa tuleva ihminen ei voi ruveta tuuppimaan. Totta kai pojille vielä uudestaan korostin, että muistakaa olla oikealla puolella liukukäytävällä. Olen itse pyytänyt päästä ohi myös vanhoilta ihmisiltä ja keski-ikäisiltä. Olisiko tämä mies tuupannut vanhuksenkin tieltään? Vaikka kuinka ärsyttäisi, niin kyllä ihmisen täytyisi osata puhua. Asuin itse useita vuosia Keski-Euroopassa ja siellä vilinässä ihmiset eivät usein ehdi ryhmittyä paljon etukäteen, vaan kävelevät (esim. Pariisissa) monta ihmistä rinnakkain kunnes vastaantulija on ihan vieressä. Sitten pyydetään kohteliaasti anteeksi, tai tehdään vaan tilaa toiselle. Ikinä en sielläkään ole ketään tuuppinut, eikä kukaan ole minua tuuppinut pois tieltä.
ap"
Otappa ap kantaa tuohon koko tekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista tilanteista voi kehittyä suorastaan vaarallisia. Lapsille kannattaa opettaa, ettei kannata käydä kinaamaan. Normaali ihminen olisi sanonut "anteeksi menisin ohitse". Käsiksikäyminen on aina suuri vaaran merkki, eikä ehkä tarvita paljon tilanteen eskalaatioon.
Niin lapsen onni, että se mies oli rauhallinen ja piti malttinsa! Jollekin väärälle mt-potilas henkilölle, kun se lapsi olisi sitä keskisormea näyttänyt, niin olisi voinut käydä niin, että lapsi olisi saanut pianoharrastuksen unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Enkö sanonutkin jo aloituksessa, että keskarin näyttö oli huonoa käytöstä. Eli sitä ei tässä puolustella. Eikä kukaan ole väittänyt, etteikö miehellä olisi oikeutta mennä ohi. Mutta, kenelläkään ei ole oikeutta työntää toista pois tieltä, se on aikamoista agressiivisuutta. Mitä jos pojan tilalla olisi ollut vanhus (vanhat ovat usein rinnakkain)? Olisikko mies työntänyt hänetkin pois tieltään, ja puolustelisitko miehen käytöstä sittenkin?
ap
Teoilla sinä puolustelet lastesi käytöstä. Joku täällä ehdotti, että tämä olisi sopiva hetki reflektoida tapahtunutta lasten kanssa, mutta kieltäydyit. Sinä haluat vain, että miehen käytös tuomittaisiin. Mies teki väärin, mutta niin teit sinä ja poikasikin. Omaa ja lastesi käytöstä sinulla olisi valta muuttaa, mutta jäät vain jankuttamaan, mitä joku vieras mies, jota tuskin enää kohtaat, teki.
Ketään ei kosketa, ellei tarvitse auttaa. Inhottava mies!!!! Ja samaan hengenvetoon tuumaan, että aika paljon on liikkeellä ns. Meidän perhe ajattelua, jolloin ollaan joka paikassa tukkeena. Vaikka kuinka ärsyttää, niin silti ei tönitä vaan sanotaan anteeksi, saisinko mennä ohi.että kyllä tässä kohtaa aikuselta mieheltä puuttui tavat. Lapselta ei aina voi odottaa täydellisyyttä varsinkaan, kun aikuinen ensin tolloilee. Pahoittelut miehen puolesta lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mammat puolustelee aikuiskriminaaleja, joilla ei ole mitään tapoja. Toiseen käsiksi käynti täyttää lievan pahoinpitelyn tunnusmerkit, mutta ai niin, eihän se laki aikuisia koske. Lakia rullapurtaista seisomisesta ei ole.
Käytöstavat on keksitty. Käyttäytyminen "ihmisten ilmoilla". Ruuhka-Suomessa jos seisoo tien tukkeena eikä ota muita kanssakulkijoita huomioon, voi saada joskus ikävääkin huomiota sitten osakseen.
Vaikka aikuinen mies käyttäytyi huonosti, hän oli kuitenkin saanut itsensä ulkopuolelta tulevan syyn käytökseensä: keskellä tietä tien tukkona seissyt poika käyttäytyi ensin huonosti. Ja ei, se ei oikeuta käymään käsiksi, tietenkään, mutta koko episodilta olisi vältytty, jos teini olisi ollut omalla paikallaan. Kysehän ei ollut taaperosta tai eskarilaisesta, vaan teini-ikäisestä nuoresta miehestä, jonka ikänsä puolesta pitäisi jo tietää, miten liukuportaissa käyttäydytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin välittömösti tirvaissut äijää turpiin. Olen sen verran iso mies. Naiselle tuollaiset uskaltavat suuta soittaa ja töniä lapsia.
Just tuollaiset isät niin kuin sinä kasvattavat sellaisia kymmenenvuotiaita pentuja, jotka ryhtyvät julkisilla paikoilla vieraita haukkumaan ja näyttämään niille keskisormea sen jälkeen kun itse ovat tehneet virheen! Sosiopaatti, joka on myöhemmin elämässä ongelmissa ostoskeskuksen vartijoiden kanssa ja sitten poliisin kanssa.
Mutta itsehän puolustat agressiivista miestä ja syytät lasta?? Ja 10v ei ollut tehnyt mitään ennen keskarin näyttöä. Keskarin näyttö ei ollut viisasta, mutta kyllä minä aikuisena sen lapselta kestäisin, enkä heittäisi lapsen lippistä menemään.
Tämä. Tällä palstalla on yllättävän paljon voimafantasioita lapsiin kohdistuvasta väkivallasta. Nämä aiheet saavat juuri kannatusta.