Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?

Vierailija
08.06.2025 |

Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.

Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?

Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?

Kommentit (573)

Vierailija
41/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic mutta onko nykyään ihan tavatonta, että kaverin perhe tai sukulaiset ottavat huvipuistoon tai lomille mukaan? Pääsin lapsena vaikka minne juuri siksi että oli niin paljon perheitä, jotka itse ehdottivat että minä voisin lähteä mukaan. Eikö tällaista enää ole vai eikö moni koe että on oikein ottaa tarjous vastaan?

Yleensä perheet haluavat lomailla keskenään. En ainakaan minä vanhempana halua lomamatkoille ja mökille mitään muita lapsia, joista olisin sitten vastuussa. Loma on perheen yhteistä aikaa.

Ja jos kerran tuolle linjalle löhdetään, niin eikö samantien voisi maksaa yhteiskunnan tuilla niitä huvipuistorannekkeita, sen sijaan että auttaminen ulkoistetaan tuttavaperheille?

Mille linjalle? Ei minulle koskaan syntynyt sellaista vaikutelmaa, että nuo kaveriperheet kokivat tekevänsä mitään vastenmielistä palvelusta minulle. En usko että he kokivat sitä pakoksi tai velvollisuudeksi, eivätkä minun vanhempani koskaan pyytäneet. He halusivat lapselleen kaverin mukaan ja minä olin sellainen jonka mielellään pyysivät.

Mihin tässä yhteiskuntaa tarvitaan? Jos ei olisi ollut kaveriperheitä jotka ottavat mukaan, en olisi mennyt huvipuistoon tai lomamatkoille. Eihän se ole mikään ihmisoikeus tai pakko, joka pitää yhteisistä rahoista kustantaa. 

Eikä tarkoitus ollut syyllistää ketään. Jos ettet halua ottaa ketään mukaan niin älkää ottako. Minua lähinnä kiinnostaa se, onko tämä jotenkin sosiaalisessa mielessä tabu nykyään. 

Vierailija
42/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasun paikka!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic mutta onko nykyään ihan tavatonta, että kaverin perhe tai sukulaiset ottavat huvipuistoon tai lomille mukaan? Pääsin lapsena vaikka minne juuri siksi että oli niin paljon perheitä, jotka itse ehdottivat että minä voisin lähteä mukaan. Eikö tällaista enää ole vai eikö moni koe että on oikein ottaa tarjous vastaan?

Onhan sellaista vieläkin, mutta usein siitäkin koituu kustannuksia. Itse en ainakaan halua lapsieni elävän muiden siivellä vaan maksan heidän lomakustannukset, jos lähtevät kaverin perheen kanssa. Kaverin mökillä käynti sellainen mikä nyt varmasti useimmiten ihan ilmaista ajanvietettä, mutta ulkomaanreissu tai hyvipuistokäynti taas ei.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Varmaan tässä on eroja siinä, mitä kokee voivansa ottaa vastaan ja mitä ei. 

Vierailija
44/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli tavallista omassakin lapsuudessa. Silloin ihmiset eivät varmaan olleet niin näännytettyjä työelämästä ja niin huonoissa rahatilanteissa, vaan jaksoivat enemmän. Itsekin kärvistelen kesällä rahojen puutteessa, kun ruokakulut kasvavat kesäisin niin paljon. Kuitenkin omat vanhemmat ovat samanlaisesta palkastaan hankkineet asunnon, kesämökin ja auton, eivätkä ole koskaan kokeneet töiden uuvuttavan. Kotona oltiin aina töistä klo 16 ja viikonloput vapaat.

Vierailija
45/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?

Tyhmä. Jos tulot on pienet menoihin nähden ei jää säästettäväksi. Jos sulla jää ylimääräistä, ei sulla ole pienet tulot suhteessa menoihin. 

Vierailija
46/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pienituloisena yyhoona pystyn yhden kesäreissun järkkäämään lapsilleni 

kyllä se on niin, että halusta se on lähinnä kiinni. Säästän talvella jotta voimme reissata vähän. Ja toki edulliset vaihtoehdot käy vain

Vierailija
47/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset osaa keksiä itsekin kivaa. Milloin rakennetaan lauttaa ja milloin majaa. Kyllä nuo osaa keksiä ikävä kyllä kaikenlaista tietokoneellakin ja ovat ikävä kyllä hieman liian taitavia mopojen ja skoottereiden kanssa.

Niinpä, pitää olla se tietokone tai mopo tai skootteri, tai edes mahdollisuus rakentaa se lautta tai maja. Täällä pääkaupunkiseudulla jotkut rakensivat hienon majan, ja se laittomana purettiin pois, siitä oli uutisjuttukin.

Se oli Kuopiossa 

Vierailija
48/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä perheet haluavat lomailla keskenään. En ainakaan minä vanhempana halua lomamatkoille ja mökille mitään muita lapsia, joista olisin sitten vastuussa. Loma on perheen yhteistä aikaa.

Ja jos kerran tuolle linjalle löhdetään, niin eikö samantien voisi maksaa yhteiskunnan tuilla niitä huvipuistorannekkeita, sen sijaan että auttaminen ulkoistetaan tuttavaperheille?

Mille linjalle? Ei minulle koskaan syntynyt sellaista vaikutelmaa, että nuo kaveriperheet kokivat

Jos sellaista tapahtuukin niin mukaan otettavalla lapsella etiketin mukaan on rahat mukana eli valmius maksaa itse omat huvipuistorannekkeensa ja syömisensä siellä. Tuttavaperhe voi toki halutessaan tarjota jotain, mutta kyllä käytäntö oikeastaan on se, että mukaan annetaan rahaa jopa vähän enemmän mitä oikeasti tarvittaisiin. Ja sama koskee sitä mökkeilyä, eli jos lapsi menisi kaverin perheen kanssa mökille viikoksi, niin etiketin mukaan kuuluu puoliväkisin tyrkyttää siitä vaivanpalkaksi rahaa. Ja jos tuttavaperhe kieltäytyy, niin vähintään kunnon tuliaiset mukaan.

Vierailija
49/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset osaa keksiä itsekin kivaa. Milloin rakennetaan lauttaa ja milloin majaa. Kyllä nuo osaa keksiä ikävä kyllä kaikenlaista tietokoneellakin ja ovat ikävä kyllä hieman liian taitavia mopojen ja skoottereiden kanssa.

Niinpä, pitää olla se tietokone tai mopo tai skootteri, tai edes mahdollisuus rakentaa se lautta tai maja. Täällä pääkaupunkiseudulla jotkut rakensivat hienon majan, ja se laittomana purettiin pois, siitä oli uutisjuttukin.

Jaa. Nyt pihallamme on kolme pojan kavereiden autoa. Jotain ledejä asennetaan jalkotiloihin ja yhden auton ilmastoinnissa on problemaa. Kolme pojista opiskelee aaltoyliopistossa teknistä alaa ja yksi opiskelee AMK. Nuo on jo nuoresta rakentaneet toistensa tietokoneita ja kirjanneet moponsa yhdessä.

Vierailija
50/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin usein kesällä yksin 70-luvulla, kun suvun mökki oli viiden eri perheen käytössä. Sinne ei siis päässyt kuin pariksi viikoksi kesällä. Käytin aikani pyöräilemällä Helsingissä, uimalla, liikkumalla luonnossa, lueskelemalla, ja jossain vaiheessa pidin puutarhapalstaa, josta saatiin tuoreita vihanneksia ja marjoja. Varmaan noita palstoja saisi helposti nykyäänkin, ja kirjastot ovat auki läpi kesän.

Vierailija
51/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisten ei kannata lapsia hankkia. Vähäosaisuus periytyy.

Vierailija
52/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi aina lahjoittaa johonkin vauraampaan maahan kuten Viroon,tai sitten vain myy sisäelimet.

Vierailija
53/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille linjalle? Ei minulle koskaan syntynyt sel

Missä on tällainen etiketti? Minä kyllä ajattelen, että jos kutsun jonkun mukaan valitsemaani aktiviteettiin ja sanon sen kustantavani, minä myös kustannan sen.  

Vierailija
54/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 3 kirjoitti mm

"voi matkustella halvalla siellä täällä"

Tästä näkee ettei kirjoittajalls ole oikeasti todellisuuden tajua  -matkustella halvalla-.  Voi hyvää päivää.

Kaikilla ei ole varaa edes ostaa paikallisliikenteen bussilippujakaan kesäkaudelle,  lisäksi maalla / maalaiskuntien taajamissa asuvilla ei ole edes paikallisliikennettä. Ehkä on polkupyörä millä mennä jonnekin rannalle retkelle. Ei ole varaa edes lähteä (äiti ja 2 lasta) lähikaupunkiin linja-autolla, käydä mäkkärissä syömässä ja vaikka uimahallissa, koska rkaikki rahat menee perus arki elämiseen ja pitää ostaa kasvaville lapsille uusia kesävaatteita ja ruokaa 7 pv viikossa. 

Vierailija
55/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi on yksin? Eikö sillä ole kavereita, joiden kanssa pyöräilisi hiekkarannalle uimaan?

En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta ei meidän lapsilla ainakaan ole koskaan ollut kesäisin kavereita. Kaikki kaverit haihtuvat heti kevätjuhlien jälkeen mummoloihin, muille sukulaisille, mökeille ja matkoille. Ja meillä kun ei ole mihinkään noista mahdollisuutta, niin aika yksinäiset kesät lapsilla on.

Vasta näin Bodomin rannoilla iloisia ihmisjoukkoja chillailemassa. Nauttivat auringosta ja kantoivat jotain purtavaa ja virvokkeita kauppojen muovikasseissa. Jos yhtään kaveria ei ole, niin täytyy lähteä johonkin, missä ihmisiä on. Voi tulla juttuun ja ystävyys voi syntyä.

Ekaluokkalainen?🤔

Vierailija
56/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa teidät kuvittelemaan että köyhien lapsilla olisi oikeus kaikkeen samaan mitä rikkaiden lapset tekee?

Itse olen köyhästä perheestä ja kesät vietettiin mummolassa eikä espanjassa villassa.

Vierailija
57/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin ton otsikon perusteella, että kyse on siitä että yh vanhempi on koko kesän töissä ja lapsi on yksin. Eihän sen lapsen yksin tarvitse olla vaikka rahaa ei olisi paljon. Jos on kavereita, niin on niiden kanssa. Niin meidänkin lapset on, vaikka ei olla yh perhe, eikä edes köyhiä. Joka päivä lapsen kaverit on oven takana heti aamusta, ja touhuavat yhdessä iltaan asti. Jokainen käy vaan välillä syömässä kotonaan. Jos jollain on jossain välissä joku reissu, kyläily sukulaisten luokse, tai muuta perheen kanssa, niin hän on sen ajan porukasta poissa. Ei kaikki yhtäaikaa ole missään matkoilla. 

Vierailija
58/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille linjalle? Ei minulle koskaan syntynyt sel

Nykyään taitaa pikemminkin olla huonotapaista tyrkyttää yhtään mitään, varsinkaan tavaraa

Vierailija
59/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin usein kesällä yksin 70-luvulla, kun suvun mökki oli viiden eri perheen käytössä. Sinne ei siis päässyt kuin pariksi viikoksi kesällä. Käytin aikani pyöräilemällä Helsingissä, uimalla, liikkumalla luonnossa, lueskelemalla, ja jossain vaiheessa pidin puutarhapalstaa, josta saatiin tuoreita vihanneksia ja marjoja. Varmaan noita palstoja saisi helposti nykyäänkin, ja kirjastot ovat auki läpi kesän.

Niin se oli normaali kesä 90 luvulle asti ja ehkä pidempäänkin

kesällä oltiin kotona ja käytiin uimassa ja kirjastossa ja pyöräiltiin. Vanhemmilla oli loma jossakin vaiheessa ja sitten marjastettiin ja retkeiltiin. Ehkä joka kolmas vuosi päästiin lintsille tms. 

Vierailija
60/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Mutta tietenkin se pitää tosiaan sanoa ääneen. Jos ei sanota, niin oletus on, että maksetaan itse.