Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?
Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.
Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?
Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?
Kommentit (573)
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi on yksin? Eikö sillä ole kavereita, joiden kanssa pyöräilisi hiekkarannalle uimaan?
Tässä tulee myös se, että missä asuu. Itse olen kotoisin pikkukaupungista, joka oli ihana paikka kesäisin ja nykyisin monen kesänviettopaikkakin: oli luonnonläheistä, useita hienoja hiekkarantoja, viihtyisät rauhalliset kadut, joilla olikin kiva pyöräillä sinne rannalle vaikka eväitten ja kirjan kanssa. Mikäs sellaisessa paikassa on viettää kesää! Mutta jotkut asuvat asfaltin peittävällä alueella kaupungin vuokrakämpässä, josta ei niin vain pyöräilläkään uimarannalle. Ja toisaalta onkohan kaikilla köyhillä perheillä edes varaa polkupyöriin? Tässä huomaa taas, että vinkit annetaan keskiluokkaisen ihmisen kokemusmaailmasta käsin - kaikkihan asuvat viihtyisällä alueella, josta on vain lyhyt pyöräilymatka rantaan, ja kaikilla tietenkin on polkupyörät, ja jos ei ole, niin äkkiäkös sen ostaa eikä hintakaan tunnu missään.
(Ja en ole itse köyhä, eli en kirjoita siitä näkökulmasta.)
miksi pitää kakaroiden kesää suunnitella. kesä on sitä aikaa, kun aamulla lähdetään ulos ja illalla tullaan takaisin. välillä käydään syömässä. tätähän ei älylaitevanhemmat ymmärrä. ja turha selitellä, että lapsille pitää saada kokemuksia ja elämyksiä. ne on parhaita silloin, kun vanhemmat ei ole niitä pilaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Särkänniemi ei ole mikään perusoikeus. Ja lomat ne on pienituloisillakin.
Ei ole kaikilla lomaa, eikä kaikkien loma osu koulujen loma-aikaan.
Vähän off topic mutta onko nykyään ihan tavatonta, että kaverin perhe tai sukulaiset ottavat huvipuistoon tai lomille mukaan? Pääsin lapsena vaikka minne juuri siksi että oli niin paljon perheitä, jotka itse ehdottivat että minä voisin lähteä mukaan. Eikö tällaista enää ole vai eikö moni koe että on oikein ottaa tarjous vastaan?
Onhan se tietenkin ikävää, jos mitään ei pysty tekemään, mutta on se järkyttävää myös katsoa toisten luotolla elämistä. Tavallaan tuntuu, että sellaista keskitietä ei löydy vaan joko kielletään kaikki lapselta, koska rahaa ei ole, tai sitten samassa tilanteessa ei kielletä mitään ja velkataakka vaan kasvaa. Eilen juuri katsoin vierestä, kun tuttava osti luotolla kahdelle lapselleen kesävaatteita ja hajuvesiä parilla tonnilla. Omasta mielestä ihan älytöntä, mutta jokainen tehköön omat ratkaisunsa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhemmista voi ottaa lomansa osittain eri aikoina. Esimerkiksi kummallakin 4 viikon loma, yhteistä lomaa 2 viikkoa. Koululaiselle 6 viikkoa vanhempien seurassa. Jos on mummola tms sukulaisten luona lomamahdollisuus, se voisi tarjota parin viikon rupeaman. Kaksi viikkoa voisi olla kavereiden kanssa. Meidän ainokaisella oli yksityinen kesähoitopaikka (iltahoitopaikan jatkeena) eka luokan jälkeen. Sen jälkeen tytär ja hänen paras kaverinsa viettivät yhdessä aikaa. Kävivät leikkipuistossa (jossa sai lämpimän lounasruoan; itse tarvitsi vain leivät ja juomat) ja leikkivät kotona. Valmistin ruokatermariin keittoruokaa yms. Hyvin pärjäsivät ja tytär soitti, jos menivät vaikka kiskalta ostamaan jäätelöt jälkiruoiksi.
Jos vanhemmat ovat kotona, voi leikkiä, retkeillä ja matkustella halvalla siellä täällä. Kyllä ihmiset ovat avuttomia nykyään.
Olimme ihan hyvätuloisia vanhempia ja jouduimme pitämään lomamme joko kokonaan tai osittain eri aikaan, ettei pieni koululainen joutuisi olemaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olen varaa lapsiin, ei kannata hankkia lapsia.
Yksinkertaista.
Jep, suurin osa niistä kenellä on tiukin tilanne, se ei ole tullut minkäänlaisena yllätyksenä, vaan tukien varassa on eletty usein koko elämä. Lukekaapa noita avustusjärjestöjen tarinoita, siellä on neljä lasta kolmelle isälle, viimeisin isä työkyvyttömyyseläkkeellä ja äiti ollut kotona, nuorin lapsi 5kk ja itketään ettei ole rahaa vaippoihin. Kun sitä lasta ei olisi ikinä pitänyt tehdäkään tuollaiseen tilanteeseen. Lapset on syyttömiä joo, mutta vanhemmat vittaa, tämä on asia josta tulisi puhua enemmän ja avoimemmin. Sitten jos näille lapsille maksetaan pyörät ja lintsit, mitenkäs ne työssäkäyvät pienituloiset, jotka saa saman rahan mutta tekee täyden työpäivän sen eteen. Ja yrittää pärjätä itse. Lähtökohtaisesti lapset elätetään itse, me ei todellakaan tarvita tänne työttömiä kolmannessa polvessa ja sellaisia noista lapsista hyvin todennäköisesti tulee.
seurakunnat, vähävaraisten leirit, en nyt muista kuka järjestää, ennenvanhaan oltiin mummolassa, pienperheyhdistykset eikö järjestä jotain, ei olut ongelmaa aikoinaan,
Vierailija kirjoitti:
Pikkukoululaisen kesän järjestäminen oli perseestä vaikka oli rahaakin. Siinä sitä sumplittiin naapurien kanssa 4 vanhemman lomia ja etsittiin päiväleirejä joilla olisi tilaa.
Tuo ettei ole rahaa, kai kuitenkin tarkoittaa että vanhempi on kotona? Myykää lapsenvahtipalveluita luokkakavereiden vanhemmille!
Se, ettei ole rahaa, voi tarkoittaa sitäkin, että vanhempi on todella huonopalkkaisessa työssä. Esim. moni toimeentulotuen saaja on työssäkäyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi on yksin? Eikö sillä ole kavereita, joiden kanssa pyöräilisi hiekkarannalle uimaan?
Tässä tulee myös se, että missä asuu. Itse olen kotoisin pikkukaupungista, joka oli ihana paikka kesäisin ja nykyisin monen kesänviettopaikkakin: oli luonnonläheistä, useita hienoja hiekkarantoja, viihtyisät rauhalliset kadut, joilla olikin kiva pyöräillä sinne rannalle vaikka eväitten ja kirjan kanssa. Mikäs sellaisessa paikassa on viettää kesää! Mutta jotkut asuvat asfaltin peittävällä alueella kaupungin vuokrakämpässä, josta ei niin vain pyöräilläkään uimarannalle. Ja toisaalta onkohan kaikilla köyhillä perheillä edes varaa polkupyöriin? Tässä huomaa taas, että vinkit annetaan keskiluokkaisen ihmisen kokemusmaailmasta käsin - kaikkihan asuvat viihtyisällä alueella, josta on vain lyhyt pyöräilymatka rantaan, ja kaikilla tietenkin on polkupyörät, ja jos ei ole, nii
kaupungissa asuvista vain toismaalaisilla on fillarit, kun niitä saa ilmaiseksi ottamalla. ja jos lapsi on yksin kesän kaupungissa, niin vikahan on vanhempien asuinpaikka valinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic mutta onko nykyään ihan tavatonta, että kaverin perhe tai sukulaiset ottavat huvipuistoon tai lomille mukaan? Pääsin lapsena vaikka minne juuri siksi että oli niin paljon perheitä, jotka itse ehdottivat että minä voisin lähteä mukaan. Eikö tällaista enää ole vai eikö moni koe että on oikein ottaa tarjous vastaan?
Yleensä perheet haluavat lomailla keskenään. En ainakaan minä vanhempana halua lomamatkoille ja mökille mitään muita lapsia, joista olisin sitten vastuussa. Loma on perheen yhteistä aikaa.
Ja jos kerran tuolle linjalle löhdetään, niin eikö samantien voisi maksaa yhteiskunnan tuilla niitä huvipuistorannekkeita, sen sijaan että auttaminen ulkoistetaan tuttavaperheille?
Meillä lapset osaa keksiä itsekin kivaa. Milloin rakennetaan lauttaa ja milloin majaa. Kyllä nuo osaa keksiä ikävä kyllä kaikenlaista tietokoneellakin ja ovat ikävä kyllä hieman liian taitavia mopojen ja skoottereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukoululaisen kesän järjestäminen oli perseestä vaikka oli rahaakin. Siinä sitä sumplittiin naapurien kanssa 4 vanhemman lomia ja etsittiin päiväleirejä joilla olisi tilaa.
Tuo ettei ole rahaa, kai kuitenkin tarkoittaa että vanhempi on kotona? Myykää lapsenvahtipalveluita luokkakavereiden vanhemmille!
No ei todellakaan tarkoita. Kyllä vanhemmat raatavat töissä maksaakseen laskut ja saadakseen ruokaa pöytään, eivät useimmat ole kotona. Kesäisin ihan peruselämiseen tarvitaan enemmän rahaa, kun ei ole kouluruokaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?
Mut ensin pitää saada ripset ja kynnet kuntoon. Tota röökiäkin menee. On pari paljon syövää isoa koiraa. Tuli tilattua vähän kivoja kesäkledjuja itelle vaikka on kyllä entisiäkin. Hitsi en taaskaan saanut säästettyä mitään.
Lapsien kansaa kotona kesällä on se normaali kesä
uikaa
lukekaa
katdokaa leffoja
käykää piknikillä
kaupungin tapahtumissa
ja joi myös metsässä
Vierailija kirjoitti:
Onhan sellaista vieläkin, mutta usein siitäkin koituu kustannuksia. Itse en ainakaan halua lapsieni elävän muiden siivellä vaan maksan heidän lomakustannukset, jos lähtevät kaverin perheen kanssa. Kaverin mökillä käynti sellainen mikä nyt varmasti useimmiten ihan ilmaista ajanvietettä, mutta ulkomaanreissu tai hyvipuistokäynti taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset osaa keksiä itsekin kivaa. Milloin rakennetaan lauttaa ja milloin majaa. Kyllä nuo osaa keksiä ikävä kyllä kaikenlaista tietokoneellakin ja ovat ikävä kyllä hieman liian taitavia mopojen ja skoottereiden kanssa.
Niinpä, pitää olla se tietokone tai mopo tai skootteri, tai edes mahdollisuus rakentaa se lautta tai maja. Täällä pääkaupunkiseudulla jotkut rakensivat hienon majan, ja se laittomana purettiin pois, siitä oli uutisjuttukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne pienituloiset oikeasti edes yrittänyt säästää rahaa johonkin kesäjuttuun?
Mut ensin pitää saada ripset ja kynnet kuntoon. Tota röökiäkin menee. On pari paljon syövää isoa koiraa. Tuli tilattua vähän kivoja kesäkledjuja itelle vaikka on kyllä entisiäkin. Hitsi en taaskaan saanut säästettyä mitään.
Joo ja ne rekku rescuen 50-kiloisen koirat syövaan valaanlihaa ja kengurun häntää, ja sitten niille kerjätään rahaa munuisensiirtoon.
Niin järjestettiin silloinkin, kun omat lapset oli pieniä. Leirit oli päiväleirejä eli lähtö aamulla klo 9 ja paluu takaisin klo 15. Ei minulla ollut mitään mahdollisuutta laittaa lapsia leirille. Niinpä sitten ekaluokkalainen oli päivät yksin kotona ja kun nuorempi pääsi ekalta, häntä katsoi 10 vuotta täyttänyt sisarus. Minulla ei ollut kesällä lomaa.