Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen 20v lapsi tuli kylään 2 viikoksi, nyt asunut pummilla jo vuoden, miten eroon?

Vierailija
07.06.2025 |

Muutan kohta itse pois lasten kanssa. 

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan asuttu moneen kertaan ulkomailla töitten takia ja tämä keskustelu olisi siellä kyllä ihan käsittämätön monille siellä.

Aika monissa maissa lapsia ei todellakaan vaadita hankkimaan elantoa ja elämään täysin itsenäisesti tuon ikäisenä.

Suomessa tämä on tietty mahdollista, kun kodeistaan pois potkitut voivat elää valtion tuella.

Eikö tästä ollut joku juttu Ylellä tai Hesarissa n. kuukausi sitten?

Vierailija
102/171 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että lapsi asuu teillä? Ja että sama lapsi asuu pummilla? Oletteko te sitten jotain pummeja vai mistä on kyse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä jotkut keksi, että tämä aikuinen lapsi on poika? Eihän ap lapsen sukupuolta kertonut eikä ole tähän ketjuun kirjoittanut aloituksen jälkeen. Olen ennenkin tätä täällä ihmetellyt, että kun aloituksessa puhutaan vain lapsesta niin jotkut luulee tietävänsä lapsen sukupuolen vaikka sitä ei ole kerrottu missään kohdassa.

Vierailija
104/171 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on varmaankin siitä, että 20 vuotias pummaa kotona eli ei maksa kotiin yhtään mitään.

Kotiin voi tulla, mutta ei loisimaan.

Vierailija
105/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan, nuo lapset joiden kanssa harkitset muuttavasi pois ovat sinun eivätkä miehesi?

Vierailija
106/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen aina tärkeimpänä asiana nuorilleni sanonut, että jos on hätä tai elämä potkii, niin kotiinsa voi aina tulla ja palata!

20-vuotias on todella nuori vielä. Hyvin monet tuon ikäiset asuvat edelleen vanhempien kanssa. Ja kyllä tuo pätee vaikka lapsi olisi vaikka 40-vuotias ja minä elossa. Aina lapseni ovat tervetulleita kotiin vaikka asumaan!

Tämä

Vierailija
107/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan, nuo lapset joiden kanssa harkitset muuttavasi pois ovat sinun eivätkä miehesi?

Kyllä ovat edellisestä suhteestani, mutta mieheni tiesi yhteen muuttaessaan minun kanssani jos alka suhteesee  kyse on koko paketista.  

AP

Vierailija
108/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ovat edellisestä suhteestani, mutta mieheni tiesi yhteen muuttaessaan minun kanssani jos alka suhteesee  kyse on koko paketista.  

AP

AP

Sinäkö et tiennyt että miehelläsi on myös lapsi(a)? Mikä oikeus sulla on syrjiä miehesi lapsia? 

Vierailija
109/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 20-vuotias voisi asua isänsä luona? Moni asuu kotona, kunnes opinnot ohi. 

Vierailija
110/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko sinun pummilla asuvat lapsesi jotenkin arvokkaampia, kuin miehen lapsi.  Anna lapsen asua isänsä kanssa ja lähde itse lätkimään.

Vierailija
111/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on varmaankin siitä, että 20 vuotias pummaa kotona eli ei maksa kotiin yhtään mitään.

Kyllä tuon ikäinen saa asua ilmaiseksi. 

Vierailija
112/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani 19-25 -vuotiaat opiskelukaverini asuivat ilmaiseksi vanhemmillaan viikonloput, lomat ja kesälomat, jos oli tarvetta tai halusivat.

20v on nuori. Miksi sinua häiritsee se, että miehesi poika asuu isänsä kotona?

Itsekin muutin 22-vuotiaana takaisin vanhemmille,  kun opinnot loppui ja etsin lopputyöpaikkaa kotipaikkakunnan läheltä.

Myöhemmin asuin vielä hankalassa elämäntilanteessa vanhemmilla 30-vuotiaana muutaman kuukauden. Samalla etsin omaa kotia ja muutin pois, kun sopiva löytyi. Äiti sai samalla kaipaamaansa juttuseuraa, kun isäni ei ole kovin monisanainen. 

Vierailija
113/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa ap:n lasten asuminen muuttuu pummilla asumiseksi? 

Vierailija
114/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani 19-25 -vuotiaat opiskelukaverini asuivat ilmaiseksi vanhemmillaan viikonloput, lomat ja kesälomat, jos oli tarvetta tai halusivat.

20v on nuori. Miksi sinua häiritsee se, että miehesi poika asuu isänsä kotona?

Itsekin muutin 22-vuotiaana takaisin vanhemmille,  kun opinnot loppui ja etsin lopputyöpaikkaa kotipaikkakunnan läheltä.

Myöhemmin asuin vielä hankalassa elämäntilanteessa vanhemmilla 30-vuotiaana muutaman kuukauden. Samalla etsin omaa kotia ja muutin pois, kun sopiva löytyi. Äiti sai samalla kaipaamaansa juttuseuraa, kun isäni ei ole kovin monisanainen. 

Jatkan vielä:

Parikymppisenä opiskelijana en osallistunut vanhemmilla kuluihin. Autoa sain myös käyttää veloituksetta. Vanhemmat myös auttoi taloudellisesti opiskeluaikana maksamalla esim. koulutarvikkeita, kotimatkoja ja yhden tärkeän harrastuksen kulut.

Kolmekymppisenä hetken vamhemmilla asuessa osallistuin toki ruokakuluihin yms. Vuokraa en maksanut.

Vierailija
115/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Sinulla näyttää olevan eri tulkinnat omien ja miehesi lasten oikeuksien suhteen. Miksi? 

Vierailija
116/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatko siis perheen menoista 75% ja mies omansa 25% ja nyt joudut lisäksi maksamaan miehen lapsen kulut?

Vierailija
117/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän jatkaa teillä asumista niin kauan kun sallit sen. Sano hänelle, että hänen on aika itsenäistyä ja muuttaa omaan asuntoon. Ja sano sama miehellesi.

Ei ap:lla ole oikeutta häätää ketään miehen asunnosta.

Missä luki että asunto on miehen?

Vierailija
118/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20v lapsi on todella nuori, ei tuon ikäistä heitetä pihalle. Lapsesta pidetään huolta, jos sellaisen päättää hankkia.

Mutta se ei ole ap:n tehtävä vaan isän.

Vierailija
119/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuon ikäinen saa asua ilmaiseksi. 

Pitääkö osallistua kotitöihin? Kysyn nyt yleisellä tasolla.

Vierailija
120/171 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen aina tärkeimpänä asiana nuorilleni sanonut, että jos on hätä tai elämä potkii, niin kotiinsa voi aina tulla ja palata!

20-vuotias on todella nuori vielä. Hyvin monet tuon ikäiset asuvat edelleen vanhempien kanssa. Ja kyllä tuo pätee vaikka lapsi olisi vaikka 40-vuotias ja minä elossa. Aina lapseni ovat tervetulleita kotiin vaikka asumaan!

Tuohan on täysin eri tilanne kuin ap:lla.

Miten on?! Lapsi palasi isänsä luokse! Tiedä vaikka sama kotitalo, missä asui aiemminkin!

Asunnon virallisilla asukkailla on lähtökohtaisesti oikeus päättää siitä, ketkä asunnossa vierailevat tai asuvat. Luvaton ja oikeudeton oleskelu asunnossa voi täyttää kotirauhan rikkomisen tunnusmerkistön. Yksikin talon asukas voi antaa pätevän poistumiskäskyn ulkopuoliselle henkilölle riippumatta muista virallisista asukkaista.

Noin asia menee lain pykälien mukaan. Jos siis ap ei halua, että miehen lapsi majailee tai edes vierailee asunnossa, voi ap lain mukaan häätää ylimääräisen henkilön aunnosta pois. Siihen ei vaikuta se vaikka asunto olisi lapsen lapsuudenkoti.

Jos puolisoni tekisi tuon tempun lapselleni, että heittäisi poistumiskäskyllä ulos, niin sillä samalla sekunnilla kyse olisi ex-puolisosta. En antaisi ikinä tuollaista tekoa anteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä