Miksi jotkut vanhemmat eivät usko, että lapsivapaa elämä voisi olla onnellista?
Onko jotenkin sokea tai empatiassa puutetta, jos ei pysty asettua toisen asemaan.... eli nähdään vain oma elämäntapa ja se on se mitä muidenkin pitää tehdä? Vai onko se kateutta, kun itse menettää parhaat vuodet elämästä ja kehostaan...?
Miten navigoida ahdasmielisten ihmisten kanssa? Onko parempi vain sulkea ulos elämästä ihmiset, jotka eivät hyväksy lapsivapaata/childfree elämäntapaa?
Kommentit (209)
Miksi lapsettomat vakuuttelevat toistuvasti onnellisuuttaan? 🤔
Suuri psa vanhemmista on kokenyt ehdottoman rakkauden, on vaikea enää kuvitella "onnellista" elämää ilman sitä.
Mutta miksi oman onnellisuuden todistaminen on ap:lle tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Koska ovat salaa kateellisia ja myös toisten lapsivapauden uhkaksi ja kritiikiksi heidän omia valintojaan kohtaan.
Tämä. Joutuvat huomaamaan, ettei se heidän ylisuojeltu Terttu-Kalevi ole muille mikään elämän keskipiste.
Vierailija kirjoitti:
Koska joissain piireissä sitä kyseenalaistetaaan jatkuvasti. Ja tälläkin palstalla on vähän väliä aloituksia, miten lapsettomana on joko kurjaa, tai sitten elämäntyyli on joku epäkypsä hedonistinen ikuinen biletys, kuin nuoruusvuodet olisi jääneet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että vanhemmat postaavat someen kuvia perhe-elämästään?
No olisiko ehkä siksi että jos ihminen kokee onnellisuutta, hän haluaa kertoa siitä muille?
Vierailija kirjoitti:
Ja pälä pälä... Miksi jotkut luulee, että jotakuta vanhempaa kiinnostaa yhtään lapsettoman lapsettomuus, onnellisuus tai onnettomuus?
Siitä päätellen ihan vaan, että lapsen saaneet mieluusti jankkaavat, kuinka sinullakin se mieli vielä muuttuu, et ymmärrä elämästä mitään jollet tee lapsia, nainen ei ole nainen jollei synnytä, äitiys on niin hienoa ja sinun pitää ymmärtää se ja onnellisuutesi maksimoimiseksi sinun tulee lisääntyä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Suuri psa vanhemmista on kokenyt ehdottoman rakkauden, on vaikea enää kuvitella "onnellista" elämää ilman sitä.
Mutta miksi oman onnellisuuden todistaminen on ap:lle tärkeää?
Mitä tarkoitat ehdottomalla rakkaudella? Että rakastamiseen tai toisesta välittämiseen pitää olla ns. "verisukulainen"?
Aika harva menee serkun kanssa naimisiin ja silti ihmiset rakastaa puolisoitaan vaikka eivät ole sukua keskenään.
Joten ei "ehdoton rakkaus" edellytä lapsien saamista.
Muuten outoa ajatella että laitetaan vastasyntyneelle vauvalle velvollisuus olla ehdottoman/pyyteettömän rakkauden antaja. Ei sellaista taakkaa voi kellekään antaa. Jos kokee ettei ole saanut elämässään rakkautta tarpeeksi, asiaa kannattaisi ehkä ensin selvitellä ammattiauttajan kanssa, mistä tällaiset epävarmuudet johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheen vanhempi on ollut lapseton, ja tietää, miten vanhemmuus muuttaa ihmisen elämän, ja tuo siihen syvyyden ja merkityksen, jota lapseton ei voi edes käsittää.
Mutta kaikkien ei tarvitse haluta lapsia. Se on ihan ok. Mutta turha silti yrittää haukkua lapsien vanhempien aitoa kokemusta.
Jos vanhempi vähättelee lapsettoman elämää on se aito kokemus jota ei saa kritisoida???
Miksei tämä toimi toisinpäin? Jos lapseton vähättelee perheellisen elämää, niin se onkin kauhea loukkaus.
Olen taipuvainen ajattelemaan, että halu jäädä lapsettomaksi on yhtä sisäsyntyistä kuin halu tulla vanhemmaksi. Lisääntyminen on niin syvällä biologiassamme, että halu poiketa siitä ei synny mielijohteesta. ---
Tästä johtuen vapaaehtoisesti lapsettomaan ei päde ajatus siitä, että hän menettäisi jotain, mutta ei vain tiedä sitä itse. Enemmänkin voisi ajatella niin, että jos lapsia haluamaton ihminen joutuukin vanhemmaksi, hänen tuskansa on verrattavissa lapsettomaksi jääneen ihmisen, joka on aina halunnut vanhemmaksi, tuskaan.
Osuit täydellisesti naulan kantaan. Lapsettomuus on aina ollut minulle itsestään selvää, jo kun olin lapsi. En leikkinyt nukeilla enkä ole sekuntiakaan haaveillut äitiydestä. Pikkulapsena kyselin jatkuvasti äidiltäni, miksi ihmiset hankkivat lapsia ja onko niitä pakko saada ja ei kai mun ole pakko ja miksi pitää syntyä kun voisi vaan olla olematta. Joo, olin vähän synkkämielinen lapsi 😅. Mutta edelleen 42-vuotiaana samaa mieltä.
Olen nähnyt painajaisia siitä, että minulla on lapsia ja koko unen ajan yritän vain antaa ne pois. Minne tahansa, kenelle tahansa. Se ällötyksen, paniikin ja kauhun tunne on niin elävä, että herään ihan ahdistuneena. Mikä valtava helpotus, kun muistan, ettei minulla todellakaan ole lapsia - eikä tule.
On minullekin, kuten varmaan kaikille lapsettomille, joskus sanottu, että "et voi tietää mitä menetät". Tiedän. "Menetän" ahdistuksen, kärsimyksen, elämäni totaalisen pilalle menemisen, kun en koe sitä asiaa, mitä kaikista vähiten tässä elämässä haluan kokea. Normaalilla lisääntymishalulla varustetun voi olla vaikeaa ymmärtää tätä. Mutta mulle lisääntymättömyys on samanlainen osa identiteettiäni kuin esimerkiksi seksuaalinen suuntaumus. Mä EN OLE äiti eikä mua pidä sellaiseksi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat vakuuttelevat jatkuvasti onnellisuuttaan? Ja kehottavat muitakin liittymään joukkoonsa?
Vierailija kirjoitti:
Oma ja lapsettomien ystävien sekä tuttujen kokemuksia.
Lapsettomia säälitään. Heille kerrotaan että on vielä aikaa saada lapsia jos mieli muuttuu. Oletetaan että elämämme on itkua ja surua koska meillä ei ole lapsia. Osa on vilpittömiä eikä sillä tarkoiteta pahaa, mutta silti se on aliarvioimista. Lapsettomat eivät ole lapsia.
Sitten ovat nämä selvästi ylimieliset. Puhe aloitetaan liian usein, jos sinulla olisi lapsia tietäisit tämän/et voi tietää asiaa x, koska sinulla ei ole lapsia. Samat ihmiset olettavat, että juhlimme jatkuvasti baareissa ja hypimme sängystä sänkyyn emmekä osaa "aikuistua", mitä ikinä se tarkoittaakaan heidän mielestään. `Pitääkö olla lapsia jotta on aikuinen?
Kaupungilla kun seuraa noita kirkuvia, palosireenimäisiä elämänmuuttajia, niin olen hyvin onnellinen valinnoistani.
Eivätkä noiden peikkojen väsyneet vanhemmatkaan niin kovin onnellisilta näytä.
Koska he ovat uppoutuneet omaan elämäntapaansa eivätkä pysty kuvittelemaan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsivapaa ei ole suomea.
Minä olen viettänyt lapsivapaata koko aikuiselämäni, koska olen lapseton.
" Happamia, sanoi kettu " ;) Elämä ilman haisevia ja kitiseviä hirviöitä on ;D ! On älytöntä hommata itselleen elinkautistuomio.
Sitävaan kokee, että lasten myötä on itse saanut niin paljon, ja että jäisi todella paljosta paitsi jos ei olisi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia suomea.
= childfree
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, mutta sillä haetaan eroa sanaan "lapseton", joka kuulostaa just siltä että puuttuu jotain. Vrt. englannin childless ja childfree. Multa ei puutu mitään ja olen nimenomaan lapsista vapaa, siksi hyväksyn lapsivapaa -sanan kun ei parempaakaan ole.
Samoin.