Miksi jotkut vanhemmat eivät usko, että lapsivapaa elämä voisi olla onnellista?
Onko jotenkin sokea tai empatiassa puutetta, jos ei pysty asettua toisen asemaan.... eli nähdään vain oma elämäntapa ja se on se mitä muidenkin pitää tehdä? Vai onko se kateutta, kun itse menettää parhaat vuodet elämästä ja kehostaan...?
Miten navigoida ahdasmielisten ihmisten kanssa? Onko parempi vain sulkea ulos elämästä ihmiset, jotka eivät hyväksy lapsivapaata/childfree elämäntapaa?
Kommentit (209)
Eiköhän ole paras, että jokainen elää omaa elämäänsä eikä puutu toisten ratkaisuihin.
Kannattaa välttää ihmisiä, jotka tyrkyttää omia arvojaan muille.
Ihmisaivot toimii niin. Erittävät huumetta jo kun oma lapsi on mielessä, puhumattakaan lähitilanteesta. Suvunjatkamisen edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla on lapsettomia, jotka ei usko että lasten vanhemmat olisivat onnellisia. Tälläkin palstalla harvasen päivä monta aloitusta siitä, miten lapsiperheissä elämä on varmasti kamalaa ja jokainen katuu oikeasti lapsia ja ei voi olla totta että joku tykkäisi lapsista aidosti.
Eiköhän se ole tämä sama tyyppi enimmäkseen, joka jankuttaa tätä lapsivapaa agendaansa ja tehtailee näitä aloituksia harva se päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla on lapsettomia, jotka ei usko että lasten vanhemmat olisivat onnellisia. Tälläkin palstalla harvasen päivä monta aloitusta siitä, miten lapsiperheissä elämä on varmasti kamalaa ja jokainen katuu oikeasti lapsia ja ei voi olla totta että joku tykkäisi lapsista aidosti.
Eiköhän se ole tämä sama tyyppi enimmäkseen, joka jankuttaa tätä lapsivapaa agendaansa ja tehtailee näitä aloituksia harva se päivä.
Varmasti jotenkin onneton elämä hänellä.
Olen vela, ja minut yritettiin pakottaa tekemään lapsia siksi, että olisin ollut lasten kautta helpommin kontrolloitavissa. Samalla sukulaiset olisivat hyvällä syyllä voineet yrittää änkäytyä elämään, ja minä olisin päässyt piikomaan vanhuksia ja sukulaisten lapsia. Ovat todella kateellisia lapsettomuudestani, ja siitä myös, etten ole heidän kanssaan tekemisissä. Ovat selkäni takana ystävystyneet nykyisen vuokraisäntäni kanssa, ja tämä on yrittänyt manipuloida minua pitämään sukuun yhteyttä. Utelee myös asioitani, kertoilee niitä sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sinä haluat uskoa. Varmasti olisi tuhat kertaa onnellisempi jos olisi hankkinut lapsia niin kuin sinä, jonka elämä lasten kanssa on yhtä onnea. Sovitaan niin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheen vanhempi on ollut lapseton, ja tietää, miten vanhemmuus muuttaa ihmisen elämän, ja tuo siihen syvyyden ja merkityksen, jota lapseton ei voi edes käsittää.
Mutta kaikkien ei tarvitse haluta lapsia. Se on ihan ok. Mutta turha silti yrittää haukkua lapsien vanhempien aitoa kokemusta.
se on tuonut hänelle merkityksen, koska se henkilö on halunnut lapsia. En tajua logiikkaasi.
Ei sinun tarvitse tajuta, on ihan ok ettet tajua. Mutta voit silti hyväksyä, että vanhemmuus on erittäin merkityksellinen asia niille ihmisille, joilla on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheen vanhempi on ollut lapseton, ja tietää, miten vanhemmuus muuttaa ihmisen elämän, ja tuo siihen syvyyden ja merkityksen, jota lapseton ei voi edes käsittää.
Mutta kaikkien ei tarvitse haluta lapsia. Se on ihan ok. Mutta turha silti yrittää haukkua lapsien vanhempien aitoa kokemusta.
se on tuonut hänelle merkityksen, koska se henkilö on halunnut lapsia. En tajua logiikkaasi.
Ei sinun tarvitse tajuta, on ihan ok ettet tajua. Mutta voit silti hyväksyä, että vanhemmuus on erittäin merkityksellinen asia niille ihmisille, joilla on lapsia.
Monille on, mutta ei kaikille. Mieti nyt hyvä ihminen, kuinka monella ihmisellä maailmassa on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistys.
Kaikki lapsia saaneet ovat olleet ensin lapsettomia.
"Niinhän sinä haluat uskoa. Varmasti olisi tuhat kertaa onnellisempi jos olisi hankkinut lapsia niin kuin sinä, jonka elämä lasten kanssa on yhtä onnea. Sovitaan niin.
eri"
Häh, enhän mä niin sanonut, että lasten hankkiminen olisi tehnyt hänet onnelliseksi. Sinä otit asian esille. Ei mulla ole reseptiä sille, miten jonkun mulle täysin tuntemattoman elämä tulisi onnelliseksi. Mutta sen voi kyllä päätellä, että jos hän jatkuvasti tuntee tarvetta todistella, että ryhmä X ei voi olla onnellinen, kun on valinnut asian Z, niin ei hänellä voi hyvin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vela, ja minut yritettiin pakottaa tekemään lapsia siksi, että olisin ollut lasten kautta helpommin kontrolloitavissa. Samalla sukulaiset olisivat hyvällä syyllä voineet yrittää änkäytyä elämään, ja minä olisin päässyt piikomaan vanhuksia ja sukulaisten lapsia. Ovat todella kateellisia lapsettomuudestani, ja siitä myös, etten ole heidän kanssaan tekemisissä. Ovat selkäni takana ystävystyneet nykyisen vuokraisäntäni kanssa, ja tämä on yrittänyt manipuloida minua pitämään sukuun yhteyttä. Utelee myös asioitani, kertoilee niitä sukulaisille.
Olet vainoharhainen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapsia saaneet ovat olleet ensin lapsettomia.
Jotka ovat halunneet lapsia.
Velat eivät halua jotain, mikä ei tuo heille onnea. Täysin luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla varmaan tosi onnellinen 😂
No huvittavintahan näissä keskusteluissa on se, ettei kukaan tiedä millainen elämä olisi paras milläkin valinnoilla kullekin.
Voi hyvin olla että sen entisen velan yllätysraskaus ja -vauva osoittautuu hänelle parhaaksi sattumaksi ikinä tai voi olla että hän sairastuisi mieleltään vakavasti. Voi olla että joku lapsen saanut olisi ollut onnellisempi ja terveempi ilman lapsia, tai saanut paremman perhe-elämän jonkun toisenlaisen puolison kanssa. Tai mikä on täydellinen lasten lukumäärä, onko 2-3 paras oman jaksamisen kannalta ajateltuna vai onko pari lisää silti kaiken vaivan arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap jatkuvasti rustailee tänne näitä lapsivapaa-aloituksiaan, jos se elämä kerran on lapsettomana niin ihanaa ja antoisaa? Varmaan suurin osa näissä ketjuissa olevista kommenteistakin on ap:n itsensä kirjoittamia. Kun yksi ketju hiljenee, taas pitää uutta viritellä. Onko lapsettoman elämä noin pakkomielteistä ja tylsää?
Ei todellakaan 😊
Itsehän te lapselliset juuri väitätte tietävänne, millaista lapsettoman elämä on. Ette näköjään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
No huvittavintahan näissä keskusteluissa on se, ettei kukaan tiedä millainen elämä olisi paras milläkin valinnoilla kullekin.
Voi hyvin olla että sen entisen velan yllätysraskaus ja -vauva osoittautuu hänelle parhaaksi sattumaksi ikinä tai voi olla että hän sairastuisi mieleltään vakavasti. Voi olla että joku lapsen saanut olisi ollut onnellisempi ja terveempi ilman lapsia, tai saanut paremman perhe-elämän jonkun toisenlaisen puolison kanssa. Tai mikä on täydellinen lasten lukumäärä, onko 2-3 paras oman jaksamisen kannalta ajateltuna vai onko pari lisää silti kaiken vaivan arvoista?
Juuri näin. Ja ihan kuin joku täydellinen onnellisuuden maksimointi elämässä edes olisi mahdollista, tai edes tavoittelemisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla oikeastaan on. On huonoja päiviä (kuten nyt) ja elämän osa-alueita, joihin en ole tyytyväinen, mutta kyllä sanon, että olen onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla oikeastaan on. On huonoja päiviä (kuten nyt) ja elämän osa-alueita, joihin en ole tyytyväinen, mutta kyllä sanon, että olen onnellinen.
No kiva. Ja varmasti ymmärrät, että muillakin voi olla ihan onnellinen elämä, vaikkeivät eläkään samalla tavalla kuin sinä.
Niin mutta sinulta puuttui siitä jotain, koska hankit lapsia. Ja nyt olet onnellinen, koska sinulla on lapsia.
Muilla ihmisillä ei välttämättä mene samalla tavalla, ihan turha verrata.