Kertokaas mulle miksi ihmiset ottavat velkaa?
Miksi ostaa sellaista mihin ei ole varaa?
En ole koskaan ostanut mitään velaksi.
Kommentit (22)
Eikö koulussa ollut yhtään talousasioita ?
Minä ostelen roinaa maksuajalla, jos se on saatavilla ilman korkoa. Silloinhan joku rahoittaa elämääni ilmaiseksi.
Lisäksi sijoitan velkarahalla. Sekin on lähes ilmaista tuloa, sikäli kun osinkotulot ylittävät korkomenot. Toki kannan siinä riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa oli.
On monia syitä ottaa velkaa, joista yhdet järkevämpiä kuin toiset. Esimerkiksi velkavivulla voi vaikka rikastua kunhan vain tietää mitä tekee.
Niin no sama kymysys tuilla eläville. Miksi asua missä ei ole omillaan varaa asua.
Maailman markkinatalous kaatuisi jos kukaan ei ottaisi velkaa. Ne on rakennettu niin. On yrityslainoja, asuntolainoja, autolainoja.
Ne korot sitä kuplaa pyörittää. Ja niillä mahdollistetaan kuplan pyöritys.
Säästäjä ei tuota pankille mitään. Säästöistähän maksetaan korkoa. Jonka pankki hankkii eritavoin. Ja takaa säästöt tiettyyn summaan asti.
Kaikki ei vain voi säästää. Koska systeemi on rakennettu niin.
Jonkun järkevän omistusasunnon saa nopeemmin asuttavakseen velalla ku maksamalla vuokraa jostain luukusta ja säästämällä eläkeikään asti. Mieluummin asun siinä omassa NYT.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei ollut.
Itse otin lainaa minkä sain ja ostin pari sijoitusasuntoa ja omakotitalon itselle.
Aika harvalla olisi varaa ostaa koti ilman lainaa.
No mä otin niin paljon velkaa, kuin pankista onnistuin saamaan. Ja se olikin aika paljon.
Mutta mulla kävi säkä...
Olen asunut Helsingissä kokoikäni. En ole tarvinnut lainata koskaan. Silti minulla hyvä kallis asunto keskellä kaupunkia.
Voiko joku olla noin tietämätön? Ja sitten vielä paljastaa sen muillekin.
Vain pienellä osalla ihmisistä on varaa ostaa esim. omakotitalo omilla rahoilla. Tai autoa. Tai edes huonekaluja ym. pienempää.
Yleensä puhelinlasku, vesilasku, sähkölasku ymymym laskutetaan käytön mukaan jälkikäteen, eli velaksi.
Oletko siis yhteiskunnan elätti kun et näitäkään maksa itse?
Vierailija kirjoitti:
Niin no sama kymysys tuilla eläville. Miksi asua missä ei ole omillaan varaa asua.
Miksi maksaa itse, kun joku muu maksaa puolestasi?
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla olisi varaa ostaa koti ilman lainaa.
Juuri tuumasin että olisi varaa, mutta sitten mietin onko järkeä. Miksi ottaa riskejä turhaan? Perhettä ei ole ja sitten sitä on naimisissa sen asunnon kanssa.
Miksi esim maksaa korkoja?