Miksi jotkut vanhemmat eivät usko, että lapsivapaa elämä voisi olla onnellista?
Onko jotenkin sokea tai empatiassa puutetta, jos ei pysty asettua toisen asemaan.... eli nähdään vain oma elämäntapa ja se on se mitä muidenkin pitää tehdä? Vai onko se kateutta, kun itse menettää parhaat vuodet elämästä ja kehostaan...?
Miten navigoida ahdasmielisten ihmisten kanssa? Onko parempi vain sulkea ulos elämästä ihmiset, jotka eivät hyväksy lapsivapaata/childfree elämäntapaa?
Kommentit (209)
Ihminen on niin turha olento tällä pallolla, että toivon tälle lajille sukupuuttoa. Ennen kuin aiheuttavat sen kaikille muille.
En kylläkään tämän vuoksi jättänyt lapsia tekemättä, mutta osui vain silmiin tuolta joku ihmeen lajinjatkamisvelvoite.
Sitä kyllä sivusta seuranneena ihmettelen, että miksi tästä asiasta jaksetaan vääntää loputtomiin. Toki itsekin nuorempana sain osakseni suorastaan pöyristyneitä katseita ja loukkaantumisia, kun lapsikyselyihin vastasin, että lapsia en halua. Nykyään en onneksi joudu enää vastailemaan moisiin, luulen että lähipiiri ja työkaverit on sen verran fiksumpaa porukkaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsivapaa ei ole suomea.
Ei olekaan, mutta sillä haetaan eroa sanaan "lapseton", joka kuulostaa just siltä että puuttuu jotain. Vrt. englannin childless ja childfree. Multa ei puutu mitään ja olen nimenomaan lapsista vapaa, siksi hyväksyn lapsivapaa -sanan kun ei parempaakaan ole.
No se on just tämä. Lapsivapaa on positiivinen termi ja suurin osa tajuaa mitä se tarkoittaa. Vela- sana on huonompi kun siitä tulee mieleen "velka".
Jos joku keksii paremman tilalle niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia suomea.
= childfree
Ei se kyllä ole. -vapaa on juurikin muista kielistä omittu, ei suomen kieleen kuuluva rakenne. Esim. Fossiilivapaa energia on väärin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti täällä haukutaan niitä joilla on lapsia, ja myös lapsia itseään kutsutaan haiseviksi ja kitiseviksi.
Onko tämä sitä lapsettoman onnea? 🤔
Tietenkin lapseton on onnellinen, kun ei tarvitse hoitaa niitä haisevia ja kitiseviä 😂.
Juu, katsotaan miten onnellinen olet +50 vuotiaana.
Ai niin, ehkä vielä täsmennän: minulle ei luotu pelkästään vihaisia katseita, vaan ihan esimerkiksi pöyristyneenä painotettiin, että KAIKKI haluavat lapsia. Tai että kyllä se mieli muuttuu. Ylimielisesti. Joka tapauksessa hyvin harva sanoi, että aa, okei. Tai jotain muuta, jolla ilmaisi asian olevan ok.
Nuorena ihmettelinkin, että miten voi toisen valinta ottaa noin pahasti luonnon päälle, nämä siis tietenkin ihmisiltä, joilla jo oli lapsia joten fiksuna ymmärsin heillä olevan jotain ongelmia asian suhteen.
Nyt kuitenkin olen onneksi tutustunut lapsellisiin ihmisiin, joiden kanssa ei edes tarvitse sen enempää asiasta jutella, kaikki ollaan sinut toisen valintojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin. Vuosi vuodelta vaan onnellisempi, että seurasin omaa tietäni, enkä hankkinut lapsia koska "niin kuuluu tehdä". Elämässä on runsaasti rakkautta, läheisiä ja tekemistä, ja meno sen kuin paranee vain.
Näin sanovat ovat aina niitä, jotka elävät lastensa kautta ja ovat ihan hukassa ilman heitä. No entä jos lapsesi eivät olekaan täällä sinua viihdyttämässä ja palvelemassa? Entä jos he valitsevat tien jota et hyväksy? Tai muuttavat maapallon toiselle puolelle? Entä jos he itse tarvitsevat hoitoa kehdosta hautaan? Entä jos heistä tulee rikollisia tai moniongelmaisia tai syrjäytyneitä tai vakavasti sairaita? Entä jos sinua ei olekaan kukaan viihdyttämässä 50+ -vuotiaana??
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ehkä vielä täsmennän: minulle ei luotu pelkästään vihaisia katseita, vaan ihan esimerkiksi pöyristyneenä painotettiin, että KAIKKI haluavat lapsia. Tai että kyllä se mieli muuttuu. Ylimielisesti. Joka tapauksessa hyvin harva sanoi, että aa, okei. Tai jotain muuta, jolla ilmaisi asian olevan ok.
Nuorena ihmettelinkin, että miten voi toisen valinta ottaa noin pahasti luonnon päälle, nämä siis tietenkin ihmisiltä, joilla jo oli lapsia joten fiksuna ymmärsin heillä olevan jotain ongelmia asian suhteen.
Nyt kuitenkin olen onneksi tutustunut lapsellisiin ihmisiin, joiden kanssa ei edes tarvitse sen enempää asiasta jutella, kaikki ollaan sinut toisen valintojen kanssa.
Siis jos saisin euron jokaisesta kerrasta, kun mulle on sanottu "kyllä sunkin mieli vielä muuttuu" maireasti hymyillen... Sanojana yleensä joku joka oli "vakaasti lapseton nuorempana", "siis mähän olin ihan että kids nou nou", mutta sitten se "ikä teki tehtävänsä ja mä tapasinkin mun mielen 26-vuotiaana ja hups nyt meillä onkin 4 under 4 ja mä oon siis niin onnellinen, en voinut tietää miten suurta rakkautta voi olla olemassakaan hei, kyllä säkin koet sen kun se oikea tulee vastaan ja saatte ne lapset"...
Samalla itkunsekaista naurua vääntäen kun ei ole nukkunut neljään vuoteen ja jokainen minuutti on aikataulutettua ja aina joku lapsi rääkyy, vaatii jotain, oksentaa, sotkee, rikkoo, melkein kuolee kun tekee jotain kiellettyä jne. Mutta ah sitä rakkautta, "kyllä sun velan pitäis tää kokea, siis mäkin olin varma ettei lapsia"... * tyhjä katse seinään *
😂
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että ihminen muuttuu yhtäkkiä perustavanlaatuisesti 50 ikävuoden jälkeen? Että tärkeät asiat ja arvot, oma minuus ja luonne jne. yhtäkkiä muuttuvat kuin toiselta ihmiseltä lainatuiksi? Iäkkäämmätkään ihmiset eivät ole kuin samasta muotista. Esimerkiksi henkilö, joka viihtyy itsekseen, tekee niin todennäköisesti joka iässä.
Joku jo kommentoi, että ("aidosti") vapaaehtoisesti lapsettomalle lapsi olisi yhtä suuri tragedia kuin lapsia kovasti toivovalle olisi jäädä lapsettomaksi. Olen samaa mieltä. "Aidolla" tarkoitan tässä muita kuin "väliaikaisesti vapaaehtoisesti lapsettomia" eli heitä joiden mieli muuttui eli kanta ei ollutkaan varma.
Tunnen yhden yli 90-vuotiaan ja yhden yli 85-vuotiaan vapaaehtoisesti lapsettoman, ei heidän kantansa siihen asiaan ole muuttunut missään vaiheessa, samoja ihmisiä he ovat olleet koko ikänsä. Lisäksi olen sitä mieltä, että on väärin tehdä lapsi itselleen palvelijaksi ja hoitajaksi, joka ilmeisesti on tuon kommentin taka-ajatuksena.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan lapsivapaat naiset ovat onnellisimpia.
Mutta miksi ei olisi? Stressittömämpi elämä, enemmän rahaa tilillä, kroppa pysynyt tiukkana ilman synnytyksiä, on ehtinyt panostaa omaan terveyteen ja hyvinvointiin yms.
Monet ihmiset vain unelmoivat tällaisesta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia suomea.
= childfree
Ei se kyllä ole. -vapaa on juurikin muista kielistä omittu, ei suomen kieleen kuuluva rakenne. Esim. Fossiilivapaa energia on väärin sanottu.
Suomen kielen sanasto on täynnä muista kielistä omittuja sanoja. Hankalaksi kävisi elämä jos pitäisi yrittää selvitä muutamalla sadalla muinaissuomen sanalla.
Lähes kaikki varmaan ymmärtää mitä lapsivapaa tarkoittaa ja kukaan ei ole uhri jos puhutaan lapsivapaista ihmisistä.
Lapsettomuus sen sijaan on monitulkintainen termi koska se niputtaa vapaaehtoisesti lapsettomat, tahattomasti lapsettomat ja aidallaistujat saman termin alle. Se on huonoa kielenkäyttöä epäselvyyden vuoksi.
Miksi jotkut ihmiset suorastaan vaativat hyväksyntää omille elämänvalinnoilleen ihan jokaiselta tuntemaltaan ja tuntemattomiltakin ihmisiltä? Eikö se viittaa siihen, että hän ei ole ihan varma, onko valinta sittenkään oikea?
Kun olen itse aidosti tyytyväinen valintoihini, se ei minua haittaa, vaikka suurin osa ihmisistä ihmettelee, miksi en valinnut toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, mutta sillä haetaan eroa sanaan "lapseton", joka kuulostaa just siltä että puuttuu jotain. Vrt. englannin childless ja childfree. Multa ei puutu mitään ja olen nimenomaan lapsista vapaa, siksi hyväksyn lapsivapaa -sanan kun ei parempaakaan ole.
No se on just tämä. Lapsivapaa on positiivinen termi ja suurin osa tajuaa mitä se tarkoittaa. Vela- sana on huonompi kun siitä tulee mieleen "velka".
Jos joku keksii paremman tilalle niin mikäs siinä.
Lapsivapaalla henkilöllä voi kuitenkin olla lapsi, joka on jo sen ikäinen ja niin itsenäinen, että hänestä ei tarvitse huolehtia.
Kun ihminen on luonnollisessa lisääntymisiässä, siihen kiinnitetään paljon huomiota, onko lapsia vai ei. Mutta kun ikää tulee lisää, ja ikätovereiden lapset "lentävät pesästä", ei ole enää niin suurta eroa siinä, onko biologisia/juridisia lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut lapsettomat ihmiset eivät usko, että lapsiperheen elämä voi olla onnellista?
Miksi jotkut sinkut ja vain lyhyissä parisuhteissa olleet eivät usko, että pitkässä parisuhteessa elämä voi olla onnellista?
No siis totanoin.. Aivan varmasti on aidosti onnellisia perheitä, mutta sivusta seuranneena voin sanoa että paljon on myös todella onnettomia perheitä. On kaikenlaisia kulissiliittoja pettämisineen, on katkeruutta ja kaunaa ja yhteistä on ainoastaan lapset ja asuntolaina.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa nyt huomioon että kaikilla ei ole mahdollista tai hyväksi lisääntyä. esim itselläni ja miehelläni on omat sairaudet, ei me jakseta jotain lasta hoitaa. Eikä ole edes rahaa.
Mikk Saare sulta lähti 2 lasta adoptioon. Etkä ole tekemisissä lastesi äidin kanssa. Miksi muuten esiinnyt naisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos saisin euron jokaisesta kerrasta, kun mulle on sanottu "kyllä sunkin mieli vielä muuttuu" maireasti hymyillen... Sanojana yleensä joku joka oli "vakaasti lapseton nuorempana", "siis mä
Kuvailit viestissäsi erään kaverini tilanteen. Teki kolme lasta aivan minimaalisella ikäerolla. Elämä on aivan kaaosta, jatkuvasti pennut vaan tappelee keskenään ja huutaa ja kiljuu ja rikkoo paikkoja. Milloin menee tv paskaksi, milloin hella, molemmat vanhemmat ovat aivan loppuunpalaneita, rouva on parissa vuodessa vanhettunut naamasta noin 10 vuotta. Väkisinkin mietin että mitä iloa joku saa tuollaisesta elämästä.
Parasta birth controllia on kun lukee vanhempien tarinoita millaista se heidän ruuhka-arki on. Juu ei kiitos.
Kun kuulen näitä tarinoita hirviölapsiat, niin ihmettelen, mistä heitää sikiää? En itse tunne sellaisia ollenkaan, enkä kuullutkaan. Pahinta tuhoa lapsen teki, kun musta tussi osui seinään. Sekin oli helppo korjata. Lattia saattoi olla poikkuatojen parkkipaikka, tai sovatyyynyt osa luolaa, mutta so what! ei se kauan kestä. Ja elämästä sa ajust niin kiireistä ja stressaavaa kun antaa tapahtua. Lapsemma kokeili ohjattua pallopeliä vuoden verran, mutta jo 7-v harrastus alkoi tuhota koko perheen elämän: harjoituksia 3-4 kerta aviikossa jo ton ikäisille, ja viikonloppuisin pelejä ja varsinkin turnauksia. Ja äiti leipomaan ja hoitamaan buffaa... Kavereiden syntymäpäivillekään ei olis saanut mennä. Kun lapsi sairastui keuhkokuumeeseen, ja joutui pakko lepoon kuukaudeksi, niin hän ei enää halunnut jatkaa. Kun ei koskaan enää oltu yhdessä, eikä tehty mitään kivaa viikonloppuisin. Olin salaa hyvin onnellinen tästä. Pystyimme taas lähtemään luontoretkille, kyläillä, lähteö viikonlopuksi pois, nähdä ystäviä ja sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia suomea.
= childfree
Suomen kielen sanasto on täynnä muista kielistä omittuja sanoja. Hankalaksi kävisi elämä jos pitäisi yrittää selvitä muutamalla sadalla muinaissuomen sanalla.
Lähes kaikki varmaan ymmärtää mitä lapsivapaa tarkoittaa ja kukaan ei ole uhri jos puhutaan lapsivapaista ihmisistä.
Lapsettomuus sen sijaan on monitulkintainen termi koska se niputtaa vapaaehtoisesti lapsettomat, tahattomasti lapsettomat ja aidallaistujat saman termin alle. Se on huonoa kielenkäyttöä epäselvyyden vuoksi.
En minä protestoi lapsivapaa-sanan käyttöä, mutta suomea se nyt vaan ei ole. Fri-pääte, eli kyseessä on svetisismi. Eikö koulussa opeteta enää mitään äidinkielen tunneilla?
Kovasti täällä haukutaan niitä joilla on lapsia, ja myös lapsia itseään kutsutaan haiseviksi ja kitiseviksi.
Onko tämä sitä lapsettoman onnea? 🤔