Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat eivät usko, että lapsivapaa elämä voisi olla onnellista?

Vierailija
06.06.2025 |

Onko jotenkin sokea tai empatiassa puutetta, jos ei pysty asettua toisen asemaan.... eli nähdään vain oma elämäntapa ja se on se mitä muidenkin pitää tehdä? Vai onko se kateutta, kun itse menettää parhaat vuodet elämästä ja kehostaan...?

Miten navigoida ahdasmielisten ihmisten kanssa? Onko parempi vain sulkea ulos elämästä ihmiset, jotka eivät hyväksy lapsivapaata/childfree elämäntapaa?

Kommentit (209)

Vierailija
101/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä en muka voisi uskoa, että lapsivapaa elämä voisi olla onnellista? Totta kai se voi olla.

Tämä. Kyllä kaikki vanhemmat osaa kuvitella tilanteen, missä voit vain kävellä ovesta ulos kun haluat, tehdä mitä haluat silloin kun haluat ja huolehtia vain itsestäsi ja käyttää rahat itseesi. Koska suurin osa vanhemmista on elänyt tuollaista elämää ennen lapsia.

Moni vanhemmista ei silti ole kokenut sitä onnea, merkityksellisyyttä, syvyyttä ja rakkautta jota elämässä on, mutta joka ei ole tullut niistä lapsista. Eli eivät lapsellisetkaan kaikkea tiedä, vaikka luulevatkin tietävänsä ja kokeneensa.

Ihan ensiksi kyllä rakastuin puolisooni. Onnea on edelleen. Ei kaikki pyöri 24/7/365 lasten ympärillä. Lapsikin aikuistuu ja lähtee opiskelemaan 😌

Vierailija
102/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kiva. Ja varmasti ymmärrät, että muillakin voi olla ihan onnellinen elämä, vaikkeivät eläkään samalla tavalla kuin sinä."

Miksi en ymmärtäisi sellaista asiaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaanko nyt, että kaikki lapsettomat ovat onnettomia ja kadehtivat teitä äitejä ja teidän täydellistä elämäänne, ihan riippumatta siitä ovatko he halunneet lapsia vai eivät. Salaa he sisimmässään toivovat, että olisivat tehneet saman ratkaisun kuin te, mammat, sillä:

- Mikään ei ole tärkeämpää naiselle kuin tulla äidiksi. Siinä kiteytyy naisen elämän tärkein tehtävä. Naisen tehtävä on synnyttää, hoitaa, kasvattaa ja vaalia uutta sukupolvea.

Terv. v. 2025

Vierailija
104/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapsia saaneet ovat olleet ensin lapsettomia.

Totta. Lapsellisilla on silti usein harhakuvitelma, että lapsettomat jäävät elämään samaa elämänvaihetta mikä heillä itsellään jäi taakse vanhemmuuden myötä. Oletetaan esimerkiksi, että lapseton juoksee kaikki viikonloput baareissa, vaikka todellisuudessa nelikymppinen lapseton haluaa vain oikaista perjantai-iltaisin sohvalle työviikon jälkeen ja käydä launtaina treenaamassa maratonia varten.

Vierailija
105/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä en muka voisi uskoa, että lapsivapaa elämä voisi olla onnellista? Totta kai se voi olla.

Tämä. Kyllä kaikki vanhemmat osaa kuvitella tilanteen, missä voit vain kävellä ovesta ulos kun haluat, tehdä mitä haluat silloin kun haluat ja huolehtia vain itsestäsi ja käyttää rahat itseesi. Koska suurin osa vanhemmista on elänyt tuollaista elämää ennen lapsia.

Moni vanhemmista ei silti ole kokenut sitä onnea, merkityksellisyyttä, syvyyttä ja rakkautta jota elämässä on, mutta joka ei ole tullut niistä lapsista. Eli eivät lapsellisetkaan kaikkea tiedä, vaikka luulevatkin tietävänsä ja kokeneensa.

Ihan ensiksi kyllä rakastuin puolisooni. Onnea on edelleen. Ei kaikki pyöri 24/7/365 lasten ympärillä. Lapsikin aikuistuu ja lä

Sinulla varmaan onkin vähän terveemmät arvot kuin noilla lastensa kautta eläjillä.

Vierailija
106/209 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tullut mieleenkään pohtia, onko jonkun lapsettoman elämä jotenkin vajaampaa kuin omani, tai päinvastoin. Monet taitaa kuvitella aivan liikaa, että joku muu arvioi ja ajattelee koko ajan heitä. Hassua.

Vierailija
107/209 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo tullut mieleenkään pohtia, onko jonkun lapsettoman elämä jotenkin vajaampaa kuin omani, tai päinvastoin. Monet taitaa kuvitella aivan liikaa, että joku muu arvioi ja ajattelee koko ajan heitä. Hassua.

Kyllä monet arvioi ja tuomitsee äänekkäästi vaikka lisääntymisasiat ei kuulu muille ollenkaan.

Vierailija
108/209 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tove jansson oli lapsetonn ja aika onnelliselta vaikutti

Vierailija
109/209 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tove jansson oli lapsetonn ja aika onnelliselta vaikutti

Ja hänen nimensä ja perintönsä säilyy satoja/tuhansia vuosia. Samaa ei voi sanoa 99,99% taviksistä jotka hankkii lapsia koska haluvat "perinnön". Suurin osa ei edes tiedä isoisovanhempiensa nimiä joten menipä tosi hyvin perinnön jatkaminen heidän osaltaan. xD

Vierailija
110/209 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

meneepä lapsettomilla taas tunteisiin virheet elämässään

Vierailija
111/209 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan halunnut lapsia. Tykkään lapsista kyllä, vaan olen aina kokenut, että lapsiperheellisenä olisin ollut vankina sen 18-vuotta. Nyt olen saanut elää vapaata, omannäköistäni elämää puolisoni kanssa. En olisi jaksanut niitä monenlaisia velvollisuuksia perheen äitinä. En koe jääneeni mistään paitsi.

Joku ehkä sanoo, että no, mitäs sitten kun tulet vanhaksi eikä sulla ole lapsia sua ja sun asioitasi hoitamassa. Niin, eihän sekään mitään takaa, että niitä lapsia on. Se lapsi/lapset voisivat asua vaikka Australiassa tai olla alkoholisteina jossakin laitoksessa ja jolloin joku olettaisi, että mun pitäisi vielä vanhanakin niistä huolehtia. 

Ei kiitos - näin on todellakin hyvä. 

Vierailija
112/209 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on velkaa niille, jotka ovat hänet synnyttäneet. Lajia pitää jatkaa, jos on siihen mahdollisuuksia. Puhe lapsivapaasta elämästä loukkaa erityisesti niitä, jotka eivät saa lapasia vaikka halauaisivat. 

Vierailija
113/209 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen on velkaa niille, jotka ovat hänet synnyttäneet. Lajia pitää jatkaa, jos on siihen mahdollisuuksia. Puhe lapsivapaasta elämästä loukkaa erityisesti niitä, jotka eivät saa lapasia vaikka halauaisivat. 

Olipas taas hämärää tekstiä.....

Lisääntyminen on vapaaehtoista. Ehkäisy on keksitty. On ihmisoikeus jättää lapset tekemättä. Ei ole olemassa mitään velkaa mitä kuvittelet. Pikkuvauva ei ole velka-asiakirjaa sopinut syntyessään. Lapsivapaa elämäntapa ei loukkaa ketään muita kuin niitä ihmisiä jotka haluavat puuttua muiden ihmisten kehoon.

Vierailija
114/209 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan halunnut lapsia. Tykkään lapsista kyllä, vaan olen aina kokenut, että lapsiperheellisenä olisin ollut vankina sen 18-vuotta. Nyt olen saanut elää vapaata, omannäköistäni elämää puolisoni kanssa. En olisi jaksanut niitä monenlaisia velvollisuuksia perheen äitinä. En koe jääneeni mistään paitsi.

Joku ehkä sanoo, että no, mitäs sitten kun tulet vanhaksi eikä sulla ole lapsia sua ja sun asioitasi hoitamassa. Niin, eihän sekään mitään takaa, että niitä lapsia on. Se lapsi/lapset voisivat asua vaikka Australiassa tai olla alkoholisteina jossakin laitoksessa ja jolloin joku olettaisi, että mun pitäisi vielä vanhanakin niistä huolehtia. 

Ei kiitos - näin on todellakin hyvä. 

Oletus siitä että lapsen edes pitäisi olla hoitamassa vanhempiaan on äärimmäisen itsekäs ja huono syy hankkia lapsia. Miksei ole kerännyt rahaa, että on varaa maksaa vanhuuden hoiva? Kukaan lapsi ei ole palkaton lähihoitaja. Lapsilla on omakin elämä jota elää.

Ja tosiaankin ei lapsien hankkiminen on ole tae avun saamisesta. Lapsi voi esim laittaa välit poikki vanhempaansa joka kohtelee muita ihmisiä huonosti. Turha itkeä vanhainkodissa miksei kukaan käy jos on itse omalla käytöksellään ajanut ihmiset pois.

Vierailija
115/209 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsellinenko ei voi näin tehdä? 

Vierailija
116/209 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsellinenko ei voi näin tehdä? 

Tehdä mitä?

Vierailija
117/209 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheen vanhempi on ollut lapseton, ja tietää, miten vanhemmuus muuttaa ihmisen elämän, ja tuo siihen syvyyden ja merkityksen, jota lapseton ei voi edes käsittää. 

Mutta kaikkien ei tarvitse haluta lapsia. Se on ihan ok. Mutta turha silti yrittää haukkua lapsien vanhempien aitoa kokemusta. 

Sama toisinpäin.

Vierailija
118/209 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meneepä lapsettomilla taas tunteisiin virheet elämässään

Mitkä virheet?-vela

Vierailija
119/209 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, enkä ole kokenut mitään arvostelua lapsettomuudesta. Tietenkin ennen tuli muutamia ihmettelyitä siitä ettekö aio hankkia lapsia, mutta nekin loppuivat aika lyhyeen.

Vierailija
120/209 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin 30 vuotiaaksi lapsettomana, enkä edes koskaan ajatellut hankkivani/saavani lapsia. Oikein tyytyväinen olin elämääni ja nautin hitaista vkl-aamuista. Sitten löysin nykyisen puolisoni ja nyt meillä on kolme pientä lasta, joista nuorin on vielä ihan vauva. Tälläistä onnea ja syvää rakkautta en ole koskaan aiemmin kokenut ja nautin suuresti, että sain ihanan perheen. Eli omalla kohdalla näin ja takaisin en vaihtaisi, mutta kukin eläköön tyylillään ja niin kuin hyvä on. Suon ilman muuta lapsettomuuden heille, jotka haluavat elää niin, ei se minulta ole pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä