Miksi jotkut vanhemmat eivät usko, että lapsivapaa elämä voisi olla onnellista?
Onko jotenkin sokea tai empatiassa puutetta, jos ei pysty asettua toisen asemaan.... eli nähdään vain oma elämäntapa ja se on se mitä muidenkin pitää tehdä? Vai onko se kateutta, kun itse menettää parhaat vuodet elämästä ja kehostaan...?
Miten navigoida ahdasmielisten ihmisten kanssa? Onko parempi vain sulkea ulos elämästä ihmiset, jotka eivät hyväksy lapsivapaata/childfree elämäntapaa?
Kommentit (209)
Lapseton, ei lapsivapaa. Kuten kaloriton (ei kalorivapaa).
Jotkut ihmiset eivät osaa käsitellä asioita eri näkökulmista. Sama esimerkiksi introvertti vastaan ekstrovertti-keskustelussa. Jotkut eivät vaan tajua sitä, että introvertti palautuu olemalla yksin. Introvertille voi olle vaikeaa käsittää miten joku palautuu ihmisten seurassa.
Hah, hah. Taitaa olla vähän samaa vikaa nyt molemmilla puolilla. Osa veloista ei näe, miten onnellista elämä voi olla lasten kanssa, ja ihan samalla tavalla osa vanhemmista ei näe, miten onnellista voi olla lapsivapaa elämä. Ihminen näkee vain oman kuplansa ja omat valintansa, eikä osaa asettautua oman kuplansa ulkopuolelle.
Mutta mitä se haittaa, kunhan antaa jokaisen elää omaa elämäänsä eikä yritä käännyttää kaikkia muita ajattelemaan samalla tavalla kuin itse?
Vierailija kirjoitti:
Hah, hah. Taitaa olla vähän samaa vikaa nyt molemmilla puolilla. Osa veloista ei näe, miten onnellista elämä voi olla lasten kanssa, ja ihan samalla tavalla osa vanhemmista ei näe, miten onnellista voi olla lapsivapaa elämä. Ihminen näkee vain oman kuplansa ja omat valintansa, eikä osaa asettautua oman kuplansa ulkopuolelle.
Mutta mitä se haittaa, kunhan antaa jokaisen elää omaa elämäänsä eikä yritä käännyttää kaikkia muita ajattelemaan samalla tavalla kuin itse?
Kyllä fiksut ihmiset näkee ja ymmärtää. Itse en edes kutsu itseäni "velaksi" musta ihan typerä sana ja typerää tuollainen lokerointi. Ja tykkään lapsista, esim hoidan siskoni lapsia säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pälä pälä... Miksi jotkut luulee, että jotakuta vanhempaa kiinnostaa yhtään lapsettoman lapsettomuus, onnellisuus tai onnettomuus?
Ainakin somessa ne on aina hyökkäämässä jos sanoo että on lapsivapaa ja onnellinen...
Vitsi lienee kuitenkin siinä, että kumman onnellisuus on parempaa! Lapsien vanhemmat eivät yleensä ole valmiita vaihtamaan entiseen elämään, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta!
Itse synnyin taiteilijasieluksi ja en ole koskaan haaveillut "perhe-elämästä", kumppanista kyllä haaveilin ja sellainen löytyikin. Mutta aina kun mietin haaveita ja tulevaisuutta, en koskaan näe siinä lasta tai lapsia.
Kukaan ihminen joka väittelee netissä jostain lapsellisuudesta ja lapsettomuudesta ei ole mielestäni tyytyväinen elämäänsä. Eli ihan samalla onnellisuus viivalla ovat.
On näillä lapsettomilla ongelmat kun koko ajan pitää pohtia mitä toiset ajattelevat heistä.
Miksi sinua kiinnostelee, mitä muut ajattelee? Itse jo peruskouluiässä tiesin, etten lapsia tee, eikä muiden mielipiteet ole päätäni kääntäneet tai minua vaivanneet. Nyt jo vaihdevuodet, eli niitä lapsia ei todellakaan tule
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset eivät osaa käsitellä asioita eri näkökulmista. Sama esimerkiksi introvertti vastaan ekstrovertti-keskustelussa. Jotkut eivät vaan tajua sitä, että introvertti palautuu olemalla yksin. Introvertille voi olle vaikeaa käsittää miten joku palautuu ihmisten seurassa.
Itselläni ei ole lapsia, mutta suurin syy miksi en oikeastaan enää ole tekemisissä perheellisten kavereideni kanssa on juurikin tuo, he elävät ihan omassa kuplassaan ja näkevät asiat ainoastaan yhdeltä kantilta. Jos joku ei elä samalla tavalla kuin he itse, niin se on joku suurikin ihmettelyn ja kummastelun aihe. Itseäni ärsyttää kapeakatseisuus ja sellainen oman paremmuuden korostaminen.
Epävarmat ihmiset yrittävät painaa toisia alaspäin.
Ja näitähän löytyy joka elämän kirjosta.
Vierailija kirjoitti:
On näillä lapsettomilla ongelmat kun koko ajan pitää pohtia mitä toiset ajattelevat heistä.
Ja lapselliset eli äidit ei suinkaan tee näin? Miksihän ovat niin väsyneitä, hyvin uupuneita? Koska vanhemmuuden paineet, tarve olla hyvä vanhempi erityisesti muiden silmissä. Jännä juttu muuten että koskaan ei kuule isien puhetta riittämättömyyden tunteista vanhemmuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä fiksut ihmiset näkee ja ymmärtää. Itse en edes kutsu itseäni "velaksi" musta ihan typerä sana ja typerää tuollainen lokerointi. Ja tykkään lapsista, esim hoidan siskoni lapsia säännöllisesti.
Sinusta se voi tuntua tyhmältä. Mutta monille ihmisille se on tärkeä osa identiteettiä, että on lapsivapaa. Ihan kuten jollekin äitiys on tärkeää. Lokerointi on hyvä juttu koska asioille annetaan nimet ja niistä voidaan puhua.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton, ei lapsivapaa. Kuten kaloriton (ei kalorivapaa).
Lapsivapaa, ei lapseton. Näillä on todella iso ero. Sanavalinta kertoo motiivin/olosuhteet.
Kaikkien ilmiöiden niputtaminen yhden sanan alle on epäselvää.
Ajattele jos puhuttaisiin esimerkiksi vain "yhdynnästä", riippumatta siitä, missä olosuhteissa se on tapahtunut ja onko ollut suostumusta. Ja sitten pitäisi kirjoittaa pitkän kaavan mukaan: "vapaaehtoinen yhdyntä, tahaton yhdyntä/ei-vapaaehtoinen yhdyntä". Eli kyllä sillä on todella iso merkitys, että erotetaan eri kategoriat omikseen eikä niputeta kaikkia samaan. Hyvä kieli on täsmällistä ja yksiselitteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta se voi tuntua tyhmältä. Mutta monille ihmisille se on tärkeä osa identiteettiä, että on lapsivapaa. Ihan
Ymmärrän pointtisi, mutta olen käsittänyt että jos kutsuu itseä velaksi, niin tarkoittaa että vihaa lapsia yms. Jostain olen saanut sellaisen käsityksen
Äitisi ja isäsi olisivat olleet onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että lapsivapaat eivät saa olla rauhassa, vaan esim. nenäkkäät sukulaiset tai työkaverit kokevat oikeudekseen tulla päsmäröimään ja moralisoimaan miten lapsivapaiden elämä on väärin ja miten kaikkien pitäisi saada 17 lasta jotta saisi pyyteetöntä rakkautta ja voisi eheytyä naisena, jne jne
Siihen päälle vielä se että työnantajat saattavat suosia työntekijöitä sen mukaan kellä on lapsia. Vaikka se on laitonta.
Tämä lapsettomiin kohdistuva loanheitto on yleistä ja siksi siitä pitääkin puhua, jotta ihmiset tajuaa lopettaa sen. Miksi kukaan vastustaisi sitä, että lapsettomien syrjintä lopetetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut lapsettomat ihmiset eivät usko, että lapsiperheen elämä voi olla onnellista?
Miksi jotkut sinkut ja vain lyhyissä parisuhteissa olleet eivät usko, että pitkässä parisuhteessa elämä voi olla onnellista?
tai että ihminen ei halua esim ryypätä tai olla ihmisten seurassa.
Tätä ihmettelen, että kaikki arvostavat ihmisten vähyyttä ja etäisyyttä heistä, kilpailevat tilavasta asumisesta ja suojaisasta pihasta, mutta saatuaan sellaisen kuitenkin täyttävät sen ihmisillä pahentaen omalta osaltaan ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ihminen joka väittelee netissä jostain lapsellisuudesta ja lapsettomuudesta ei ole mielestäni tyytyväinen elämäänsä. Eli ihan samalla onnellisuus viivalla ovat.
Samaa voisi sanoa mistä tahansa asiasta debatista mitä maailmassa on. Juna vai bussi? Amis vai lukio? Keitto vai uuniruoka? Kaupunki vai maaseutu? Ei se tee kenestäkään huonoa ihmistä että on mielipiteitä, tunteita tai kokemuksia eri asioista ja haluaa jakaa niitä muille.
Keskustelu on siis hyvästä. Puhumattomuus pahentaa asioita.
Tarvitko jakkaraa vai kipusitko ihan itse sinne korkean hevosesi päälle?