Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihomisen syy. Mun tarina. Ehkä herättää ajatuksia

Vierailija
05.06.2025 |

Kuule kerron mun tarinan. Olen perheestä jossa kaikki olivat lihavia. Meitä on 5 henkeä. Koko lapsuuden/ teini iän näin ja kuulin äidin selittelyä millon mistäkin. Oltiin kaikki lihavia koska geenit, oltiin lihavia koska huono aineenvaihdunta, painettiin paljon koska isot luut.. Tuota aivopesua ja selitystä kuuli niin paljon että 18v uskoin itsekkin olevani tuomittu olemaan lihava. Olihan isovanhemmat ja vanhempani lihavia, kuten sisaruksenikin.

Menin armeijaan olin 175cm 113kg. Pääsin armeijasta painoin 100kg. Muutin omaan asuntoon 2v päästä painoin 78kg joka on mulle luonnollinen paino.

Aloin ajatella vasta aikuisena mikä tossa yhtälössä oli, kun ei tosiaan herkuteltu mitenkään älyttömästi.. Sit sen tajusi kun otti etäisyyttä. 

Aamupalat aina mehua, leipää, kananmunaa, leikkele, juustoa, jugurtti..

Lounas oli yleensä jotain lihaa kerma kastikkeessa. Välipalaksi leipää/ jugurttia. Päivällinen samaa. 

Iltapalaksi juggee, leipää ym.

Vkl pienet pussit karkkia, sipsiä yms joskus limua.. 

Periaatteessa ihan ok kokonaisuus mutta kun perus ruoka oli jo todella kaloripitoista. Kaikki ylimääräinen jäi kylkiin..

Olen useasti yrittänyt saada äitiä tajuamaan mutta uskoo ennemmin suolisto bakteereihin ym geeneihin. Sisko muutti just pois kotoa, hänkin kapenee silmissä..

Kaipa ne huonot geenit ja suolistonakteerit sitten jäi sinne kotiin.

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienestä se on kiinni. Lihominen tapahtuu pienillä virheillä. Samalla tapaa on mahdollista laihtua

Vierailija
2/173 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi heräsit ja terveempi tulevaisuus edessä. Muiden perheenjäsenien valistus harvemmin kannattaa, heidän pitää itse haluta tajuta se yhtälö. Eli kannattaa keskittyä omaan hyvinvointiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa jugurtissa ja leivässä iltapalaksi on? Samoin aamupala on hyvä olla ravitseva, no mehun juonti joka päivä on kyllä turhaa. Veikkaan, että tuossa lihomisen syynä on olleet annoskoot.

Vierailija
4/173 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onneksi heräsit ja terveempi tulevaisuus edessä. Muiden perheenjäsenien valistus harvemmin kannattaa, heidän pitää itse haluta tajuta se yhtälö. Eli kannattaa keskittyä omaan hyvinvointiin.

Kyllä, ei tosta valistuksesta ole ollut hyötyä. Äiti selvästi loukkaantui kun kyseenalaistin tarvitseeko aamupalalla olla mehua aina. Voisiko liha/ kanakastikkeen tehdä muuhun kun kermaan ja voihin. Jotenkin hän on hyväksynyt lihavuutensa eikä halua edes ajatella että omassa toiminnassa voisi olla vikaa. Nyt kun itse olen laihtunut ja sisko laihtuu äiti on varma että emme saa riittävästi energiaa. Olemme aliravittuja 

Vierailija
5/173 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra

Vierailija
6/173 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on surullista.

Itse tunnen pariskunnan, jolla on useampi sijaislapsi. Jokaisen heistä ovat lihottaneet reilusti ylipainoiseksi. Heille ei edes mahdu tavalliset markettivaatteet päälle. Joutuvat käyttämään niin isoja kokoja, että lahkeet ja hihat ovat aivan liian pitkiä.

Siinä perheessä lapset eivät saa vaikuttaa ruokaansa. Heidän on syötävä se, minkä vanhemmat tarjoavat. Sitä olen hämmästellyt, että miksi lastensuojelu ei puutu tilanteeseen.

Vierailija
7/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa jugurtissa ja leivässä iltapalaksi on? Samoin aamupala on hyvä olla ravitseva, no mehun juonti joka päivä on kyllä turhaa. Veikkaan, että tuossa lihomisen syynä on olleet annoskoot.

Ei tuossa kukaan sanokkaan että on.  Ajatteles kuin pieniä asioita nää onkaan 3dl mehua joka aamu/365 vrk. Jos mehu on se mikä lihottaa vuodessa tulee pelkästän siitä n 6kg rasvaa.

Vierailija
8/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättäähän se ajatuksia. Painavaa sanaa ei voi muuta sanoa kun hattua nostaa pääsit noidankehästä.

Vierailija
9/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun jugurtti sokeria, leipa sokeria, mehu, sokeria. Lounas oikesdti ei varmaan lihaa vaan perubaa, riisia, pastaa, leipaa jne. 

Pitas liikkua aika vtusti että tollaset satsit hiilaria polttaa. Jos ei liiku lihoo!!!

1/3 rasvaa 1/3 hiilaria 1/3 proteiinia, aterioita max 3 ei viitta! Ateriat 8h aika ikkunaan ja 16h paasto. Liikuntaa. Et muuten varmasti liho. 

Vierailija
10/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani syovat leipaa hirvittavia maaria leipaa ryyneja ja jotain peruna/kaalikeittoja. Lihasmassaa ei nimeksikaan aina pahalla tuulella. Sanonut etta syokaa enemman proteiinia. Sanovat, että ei ei siita saa jonkun sepelvaltimotaudin, voi vttu.. Pula-ajan ruokavalio. 

Vierailija
11/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkukiusaukset jne. kermaan tehdyt hiilarivuoat on ihan kauheeta roskaruokaa, makaronilaatikko jne... 

Taytyy olla ruumiillisessa tyossa tai ammattiurheilija jos tollasta aikuisena syo ja ei halua lihota. 

Vierailija
12/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra

Vierailija
13/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkkukiusaukset jne. kermaan tehdyt hiilarivuoat on ihan kauheeta roskaruokaa, makaronilaatikko jne... 

Taytyy olla ruumiillisessa tyossa tai ammattiurheilija jos tollasta aikuisena syo ja ei halua lihota. 

Toi perus ruoka oli meillä . Tosiaan aina lihaa. Mutta kun se kanakastike joka olisi terveellistä.  Valmistetaan paistamalla kana voissa tai öljyssä. Jonka jälkeen lisätään kuohukerma. Siihen lisäksi riisi/ peruna.  Kalorien tarvittava saanti varmistetaan salaatilla johon tottakai laitetaan salaatti kastike.  Syön ihan samoja ruokia nyt yksin asuessa mut valmistan kanakastikkeen teflon pannulla ilman rasvaa, kastike on vesipohjainen.

Vierailija
15/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa sie puhut. Siihen kuitenkin puutuun, eli viilaan pilkkuja, että aivan varmasti perheellä on suolistobakteerit sekaisin. Sulla ne jäi aidosti kotiin, koska ruokia paremmalla ruolla hyvää tasapainoa. ;) Sanonpa siis vanhemmillesi, että suolistobakteerejansa voi muuttaa. 

Vierailija
16/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotain muutakin vikaa on ollut, liian isot annoskoot ym. En usko että mehu yksin lihottaa niin paljon. Tietysti jos jugurtti on sokerista, leipä vaaleaa jne, niin sekin vaikuttaa..

Meillä ainakin vaihtelevasti on jugurttia, ruisleipää, sämpylöitä, munia, puuroa, toki myös hedelmiä/marjoja aamupalalla/iltapalalla, ei toki kaikkia samalla kertaa. Teen myös ruuan kermaan ja usein saatetaan käyttää aurajuustoa yms. Toki välillä on sit tomaattipohjaisia kastikkeita, kasvisruokaa ym. Ja syödään niitä jonkun mainitsemia kinkkukiusauksia, makaroonilaatikoita ym. Niitähän voi tehdä vaikka kuinka terveellisesti! Lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa, lisäksi voi olla jätskiä tms jonain muuna päivänä.

Ihan ollaan normaalipainoisia, kaksi aikuista ja neljä lasta.

Vierailija
17/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä sitten pitäisi syödä? Pelkkää salaattia?

Vierailija
18/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä lihavuus liittyy ylisukupolven traumoihin köyhyydestä ja pulasta. 

Vierailija
19/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä lihavuus liittyy ylisukupolven traumoihin köyhyydestä ja pulasta. 

Oma lihavuuteni myös. Vaikea lapsuus ja syöminen oli se ainoa lohtu.

Vierailija
20/173 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herättäähän se ajatuksia. Painavaa sanaa ei voi muuta sanoa kun hattua nostaa pääsit noidankehästä.

Armeijaa tossa saa kiittää. Herätti väkisinkin miettimään kun paino tippui 2kg kuukaudessa nopeudella. Vaikka kokoajan söi hyvin. Intissä tuli vielä kaiken lisäksi herkuteltua enemmän. Mutta perus ravinnon ollessa energiaköyhempää kalorin saanti olikin paljon vähäisempää.  On oikeasti jännää miten sokeaksi sitä tulee. Minäkin tiesin jo 18v kyllä miten teoriassa laihtuu. Toivo oli vaan mennyt kun oli kuullut ikänsä selityksiä.