Lihomisen syy. Mun tarina. Ehkä herättää ajatuksia
Kuule kerron mun tarinan. Olen perheestä jossa kaikki olivat lihavia. Meitä on 5 henkeä. Koko lapsuuden/ teini iän näin ja kuulin äidin selittelyä millon mistäkin. Oltiin kaikki lihavia koska geenit, oltiin lihavia koska huono aineenvaihdunta, painettiin paljon koska isot luut.. Tuota aivopesua ja selitystä kuuli niin paljon että 18v uskoin itsekkin olevani tuomittu olemaan lihava. Olihan isovanhemmat ja vanhempani lihavia, kuten sisaruksenikin.
Menin armeijaan olin 175cm 113kg. Pääsin armeijasta painoin 100kg. Muutin omaan asuntoon 2v päästä painoin 78kg joka on mulle luonnollinen paino.
Aloin ajatella vasta aikuisena mikä tossa yhtälössä oli, kun ei tosiaan herkuteltu mitenkään älyttömästi.. Sit sen tajusi kun otti etäisyyttä.
Aamupalat aina mehua, leipää, kananmunaa, leikkele, juustoa, jugurtti..
Lounas oli yleensä jotain lihaa kerma kastikkeessa. Välipalaksi leipää/ jugurttia. Päivällinen samaa.
Iltapalaksi juggee, leipää ym.
Vkl pienet pussit karkkia, sipsiä yms joskus limua..
Periaatteessa ihan ok kokonaisuus mutta kun perus ruoka oli jo todella kaloripitoista. Kaikki ylimääräinen jäi kylkiin..
Olen useasti yrittänyt saada äitiä tajuamaan mutta uskoo ennemmin suolisto bakteereihin ym geeneihin. Sisko muutti just pois kotoa, hänkin kapenee silmissä..
Kaipa ne huonot geenit ja suolistonakteerit sitten jäi sinne kotiin.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä sitten pitäisi syödä? Pelkkää salaattia?
No ei.
Liha on hyväksi elimistölle osana ruokavaliota!
Lihapata jossa on paljon kasviksia, variaatioita kymmeniä. Ei kaipaa kermaa eikä suurusta. Annoksesta tukee n 250-300kcal
Karjalanpaisti uunijuuresten kanssa - ihan ok.
Kana vaikka caponatan tai ratatouillen kanssa. Silkkaa autuutta ja terveellisyyttä
Lohi tai muu kala ilman smetenakuorrutusta sitruunalla ja yrtrillä täytettynä ja jesän tilliperunat, nokare voita. Ei mitään vikaa.
Makaronilaatikko lihaliemeen - maukkampi ja kevyempi versio
Lihapullat tai jauhelihakastike tomaattimurskaan - ei yhtään kermaa tai suurustetta mutta tomaatin superhyödyt
Kaiken voi tehdä hyvin - tai huonosti
Eli maitotuotteet pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herättäähän se ajatuksia. Painavaa sanaa ei voi muuta sanoa kun hattua nostaa pääsit noidankehästä.
Armeijaa tossa saa kiittää. Herätti väkisinkin miettimään kun paino tippui 2kg kuukaudessa nopeudella. Vaikka kokoajan söi hyvin. Intissä tuli vielä kaiken lisäksi herkuteltua enemmän. Mutta perus ravinnon ollessa energiaköyhempää kalorin saanti olikin paljon vähäisempää. On oikeasti jännää miten sokeaksi sitä tulee. Minäkin tiesin jo 18v kyllä miten teoriassa laihtuu. Toivo oli vaan mennyt kun oli kuullut ikänsä selityksiä.
No mitä siellä armeijassa syödään aamupalaksi jos ei leipää eikä juustoa tai kananmuniakaan? Vai syödäänkö mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Meillä mun lapsuusajan ruokavalio koostui valmisruoista, just esimerkiksi makaroni- ja maksalaatikot. Todella usein pizzaa koska äiti oli ravintolassa töissä, toi tullessaan. Ranskanleipää, kaakaota, muroja, juustoja, hilloja. Karkkipäivää ei ollut vaan sitä sai käytännössä aina kun vaan halusi.
Olin pieni ja hoikka lapsi, nyt neljäkymppisenä edelleen hoikka. Mun äiti on yhtä laiha kuin silloin 40 vuotta sitten. Annoskoot on se pointti.
Kyllä genetiikka vaikuttaa ja liikkuminen, annoskoot myös.
Ylipainoisella ja lihavalla eroaa suoliston mikrobisto normaalipainoisesta siten, että heillä suolistomikrobit puristavat syödystä ruoasta 10-15% enemmän energiaa syödystä ruoasta. Ei ole siis yksiviivainen asia, että vaikkapa normaalipainoinen Veeti ja ylipainoinen Ville ostavat jäätelöt ja he pystyisivät hyödyntämään yhtä paljon jäätelön energiasta. Mitä todennäköisemmin Ville saa suuremman imeytyneiden kalorimäärän/euro Veetiin verrattuna. Tuo selittää ilmiötä, jossa ihmetellään kun toinen pystyy syömään jopa enemmän eikä liho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei.
Liha on hyväksi elimistölle osana ruokavaliota!
Lihapata jossa on paljon kasviksia, variaatioita kymmeniä. Ei kaipaa kermaa eikä suurusta. Annoksesta tukee n 250-300kcal
Karjalanpaisti uunijuuresten kanssa - ihan ok.
Kana vaikka caponatan tai ratatouillen kanssa. Silkkaa autuutta ja terveellisyyttä
Lohi tai muu kala ilman smetenakuorrutusta sitruunalla ja yrtrillä täytettynä ja jesän tilliperunat, nokare voita. Ei mitään vikaa.
Makaronilaatikko lihaliemeen - maukkampi ja kevyempi versio
Lihapullat tai jauhelihakastike tomaattimurskaan - ei yhtään kermaa tai suurustetta mutta tomaatin superhyödyt
Kaiken voi tehdä hyvin - tai huonosti
Eli maitotuotteet pois?
Maustamattomia hapanmaitotuotteita ei todellakaan kannata jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotain muutakin vikaa on ollut, liian isot annoskoot ym. En usko että mehu yksin lihottaa niin paljon. Tietysti jos jugurtti on sokerista, leipä vaaleaa jne, niin sekin vaikuttaa..
Meillä ainakin vaihtelevasti on jugurttia, ruisleipää, sämpylöitä, munia, puuroa, toki myös hedelmiä/marjoja aamupalalla/iltapalalla, ei toki kaikkia samalla kertaa. Teen myös ruuan kermaan ja usein saatetaan käyttää aurajuustoa yms. Toki välillä on sit tomaattipohjaisia kastikkeita, kasvisruokaa ym. Ja syödään niitä jonkun mainitsemia kinkkukiusauksia, makaroonilaatikoita ym. Niitähän voi tehdä vaikka kuinka terveellisesti! Lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa, lisäksi voi olla jätskiä tms jonain muuna päivänä.
Ihan ollaan normaalipainoisia, kaksi aikuista ja neljä lasta.
Mä syytän tota mehua sitä tuli juotua joka aamu lasi tai 2. Sen takia koska se oli kaikista helpoin muutos ja periaatteessa ihan turhaa kaloria. Pelkästään tuosta tuli se 6kg rasvaa edestä kaloreita vuositasolla. Toki myös joka lauantai tuli se 500 extra kaloria mikä jo itsessään vuositasolla on 26000kcl/ eli 4kg rasvaa.
Lähtökohtaisesti mä syön ennemmin isomman annoksen kanaa ja riisiä kuin juon mehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herättäähän se ajatuksia. Painavaa sanaa ei voi muuta sanoa kun hattua nostaa pääsit noidankehästä.
Armeijaa tossa saa kiittää. Herätti väkisinkin miettimään kun paino tippui 2kg kuukaudessa nopeudella. Vaikka kokoajan söi hyvin. Intissä tuli vielä kaiken lisäksi herkuteltua enemmän. Mutta perus ravinnon ollessa energiaköyhempää kalorin saanti olikin paljon vähäisempää. On oikeasti jännää miten sokeaksi sitä tulee. Minäkin tiesin jo 18v kyllä miten teoriassa laihtuu. Toivo oli vaan mennyt kun oli kuullut ikänsä selityksiä.
No mitä siellä armeijassa syödään aamupalaksi jos ei leipää eikä juustoa tai kananmuniakaan? Vai syödäänkö mitään?
Puuroa, leipä leikkele. Kahvi. Joskus jugurtti ja kananmuna.
Lihomisen syy= syö enemmän kuin kuluttaa!
Vierailija kirjoitti:
Munia 4kpl aamulla ja puurot. Lounas lihaa / kalaa, riisia / perunaa. Illallinen sama, mutta suurempi annos. Sitten 16h ei laita suuhunsa mitaan. Jos ei liiku yli 10t askelta paivassa pastaa on varottava!
Se etta jaksaa laihduttaa on taysin tekniikkalaji ja kaikki alkaa siita, etta aamupaivan energiasaannista huolehditaan ja saadaan se 3 ateriaa ja paasto.
Napostelu on se mika useimmilla lihomisen aiheuttaa ei se ruoka itsessaan.
Miksi just aamupäivällä pitäisi mättää ruokaa? Ja miksi pitäisi heti aamusta vetää neljä kananmunaa? Mitä pahaa pastassa on? Kysyn vaan koska esimerkiksi minä syön erittäin iltapainotteisesti ja rakastan sitä pahaa pastaakin, olen hoikka. Kokonaisenergiamäärä ratkaisee, ei se moneltako sen ruokasi syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa Kuntoplus lehden artikkeli Suolistoystävällistä ruokaa.
https://kuntoplus.fi/laihdutus/painonhallinta/hyvikset-ja-pahikset-suol…
No tottakai jos syö enemmän kasviksia ja jättää sokerin pois laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä liikuta niin paljon ja ei voi kokoajan puputtaa jotain.
Ei tossa tulenjohdossa kyllä liikuttu ensimmäisen 2kk jälkeen oikein ollenkaan. Satunnaisesti juostiin/ marssittiin. En ollut kotona asuessakaan mikään sohva peruna. Kävin pelaamassa sählyä ja pyöräilin paljon.
Nuori aikuinen mies ei normaalisti ole luonnostaan lihava jos testosteronitasot on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa Kuntoplus lehden artikkeli Suolistoystävällistä ruokaa.
https://kuntoplus.fi/laihdutus/painonhallinta/hyvikset-ja-pahikset-suol…No tottakai jos syö enemmän kasviksia ja jättää sokerin pois laihtuu.
Ei ole noin yksinkertaista. Nuo ainekset vaikuttavat positiivisesti suoliston mikrobistoon. Muutos lähtee myös sieltä suolistosta. Nehän ovat toiset aivomme.
Ystäväni on juurikin samanlaisesta perheestä ja taistelee ylipainosta edelleen näin itse jo lapsiperheen äitinä. Tuskin hän herkuttelee sen enempää, kuin moni muukaan. Mutta olen huomannut, että hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on lihottavaa kun ajattelee perussyömisiä ja ruokia. Saattaa syödä todella lihottavia asioita ja ihmetellä miksi ei laihdu, vaikka on syönyt terveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munia 4kpl aamulla ja puurot. Lounas lihaa / kalaa, riisia / perunaa. Illallinen sama, mutta suurempi annos. Sitten 16h ei laita suuhunsa mitaan. Jos ei liiku yli 10t askelta paivassa pastaa on varottava!
Se etta jaksaa laihduttaa on taysin tekniikkalaji ja kaikki alkaa siita, etta aamupaivan energiasaannista huolehditaan ja saadaan se 3 ateriaa ja paasto.
Miksi just aamupäivällä pitäisi mättää ruokaa? Ja miksi pitäisi heti aamusta vetää neljä kananmunaa? Mitä pahaa pastassa on? Kysyn vaan koska esimerkiksi minä syön erittäin iltapainotteisesti ja rakastan sitä pahaa pastaakin, olen hoikka. Kokonaisenergiamäärä ratkaisee, ei se moneltako sen ruokasi syöt.
Ei tarvitse syödä aamupainotteisesti, mutta toisille se sopii, kuten itselle. Toisille taas sopii iltapainotteinen. Itsellä taas klo 18 jälkeen syöminen tuntuu turhalta napostelulta ja olo tukalalta nukkumaan mennessä. Vain jos käyn salilla illalla, otan palautusjuoman salin jälkeen, mutta en syö mitään. Pätkäpaastolle ei ole mitään yhtä oikeaa ruokaikkunaa ja kuten sanoit, kalorit lopulta ratkaisee. Eri
Mun lapsuudenkodissa syötiin juuri tuollaisia aamupaloja, ruokia ja välipaloja, myöskin sitä mehua juotiin aina aamupalaksi. Veljeni joi mehua myös ruuan kanssa, koska oli allerginen maidolle. Minä join maitoa. Oltiin hoikkia koko perhe, vanhempani ovat normaalipainoisia edelleen lähes 70-vuotiaina, samoin me lapset nelikymppisenä. Terveitä myös.
Samantyyppisiä ruokia olen tarjonnut kotona lapsilleni, jotka ovat myös hoikkia. Mehua ei kyllä juoda juuri koskaan, mutta omat lapset syö paljon enemmän herkkuja kuin mitä itse lapsena söin.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on juurikin samanlaisesta perheestä ja taistelee ylipainosta edelleen näin itse jo lapsiperheen äitinä. Tuskin hän herkuttelee sen enempää, kuin moni muukaan. Mutta olen huomannut, että hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on lihottavaa kun ajattelee perussyömisiä ja ruokia. Saattaa syödä todella lihottavia asioita ja ihmetellä miksi ei laihdu, vaikka on syönyt terveellisemmin.
Laihana pysyminen on todella nollasumma peliä. Ei tarvi kun vuosikymmenen juoda lasi maitoa 40kcl yli kulutuksen per päivä ja lopputulos on 20kg ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syödä aamupainotteisesti, mutta toisil
Mä myös paastosin joskus ja se oli ok ja silleen laihduin, mut aloittaminen on vaikeeta kun sillon tulee aina jäätävät pääkivut.
Pelkästään tollanen aamupala tekoälyn mukaan laskettuna sisältää 600-680 kcl. Melko hurjat kalorit lapselle. Välipala ja iltapala mukaan ollaan jo pitkälti yli 1000kcl.
Aikuisen luusto painaa pituudesta riippuen 7 - 12 kg eli se selittää vain 5 kilon verran painoa.
Mutta kyllä perintötekijöillä on vaikutusta: Lapset perivät vanhemmiltaan epäterveelliset elämäntavat.
Äitisi on ihan oikeassa, että geenit vaikuttavat usein ylipainoisuuteen. Ne eivät kyllä tuo ihraa vyötärölle. Ylipainoiset ovat usein geenien takia yksinkertaisesti tyhmiä ihmisiä, jotka eivät osaa hallita elämäänsä tai esim. syödä terveellisesti.