Lihomisen syy. Mun tarina. Ehkä herättää ajatuksia
Kuule kerron mun tarinan. Olen perheestä jossa kaikki olivat lihavia. Meitä on 5 henkeä. Koko lapsuuden/ teini iän näin ja kuulin äidin selittelyä millon mistäkin. Oltiin kaikki lihavia koska geenit, oltiin lihavia koska huono aineenvaihdunta, painettiin paljon koska isot luut.. Tuota aivopesua ja selitystä kuuli niin paljon että 18v uskoin itsekkin olevani tuomittu olemaan lihava. Olihan isovanhemmat ja vanhempani lihavia, kuten sisaruksenikin.
Menin armeijaan olin 175cm 113kg. Pääsin armeijasta painoin 100kg. Muutin omaan asuntoon 2v päästä painoin 78kg joka on mulle luonnollinen paino.
Aloin ajatella vasta aikuisena mikä tossa yhtälössä oli, kun ei tosiaan herkuteltu mitenkään älyttömästi.. Sit sen tajusi kun otti etäisyyttä.
Aamupalat aina mehua, leipää, kananmunaa, leikkele, juustoa, jugurtti..
Lounas oli yleensä jotain lihaa kerma kastikkeessa. Välipalaksi leipää/ jugurttia. Päivällinen samaa.
Iltapalaksi juggee, leipää ym.
Vkl pienet pussit karkkia, sipsiä yms joskus limua..
Periaatteessa ihan ok kokonaisuus mutta kun perus ruoka oli jo todella kaloripitoista. Kaikki ylimääräinen jäi kylkiin..
Olen useasti yrittänyt saada äitiä tajuamaan mutta uskoo ennemmin suolisto bakteereihin ym geeneihin. Sisko muutti just pois kotoa, hänkin kapenee silmissä..
Kaipa ne huonot geenit ja suolistonakteerit sitten jäi sinne kotiin.
Kommentit (173)
Juomaksi maitoa, kahvi mustana, teetä tai vettä.
90% ruuista valmistetaan höyryttämällä. Mausteeksi maustesekoituksia, jossa ei ole suolaa. Kastikkeet pois. Noutoruoka pois. Jugurtit ja vastaavat sokeripommit pois. Kaikki herkut pois.
Juustot yms. normaali rasvaisena. Kevytversiot eivät maistu yhtä hyvältä, eikä aiheuta samanlaista kylläisyyden tunnetta.
Säännöllinen ruokarytmi. Jos on pakko paistaa öljyssä, kuivaa pihvi rasvasta talouspaperiin ennen syömistä.
Noilla keinoilla laihtuu helposti.
AP vielä.
Jos tästä tulee sellainen fiilis että olisin katkera niin se on väärä päätelmä. En ole. Olen elänyt tosi hyvän lapsuuden ja elämän.
Tämä ruoka asia on oikeastaan ainoa joka vaivaa. Sekin eniten sen takia että isä/ äiti eivät ole enää nuoria. Kumpikin turpoaa kuin pullataikina jos ja kun meininki pysyy samana.
Lisäksi koen että tuo olisi niin törkeän helppo ongelma korjata.
Pohtinut myös miksi 6v alkoi lihominen. Yhdistän sitä siihen että silloin sai alkaa itse päättää syökö esim aamupuuron vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä sellaisiakin perheitä joissa osa luikkuja ja osa pullukoita, vaikka syövät samaa ruokaa ja harrastavat samoja asioita. Ja näkeehän sen vaikka nba liigaakin seuratessa, että vaikka kaikki ovat huippu-urheilijoita, niin jotkut ovat tukevampia kuin toiset, leveämpiä, pidempiä, ohuempia, yksinkertaisesti luonnostaan eri muotoisia ihmisiä on olemassa. Yhden pitää tunkea väkisin ruokaa sisään että paino ja lihakset pysyy, kun toinen on jatkuvasti dieetillä ettei paino nouse. Ja heillä kaikilla siis huippu ravintoterapeutti ja kokit!
Yleisurheilukentälle kannattaa katsoa jos haluaa huippu-urheilusta puhua. NBA:han pääsee vain sillä että on riittävän pitkä. En muista mikä se pituusraja oli, olisiko ollut yli 210cm niin kaikista usan nuorista miehistä 1/7-osaa jotka ylittävät sen pituuden ovat NBA:ssa eli todellakaan ei kaikki ole muilta osin huoppu-urheilijan fysiikalla varustettuja ovat vain riittävän pitkiä. Todelliset huippu-urheilijat ovat aina kuin samasta puusta veistettyjä, siis lajin sisällä. Tottakai satasen juoksija on erinäköinen kuin maratoonari.
Yritän laihduttaa ja olen ylipainoinen. Sukulaiset kauhistelevat miten "laiha" olen... Vaaka ei valehtele.
Tuntuu että haluavat minun pysyvän ylipainoisena ettei laihtumiseni todistaisi vääräksi sitä vuosikymmenien "meidän suvussa ollaan tanakkaa tekoa!!" pälpätystä.
Vierailija kirjoitti:
Yritän laihduttaa ja olen ylipainoinen. Sukulaiset kauhistelevat miten "laiha" olen... Vaaka ei valehtele.
Tuntuu että haluavat minun pysyvän ylipainoisena ettei laihtumiseni todistaisi vääräksi sitä vuosikymmenien "meidän suvussa ollaan tanakkaa tekoa!!" pälpätystä.
No tämä on just sitä samaa mitä koin äidiltä kun menin inttiin ja aloin laihtua. Vapailla kun tuli kotiin, syö enemmän. Olet nälkiintynyt mantraa, onhan sulla rahaa niin saat sotkusta munkkia ja syötävää. Armeijan ruuat eivät riitä.. ne on tarkoitettu normaaleille ihmisille.
Kun muutin omaan kotiin sama laulu jatkui. Tuntui että äiti oli päättänyt että ollaan lihavia ja tuo mun ja nyt siskon laihtuminen oli paha paikka. Se ikäänkuin nollasi vuosikymmenien selitykset meidän perheen lihavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
AP vielä.
Jos tästä tulee sellainen fiilis että olisin katkera niin se on väärä päätelmä. En ole. Olen elänyt tosi hyvän lapsuuden ja elämän.
Tämä ruoka asia on oikeastaan ainoa joka vaivaa. Sekin eniten sen takia että isä/ äiti eivät ole enää nuoria. Kumpikin turpoaa kuin pullataikina jos ja kun meininki pysyy samana.
Pohtinut myös miksi 6v alkoi lihominen. Yhdistän sitä siihen että silloin sai alkaa itse päättää syökö esim aamupuuron vai ei.
On todella tavallista, että lapsi lihoo siirtyessään fyysisesti passiivisempaan kouluelämään. Kun energiankulutus vähenee 100-200 kcal vuorokaudessa, siitä kertyy vuosien mittaan suuri energiapotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä todellakaan uhriudu, koska olen itse hoikka. Olen vain seurannut vierestä ystävän taistelua painoa vastaan ja se ei ole mikään yksinkertainen asia. Hän joutui lopulta suostumaan vaaralliseen leikkaukseen koska mikään muu ei auttanut. Kukaan ei riskeeraisi kevyen mielin omaa henkeään, jos paino olisi aina vain ruokavaliomuutoksilla korjattavissa.
Minunkin serkku joutui leikkaukseen. Vatsalaukku pienenettiin. Lihoi takaisin kun ei suostunut muuttamaan ruokailutottumuksia. Sinä tuskin olet kaverisi kanssa 24/7. Joten kirjoituksesi on puhdasta arvailua.
Kuten hääpukuja myyvä puolijulkkis. Ei pelkkä leikkaus auta, jos ei hoida ruokamelun juurisyytä pois jossain terapiassa.
Terapia ei auta ruokameluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP vielä.
On todella tavallista, että lapsi lihoo siirtyessään fyysisesti passiivisempaan kouluelämään. Kun energiankulutus vähenee 100-200 kcal vuorokaudessa, siitä kertyy vuosien mittaan suuri energiapotti.
Voi olla osasyy tuokin. Tuossa myös lisääntyi kalorien saanti. Kun sai vaihtaa puuron jugurttiin ym metukka juusto leipiin.
Itse aloin miehenä lihoa vasta kolmekymppisenä, oli istumatyö. Lapsuudenkodissa kaikki olivat laihoja, minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP vielä.
On todella tavallista, että lapsi lihoo siirtyessään fyysisesti passiivisempaan kouluelämään. Kun energiankulutus vähenee 100-200 kcal vuorokaudessa, siitä kertyy vuosien mittaan suuri energiapotti.&nbs
Eipä se muuta tarvitse. Lapsen puuro annoksessa on noin sata kaloria. Sen kun vaihtaa jugurtiksi ja meetvursti juusto leiväksi saadaan helposti 500 rikki.
Vierailija kirjoitti:
Osan kauhistelu johtuu kateudesta. Osa ei osaa sanoa toisesta tai toiselle mitään muuta hyvää asiaa. Edes sitä, että tuntuu kivalta nähdä toinen ihminen. Siksi sitten puhutaan painosta, vaikka se on itse asiassa todella sopimaton kommentoinnin aihe.
Suomalaiset ovat vielä sen verran metsäläisiä, etteivät osaa olla kommentoimatta toisten ulkonäköä, vaikka se kuuluu peruskäytöstapoihin. Minunkin syövästä johtuvaa laihtumistani (olin ennen sairastumista normaalipainoinen) sukulaiseni kehui upeana muodonmuutoksena ja sanoi minun näyttävän terveemmältä kuin koskaan aikaisemmin. Ihossa oli kuulemma oikein tervettä hehkua. Silloin teki kyllä mieli sanoa hänelle, että minulla on syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osan kauhistelu johtuu kateudesta. Osa ei osaa sanoa toisesta tai toiselle mitään muuta hyvää asiaa. Edes sitä, että tuntuu kivalta nähdä toinen ihminen. Siksi sitten puhutaan painosta, vaikka se on itse asiassa todella sopimaton kommentoinnin aihe.
Suomalaiset ovat vielä sen verran metsäläisiä, etteivät osaa olla kommentoimatta toisten ulkonäköä, vaikka se kuuluu peruskäytöstapoihin. Minunkin syövästä johtuvaa laihtumistani (olin ennen sairastumista normaalipainoinen) sukulaiseni kehui upeana muodonmuutoksena ja sanoi minun näyttävän terveemmältä kuin koskaan aikaisemmin. Ihos
Muuhun kantaa ottamatta suomalaiset eivät osaa olla kommentoimasta ulkonäköä. Olen kiertänyt paljon mailmaa. Suomalaiset ovat hyvin pidättättyväisiä vs muu maailma. Ollaan tässäkin parhaimmistoa.. mut aina on pakko ulista miten juntteja ollaan.
Jatkan vielä tähän. Mun oli helppo uskoa äitiä koska me ei tosiaan herkuteltu. Saatiin paljon vähemmän karkkia, sipsejä, limua, jäätelöä kun vaikkapa kaverit. Mut silti me oltiin lihavia. Kaverit normaaleja. Pakko siis olla geeneissä vika.