Mitä väärää Karfit tekivät, että lapset piti sijoittaa?
Jos viranomaisiakin oli moitittu väärästä päätöksestä?
Kommentit (20105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Siis naapuri oli hälyttänyt poliisin alkuvuodesta, koska perhettä ei ollut näkynyt viikkoihin ulkona. Pihalla lumi oli koskematon ja kun joku oli tuonut perheen ulko-ovelle laukun, jossa naapuri oletti olevan ruokaa ja lahjoja, sitä ei otettu sisälle. Tästä siis johtui kotietsintä. Naapuri oli ymmärrettävästi huolissaan.
Mistä noita tietää. Voi olla tarkoituksellista valhettakin muka kuukauden sisällä kyhjötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Hupsista. Kukaan koko perheestä ei poistunut kotoaan kuukauteen.
Kenen mielestä tuo on hyvä merkki lapsiperheessä?
Tuohon lasut sitten johtaneet. Ajojahtiin. Kamala tapaus. Miten nuo sosiaalitoimen ihmiset nukkuvat yönsä? Tuo lienee myös se "pahoinopitely".
Ihmisillä on selvästi aivan liikaa aikaa kyttäillä naapureiden tekemisiä. Meidänkin lähistöllä asuu paljon lapsiperheitä, mutta ei minulla ole aikaa seurailla, että kenen muksut ovat pihalla ja kuinka paljon.
Tässä ketjussa ihmeteltiin, miten ei naapuria näy puoleentoista vuoteen. No, minä näin viime viikolla yhden naapureista ensimmäisen kerran tänä vuonna, kun taas toisella puolella tietä asuvaa naapuria en ole nähnyt kertaakaan näiden muutaman vuoden aikana, kun olemme tässä kodissa asuneet.
Lähinaapurien kahta lasta ei kertaakaan näy leikkipaikalla, pitäisikö huolestua, kun eivät ole pihalla ulkoilemassa?! Ei, koska loogisena ihmisenä tajuan, ettei pari teiniä leiki hiekkalaatikolla. Sen sijaan olen nähnyt heidät pyöräilemässä ja liikkumassa läheisen koulun kentällä. Harrastavatkin yhtä lajia, jossa on treenejä useita kertoja viikossa.
Minusta on kerrassaan outoa olettaa, että kaikki leikkivät ja liikkuvat omassa pihassa. Kivaa, jos sellainen piha on, mutta ei kaikilla ole. Jollen muista väärin, niin Karfien lapsista iso osa on esiteini/teini- ikää, joiden saaminen ulos ei olekaan ihan niin yksinkertainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat varastivat omat lapsensa valtiolta. Tähän on tultu.
Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne. Tuli vain mieleeni.
Mulla on ollut tuo koko ajan mielessä ja se oksettaa mua.
Niin, lapsilla on ihan sama ihmisarvo kuin aikuisilla, ihmisoikeudet ja lain mukaiset oikeudet ja velvollisuudet. Joita viranomainen virkavastuullaan puolustaa.
Sosiaalityöntekijä kuuluu vankilaan.
Kyllä, jokaisessa vankilassa on töissä sosiaalityöntekijä, jopa useita.
Varmaankin käytät myös poliisista sanaa kytät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsi huostaanotettuna ja kauan Sai olla asiat päin puuta ennenkuin apua sai ja jokainen varmaan muistaa vasta tapahtuneen Joensuun casen. Ei meillä ole Suomessa turhia huostaanottoja, päinvastoin. Huostaanotto on myös niin iso prosessi, että sitä ei ensinnäkään tee kukaan yksi Sossu yksin (eli ei ole mitään "kaunoja" takuulla tässä takana) ja toisekseen sen perusteisiin ei riitä mikään kotiopetus tai likainen koti.
Mun mielestä pelkästään se, että eivät kyenneet mihinkään yhteistyöhön vaan pakenivat, kertoo ettei kaikki ole todellakaan ok. Jos olisivat Ns. puhtaita pulmusia, olisivat lähteneet oikeuden kautta huostaanottoa purkamaan eivätkä hävinneet kuin pieru saharaan.
Toivottavasti löytyvät ja lapset ovat kunnossa.
Kuulostat hyvin yksinkertaiselta ihmiseltä.
Miksi haukut muita ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käräjäoikeus määräsi asianajajan lasten edunvalvojan sijaiseksi, mitä vanhemmat vastustivat.
Oikeus totesi, että vanhempien mielivaltaiset toimet osoittivat, etteivät he huoltajina voi puolueettomasti suojella lapsen etua asiassa."
Eli lapsi on sairas mutta vanhemmat kieltäytyvät tämän hoidosta viranomaisten toivomalla tavalla. Joten oikeus on määrännyt lapselle ulkopuolisen edunvalvojan huolehtimaan, että lapsi saa hoitoa. Ja tämän jälkeen perhe katoaa.
Sääliksi käy tätä lasta.
Sairasta kirjoittelua sinulta.
Olen saanut kuulla lestadiolaiselta olevani sairas ja raadollinen. He käyttää tällaista sanastoa.
Juu uskiksethan tässä ketjussa mellastaa, paljastavat taas oikean luontonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Google-kääntäjällä suomeksi:
Pedersören kunnassa Lövövägenillä vallitsee maaseudun idylli. Täällä naapurit tuntevat toisensa hyvin ja auttavat toisiaan, kertoo Tom Stenvall, joka itse asuu vanhassa punaisessa talossa vaimonsa ja molempien lastensa ja lastenlastensa kanssa, jotka ovat läsnä arjessa.
Mutta yksi perhe pysyi kaikille tuntemattomana, ja se oli seitsenhenkinen perhe, joka muutti rapistuneeseen vanhaan hirsitaloon joskus kesällä 2023.
Heidän lapsensa eivät leikkineet muiden naapuruston lasten kanssa, heitä tuskin nähtiin ulkona. Pihan lunta ei lapioitu ja kesällä nurmikkoa ei leikattu.
Vanhempia tervehdittiin heidän saapuessaan autolla, mutta seitsemänhenkinen perhe ei muuten vaikuttanut lainkaan kiinnostuneelta juttelemaan tai seurustelemaan naapureide
Miksi joku ei tee lumitöitä tai leikkaa nurmikkoa? Talvella ei sa autoa pihaan ja kesällä tulee punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua oksettaa noi vanhemmat ja se miten ovat lapsia kohdelleet. Sääli kaikkia niitä lapsia, jotka syntyy kelvottomille ja päästään sekaisin oleville vanhemmille.
Säälitkö siis myös itseäsi? Ja tämän trauman projisoit myös itsellesi täysin tuntemattomien tapauksiin?
"Ja erityisesti: miten huonolla suomen kielellä kirjoitettu teksti kotisivuilla palvelee kotiopettajien yhdistyksen etua? Luulisi asettavan kotiopettajien kielenhallinnan kyseenalaiseen valoon."
----
Varsinaisia kirjoitusvirheitä ei ole älyttömän paljon, mutta jostain voi puuttua esim. piste, ja kirjoitusasu on jotenkin sekava. Samaa tekstiä on myös selvästi copypastetty useamman otsakkeen alle, ellei jopa kaikkien.
Yritin lukea sitä alusta loppuun, mutta yhtäkkiä teksti loppuu kesken lausetta.
Ihan kuin nyt ei olisi ihan hirveästi panostettu, vai onko niin että ei oikein kiinnostakaan?
Sieltä löytyy myös arkistoista yhdistyksen perustajajäsenen kertomus jotenkin niillä linjoilla, kuinka mukavaa hänen olisi vaimonsa kanssa toteuttaa unelmansa ja purjehtia purjeveneellä maailmaa, ja heidän lapsensa vissiin kävisi sitä kotikoulua siellä heidän purjeveneessä.
En löydä tuosta mitään varsinaisesti huonoakaan, jos joku haluaa näin toimia, mutta tuo kyseinen elämäntapa vaatii kyllä jo hieman tukevampaa lompakkoa. Ja myös aikaa ja hermoja.
Ja jos omakohtasesti aattelee, en olisi kakarana kestänyt tollasella paatilla olemista viikkoakaan. Olisi pää hajonnut kököttää jossain purkissa keskellä sköneä skiglailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Nyt taisi löytyä se "epäilyttävä" nimetön naapuri. Uutta tai vähälle huomiolle jäänyttä tietoa:
- Karfit ovat tähän taloon muuttaneet vasta kesällä 2023. Vesivahinkokohteen, Paavolaisten kodin ja tämän väliin mahtuu siis ainakin vielä yksi asuinpaikka.
- Lapsia ei ole pihalla juuri näkynyt, eivät ole leikkineet pihapiirin samanikäisten kanssa (esim. yksinäisen nykyisen vuokralaisen pihassa olevat pyörät ja Stigat saavat selityksen).
- Vuodenvaihteessa 2023-24 on ollut poikkeuksellisen kylmä, ja silloin pihalla ei ole käynyt kukaan perheestä kuukauteen, koska lumessa ei ole jälkiä ollut.
Se lastenpyörä ei ainakaan ole kauaa tuossa ollut. Eivätkä sisällä olleet lelut. Talossa on uusia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Siis naapuri oli hälyttänyt poliisin alkuvuodesta, koska perhettä ei ollut näkynyt viikkoihin ulkona. Pihalla lumi oli koskematon ja kun joku oli tuonut perheen ulko-ovelle laukun, jossa naapuri oletti olevan ruokaa ja lahjoja, sitä ei otettu sisälle. Tästä siis johtui kotietsintä. Naapuri oli ymmärrettävästi huolissaan.
Mistä noita tietää. Voi olla tarkoituksellista valhettakin muka kuukauden sisällä kyhjötys.
Tai sitten tarkoituksellista on ollut se kuukauden sisällä kyhjötys. Mikä olisikin vielä kauheampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on selvästi aivan liikaa aikaa kyttäillä naapureiden tekemisiä. Meidänkin lähistöllä asuu paljon lapsiperheitä, mutta ei minulla ole aikaa seurailla, että kenen muksut ovat pihalla ja kuinka paljon.
Tässä ketjussa ihmeteltiin, miten ei naapuria näy puoleentoista vuoteen. No, minä näin viime viikolla yhden naapureista ensimmäisen kerran tänä vuonna, kun taas toisella puolella tietä asuvaa naapuria en ole nähnyt kertaakaan näiden muutaman vuoden aikana, kun olemme tässä kodissa asuneet.
Lähinaapurien kahta lasta ei kertaakaan näy leikkipaikalla, pitäisikö huolestua, kun eivät ole pihalla ulkoilemassa?! Ei, koska loogisena ihmisenä tajuan, ettei pari teiniä leiki hiekkalaatikolla. Sen sijaan olen nähnyt heidät pyöräilemässä ja liikkumassa läheisen koulun kentällä. Harrastavatkin yhtä lajia, jossa on treenejä useita kertoja viikossa.
Minusta on kerrassaan outoa olettaa, että kaikki leikkivät
Että olivat tietsikoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käräjäoikeus määräsi asianajajan lasten edunvalvojan sijaiseksi, mitä vanhemmat vastustivat.
Oikeus totesi, että vanhempien mielivaltaiset toimet osoittivat, etteivät he huoltajina voi puolueettomasti suojella lapsen etua asiassa."
Eli lapsi on sairas mutta vanhemmat kieltäytyvät tämän hoidosta viranomaisten toivomalla tavalla. Joten oikeus on määrännyt lapselle ulkopuolisen edunvalvojan huolehtimaan, että lapsi saa hoitoa. Ja tämän jälkeen perhe katoaa.
Sääliksi käy tätä lasta.
Sairasta kirjoittelua sinulta.
Olen saanut kuulla lestadiolaiselta olevani sairas ja raadollinen. He käyttää tällaista sanastoa.
Juu uskiksethan täs
Minä en ole koskaan arvostellut tuota lestadiolaisia millään sanalla, enkä niitä muitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että kukaan heistä ei poistunut kotoaan viikkokausiin? Mitä ovat syöneet, miten voineet. Hyvä, että naapuri reagoi.
Ei ole kyseessä mikään normiteinin pelikoneella roikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Rapussani on ainakin 20 asuntoa, enkä näe säännöllisesti kuin ehkä 5 naapuria, vaikka kaikissa on sukunimiä ja oletettavasti asukkaiden lukumäärä on lähempänä 30-40 kuin 20.
Lisäksi naapurin mummo on luokitellut minut jo alkoholistiksi, koska vein kerran lasiroskia ja hän kuuli lasien kilinän. Huusi sitten kovaan ääneen pihalla, että "sinullekin alkoholi maistuu". Kun on sairas pää, näkee sairautta kaikkialla ympärillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua oksettaa noi vanhemmat ja se miten ovat lapsia kohdelleet. Sääli kaikkia niitä lapsia, jotka syntyy kelvottomille ja päästään sekaisin oleville vanhemmille.
Säälitkö siis myös itseäsi? Ja tämän trauman projisoit myös itsellesi täysin tuntemattomien tapauksiin?
Miten sinä voit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Google-kääntäjällä suomeksi:
Pedersören kunnassa Lövövägenillä vallitsee maaseudun idylli. Täällä naapurit tuntevat toisensa hyvin ja auttavat toisiaan, kertoo Tom Stenvall, joka itse asuu vanhassa punaisessa talossa vaimonsa ja molempien lastensa ja lastenlastensa kanssa, jotka ovat läsnä arjessa.
Mutta yksi perhe pysyi kaikille tuntemattomana, ja se oli seitsenhenkinen perhe, joka muutti rapistuneeseen vanhaan hirsitaloon joskus kesällä 2023.
Heidän lapsensa eivät leikkineet muiden naapuruston lasten kanssa, heitä tuskin nähtiin ulkona. Pihan lunta ei lapioitu ja kesällä nurmikkoa ei leikattu.
Vanhempia tervehdittiin heidän saapuessaan autolla, mutta seitsemänhenkinen perhe ei muuten vaikuttanut lainkaan kiinnostuneelta juttelemaan tai seurustelemaan naapureiden kanssa.
Tom Stenvall kuvailee tätä outona ja epätavallisena.
Ajan myötä huolestuit. Lapset eivät olleet koulussa. Emme nähneet mitään toimintaa, he olivat vain sisällä talossa. Paitsi silloin, kun he menivät jonnekin autolla, Tom Stenvall sanoo.
En ihmettele yhtään, että naapuri huolestui. Viikkokausiin ei näy ketään ja koskematon lumi vanhan talon ympärillä. Mistä saa ruokaa ja missä peseydytään?
Erikoinen ja outo tapaus noin eristäytyä ja vielä suuren lapsijoukon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta o
Aikamoinen kyttäysfestivaali jos on 5 viikkoa 24/7 nenä kiinni toisten tontissa. Satava lumikin peittää edelliset jäljet. Liekö syy sisällä pysymiseen vainoavat naapurit? Hyökkäävätkö heti kimppuun kun laittaa nenänsä ulos ovesta?
No se kotikäynnillä ollut poliisi ei ollut huolissaan lapsista.
Jokainen lehtijuttu tästä on niin hämärä ja ristiriitanen. HS kertoo, että käräjillä, joita käytiin kaksi päivää katoamisen jälkeen (eli ei ehkä ole kukaan perheestä ollu paikalla), selvisi, että syy huostaanottoon oli kotioloissa ym. Vanhempien (oletettavasti aikasemmin kirjoitetussa) lausunnossa puolustellaan vain kotikoulua. Eikö niillä vanhemmilla ole ollut tietoa sijoituksen syystä vai vaihtuuko ne lennosta? Nää on kuitenki hanakoita puolustamaan itseään, että vaikea kuvitella, etteikö olisi vähän enemmän yritystä löytynyt jos ovat tienneet syyn.