Mitä väärää Karfit tekivät, että lapset piti sijoittaa?
Jos viranomaisiakin oli moitittu väärästä päätöksestä?
Kommentit (20104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin kommentti pakettiautosta oli hyvin paljon puhuva.
Ja mikä se kommentti oli?
"En kommentoi, koska ei sillä ole mitään merkitystä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi maksumuurin takana kysymykseen vastaus. Kukaan lukenut?
Ei sieltä kuulemma mitään uutta selvinnyt. Väittävät ettei se kotikoulusta johdu mutta huomasin että kotikouluyhdistyksen sivuilla luki jostain uusista heikennyksistä oikeusturvaan joka voi aiheuttaa jossain virkaintoisessa jotain vallan väärinkäyttöä.
Laissa rajattiin huoltajien mahdollisuuksia saada oppivelvollisuuden valvonta yleisen alioikeuden tutkittavaksi. Kynnystä korotettiin lisäämällä tekstiin sanat tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta. Lisäys oli tietoinen heikennys oikeusturvaan, koska kotiopetuksessa oikeuteen on yleensä jouduttu kouluviranomaisten toimivallan ylityksen johdosta, ei suinkaan oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä. Kun huoltajie
Tä
No tässä se ongelman ydin onkin kun kukaan ei kuuntele. Luuletko että ihan huvikseni näitä asioita kerron kaikkialla ilman ristiriitoja avoimesti ja selkeästi vuosikausia? Tämä kuule väsyttää. Yritän tuoda tukea oikeisiin kohtiin. Muista tuo opetuksesi kun kohtaat haasteita elämässäsi, me rehelliset olemme todellakin rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsi huostaanotettuna ja kauan Sai olla asiat päin puuta ennenkuin apua sai ja jokainen varmaan muistaa vasta tapahtuneen Joensuun casen. Ei meillä ole Suomessa turhia huostaanottoja, päinvastoin. Huostaanotto on myös niin iso prosessi, että sitä ei ensinnäkään tee kukaan yksi Sossu yksin (eli ei ole mitään "kaunoja" takuulla tässä takana) ja toisekseen sen perusteisiin ei riitä mikään kotiopetus tai likainen koti.
Mun mielestä pelkästään se, että eivät kyenneet mihinkään yhteistyöhön vaan pakenivat, kertoo ettei kaikki ole todellakaan ok. Jos olisivat Ns. puhtaita pulmusia, olisivat lähteneet oikeuden kautta huostaanottoa purkamaan eivätkä hävinneet kuin pieru saharaan.
Toivottavasti löytyvät ja lapset ovat kunnossa.
Kuulostat hyvin yksinkertaiselta ihmiseltä.
Svenska Ylestä:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat varastivat omat lapsensa valtiolta. Tähän on tultu.
Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne. Tuli vain mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuo koko ajan mielessä ja se oksettaa mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä äsken linkkaamassani HS:n jutussa on tutkittu samat oikeuden pöytäkirjat ja pystytty niistä tekemään selkeästi parempi yhteenveto. Lyhyesti sanottuna: Huostaanoton syynä olivat kotiolot ja terveydenhuollon laiminlyönti. Yhden lapsen kohdalla tutkitaan (edelleen) pahoinpitelyä ja vapaudenriistoa.
Eiköhän syynä ole edelleenkin neuvolakäynnit/vanha kotitalo/talvi ja siitä kirjattu sossujen epäily. Rikoskomisaari on ollut tässä tapahtumassa paikalla eikä ole nähnyt lapsilla hätää/vaaraa.
Nimikkeet lähtevät kiihkopäisten mielissä sfääreihin.
Nimikkeet pitävät varmasti paikkansa, ei media ottaisi riskiä rikossyytt
Olet suhteellisen taitava tuossa manipulaatiossasi, uskot varmasti itsekin jo tähän näkökulmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua oksettaa noi vanhemmat ja se miten ovat lapsia kohdelleet. Sääli kaikkia niitä lapsia, jotka syntyy kelvottomille ja päästään sekaisin oleville vanhemmille.
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle ne lapset kuuluu? Valtiolle vai? Kuin jostain neuvostoliitosta.
Totalitäärisissä järjestelmissä lapset ovat käytännössä valtion omaisuutta.
Oikeastaan tuo on hyvä mittari siihen miten paljon valtio puuttuu lasten kasvatukseen. Lastensuojelu on taas asia erikseen.
Mites kun vaikka Ruotsissa ja Saksassa valtio puuttuu siten, että kotikoulu on kielletty? Ovatko ne siis totalitäärisiä maita? Ja Suomi siis ei ole.
Vaikea sanoa tuohon arviota kun en ole asiantuntija. Mutta joka tapauksessa kotiopetus ja valtionkoulu antavat lapselle kaksi vaihtoehtoa saada opetusta. Valtionkoulu vain yhden.
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Naapuri oli soittanut poliisin, kun perheen kotitalon edustalla oli lumihanki pitkään koskemattomana - huoli perheen ravinnosta ja hygieniasta.
Kotietsinnän tehnyt poliisi tai sosiaalivirkailija oli kommentoinut ingen ska behöva bo på det här sättet (kenenkään ei tarvitse asua tällä tavoin).
Tämän jälkeen lapset sijoitettiin muualle.
Semmoinen kypsä ja harkitseva pariskunta lasten vanhempina meillä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä äsken linkkaamassani HS:n jutussa on tutkittu samat oikeuden pöytäkirjat ja pystytty niistä tekemään selkeästi parempi yhteenveto. Lyhyesti sanottuna: Huostaanoton syynä olivat kotiolot ja terveydenhuollon laiminlyönti. Yhden lapsen kohdalla tutkitaan (edelleen) pahoinpitelyä ja vapaudenriistoa.
Eiköhän syynä ole edelleenkin neuvolakäynnit/vanha kotitalo/talvi ja siitä kirjattu sossujen epäily. Rikoskomisaari on ollut tässä tapahtumassa paikalla eikä ole nähnyt lapsilla hätää/vaaraa.
Nimikkeet lähtevät kiihkopäisten mielissä sfääreihin.
Nimikkeet pitävät var
Komisaari on tapahtumat itse kerrannut ja kertonut, ettei lapsilla ole hätää vanhempien kanssa. Mitään muuta meidän ei tarvitse kuvitella.
Tuollaista lausetta ei löydy mistään mediasta. Suomessa ei myöskään ole komisaareja.
Vanhemmista on kansainvälinen etsintäkuulutus ja heihin kohdistuu pahoinpitely- ja vapaudenriistoepäily. Kenties sinun komisaari-satuolentosi mielestä ei ole huolta, mutta aika monen muun tahon mielestä on.
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Siis naapuri oli hälyttänyt poliisin alkuvuodesta, koska perhettä ei ollut näkynyt viikkoihin ulkona. Pihalla lumi oli koskematon ja kun joku oli tuonut perheen ulko-ovelle laukun, jossa naapuri oletti olevan ruokaa ja lahjoja, sitä ei otettu sisälle. Tästä siis johtui kotietsintä. Naapuri oli ymmärrettävästi huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lapsilla on ihan sama ihmisarvo kuin aikuisilla, ihmisoikeudet ja lain mukaiset oikeudet ja velvollisuudet. Joita viranomainen virkavastuullaan puolustaa.
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Hupsista. Kukaan koko perheestä ei poistunut kotoaan kuukauteen.
Kenen mielestä tuo on hyvä merkki lapsiperheessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lapsilla on ihan sama ihmisarvo kuin aikuisilla, ihmisoikeudet ja lain mukaiset oikeudet ja velvollisuudet. Joita viranomainen virkavastuullaan puolustaa.
Sosiaalityöntekijä kuuluu vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Nyt taisi löytyä se "epäilyttävä" nimetön naapuri. Uutta tai vähälle huomiolle jäänyttä tietoa:
- Karfit ovat tähän taloon muuttaneet vasta kesällä 2023. Vesivahinkokohteen, Paavolaisten kodin ja tämän väliin mahtuu siis ainakin vielä yksi asuinpaikka.
- Lapsia ei ole pihalla juuri näkynyt, eivät ole leikkineet pihapiirin samanikäisten kanssa (esim. yksinäisen nykyisen vuokralaisen pihassa olevat pyörät ja Stigat saavat selityksen).
- Vuodenvaihteessa 2023-24 on ollut poikkeuksellisen kylmä, ja silloin pihalla ei ole käynyt kukaan perheestä kuukauteen, koska lumessa ei ole jälkiä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käräjäoikeus määräsi asianajajan lasten edunvalvojan sijaiseksi, mitä vanhemmat vastustivat.
Oikeus totesi, että vanhempien mielivaltaiset toimet osoittivat, etteivät he huoltajina voi puolueettomasti suojella lapsen etua asiassa."
Eli lapsi on sairas mutta vanhemmat kieltäytyvät tämän hoidosta viranomaisten toivomalla tavalla. Joten oikeus on määrännyt lapselle ulkopuolisen edunvalvojan huolehtimaan, että lapsi saa hoitoa. Ja tämän jälkeen perhe katoaa.
Sääliksi käy tätä lasta.
Sairasta kirjoittelua sinulta.
Olen saanut kuulla lestadiolaiselta olevani sairas ja raadollinen. He käyttää tällaista sanastoa.
Virkavallan toimet otettava todella tarkkaan syyniin.
Vierailija kirjoitti:
Svenska Ylestä:
Google-kääntäjällä suomeksi:
Pedersören kunnassa Lövövägenillä vallitsee maaseudun idylli. Täällä naapurit tuntevat toisensa hyvin ja auttavat toisiaan, kertoo Tom Stenvall, joka itse asuu vanhassa punaisessa talossa vaimonsa ja molempien lastensa ja lastenlastensa kanssa, jotka ovat läsnä arjessa.
Mutta yksi perhe pysyi kaikille tuntemattomana, ja se oli seitsenhenkinen perhe, joka muutti rapistuneeseen vanhaan hirsitaloon joskus kesällä 2023.
Heidän lapsensa eivät leikkineet muiden naapuruston lasten kanssa, heitä tuskin nähtiin ulkona. Pihan lunta ei lapioitu ja kesällä nurmikkoa ei leikattu.
Vanhempia tervehdittiin heidän saapuessaan autolla, mutta seitsemänhenkinen perhe ei muuten vaikuttanut lainkaan kiinnostuneelta juttelemaan tai seurustelemaan naapureiden kanssa.
Tom Stenvall kuvailee tätä outona ja epätavallisena.
Ajan myötä huolestuit. Lapset eivät olleet koulussa. Emme nähneet mitään toimintaa, he olivat vain sisällä talossa. Paitsi silloin, kun he menivät jonnekin autolla, Tom Stenvall sanoo.
Tom Stenvall kuvailee kylätien toisella puolella olevaa vanhaa hirsimökkiä noin 80 neliömetrin kesämökiksi, vanhaksi maalaistaloksi, jota ei ole modernisoitu tai lisäeristetty ja jota lämmitettiin vain ilmalämpöpumpuilla.
Talvi 20232024 oli epätavallisen kylmä. Joulun tienoilla pakkasta oli -2030 astetta, eikä perhettä nähty poistumassa kotoa 45 viikkoon.
Tom Stenvallin mukaan lumessa ei näkynyt jälkiä ja naapurit ihmettelivät, miten vanhemmat ja lapset pärjäävät ruoan ja hygienian kanssa, kun he eivät olleet poistuneet kotoa kuukauteen.
Kaikki huipentui, kun näin jonkun ystävällisen ihmisen ripustaneen joulukassin oveen. Oletan, että siinä oli ruokaa ja lahjoja. Mutta se vain roikkui siellä, he eivät ottaneet sitä vastaan. He eivät selvästikään halunneet apua, Stenvall sanoo.
Sitten hän teki hälytyksen soittamalla kunnalle ja poliisille.
Seitsemänhenkisen perheen tarkat olosuhteet ovat epäselvät. Mutta Tom Stenvallin saamien tietojen mukaan talossa käyneet totesivat, että "kenenkään ei pitäisi joutua elämään näin".
Intervention yhteydessä viranomaiset ottivat haltuunsa lapset, jotka oli sijoitettu lastensuojeluyksikköön Munsalaan Uudenkarlebyn alueella.
Olin iloinen, että jotain tapahtui. Minulle vahvistettiin, että raporttini oli tarpeen. Perhe ei voinut hyvin, Tom Stenvall sanoo.
Yle on pyytänyt oikeudenkäyntiasiakirjoja, jotka koskevat vanhempia Tommy ja Karoliina Karfia . Materiaali on keväältä 2024 ja koskee lapsille määrättyjä huoltajia. Myös sosiaalityöntekijöitä on kuultu, ja heidän mukaansa sijoitus ei johtunut kotiopetuksesta.
Aiemmin on spekuloitu, että lapset olisi otettu huostaan koulunkäynnissä olevien puutteiden vuoksi.
Sen sijaan sijoituksen taustalla oli tuolloin tammikuussa 2024 tapahtunut "lasten terveydenhuollon ja kotiolosuhteiden laiminlyönti ja laiminlyönti".
Komisaari on tapahtumat itse kerrannut ja kertonut, ettei lapsilla ole hätää vanhempien kanssa. Mitään muuta meidän ei tarvitse kuvitella.