Tyhmä kysymys: Onko 395 hevosvoimaa paljon farmariautossa? (keljuilijat älkööt vaivautuko)
Kysymyksestä voi jo päätellä, että autot ei ole itselle kovinkaan tuttuja. Keväällä sellaisen hankinta tulee ajankohtaiseksi ja tarvetta on farmariautolle, jolla on myös vetokykyä. Minulle tarjotaan uutta autoa, jossa on tehoa 395 hevosvoimaa. Myyjän mukaan vetokykyä on hyvin tarpeeseeni (800-1000kg).
Joten jos voisitte sanoa, vedätetäänkö minua vai onko nuo tehot riittävät? Ajoa tuskin juuri koskaan tulee yli 200km kerrallaan.
Kommentit (54)
Sellainen aika normaali keskiarvo farmariautoilla asettuu 150-250 hevosvoiman väliin, joten kyllä tuossa on tehoa varmasti tarpeisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo vetokyky auton paino vai peräkärryn paino? Riittäisi hyvin puoletkin tuosta.
Perässä vedettävä kärry kyseessä.
Tuossa on jo hevosvoimia kilpa-auton verran. Ja polttoaineen kulutuskin sitä luokkaa.
pasi panssariajoneuvoissa on vajaa 300 joten päättele siitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo vetokyky auton paino vai peräkärryn paino? Riittäisi hyvin puoletkin tuosta.
Vetokyky on peräkärryn paino kuorman kanssa. Ja rehellisyyden nimissä jos sitä olisi vain 500 kg niin se olisi käytännössä ihan sama kuin sitä olisi nolla kiloa. Peräkärryt itsessään nimittäin painavat jo sen verran paljon että hyötykuorma jäisi tuollaisessa aika pieneksi.
Paljon tehoa tarkoittaa usein myös isompaa kulutusta. On tuossa 100-200hp ylimääräistä tarpeeseen nähden mutta jos rahaa ostaa tuollainen niin siitä vaan.
Monissa kuorma-autoissa on tuon verran hevosvoimia.
Bensa- ja dieselpolttiksessa tuo on ihan hyvä. Tarkoittaa, että moottorintilavuus on riittävä jolloin kone myös vääntää hyvin. Hybridien kanssa on vaikea sanoa, koska niiden polttikset ovat aika vaatimattomia. Voi tulla ongelmia jos jostain syystä ajoakkku pääsee tyhjäksi.
vetokykyyn vaikuttaa enemmän vääntö.
Täytyy huomioida, että saadaksesi käyttöön nuo kaikki hevosvoimat, sinun tulee ajaa maksimikierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on jo hevosvoimia kilpa-auton verran. Ja polttoaineen kulutuskin sitä luokkaa.
Kyseessä on sähköauto Subaru e-Outback, joten polttoainetta ei mene. Ja koska matkani ovat alle 200km, uskon latausten riittävän matkoille vaikka painoa on.
Vierailija kirjoitti:
pasi panssariajoneuvoissa on vajaa 300 joten päättele siitä.
Raskaassa dieselmoottorissa on todella paljon enemmän vääntöä kuin henkilöauton moottorissa ja näin ollen vaikka hevosvoimamäärä olisi suhteellisen alhainen niin työkoneen kyky vetää on suurempi kuin auton.
Aloittajan kysymyksestä voi on kuitenkin aika helposti päätellä, että hänen tarkoittamansa auto liienee sähkökäyttöinen ja kapeasta markkinasta voi päätellä että aika isolla todennäköisyydellä kyseessä saattaisi olla BMW i5 M touring.
Aika lahna, mutta pääseehän tuollakin.
Mulla on 200kg moottoripyörässä 200hv.
Onko kyseessä sähkö vai polttis? Jos polttis, niin sitten on jo sen verran hintaa, että tuskin siinä ylimääräinen kulutus yms niin haittaa, mutta tosiaan 200 - 250hv riittää vallan hyvin, jos ihan puhdas polttis kyseessä.
Kiitos kaikille nopeista vastauksista. Tiedän nyt ainakin, että myyjä ei vedätä ja harkitsen nyt tätä vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä sähkö vai polttis? Jos polttis, niin sitten on jo sen verran hintaa, että tuskin siinä ylimääräinen kulutus yms niin haittaa, mutta tosiaan 200 - 250hv riittää vallan hyvin, jos ihan puhdas polttis kyseessä.
Tuollahan se vastaus tuli, eli kyseessä on Subarun e-Outback, joka tulee Euroopassa myyntiin ensi keväänä.
Onko tuo vetokyky auton paino vai peräkärryn paino? Riittäisi hyvin puoletkin tuosta.