Mitä väärää Karfit tekivät, että lapset piti sijoittaa?
Jos viranomaisiakin oli moitittu väärästä päätöksestä?
Kommentit (20037)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä on voinut vaikuttaa perheen ratkaisuun on ymmärtääkseni aika runtiininomainen käytäntö rajoittaa perheen yhteydenpitoa. Se on varmasti aika kidutusta kaikille kun osa lapsista oli aika pieniä. Voi olla että käytänteet on muuttuneet siitä kun toimin sijaisvanhempana, mutta silloin oli ainakin tapana estää yhteydenpito vanhempiin kokonaan joitakin kuukausia, että lapsi saa "rauhassa kiinnittyä" sijaisperheeseen. Minusta tuntui aika julmalta ja ei mihinkään perustuvalta ja aiheuttaa pelkkää hylkäämiskokemusta, mutta se oli tietysti stt päätös eikä minun.
Tuo on oikeasti vuosikymmenien takaa tuo käytäntö.
Minä olen toiminut 15 vuotta sijaisvanhempana ja yhteydenpitoa ei katkaista millään syyllä. Ei yhtään millään. Jos pieni vauva otetaan huostaan niin vähintään joka v
Nooh, ei tarvitse mennä puolustuskannalle. Käytänteethän voi olla erit eri paikkakunnillla ja eri sossuilla.
Tuosta on vuosia aikaa, ei vuosikymmeniä. Mutta ilmeisesti siis muuallakin käytänne ollut voimassa.
Tämä voi olla osa ongelmaa, että mistään epäkohdista ei saisi puhua kun pelätään maineen tai luottamuksen tai millon minkäkin menetystä. Eihän sijaishuollossa, laitoksessa, sossuilla tai missään kaikki täydellistä ole. Jos sitä ei uskalleta myöntää, sillon ei tietysti voi ikinä myöntää virheitäkään eikä perua päätöksiä. Siinä on varmasti muut asiat silloin tärkeämpänä kun lapsen etu. Jotenkin outoa sellainen vahva mustavalkoajattelu lastensuojelua koskevissa asioissa.
Ei, nyt ei ollut kyse käytänteistä vaan laista. Mainitsin että tuo kertomasti käytäntö on jo pitkään ollut laiton. Minä olen toiminut 15 vuotta ja koskaan ei ole rajoitettu kenenkään yhteydenpitoa sossun toimesta.
Ja kyllä, vähän menen puolustuskannalle, kun vihjataan että lastensuojelu tehdään päin helvettiä, koska vanhemmat ei saa nähdä lapsiaan, muka. Olen osa lastensuojelun kenttää ja tiedän että aika usein lasu kyllä onnistuukin. Ja vanhemmat saa tavata ihan koko ajan.
Epäonnistumisia on esim teinien päihdekuntoutuksessa. Epäkohtia kyllä löytyy, sitä en kiellä, mutta yhteydenpidon rajoittamista ei noin tehdä kuten kirjoitit. Se että korjasin sun vanhentuneen tiedon, ei tarkoita "Tämä voi olla osa ongelmaa, että mistään epäkohdista ei saisi puhua ".
"Karhunpalvelus, ettei pääse armeijaan? :D Itse asun ulkomailla, ja en kyllä niin missään nimessä halua poikani käyvän armeijaa."
Vanhin lapsi on vielä tyttö. Samalla logiikalla 99% suomalaisista vanhemmista rajoittaa lapsiaan kun eivät "pääsä" tyttöjään armeijaan.
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä veikkaan että ovat painuneet venäjälle. Sieltä nimittäin ei luovuteta yhtään ketään takaisin suomeen, eikä yksikään suomen viranomainen hae sieltä yhtään ketään. Siellä ovat ja pysyvät.
Ei Venäjälle mennä kuin Ruotsiin:D
? Miksei? Toki turistina Venäjälle tarvii viisumin, mutta muuten riittää että osaa sanoa assylum.
Et ole rajasulusta kuullut?
Ei ole kuullut. Ei täällä seurata uutisia, seurataan vaan vauvapalstaa.
, nyt ei ollut kyse käytänteistä vaan laista. Mainitsin että tuo kertomasti käytäntö on jo pitkään ollut laiton. Minä olen toiminut 15 vuotta ja koskaan ei ole rajoitettu kenenkään yhteydenpitoa sossun toimesta.
Ja kyllä, vähän menen puolustuskannalle, kun vihjataan että lastensuojelu tehdään päin helvettiä, koska vanhemmat ei saa nähdä lapsiaan, muka. Olen osa lastensuojelun kenttää ja tiedän että aika usein lasu kyllä onnistuukin. Ja vanhemmat saa tavata ihan koko ajan.
Epäonnistumisia on esim teinien päihdekuntoutuksessa. Epäkohtia kyllä löytyy, sitä en kiellä, mutta yhteydenpidon rajoittamista ei noin tehdä kuten kirjoitit. Se että korjasin sun vanhentuneen tiedon, ei tarkoita "Tämä voi olla osa ongelmaa, että mistään epäkohdista ei saisi puhua ".
No jos toi laiton käytäntö on ollut vielä pari vuotta sitten käytössä niin kyllähän siitä pitäisi voida puhua.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä veikkaan että ovat painuneet venäjälle. Sieltä nimittäin ei luovuteta yhtään ketään takaisin suomeen, eikä yksikään suomen viranomainen hae sieltä yhtään ketään. Siellä ovat ja pysyvät.
? Miksei? Toki turistina Venäjälle tarvii viisumin, mutta muuten riittää että osaa sanoa assylum.
Et ole rajasulusta kuullut?
Ei ole kuullut. Ei täällä seurata uutisia, seurataan vaan vauvapalstaa.
Niin, tai sitten vaihtoehtoisesti kirjoittaja on sen verran välkky, että ymmärtää, että Venäjällä on "muutama" muukin rajanaapuri kuin Suomi, ja että siellä rajasulkua ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjälle ei ihan niin vaan kyllä muuteta. Edellyttää sellaista paperisotaa, että Suomen viranomaisilla olisi siitä kyllä tieto.
Höpö höpö.. On kai ne muutkin vainoa paenneet menneet iän kaiken rajoen yli ilman että viranomaiset tietävät. Haloo.. Pääseehän sitä venäjän puolelle muidenkin venäjän rajanaapureiden kautta kuin suomen ja venäjän välisen rajan yli. Heillä on ollut vuosi aikaa järjestellä lähtönsä, peittää jälkensä, laaja tuttava piiri, laajat verkostot, varmaan joitakin vaikusvaltaisia tahoja auttamassa, ovat itse fiksuja ja lukeneita ihmisiä, eivät mitää
Persaukisena ei kovin monen maan kautta kyllä kulje 10 henkilöä. Ja jokaisella EU:n ulkorajalla paperit kysytään. Nuorimmalla ei ole myöskään edes passia.
Lisäksi venäjä käyttäisi häikäilemattä tätä perhettä propaganda-aseenaan, jos he olisivat siellä.
Vierailija kirjoitti:
"Karhunpalvelus, ettei pääse armeijaan? :D Itse asun ulkomailla, ja en kyllä niin missään nimessä halua poikani käyvän armeijaa."
Vanhin lapsi on vielä tyttö. Samalla logiikalla 99% suomalaisista vanhemmista rajoittaa lapsiaan kun eivät "pääsä" tyttöjään armeijaan.
Olet joko älyllisesti jälkeenjäänyt, tai ymmärsit tahallasi väärin. Veikkaan ensimmäistä.
Tuo armeijaan pääsyn rajoittamisesta puhunut luuli tietysti vanhimman lapsen olevan poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet joko älyllisesti jälkeenjäänyt, tai ymmärsit tahallasi väärin. Veikkaan ensimmäistä.
Tuo armeijaan pääsyn rajoittamisesta puhunut luuli tietysti vanhimman lapsen olevan poika.
Niin, sellaista tapahtuu kun keuhkoaa luulojensa pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lähde on se että olen nähnyt / kuullut lapsia kuritettavan, monesti, ja kukaan ei puuttunut. Laki saattaa sen kieltää, mutta asenneilmapiiri on edelleen vuosisatojen takaa. (Samoin naisten oikeudet, prostituutio, ehkäisy, aborttioikeus jne. Puola on tosi konservatiivinen ja patriarkaalinen maa.)
Tässä sitä asenneilmapiiriä: Kolmannes puolalaisista hyväksyy lasten fyysisen kurituksen, artikkeli on vuodelta 2024
One-third of Poles accept the use of physical punishment for disciplining children - English Section"
Ja yyylläripylläri, lähdettä ei tullut. Eipä tietenkään, koska lasten fyysinen kurittaminen Puolassa ON LAILLA KIELLETTY.
Tässä sinulle lähde:
https://www.polskieradio.pl/395/11354/artykul/3522947,polish-presidenti…
Ei, vaan kirjoitit, että Puolassa saa lapsia lyödä. Ei saa, se on lailla kielletty siellä aivan kuten Suomessakin.
Potato, potatoe.
Jos ei lyönnistä mitään seuraamuksia tule tai kukaan ei puutu edes julkisella paikalla, niin silloinhan --- saa lyödä. On niitä paljon muitakin hampaattomia lakeja. Ei tietenkään hyvä juttu ole, mutta miten itse muotoilisit asian? Kun käytäntö on eri kuin laki. Miten muotoilisit, että kaltaisesi nihilisti on tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sellaista tapahtuu kun keuhkoaa luulojensa pohjalta.
Ja mikä olikaan oma puolustuksesi typerälle viestillesi? Se jälkeenjääneisyys?
"Niin, tai sitten vaihtoehtoisesti kirjoittaja on sen verran välkky, että ymmärtää, että Venäjällä on "muutama" muukin rajanaapuri kuin Suomi, ja että siellä rajasulkua ei ole."
Ja itsekin luulet olevasi välkky ja otaksuvasi, että niihin maihin vaan mennään ilman rajatarkastuksia missään?
"
Potato, potatoe.
Jos ei lyönnistä mitään seuraamuksia tule tai kukaan ei puutu edes julkisella paikalla, niin silloinhan --- saa lyödä. On niitä paljon muitakin hampaattomia lakeja. Ei tietenkään hyvä juttu ole, mutta miten itse muotoilisit asian? Kun käytäntö on eri kuin laki. Miten muotoilisit, että kaltaisesi nihilisti on tyytyväinen? "
Ei kukaan tätä ( eikä sinua) kiistä. Että rauha vaan.
Vierailija kirjoitti:
"Useinhan nämä lahkot ja niihin kuuluvat vanhemmat vielä torjuvat kaikki yhteiskunnan tarjoamat tukipalvelut. Eivät ota mitään apua vastaan. Tämä perhe ei ollut tekemisissä edes isovanhempien kanssa. Pelkästään lahkolaisten."
Ja mitään laitontahan siinä ei ole.
Siinä vaiheessa alkaa olla, kun lapsia ei viedä neuvolaan, ei lääkäriin, ei hammaslääkäriin, eikä päästetä ulos.
Kysehän voi olla Maria Nordin -tyyppisestä new age -ajattelusta yhtä hyvin kuin kristillisyyteen liittyvästä hopeavesihommasta. Lapset kuitenkin kärsivät täysin turhaan. En tajua, miten niin moni tällaista ihannoi.
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjälle ei ihan niin vaan kyllä muuteta. Edellyttää sellaista paperisotaa, että Suomen viranomaisilla olisi siitä kyllä tieto.
Höpö höpö.. On kai ne muutkin vainoa paenneet menneet iän kaiken rajoen yli ilman että viranomaiset tietävät. Haloo.. Pääseehän sitä venäjän puolelle muidenkin venäjän rajanaapureiden kautta kuin suomen ja venäjän välisen rajan yli. Heillä on ollut vuosi aikaa järjestellä lähtönsä, peittää jälkensä, laaja tuttava piiri, laajat verkostot, varmaan joitakin vaikusvaltaisia tahoja auttamassa, ova
Ei Venäjä ketään pakota esiintymään mediassa.
Vierailija kirjoitti:
, nyt ei ollut kyse käytänteistä vaan laista. Mainitsin että tuo kertomasti käytäntö on jo pitkään ollut laiton. Minä olen toiminut 15 vuotta ja koskaan ei ole rajoitettu kenenkään yhteydenpitoa sossun toimesta.
No jos toi laiton käytäntö on ollut vielä pari vuotta sitten käytössä niin kyllähän siitä pitäisi voida puhua.
Sano sitten niin. Älä yleistä tai puhu sijaisperheistä.
Missä se on ollut käytössä? Missä on estetty lapsen yhteydenpito huostaanoton alussa, sijaisperheessä, pari vuotta sitten? Sijaisperheessä yhteydenpidon estäminen on aina laiton. Joissain vaativan tason laitoksissa voidaan painavin perustein yhteydenpitoa rajoittaa. Sossun pitää tehdä kirjallinen päätös. Hyvin harvoin näin tehdään. Jopa ns vaarallinen vanhempi saa tavata lastaan, vaikka sitten valvottuna. Vartijoiden kanssa. Mutta saa tavata. Saa soittaa. Saa lähettää kirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuteta, mutta jos hakevat turv..paikkaa poliittisen ajojahdin perusteella. Kuten se sossu sanoi: Arvot eivät ole peruste huostaanotolle, mutta jos eletään arvojen mukaisesti niin sitten on.
Kukaan sossu ei ole sanonut missään noin. Puhut ihan paskaa.
Vastaukseni jatkoksi Ylen uutisesta napattua:
Voivatko perheen poikkeavat arvot tai ajatukset yhteiskunnasta vaikuttaa siihen, että lapset otettaisiin huostaan?
Arvot itsessään eivät, mutta jos yleisellä tasolla nämä arvot ja tapa toimia ja elää jollakin tavalla arvioidaan haitalliseksi lapsen kasvulle ja kehitykselle, niin silloin kyllä. Mutta arvot itsessään tai joku kulttuurinen asia eivät, sanoo Pohjanmaan hyvinvointialueen lastensuojelun palvelupäällikkö Siv Kola."Kyse ei ole todellakaan "vääriksi" katsottujen arvojen mukaan elämisestä sinänsä, vaan siitä, että niiden arvojen mukaan eläminen aiheuttaa haittaa vanhempiensa määräysvallassa olevien lasten kasvulle ja kehitykselle. Se haitta siinä on se olennainen asia.
Ymmärtävätkö jotkut asioita tahallaan väärin silkkaa sossuvastaisuuttaan, vaan onko heidän sisälukutaidossaan vaan oikeasti niin vakavia puutteita, etteivät he ymmärrä lukemaansa?
Kaikkea tätä, ja osa tuuttaa väärää tietoa ihan ruplapalkallakin. Katsokaa nyt noita vénäjä-kommentteja, mitä propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Perheen ystävä on kuvaillut lapsia iloisiksi ja lämmöllä kasvatetuiksi. Muuta emme heistä lehtien perusteella tiedä.
Paitsi sen, että kotikoulu on hiertänyt kunnan ja vanhempien välejä.
No mut ne onkin perheen ystäviä. Kylläme tuntemattomat tiedetään paremmin.
Omavaltainen huostaanotto vanhenee 5 vuodessa, mutta nyt rikos jatkuu koko ajan eli vanhentuminen käynnistyy vasta, kun teko lakkaa. Perhe varmaan tietää, että heidän on oltava piilossa koko se aika, kun lapset ovat alle 18.
Käyttäjä7079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Venäjä käy laitonta hyökkayssotaa. Perheenisä on hetkessä rintamalla ja toimeentulottoman perheen pojat sotakoulussa tykinruoaksi oppimassa. Jos on päässä aivot eikä kaalisoppaa, tämän ymmärtää kyllä.
Ruotsinkielinen perhe on todennäköisemmin suunnannut Skandinaviaan päin.
Vastaukseni jatkoksi Ylen uutisesta napattua:
"Voivatko perheen poikkeavat arvot tai ajatukset yhteiskunnasta vaikuttaa siihen, että lapset otettaisiin huostaan?
Arvot itsessään eivät, mutta jos yleisellä tasolla nämä arvot ja tapa toimia ja elää jollakin tavalla arvioidaan haitalliseksi lapsen kasvulle ja kehitykselle, niin silloin kyllä. Mutta arvot itsessään tai joku kulttuurinen asia eivät, sanoo Pohjanmaan hyvinvointialueen lastensuojelun palvelupäällikkö Siv Kola."
Kyse ei ole todellakaan "vääriksi" katsottujen arvojen mukaan elämisestä sinänsä, vaan siitä, että niiden arvojen mukaan eläminen aiheuttaa haittaa vanhempiensa määräysvallassa olevien lasten kasvulle ja kehitykselle. Se haitta siinä on se olennainen asia.
Ymmärtävätkö jotkut asioita tahallaan väärin silkkaa sossuvastaisuuttaan, vaan onko heidän sisälukutaidossaan vaan oikeasti niin vakavia puutteita, etteivät he ymmärrä lukemaansa?