Kokonainen viikko rippileirillä osalle nuorista liian haastavaa
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000011272678.html
"Joillekin nuorille on nykyään liian haastavaa viettää kokonainen viikko rippileirillä, uudessa ympäristössä poissa kotoa.
Tämän vuoksi Ylöjärven seurakunnassa on parhaillaan käynnissä hybridi-rippikoulu, jossa ensimmäiset päivät maanantaista keskiviikkoon kokoonnutaan nuorisotilassa Ylöjärven keskustassa ja vain loput päivät torstaista sunnuntaihin ollaan leirillä."
Sääli kun maksumuurin takana.
Olispa munkin nuoruudessa 1990-luvulla ollut tuollaisia lyhytleirejä, muistan kuinka vaikea oli olla pois kotoa reilu viikko.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Meidän 10-vuotias on sujuvasti jo viikon poissa kotoaan.
Ei saisi olla. Nykyohjeiden mukaan lapsi pidetään pumpulissa vain omassa kotonaan.
Minä en ajattele niin, mutta 95% tämän palstan äityleistä ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
No voisiko johtua ihan siitä, että ei ole ollut aikaisemmin sellaiseen mahdollisuutta?
Kyllä omia teinejä on jännittänyt rippileiri, sillä nuorimmainenkaan ei ollut ennen rippileiriä yhtään yötä ilman vanhempiaan. Ei kaikilla ole siihen mahdollisuutta.
i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi olla. Nykyohjeiden mukaan lapsi pidetään pumpulissa vain omassa kotonaan.
Ja sit ihmetellään kun ei pärjätä missään, edes armeijassa ilman äityliä. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin ne teidän kymmenvuotiaat jo menee viikoiksi pois kotoa ilman vanhempiaan? Omat lapset oli jo teini-ikäisiä kun olivat ensimmäistä kertaa yötä ilman vanhempiaan. Oltiinhan me matkustettu, mutta ei tuon ikäiset keskenään missään matkustele, vanhemmat on mukana. Sukulaisia ei ole sellaisia, mihin lapset voisi yöksi tuupata hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisiko johtua ihan siitä, että ei ole ollut aikaisemmin sellaiseen mahdollisuutta?
Kyllä omia teinejä on jännittänyt rippileiri, sillä nuorimmainenkaan ei ollut ennen rippileiriä yhtään yötä ilman vanhempiaan. Ei kaikilla ole siihen mahdollisuutta.
Edes kavereilla tai isovanhemmilla ollut?! Seurakunta- ja harrasteleirejäkin on 7-14-vuotiaille tarjolla. Kyllä varmaan jännittää juu.
Itse kävin 1980-luvulla jo päiväleirin, sillä tuntui vaikealta ajatus olla pois kotoa viikko. Vanhempani olivat aina kaikki yöt kotona ja itsellä ei ollut mitään sellaista paikkaa, mihin olisin mennyt yöksi pois kotoa. Ihan normaali, tasapainoinen ja itsenäinen ihminen minusta kasvoi. Ja olen kyllä ehtinyt olla öitä yksinäni aikamoisen määrän aikuisiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin ne teidän kymmenvuotiaat jo menee viikoiksi pois kotoa ilman vanhempiaan? Omat lapset oli jo teini-ikäisiä kun olivat ensimmäistä kertaa yötä ilman vanhempiaan. Oltiinhan me matkustettu, mutta ei tuon ikäiset keskenään missään matkustele, vanhemmat on mukana. Sukulaisia ei ole sellaisia, mihin lapset voisi yöksi tuupata hoidettavaksi.
Viikon on ollut isovanhemmilla, kerran kunmitädin kanssa reissussa, kerran kaverin perheen kanssa reissussa. 3 yötä ollut leirillä. 5 yötä oli kisamatkalla. Onhan näitä mahiksia.
Vierailija kirjoitti:
Voisi sodassa olla ankeat ajat...
No voi voi. Eiköhän sota ole ankeaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti omasta halustaan, eikä vanhempien lomantarvekaipuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes kavereilla tai isovanhemmilla ollut?! Seurakunta- ja harrasteleirejäkin on 7-14-vuotiaille tarjolla. Kyllä varmaan jännittää juu.
Ei ole ollut isovanhemmilla. Isovanhemmat asuivat 700 km päässä ja siellä käytiin koko perheellä. Ei täälläpäin ole tapana kyläillä öisin kavereilla, asunnot ovat pieniä ja lapset ehtivät nähdä päiväsaikaankin. Ovat olleet seurakunnan ja muillakin harrasteleireillä monia kertoja. Ne ovat kaikki olleet päiväleirejä, joista tullaan yöksi kotiin ja mennään seuraavana aamuna takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Kuuluuhan jännitys elämään. Ja hienoa on huomata, että selviää ja kaikki menee hyvin.
Ei tämä ole mitään uutta. Aina on ollut nuoria, joille ei perinteinen ripari sovi syystä tai toisesta. Jos on esimerkiksi rankasti kiusattu niin ei varmasti huvita viettää viikkoa putkeen kiusaajien kanssa samalla rippileirillä. Toisilla päivärippikoulun aikataulu sopii paremmin yhteen esim. kesätöiden kanssa. Osalla voi olla säntillistä hoitoa vaativa sairaus, minkä vuoksi päiväripari on kätevämpi. Joitain ei muuten vain huvita lähteä minnekään leirikeskukseen vaan viihtyvät paremmin kaupungissa. Syitä on yhtä monta kuin nuoriakin eikä mikään niistä ole "tekosyy".
Kävin aikanaan futisriparin, joka oli kyllä ihana. Riparilaisille futiksen harrastajille oli järjestetty viikolle kahdet treenit ja lopputurnaus. Runsas luppoaika pelattiin leirikeskuksen liikkasalissa futsalia ja säbää, osa viihtyi uidessa, osa auringossa maaten.
Ei minusta uskovaista tullut tuollakaan, aika tehotonta aivopesua :). Pidän kyllä monia kristillisiä oppeja ihan yleishyödyllisinä elämänohjeina, lähimmäisen rakkautta ja jossain määrin kymmentä käskyäkin. Ei minua kiinnosta jeppetarina niiden taustalla, mutta olisihan maailma kivempi paikka elää jos kohtelisimme toisiamme kunnioittavasti ja mukavasti sen sijaan, että hyökkäämme ja haukumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit ihmetellään kun ei pärjätä missään, edes armeijassa ilman äityliä. 😆
Sekin on vapaaehtoista nykyään, kaikki ei mene.
Meillä oli muistaakseni 2 viikkoa ja hauskaa oli. Sehän oli pääasiassa kavereiden kanssa pörräämistä ja pojista puhumista, uimista, nuotiolla istumista, pelejä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon on ollut isovanhemmilla, kerran kunmitädin kanssa reissussa, kerran kaverin perheen kanssa reissussa. 3 yötä ollut leirillä. 5 yö
Onhan noita mahiksia. Kun on viisi yötä kisamatkalla, niin aikuiset siellä lapsista huolehtivat, eivät kymmenvuotiaat huitele itsekseen tai päätä asioista. Eli jonkun toisen lapsen vanhempi on huolehtinut sinunkin lapsestasi, kun et ole itse lähtenyt mukaan. ,
Kyllä jo mun aikana 1990-luvulla järjestettiin päiväripari niille, jotka eivät syystä tai toisesta halunneet lähteä leirille. Kävivät siis oppitunnit seurakuntatalolla, mutta yöksi kotiin. Ehkä heille jotakin muutakin ohjelmaa oli järjestetty. Ettei tämä nyt ihan uusi juttu ole.
Itse olin viikon leirillä Lapissa. Ei jäänyt kyllä oikein mitään muistoja. En ole luonteeltani ollenkaan leiri-ihminen ja muistan jo silloin 15 v ajatelleeni, että aikamoista aivopesuahan siellä monet iltaohjelmat (mm. pahamaineinen kristityn vaellus) ja moraaliset/eettiset opetukset olivat. Leirikisat ja virsiä laulellen tehdyt päivävaellukset tuntuivat jotenkin hölmöiltä, vaikka kiltisti niihin osallistuin. En vain oikein päässyt touhuun sisään. Ehkä protuleiri olisi ollut mulle oikeampi paikka, siellä käsittääkseni keskustellaan yhteiskunnallisista aiheista yms enemmän ja haastetaan ajattelua, tekee hyvää nuorelle mielelle.
Jotenkin tuo ripari osui itselleni sellaiseen vaiheeseen, että kaverit ja kesämenot olivat teinin päässä päällimmäisenä. Lähdin omista rippijuhlistanikin suoraan mökkeilemään kavereiden kanssa, enkä ollut enää paikalla, kun viimeisiä vieraita oli tullut illalla käymään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi osasin itse välttää ko turhakkeen aikoinani. Juniori taas kävi yhden luennon edestä ja totesi ettei tarvitse elämäänsä mitään jesseshaibaa. Ja hankki kesätöitä ihan oma-aloitteisesti tienaten mukavasti fyffeä sen ajan kun muut leireilivät aivopesussa.
Hiljaa p akana!
Jos ei ripari ikäiset pysty olemaan viikkoa kotoa poissa, se koetaan liian "haastavaksi" niin kyllä on syytä olla huolissaan. Miten nämä jaksaa aikuisenakaan mitään raskasta tai elämän vastoinkäymisiä? Päälääkärille ja nappikuuri pienimmästäkin harmituksesta??
Itse kävin ysärillä päiväriparin, leiri ei olisi kyllä napannut lainkaan.
Jälkikäteen ajatellen käsittämätöntä ajanhukkaa.