Herään liian aikaisin, olen ahdistunut
Minulla on paljon ahdistusta ja masentuneisuuttakin. Tarvitsen paljon unta, mutta nyt ahdistus on pahentunut ja olen alkanut heräämään jo paljon ennen kellonsoittoa. Esim. kun puoliso menee aikaisin aamulla töihin niin herään helposti johonkin ihan pikkuääneen vaikka makkarin ovi on kiinni ja hän nukkuisi olkkarin sohvalla. Ja hän yrittää tehdä kaiken mahdollisimman hiljaa.
Ikinä ennen en ole näin helpolla heräillyt. En vaikka puolison herätyskello olisi soinut vieressä. Nyt kun nukun liian vähän, niin ahdistaa entistä enemmän enkä jaksa tehdä mitään - joka taas osaltaan lisää masentuneisuutta. Tämä on tällainen kehä. Ja vielä kun on työttömänä päivät yksin kotona, niin olo on välillä sietämätön. Ja ennenkuin joku sanoo, että nuku kun nukuttaa, niin olen perheellinen ja haluan herätä samoihin aikoihin kuin lapset ja muutoinkin olla samassa rytmissä perheen kanssa.
Onko muilla ollut joskus tällaista? Mistä olette saaneet avun?
Kommentit (3)
Kokeile käydä lenkillä aamulla, iltapäivällä ja illalla. Raitis ilma ja liikunta auttavat unta.
Itse olen aamuvirkku, niin ainoa tapa taklata se on valvoa myöhään. Katsella vaikka telkkaria kahteen asti, niin en varmasti herää vielä viideltä mihinkään.
Eiköhän tuo loikoilu jo riitä tälle päivälle