Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokonainen viikko rippileirillä osalle nuorista liian haastavaa

Vierailija
03.06.2025 |

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000011272678.html

"Joillekin nuorille on nykyään liian haastavaa viettää kokonainen viikko rippileirillä, uudessa ympäristössä poissa kotoa.

Tämän vuoksi Ylöjärven seurakunnassa on parhaillaan käynnissä hybridi-rippikoulu, jossa ensimmäiset päivät maanantaista keskiviikkoon kokoonnutaan nuorisotilassa Ylöjärven keskustassa ja vain loput päivät torstaista sunnuntaihin ollaan leirillä."

Sääli kun maksumuurin takana.

Olispa munkin nuoruudessa 1990-luvulla ollut tuollaisia lyhytleirejä, muistan kuinka vaikea oli olla pois kotoa reilu viikko.

Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei enää koskaan tarvi olla 14v

Vierailija
2/208 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma leiri oli kaksi viikkoa. Eka viikko leirikeskuksessa, toinen Lapissa. Mukavaa oli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/208 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin 2 viikkoa rippileirillä.

Vierailija
4/208 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin oli rippikoulukin, jota jotkut kävi. Ei tarvinnut lähteä leirille.

Vierailija
5/208 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin 2 viikkoa rippileirillä.

En ikinä suostuisi tuollaiseen. Muutenkaan ei yhtään nappaa se hihhulointi.

Vierailija
6/208 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riitti vuonna 1974 neljä tuntia ja sitten lähdin kotiin. Ei ole kaduttanut yhtään.

Vierailija
7/208 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli hauskaa viettää viikko rippirielillä. Puolessa viikossa ei olisi ehtinyt tutustua kenenkään. Ei ole mitään ideaa tuollaisessa lyhyessä leirissä. Lapset pitäisi saada pois nykyään mukavuusvyöhykkeeltä. Ala siinä olemaan mitään yhtä joukkuetta, jos vain muutaman päivän leiri. Olisin tykännyt kahden viikon leiristä, mistä muut täällä puhuvat.

Vierailija
8/208 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi sodassa olla ankeat ajat...

Vierailija
9/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei jäänyt mitään hampaankoloon omasta rippileiristä. Sattui vieläpä sellainen viikko, että oli varmaan koko sen kesän parhaat säät. Kyseessä oli vuosi 1995, kyseinen kesä oli säiden osalta todella sateinen, niin rippileiri just ennen koulujen alkua sattui hyvään saumaan. Tosin ne hyvät säät jatkuivat myös koulujen alettua. Kirkosta olen myöhemmin eronnut, mutta tähän vaikutti aivan muut syyt.

Vierailija
10/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voivoi, silloin kun minä kävin se oli kivaa ja vähän jännää, ensimmäisen kerran pidempi aika poissa kotoa. Joillakin oli vielä vanhemmilta lupalappu että saavat käydä tupakalla leirin aikana. Se oli myös aikamoista.

Vierailija
11/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään ole tarjolla päiväripareita? Oli ainakin meidän kaupungissa sellainen valittavissa jokunen vuosi sitten, kun oma lapsi oli ripari-iässä.

Vierailija
12/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että 80-luvulla yksi poika karkasi rippileiriltä kun oli niin koti-ikävä. 

Vierailija
13/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se leiri oli kamala, omat lapset olleet päiväriparilla, päivät suunnilleen kuin koulupäivä ja yöt kotona, kesto kaksiviikkoa + pari jumalanpalvelusta ja nuorten ilta ja tietty itse juhlapäivä.

Vierailija
14/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kävi rippileirin, mutta toimi isosena 2 kesää päiväriparilla. 

Päiväriparilla oli 2 poikaa, jotka olivat alkuun hyvin vastentahtoista, mutta mun tytär ja sen kaveri oli järjestänyt niin hauskaa vapaa-ajanohjelmaa, että niiden mieli muuttui. He kertoikin, että ajatukset riparista muuttui täysin. Nuo pojat tuli itse isosiksi seuraavan kesän päiväriparille yhdessä mun tyttären ja sen kaverin kanssa. 

Toki opetus on tärkein, mutta nyt saatan vapaa-ajan ohjelmalla 2 vastentahtoista viihtymään. 

Vierailija
15/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voivoi, silloin kun minä kävin se oli kivaa ja vähän jännää, ensimmäisen kerran pidempi aika poissa kotoa. Joillakin oli vielä vanhemmilta lupalappu että saavat käydä tupakalla leirin aikana. Se oli myös aikamoista.

Meillä tämä sama. Ysäri oli hienoa aikaa kasvaa.

En ole tippaakaan uskonnollinen, leiristä jäi tosi kivat muistot kaverien kanssa. 

Nykyään ei tarvitse tehdä mitään, ei saa tehdä mitään ja kaikki ongelmat yritetään ennaltaehkäistä niin että lapsistamme kasvaa elämässä pärjäämättömiä reppanoita. Jos teini ei pysty olemaan viikkoa erossa vanhemmistaan niin jossain mättää. Ehkä siellä av-mamma noudatti jo lapsesta sääntöjä ettei lapsi saa mennä edes mummolaan kun vain äiti on ainoa oikea hoitaja.

Vierailija
16/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan 90-luvulla leiri ma-pe, ihan riittävä aika. Konfirmaatio kätevästi heti perään su. Käyntejä ennen leiriä täytyi kerätä liikaa, muistaakseni 12.

Vierailija
17/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään ole tarjolla päiväripareita? Oli ainakin meidän kaupungissa sellainen valittavissa jokunen vuosi sitten, kun oma lapsi oli ripari-iässä.

On tarjolla joo.

Vierailija
18/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rippileirillä naapurikylässä (10 km kotoa), majoitettuna vanhassa, pienessä puurakenteisessa koulussa. Luokkahuoneen lattialla nukuimme muovipatjojen päällä. Lähellä oli syvä metsälampi, jossa kävimme porukalla pyörillä uimassa. Iltaisin pelasimme pihalla palloa tms kylän poikien kanssa, jotka tulivat mopoillaan/ pyörillään meitä katsomaan. Ihan kiva kaksiviikkoinen.

Vierailija
19/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi kävi rippileirin, mutta toimi isosena 2 kesää päiväriparilla. 

Päiväriparilla oli 2 poikaa, jotka olivat alkuun hyvin vastentahtoista, mutta mun tytär ja sen kaveri oli järjestänyt niin hauskaa vapaa-ajanohjelmaa, että niiden mieli muuttui. He kertoikin, että ajatukset riparista muuttui täysin. Nuo pojat tuli itse isosiksi seuraavan kesän päiväriparille yhdessä mun tyttären ja sen kaverin kanssa. 

Toki opetus on tärkein, mutta nyt saatan vapaa-ajan ohjelmalla 2 vastentahtoista viihtymään. 

Korjaan: saatiin.

Pojat sanoivat, että eivät olisi ikinä uskoneet riparilla olevan näin hauskaa.

Vierailija
20/208 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Meidän 10-vuotias on sujuvasti jo viikon poissa kotoaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi