Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokonainen viikko rippileirillä osalle nuorista liian haastavaa

Vierailija
03.06.2025 |

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000011272678.html

"Joillekin nuorille on nykyään liian haastavaa viettää kokonainen viikko rippileirillä, uudessa ympäristössä poissa kotoa.

Tämän vuoksi Ylöjärven seurakunnassa on parhaillaan käynnissä hybridi-rippikoulu, jossa ensimmäiset päivät maanantaista keskiviikkoon kokoonnutaan nuorisotilassa Ylöjärven keskustassa ja vain loput päivät torstaista sunnuntaihin ollaan leirillä."

Sääli kun maksumuurin takana.

Olispa munkin nuoruudessa 1990-luvulla ollut tuollaisia lyhytleirejä, muistan kuinka vaikea oli olla pois kotoa reilu viikko.

Kommentit (208)

Vierailija
201/208 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miksi. Oma kokemus rippileiriltä on ihan ok, vaikka en kokenutkaan riparia mitenkään itsenäistävänä kokemuksena. Oli turhantiukkoja sääntöjä, puhelimia sai käyttää vain harvoin jne. Meidän paikkakunnalla ainoa vaihtoehto oli suunnilleen 10 päivän pituinen rippileiri, joten menin sitten kuitenkin sinne, lähinnä koska kaveritkin. Jälkeenpäin ajatellen olisin valinnut mieluummin jonkun päiväleirin tai muutaman päivän pituisen riparin.

Olin ollut leireillä jo aiemmin, ekan kerran ehkä 6v. ja sen jälkeen suunnilleen kerran tai pari vuodessa. Se 10 päivän rippileiri kuitenkin tuntui tosi pitkältä, varsinkin kun meillä oli perheessä takana vaikea talvi, kolme perheenjäsentäni oli kuollut onnettomuudessa ja tuntui ahdistavalta olla siellä leirillä, tavallaan jumissa niin pitkän ajan. Pelkäsin, että isällekin tapahtuu jotain, enkä edes heti saa kuulla siitä, kun puhelimia sai käyttää vain tiettyyn aikaan päivästä. Onneksi leirillä oli kuitenkin mielekästä tekemistä joten se helpotti vähän omaa oloa. Kuitenkin olisin mieluummin valinnut toisin jos olisi ollut vaihtoehtoja.

Vierailija
202/208 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/208 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihanaa olla -80 luvulla riparilla. Siellä moni pääsi sekstailemaan ekaa kertaa. Itse sain kahdelta ripari tytöltä ja yhdeltä isoselta lovee.

Vierailija
204/208 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kakarat partioon ja partioleireille yöpymään, niin pärjäävät sitten viikon siellä rippikoulussakin. 

Vierailija
205/208 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kakarat partioon ja partioleireille yöpymään, niin pärjäävät sitten viikon siellä rippikoulussakin. 

Miksi siellä pitäisi pärjätä ja ylipäätään olla?

Vierailija
206/208 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän miksi. Oma kokemus rippileiriltä on ihan ok, vaikka en kokenutkaan riparia mitenkään itsenäistävänä kokemuksena. Oli turhantiukkoja sääntöjä, puhelimia sai käyttää vain harvoin jne. Meidän paikkakunnalla ainoa vaihtoehto oli suunnilleen 10 päivän pituinen rippileiri, joten menin sitten kuitenkin sinne, lähinnä koska kaveritkin. Jälkeenpäin ajatellen olisin valinnut mieluummin jonkun päiväleirin tai muutaman päivän pituisen riparin.

Olin ollut leireillä jo aiemmin, ekan kerran ehkä 6v. ja sen jälkeen suunnilleen kerran tai pari vuodessa. Se 10 päivän rippileiri kuitenkin tuntui tosi pitkältä, varsinkin kun meillä oli perheessä takana vaikea talvi, kolme perheenjäsentäni oli kuollut onnettomuudessa ja tuntui ahdistavalta olla siellä leirillä, tavallaan jumissa niin pitkän ajan. Pelkäsin, että isällekin tapahtuu jotain, enkä edes heti saa kuulla siitä, kun puhelimia sai käyttää vain tiettyyn aikaan päivästä. Onneksi

Aika avutonta jos 10 pv rippileirillä tulee mammaa ikävä. Tekee ihan hyvää jokaiselle välillä poistua mamman helmoista ja kaikkien pitäisi selvitä rippileiri poissa kotoa.

Vierailija
207/208 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin päiväriparilla lauantaisin jo 80-luvulla. Lopputuloksena kirkost eroaminen :)

Vierailija
208/208 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä yleistäkin nykyään? Itse olin kymppileirillä 10-vuotiaana, kukaan lähtenyt kesken. Myöskään riparilta kukaan lähtenyt. Eikä niiltä 4 leiriltä, joilla olin isosena 90-luvun lopulla. Totuttu hyysäykseen nykyään vai mikä on? 

nykyajan nuoret on hattaraa vesisateella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän