Nyt pääsykokeeseen pitää lukea 3 päivässä 200 sivua
Kommentit (198)
Oikikseen mennään laatimalla oikaisupyyntö kielteiseen valintapäätökseen eli valittamalla päätöksestä 😊
Vierailija kirjoitti:
Toi on tehty Tiktokkaajille. Pääsykokeisiin lukeminen kuukausien ajan vaan ei enää onnistu.
Nyt välttämättömyydestä tehdään hyve ja tunnin rastiruutuun pelleily korvaa alaan syvällisen perehtymisen etukäteen.
toi matsku on aika vaikealukuinen jaarittelu verrattuna aiemmin selviin oppikirjoihin, joissa oli selkeä jäsentely. Mikään tiktok sankari ei tosta selviydy.
Jos ei tuo määrä onnistu niin on aika epätodennäköistä että pärjää töissä.
Mä olen jo 10 vuotta hämmästellyt sitä että useat lapset ei enää lue juuri ollenkaan kirjoja. Keskittymiskyky ei kaiketi riitä enää siihen että lukisi sanoja ilman kuvia. Kirja ei pumppaa endorfiiniryöppyjä kuten puhelin, joten peli on tietyllä tapaa menetetty jos lapsen on antanut älyteknologialle liian pienenä (alakouluikäisenä).
Ei ole ihme jos pääsykokeisiin luku on sitten aikuisena vaikeaa, jos ei ole kehittynyt minkäänlaista tottumusta pitkäkestoiseen lukemiseen.
Toisekseen: ei lakimies tai lakinainen voi olla mikään perustason palikka. Heidän työnsä on hyvin vaativaa ja edellyttää valtavien asiakokonaisuuksien tarkkaa ja eksaktia hallitsemista. On ihan oikein että oikikseen on hyvin vaikeaa päästä. Samoin lääkikseen. Vaikka joka toinen haluaisi noihin opinahjoihin, on ihan oikein ettei niin käy.
Joku kokeeseen osallistuva kommentoi iltapäivälehdissä, että pitäisi olla paljon enemmän aikaa, että tuollaisen aineiston voisi oppia ulkoa.
Eihän opiskelussa ole tarkoituskaan oppia asioita ulkoa, vaan omaksua aineiston ydin ja mahdollisesti soveltaa sitä johonkin kokeessa annettavaan kysymykseen. Jos lukiossa on päntätty asioita ulkoa, on opiskelutaidoissa vielä hiukan hiomista, että pärjää yliopistossa.
Voi nyyh näitä uhriutujia. Luetaan aineisto läpi ja sisäistetään sen pointit tai tehdään edes ranskalaiset viivat ja mielletään sisältö. Ei sen kummepaa, sitähän sen on ollut jo lukiossa, ja tulee olemaan opiskellessa ja vieläpä työelämässä.
Sisällön hahmottamisen jälkeen joko päästään sisään tai ei päästä. Ei soitella iltapäivälehtiin itkuntuhruisin silmin, eikä etenkään ennen koetta, kun aika pitäisi käyttää aineiston läpilukuun.
Toisaalta oikis on juuri se koulu, missä ulkoaopettelu riittää. Ja nykyään pärjää todella pitkälle jos sillä, että tietää, mistä ja miten hakea tietoa. Silti hyvä koe testaamaan sitä, minkätyylistä tietoa hakija pystyy omaksumaan.
Hah - mä humanistina olen lukenut 1000 sivua filosofiaa tenttiin, jossa lopulta oli vaan yksi ainoa kysymys. Revi siitä. Jos et kykene 66 sivun lukemiseen päivässä mene opiskelemaan vaikka välinehoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku kokeeseen osallistuva kommentoi iltapäivälehdissä, että pitäisi olla paljon enemmän aikaa, että tuollaisen aineiston voisi oppia ulkoa.
Eihän opiskelussa ole tarkoituskaan oppia asioita ulkoa, vaan omaksua aineiston ydin ja mahdollisesti soveltaa sitä johonkin kokeessa annettavaan kysymykseen. Jos lukiossa on päntätty asioita ulkoa, on opiskelutaidoissa vielä hiukan hiomista, että pärjää yliopistossa.
paitsi että siinä kokeessa juuri kysyttiin myös epäoleellisia yksityiskohtia eli realistinen lukuaika tollaselle matskulle olisi ainakin viikko. Toki eihän pääsykokeissa täysi pisteitä aina haeta. Veikkaan että valtaosa joka täällä öyhöttää tän helppoudesta ei lue itse juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh näitä uhriutujia. Luetaan aineisto läpi ja sisäistetään sen pointit tai tehdään edes ranskalaiset viivat ja mielletään sisältö. Ei sen kummepaa, sitähän sen on ollut jo lukiossa, ja tulee olemaan opiskellessa ja vieläpä työelämässä.
Sisällön hahmottamisen jälkeen joko päästään sisään tai ei päästä. Ei soitella iltapäivälehtiin itkuntuhruisin silmin, eikä etenkään ennen koetta, kun aika pitäisi käyttää aineiston läpilukuun.
Toisaalta oikis on juuri se koulu, missä ulkoaopettelu riittää. Ja nykyään pärjää todella pitkälle jos sillä, että tietää, mistä ja miten hakea tietoa. Silti hyvä koe testaamaan sitä, minkätyylistä tietoa hakija pystyy omaksumaan.
MItäköhän monivalinta ja aukkotehtävät mittaavat? Kolme päivää aikaa - lähinnä valokuvamuistia. Ei tällä tavalla seulota oikeita opiskelijoita alalle. Moni saattaa muistaa aukkotehtävän sanan, mutta ei ymmärrä mitä se kokonaisuus tarkoittaa. Typerä uudistus.
200 sivua 3 päivän aikana tekee 65 sivua ja risat päivässä. Ihan maltillinen urakka. Onko tuo jonkun mielestä paljon?
Puolet yliopistoon hakenutta ei mennyt näihin uudenlaisiin kokeisiin. Sekö oli kokeiden tarkoitus?
Huonomminkin voisi olla, ja on ollutkin. Joskus luettava aineisto on annettu vasta pääsykokeessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo 10 vuotta hämmästellyt sitä että useat lapset ei enää lue juuri ollenkaan kirjoja. Keskittymiskyky ei kaiketi riitä enää siihen että lukisi sanoja ilman kuvia. Kirja ei pumppaa endorfiiniryöppyjä kuten puhelin, joten peli on tietyllä tapaa menetetty jos lapsen on antanut älyteknologialle liian pienenä (alakouluikäisenä).
Ei ole ihme jos pääsykokeisiin luku on sitten aikuisena vaikeaa, jos ei ole kehittynyt minkäänlaista tottumusta pitkäkestoiseen lukemiseen.
Toisekseen: ei lakimies tai lakinainen voi olla mikään perustason palikka. Heidän työnsä on hyvin vaativaa ja edellyttää valtavien asiakokonaisuuksien tarkkaa ja eksaktia hallitsemista. On ihan oikein että oikikseen on hyvin vaikeaa päästä. Samoin lääkikseen. Vaikka joka toinen haluaisi noihin opinahjoihin, on ihan oikein ettei niin käy.
Mä oon taas lapsena ja nuorena lukenut niin paljon kirjoja etten jaksa enää näin aikuisena yhtään kirjan kirjaa. Lisäksi istuminen on pahasta ja näyttöruudun tuijottamisessa menee näkö.
En nyt ymmärrä, mikä nykyisen kokeen idea on. Siis onko todella ollut jotain tehtäviä, joissa olisi pitänyt sijoittaa oikea sana johonkin aukkoon, eli käytännössä ulkoa opettelua olisi vaadittu?
Olen joskus käynyt pääsykokeessa, jonka pääsykoekirjaa luin tammikuussa ja seuraavan kerran sain sen käsiini koetta edeltävänä päivänä. Ihmeeksesi sain parhaat pisteet juuri sen kirjan tehtävästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tuo määrä onnistu niin on aika epätodennäköistä että pärjää töissä.
On eri asia lukea vähän alle parikymppisenä ekaa kertaa tällaista tekstiä ja yrittää sisäistää asia kuin olla työelämässä jossa työn oppii vähitellen tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItäköhän monivalinta ja aukkotehtävät mittaavat? Kolme päivää aikaa - lähinnä valokuvamuistia. Ei tällä tavalla seulota oikeita opiskelijoita alalle. Moni
Monivalinnat on kyllä kieroja. Niistä ei voi oppia mitään, eikä ne osaamistakaan mittaa. Helppo tarkastaa, siinä kai syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 sivua on aikas vähän, tentteihin tulee paljon enemmän.
Itse luen helposti 500-600 sivua päivässä.
Itse luen 300 sivua 4 tunnissa. Parhaimmillaan jos intoa piisaa uppoudun hyvien kirjojen pariin ja 3 kirjaakin saattaa päivässä tulla luetuksi edellyttäen että niissä on hyvä imu. Lukemisessa yksi parhaista puolista piilee siinä että saa ajatukset hälvenemään hetkeksi kun todenteolla keskittyy vain heittäytymään tarinan vietäväksi. Samalla sivistää itseään ja oivaltaa uutta. Oma kapeakatseinen maailmankuva laajenee ja ymmärtää -ainakin hetkittäin - mistä tässä kaikessa on kyse kun viisaammat sen sinulle kertovat omine perusteluineen. Aina ei ole aikaa ja jaksamista mutta elämässä kun pysähtyy ja ottaa aikaa oman hyvinvointinsa edistämiseen, saa kauhalo kaupalla niin paljon enemmän kuin osaisi aavistaakkaan.
Niin? Eikö sillä lukiosta saadulla ylivertaisella yleissivistyksellä pystytäkään omaksumaan tarvittavia tietoja samassa ajassa kuin kaikki muutkin joutuvat omaksumaan ne?