Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "terveydenhuoltoon ajan varanneet eivät ilmaannu paikalle" miksi?

Vierailija
03.06.2025 |

Ongelma voi osaksi johtua siitä, että asiakas ei ole lainkaan tietoinen hänelle varatusta vastaanottoajasta. Esimerkiksi kun HUS:n sairaalan poliklinikalla tehdään päätös vastaanottoajan varaamisesta, siitä ilmoitetaan paperilla postitse. Posti voi kuitenkin hukata kirjekuoren tai asiakas saattaa olla tilapäisesti pidemmän ajan muualla kuin kotiosoitteessaan. Jos ajanvaraus tehdään toisen osapuolen yksipuolisella päätöksellä, pitäisi siihen saada kuittaus, joka vahvistaa, että asianomainen on saanut ajanvarauksen tiedoksi ja että ajankohta sopii hänelle. 

Miksi pääkaupunkiseudun terveydenhuollossa ei käytetä tekstiviestiä ajanvarausasioissa? Miksi kiireettömiä asioita ei voi hoitaa tekstiviestitse? Miksi aina pitää soittaa, ja vieläpä lyhyeksi rajattuun kellonaikaan? Puhelin on useimmilla mukanaan missä liikkuvatkin, mutta soiton vastaanottaminen ei aina ja joka paikassa onnistu. On kohtuutonta, että terveydenhuollon palvelua ei saa siksi, että ei ole ympäristön melun takia kuullut puhelimen hälytysääntä tai on ollut sellaisessa paikassa ja tilanteessa, jossa ei ole voinut vastata soittoon. "Takaisinsoittopalvelu" ei ole mikään palvelu; ennalta määräämättömänä ajankohtana mahdollisesti tulevaan soittoon valmistautuminen häiritsee ja rajoittaa elämää. 

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ryhmä on mt-asiakkaat. Joko eivät muista tai välitä, eikä sakko kiinnosta, kun edunvalvonta hoitaa kaiken. Pitäisi ottaa käyttörahoista se sakko aina pois, niin alkaisi kiinnostamaan. 

Ai että sairaudesta pitäisi rangaista sakottamalla? Masennuksen yksi oire nimenomaan on se, ettei saa mitään aikaan, koska kaikki tuntuu täysin merkityksettömältä.

Silloin kertoo jollekin läheiselle ihmiselle, että sairastaa masennusta ja pyytää häneltä palvelusta vaikkapa varatun ajan perumiseen tai sitten ajan varaamiseen. Jos ei pysty tähän, niin tekee itsestään huoli-ilmoituksen ja selittää sossuille sitten, että tarvitsee apua terveydenhuollon aikojen varaamiseen tai perumiseen. 

Ei vaikeasti masentunut pysty mihinkään noista.

Siksi vaikeasti masentunut kertoo jollekin läheiselleen ja pyytää häneltä apua. Vaikeasti masentuneillakin on hetkiä, jolloin moinen teko onnistuu

Etkö. Sinä. Voisi. Ajatella. Hieman. Laajemmin?

Ķaikilla ei ihmisillä ei ole läheisiä. 

On paljon ihmisiä, joilla ei ole yhtään ketään ihmistä elämässään.

Vtuttaa sun kaltaiset kirjoittelijat

Vtuttaa tuollainen yksisilmäisyys ja ikuinen valitus ja kitinä siitä miten muka ei onnistu tai osaa. NIitä läheisiä voi hankkia. Sellainen voi olla vaikka naapuri. Tai naapuritalon asukas. Joo, tiedän, nyt alat vinkua, että masentunut ei  jaksa ystävystyä. Sitten voi soitella sossuun itse ja sanoa ettei kykene ja tarvitsee apua asiointin. Voi odotella sitä hyvää päivää, jolloin saa tehtyä soittopyynnön sossuille. 

Vierailija
102/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte voisin alkaa syrjäseudulle taksiyrittäjäksi, mutta en vaan jaksa sitä byrokratia ja säädöshel v ettiä, joka asiaan liittyy. Siinä on kuitenkin vain kyse auton kuljettamisesta paikasta a paikkaan b, joten pitäisi avata noita markkinoita ns. ei-ammattilaisille kuskeillekin. 

ja pienillä paikkakunnilla kuitenkin porukat tuntee toisensa, joten ei olisi sen puolesta mitään hätää pyytää vaikka naapuriaan taksikuskiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain papakokeeseen labraan valmiiksi varatun ajan, mikä piti peruuttaa tai muuttaa jos ei itselle käynyt kyseinen aika. Viime papakokeeseen sain ilmoituksen ja ohjeen itse varata aika. Aikoja ei pitäisi antaa, jos ihminen ei ole itse varannut niitä.

Vierailija
104/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ryhmä on mt-asiakkaat. Joko eivät muista tai välitä, eikä sakko kiinnosta, kun edunvalvonta hoitaa kaiken. Pitäisi ottaa käyttörahoista se sakko aina pois, niin alkaisi kiinnostamaan. 

Ai että sairaudesta pitäisi rangaista sakottamalla? Masennuksen yksi oire nimenomaan on se, ettei saa mitään aikaan, koska kaikki tuntuu täysin merkityksettömältä.

Silloin kertoo jollekin läheiselle ihmiselle, että sairastaa masennusta ja pyytää häneltä palvelusta vaikkapa varatun ajan perumiseen tai sitten ajan varaamiseen. Jos ei pysty tähän, niin tekee itsestään huoli-ilmoituksen ja selittää sossuille sitten, että tarvitsee apua terveydenhuollon aikojen varaamiseen tai perumiseen. 

Siksi vaikeasti masentunut kertoo jollekin läheiselleen ja pyytää häneltä apua. Vaikeasti masentuneillakin on hetkiä, jolloin moinen teko onnistuu

Vtuttaa tuollainen yksisilmäisyys ja ikuinen valitus ja kitinä siitä miten muka ei onnistu tai osaa. NIitä läheisiä voi hankkia. Sellainen voi olla vaikka naapuri. Tai naapuritalon asukas. Joo, tiedän, nyt alat vinkua, että masentunut ei  jaksa ystävystyä. Sitten voi soitella sossuun itse ja sanoa ettei kykene ja tarvitsee apua asiointin. Voi odotella sitä hyvää päivää, jolloin saa tehtyä soittopyynnön sossuille. 

En ole hän jolle vastasit. Riippuu paikasta missä asuu. On ehkä yleisempää, että naapurit ei halua ystävystyä vaan heillä on omat piirinsä. Ja vielä vähemmän halua ruveta jeesaamaan yhtään ketään.

Vierailija
105/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus tästä aiheesta. Varasin vatsan tähystykseen aikaa ja minulle sanottiin että se aika ilmoitetaan myöhemmin. Tuli kirje että minulle on varattu 20.5 aika ja soitin heti että en pääse silloin paikalle koska on ammattitutkintoni viimeinen ja suurin näyttöpäivä sinä päivänä. Puhelussa luvattiin katsoa toinen päivä. Vähän ajan päästä tuli kirje että minulle on varattu aika 20.5 ja jälleen soitin että vieläkään en pääse silloin sen näyttöpäivän takia ja taas luvattiin katsoa uusi aika. Tämän jälkeen ei mitään kuulunut ja kesäkuun alussa sain laskun peruuttamattomasta ajasta kun en saapunut varattuna aikana 20.5 sovittuun tähystykseen

Vierailija
106/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itte voisin alkaa syrjäseudulle taksiyrittäjäksi, mutta en vaan jaksa sitä byrokratia ja säädöshel v ettiä, joka asiaan liittyy. Siinä on kuitenkin vain kyse auton kuljettamisesta paikasta a paikkaan b, joten pitäisi avata noita markkinoita ns. ei-ammattilaisille kuskeillekin. 

ja pienillä paikkakunnilla kuitenkin porukat tuntee toisensa, joten ei olisi sen puolesta mitään hätää pyytää vaikka naapuriaan taksikuskiksi. 

Tuo johtuu ihan omasta ahneudestasi ja siittä että te kaksikuskit pienillä paikkakunnilla oletta järjestäneet käytännössä hintakartellin sopimalla laskutushinnat keskenänne. Vai miten selität sen että pienemmillä paikkakunnilla taksilla matkustaminen maksaa tuplasti sen mitä isommissa maksaa? 

Esimerkki meiltä päin viimeksi kun oli pakko liikkua taksilla niin arkipäivänä aamupäivällä 21km matka taksilla maksoi 78.50€. Tuo hinnoittelu on syynä miksi itse en nykypäivänä taksien palveluita käytä ellei oikeasti ole pakko kun muita vaihtoehtoja ei ole. Ennen käytin paljonkin taksien palveluita mutta silloin tuo sama 21km matka ei maksanut kuin noin 40€. 

Vierailija
107/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jokin on maksutonta, niin tämä on seuraus.

No ei ole HUS maksuton!

Hyvin isolle osalle on kaikki terveyspalvelut ja reseptilääkkeet maksuttomia, eivätkä joudu maksamaan mitään siitä, että eivät tule varatulle ajalle.

Tämä. Suomalaiset on kyllä tunnollisia olleet aina, mutta nyt on muuttunut kaikki. 

Ketkä saa eniten ttt? Siitä se peruutusmaksukin maksetaan. 

Kun ei kiinnosta niin ei. Kun ei maksa mitään, niin ihan sama.

Mutta kaikille kostetaan hintojen nostamisena, koska yksittäisiä ihmisiä ei lajitella. 

Vierailija
108/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi kansainvälistyy. Se että sovitaan aika vastaanotolle tulemiselle ei enää nykyään todellakaan tarkoita, että vastaanotolle myöskin tullaan.

Vierailija
109/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo johtuu ihan omasta ahneudestasi ja siittä että te kaksikuskit pienillä paikkakunnilla oletta järjestäneet käytännössä hintakartellin sopimalla laskutushinnat keskenänne. Vai miten selität sen että pienemmillä paikkakunnilla taksilla matkustaminen maksaa tuplasti sen mitä isommissa maksaa? 

Esimerkki meiltä päin viimeksi kun oli pakko liikkua taksilla niin arkipäivänä aamupäivällä 21km matka taksilla maksoi 78.50€. Tuo hinnoittelu on syynä miksi itse en nykypäivänä taksien palveluita käytä ellei oikeasti ole pakko kun muita vaihtoehtoja ei ole. Ennen käytin paljonkin taksien palveluita mutta silloin tuo sama 21km matka ei maksanut kuin noin 40€. 

me taksikuskit? Lukutaito hoi, älä jätä! kun en nimenomaan ole taksikuski, enkä myöskään ahne, mutta jos töitä alkaisin tehdä autonkuljettajana, niin teitenkin siitä pitäisi saada palkka: eläminen maksaa maaseudullakin. 

ja taksimatkat maksaa senkin vuoksi, koska alalla on liikaa byrokratiaa, joka myös maksaa. sen takisyrittäjän pitää maksaa. 

Vierailija
110/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi viime vuonna, etten saanut kutsua lääkäriin, mutta sen peruuttamattajättämislasku tuli. 

Sitä sitten ihmettelin ja soittelin. Sain napakkaa tekstiä, että jos ei pääse, niin pitää vuorokautta aiemmin peruuttaa aika.. Olenhan mä tietoinen asiasta, mutta kun en ole alkuperäistä aikaa saanut! Kirje on kuulemma lähtenyt ja mä olen ajan saanut. Ei ole tullut perille... Sitten tuo selittii, että suomi.fi palvelussa varmasti on. Siinä vaiheessa en vielä tiennyt koko palvelusta. 

Kirjauduin sinne ja siellä tosiaan oli kutsu. Näin ollen jouduin maksamaan sen laskun, kun en ollut tuota aikaa perunut. :(

Vierailija
111/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ymmärrä suomenkielisiä viestejä, joissa muistutellaan varatuista ajoista? 

Vierailija
112/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20163135

Ap unohti laittaa linkin, niin ihmiset ei ihan tiedä, mihin vastaavat. Tuossa jutussa luki muun muassa, että eniten ihmiset jättää tulematta mt-, päihde- ja hammashoitopalveluihin. No, kaksi ekaa on aika selviä, ja kolmannen kohdalla on usein kyse alaikäisistä. Alle 18-vuotiaat saavat monia palveluja ilmaiseksi, eivätkä he itse välttämättä osaa tai jaksa huolehtia jostain hammaslääkäriajasta. Jos ei äiti tai isä huolehdi, niin menemättä jää. Eikä toki kaikki aikuisetkaan nykyään muista tai jaksa mennä vastaanotolle, mutta peruuttamalla tai muuttamalla ajan voisi joku tarvitseva saada peruutusajan tilalle. 

Pa_ko_lai_set eivät peru aikojaan eivätkä tule hammaslääkäriin.

Turhautunut hammaslääkäri -nimimerkillä Helsingin Sanomiin mielipidekirjoituksen kirjoittanut hammaslääkäri sanoi olevansa vihainen, koska 30 prosenttia vas_taan_otto_kes_kuk_sis_ta tuleville tur_va_pai_kan_haki_joille varatuista ajoista jää käyttämättä, kun asiakkaat eivät tule paikalle.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000002924510.html

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1558850

Vierailija
113/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotin lääkäri soittoa koko päivän. Puhelinnumeroni oli oikea. Ja taas piti soittaa itse ajanvaraukseen.

Vierailija
114/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hän jolle vastasit. Riippuu paikasta missä asuu. On ehkä yleisempää, että naapurit ei halua ystävystyä vaan heillä on omat piirinsä. Ja vielä vähemmän halua ruveta jeesaamaan yhtään ketään.

kyllä ihmiset yleensä auttaa, jos pyytää. Itse kysyin kerran meidän taloyhtön pihalla olevata täysin random-ihmiseltä, että voisiko hän lähteä viemään minut päätien varteen bussipysäkille, kun taksit ei pääse kuulemma meidän pihalle ja pitäisi päästä päivystykseen. Hän vei minut perille päivystykseen asti eikä suostunut millään ottamaan edes rahaa matkasta. sen verran pitkään kinasteltiin, etä minua alkoi melkein suututtaa, että on yhtä jääräpäinen ihminen kuin minä itse. 

ja koskaan ei saa tietää auttaako joku ihminen, jota pyytää auttamaan ellei pyydä. 

Vierailija
115/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ketkä saa eniten ttt? Siitä se peruutusmaksukin maksetaan. "

Niin siitä käteenjäävästä osasta. Peruuntuneesta ajasta aiheutunutta laskua ei huomioida menona perustoimeentulotuessa eikä siihen myönnetä myöskään täydentävää toimeentulotukea.

Vierailija
116/116 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuten lasten päiväkotien hoitoaikojen peruuttamisilmoitukset, niin enimmäkseen syy on siinä, että ihmiset eivät viitsi peruuttaa aikojaan. 

Tuo on muuten ihan kukkua. Itse olen kymmenet kerrat sanonut päiväkotiin, että en tiedä, siksi PN mahdoton olla varaamatta hoitopäiviä. Esimerkiksi viime kesänä kun meidän viimeinen lapsi oli vielä päiväkodissa, kysely kesälomista oli maaliskuussa. Minä kysyin, milloin viimeistään pitää ilmoittaa ja päiväkodin johtaja vastasi, että heillä henkilöstön lomat lyödään lukkoon 30.4, mennessä. Ihan kiva, mutta ei minun eikä mieheni kesälomat silloin ole varmat. Voi olla viikon, parin heitto suuntaan tai toiseen. Sitten päiväkodista valitetaan, että vanhemmat ei ilmoita, jos lapsi on poissa. 

Niin, eli mikset voi merkata lasta poissaolevaksi silloin kun tiedät että on poissa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän