Yle: "terveydenhuoltoon ajan varanneet eivät ilmaannu paikalle" miksi?
Ongelma voi osaksi johtua siitä, että asiakas ei ole lainkaan tietoinen hänelle varatusta vastaanottoajasta. Esimerkiksi kun HUS:n sairaalan poliklinikalla tehdään päätös vastaanottoajan varaamisesta, siitä ilmoitetaan paperilla postitse. Posti voi kuitenkin hukata kirjekuoren tai asiakas saattaa olla tilapäisesti pidemmän ajan muualla kuin kotiosoitteessaan. Jos ajanvaraus tehdään toisen osapuolen yksipuolisella päätöksellä, pitäisi siihen saada kuittaus, joka vahvistaa, että asianomainen on saanut ajanvarauksen tiedoksi ja että ajankohta sopii hänelle.
Miksi pääkaupunkiseudun terveydenhuollossa ei käytetä tekstiviestiä ajanvarausasioissa? Miksi kiireettömiä asioita ei voi hoitaa tekstiviestitse? Miksi aina pitää soittaa, ja vieläpä lyhyeksi rajattuun kellonaikaan? Puhelin on useimmilla mukanaan missä liikkuvatkin, mutta soiton vastaanottaminen ei aina ja joka paikassa onnistu. On kohtuutonta, että terveydenhuollon palvelua ei saa siksi, että ei ole ympäristön melun takia kuullut puhelimen hälytysääntä tai on ollut sellaisessa paikassa ja tilanteessa, jossa ei ole voinut vastata soittoon. "Takaisinsoittopalvelu" ei ole mikään palvelu; ennalta määräämättömänä ajankohtana mahdollisesti tulevaan soittoon valmistautuminen häiritsee ja rajoittaa elämää.
Kommentit (40)
OmaPosti sovellukseen saa kaikki tuollaiset kirjeet.
ei tarvitse jättää postin varaan
Vierailija kirjoitti:
HUS aika ei kyllä mene ohi.
Tulee kirje, tulee tekstiviesti, tulee Maisa-ilmoituksia ja sähköposteja ja jos ja vaikka kuinka monta ilmoitusta. Sitten vielä Maisa-sivulta näkee tulevat ajanvaraukset. Ei voi mennä ohi.
Mikä hemmetin Maisa ilmoitus? Minä sain kirjeen enkä yhtään mitään muuta. Sain sen kyllä hyvissä ajoin. Edes kannassa ei näkynyt varattua aikaa. Jostain Maisasta en ole ikinä kuullutkaan.
Tai siitä, että ajan saa puolen vuoden päähän. Voi unohtua.
Jos sinulla on kiireellinen lähete HUSiin ja olet pitkään poissa etkä ole postin saatavilla eikä sinulla tule tekstiviestit ja kieltäydyt Maisan käytöstä niin miksi et ilmoita, että haluat peruuttaa lähetteesi ja että et halua saada vastaanottoaikaa?
Vierailija kirjoitti:
OmaPosti sovellukseen saa kaikki tuollaiset kirjeet.
ei tarvitse jättää postin varaan
Minulla on oma posti käytössä ja mm. mammografian ja papaseulonnan kutsut tulee sinne. Mutta lääkäriajan paikalliset poliklinikat lähettävät vain kirjeenä. Tasan mitään muuta ilmoitusta en poliklinikka-ajasta saanut. Tosin tuosta käynnistä on nyt muutama kuukausi. Sain kyllä omani hyvissä ajoin, mutta ainoastaan sen kirjeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jokin on maksutonta, niin tämä on seuraus.
No ei ole HUS maksuton!
Hyvin isolle osalle on kaikki terveyspalvelut ja reseptilääkkeet maksuttomia, eivätkä joudu maksamaan mitään siitä, että eivät tule varatulle ajalle.
Mikähän tämä iso osa mahtaa olla? Syöpähoitoni ovat maksaneet yli tuhat euroa m, mutta koska sairastuin viime vuoden puolella, maksukatto nollaantui vuodenvaihteessa. Vertaistukiryhmissä sairauden hinta on yleinen puheenaihe.
He jotka saavat vuosikymmenet ilmaiset tulkkipalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kirje, tulee tekstiviesti, tulee Maisa-ilmoituksia ja sähköposteja ja jos ja vaikka kuinka monta ilmoitusta. Sitten vielä Maisa-sivulta näkee tulevat ajanvaraukset. Ei voi mennä ohi.
Mikä hemmetin Maisa ilmoitus? Minä sain kirjeen enkä yhtään mitään muuta. Sain sen kyllä hyvissä ajoin. Edes kannassa ei näkynyt varattua aikaa. Jostain Maisasta en ole ikinä kuullutkaan.
Kanta ei liity ajanvarauksiin mitenkään.
HUS ajat on Maisassa. Laita vaikka Googleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanta ei liity ajanvarauksiin mitenkään.
HUS ajat on Maisassa. Laita vaikka Googleen.
Jaa te ette ole kuulleet, ettei HUS kata koko valtakunnan sairaalaverkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi niin että kun sain ajan kuukauden päähän tautini paheni niin että minut vietiin tajuttomana sairaalaan. Heräsin siellä kun varatusta ajastani oli jo kulunut 2 päivää. Tajuttomana on hankala tehdä peruutuksia. Samoin kuolleena.
Näitä tapauksia on jonkin verran, poliklinikalle ajan saaneet potilaat joutuvat sairaalaan eikä informaatio kulje järjestelmän sisällä. Et kai joutunut maksamaan peruuttamattomasta ajasta, ei ainakaan pitäisi.
Olen silloin kun aika on sovittuna mutta en ole enää montaa tuntia sen sovitun jälkeen. Minulla on muutakin elämää kun istua päivystämässä kuinka monta tuntia tälläkertaa on ajat myöhässä. Aikojakaan ei saa peruttua kun ketään ei saa puhelimella kiinni vaan saat takaisinsoiton viikonpäästä
Vierailija kirjoitti:
Olen silloin kun aika on sovittuna mutta en ole enää montaa tuntia sen sovitun jälkeen. Minulla on muutakin elämää kun istua päivystämässä kuinka monta tuntia tälläkertaa on ajat myöhässä. Aikojakaan ei saa peruttua kun ketään ei saa puhelimella kiinni vaan saat takaisinsoiton viikonpäästä
Maisasta voit myös peruuttaa ajan parilla klikkauksella.
Etenkin nuo lähetteellä varatut ajat tulee ensin kirjeellä jos tulee. Ei sieltä mitään tekstareita tule tai Maisa muistutuksia.
HUS
Itselle on käynyt niin että kipu on sellanen ettei saa edes housuja jalkaan saati rappusia kävellä.
Tai migreeni niin että makaa lamassa oksentamassa.
En ole potenut huonoa omatuntoa koska surkea kipulääkitys on hoitokäytäntö niin sille en mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisasta voit myös peruuttaa ajan parilla klikkauksella.
Edelleenkään kaikki eivät ole HUSin alueen potilaita ja näin ollen eivät käytä maisaa...
Husilla voi mielestäni määrittää haluatko ajan kirjeenä tai sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Maisaan tulee varmaan 4 viestiä ennen sinulle varattua aikaa ja niistä tiedotetaan tekstareina ja sähköpostitse. Vaikea olla huomaamatta.
Maisa Koivisto
Ehkä ovat kuolleet hoitoa odotellessaan eikä perikunta tiennyt varatusta ajasta tai saanut sitä peruttua.
Varmaan voi olla moniakin syitä, mutta ei se ainakaan Varhalla kannata. Peruutusmaksu pitää maksaa, jos ei tule paikalle. Ainakaan Varhalla näitä peruutusmaksuja ei katsota menoiksi toimeentulotukilaskelmassa, joten tuilla elävän kansanosan ei ainakaan kannata jättää tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voi olla moniakin syitä, mutta ei se ainakaan Varhalla kannata. Peruutusmaksu pitää maksaa, jos ei tule paikalle. Ainakaan Varhalla näitä peruutusmaksuja ei katsota menoiksi toimeentulotukilaskelmassa, joten tuilla elävän kansanosan ei ainakaan kannata jättää tulematta.
Ja sitten on tulkkipalveltavat joilla aivan omat harkinnanvaraisensa.