Yle: "terveydenhuoltoon ajan varanneet eivät ilmaannu paikalle" miksi?
Ongelma voi osaksi johtua siitä, että asiakas ei ole lainkaan tietoinen hänelle varatusta vastaanottoajasta. Esimerkiksi kun HUS:n sairaalan poliklinikalla tehdään päätös vastaanottoajan varaamisesta, siitä ilmoitetaan paperilla postitse. Posti voi kuitenkin hukata kirjekuoren tai asiakas saattaa olla tilapäisesti pidemmän ajan muualla kuin kotiosoitteessaan. Jos ajanvaraus tehdään toisen osapuolen yksipuolisella päätöksellä, pitäisi siihen saada kuittaus, joka vahvistaa, että asianomainen on saanut ajanvarauksen tiedoksi ja että ajankohta sopii hänelle.
Miksi pääkaupunkiseudun terveydenhuollossa ei käytetä tekstiviestiä ajanvarausasioissa? Miksi kiireettömiä asioita ei voi hoitaa tekstiviestitse? Miksi aina pitää soittaa, ja vieläpä lyhyeksi rajattuun kellonaikaan? Puhelin on useimmilla mukanaan missä liikkuvatkin, mutta soiton vastaanottaminen ei aina ja joka paikassa onnistu. On kohtuutonta, että terveydenhuollon palvelua ei saa siksi, että ei ole ympäristön melun takia kuullut puhelimen hälytysääntä tai on ollut sellaisessa paikassa ja tilanteessa, jossa ei ole voinut vastata soittoon. "Takaisinsoittopalvelu" ei ole mikään palvelu; ennalta määräämättömänä ajankohtana mahdollisesti tulevaan soittoon valmistautuminen häiritsee ja rajoittaa elämää.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Maisaan tulee varmaan 4 viestiä ennen sinulle varattua aikaa ja niistä tiedotetaan tekstareina ja sähköpostitse. Vaikea olla huomaamatta.
Maisaan? En ole koskaan sellaisen kanssa ollut tekemisissä. Yllättävän moni ihminen, varsinkin ikääntynyt ei käytä sähköpostia, ja tekstarien lukeminenkin on heikkoa.
Miksi hus ei peri sakkomaksua lapsipotilaista kun eivät peru aikaa eivätkä ilmaannu paikalle, vanhempien vastuulla. Käyttämättömät ajat tulevat kalliiksi.
eikö pääkaupunkiseudulla oikeasit käytetä tekstiviestmuistutusta? tätini asuu siellä ja ainakin viimeksi sai tekstiviestin hälle varatusta ajasta
omalla hyvinvointialueella pitää erikseen antaa lupa hyvinvointialueella lähettää tekstiviestejä, muuten eivät lähetä
Ihan kuten lasten päiväkotien hoitoaikojen peruuttamisilmoitukset, niin enimmäkseen syy on siinä, että ihmiset eivät viitsi peruuttaa aikojaan.
Eikös ne nyt mene suoli.fi paskavsmma perdepalveluun? Jonkun ääliön piti siinäkin päästä keulimaan ja tekemään ongelmia.
Todennäköisimmin ovat joutuneet johonkin äkilliseen katastrofitilanteeseen:
- auto-onnettomuus
- sairaskohtaus
- läheisen sairaskohtaus
- poliisi pidättänyt, ollut pakko mennä asemalle näiden kanssa
- vesivahinko, tulipalo
Nämä nyt ekana tulee mieleen
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisimmin ovat joutuneet johonkin äkilliseen katastrofitilanteeseen:
- auto-onnettomuus
- sairaskohtaus
- läheisen sairaskohtaus
- poliisi pidättänyt, ollut pakko mennä asemalle näiden kanssa
- vesivahinko, tulipalo
Nämä nyt ekana tulee mieleen
Höpöhöpö!!! Suurin osa ei viitsi perua aikaa ja toisaalta moni ei edes muista että on joku aika vaikka lekurille tms.
Harvalle sattuu mikään äkillinen katastrofi.
Itsellä meni kerran täysin ohitse että olisi pitänyt itse varata aika johonkin kuvantamistutkimukseen ja lääkäri ihmetteli asiaa toisen asian yhteydessä. Olisi pitänyt äkätä se itse sieltä kannasta bongata koska kyllä muistaisin jos lääkäri olisi moisen komennon antanut suullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tai siitä että kelataksi ei saavu sovittuna aikana tai ollenkaan
Tai ei saa edes tilattua. Näin kävi anopilleni juuri vastikään. Hän soitti kela-taksin ja 2 tuntia myöhemmin soittivat takaisin, ettei kukaan ota ajoa vastaan, perutaanko tilaus vai jatketaanko yrittämistä. Ongelma on se, että vaikka tilaisit milloin sen taksin, sinulle ilmoitetaan vasta vähän ennen ajon alkamista, jos taksia ei ole löytynyt! Siinä vaiheessa on paha alkaa soittaa itse kaikki normaalit taksit läpi, jos sieltä löytyisi.
En saapunut paikalle, kun sairastuin yön aikana flunssaan, yritin soittaa poliklinikalle peruakseni ajan, mutta takaisinsoitto tuli vasta pari päivää myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuten lasten päiväkotien hoitoaikojen peruuttamisilmoitukset, niin enimmäkseen syy on siinä, että ihmiset eivät viitsi peruuttaa aikojaan.
Moni vanhus ei muista. Eikä riitä kognitio enää edes hoitaa kyytejä sinne. Kotihoidossa kun olin töissä, tämä oli yhtä vaikeaa jo vuosia sitten. Siihen aikaan oli vielä kotihoidon hoitajilla aikaa selvittää, millä se vanhus menee poliklinikka-käynnille ja voisiko joku omainen lähteä saattamaan yms. Tilattiin kela-taksit valmiiksi, soitettiin omaiset läpi, voiko joku lähteä saattamaan. Jos ei ketään löytynyt, kotihoito tuli lähettämään vanhuksen kotoa oikeaan aikaan. Nykyisin kotihoito ei ehdi tehdä sellaista. Toisaalta yhä useampi muistisairas asuu yksin kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
HUS aika ei kyllä mene ohi.
Tulee kirje, tulee tekstiviesti, tulee Maisa-ilmoituksia ja sähköposteja ja jos ja vaikka kuinka monta ilmoitusta. Sitten vielä Maisa-sivulta näkee tulevat ajanvaraukset. Ei voi mennä ohi.
Ei vanhukset mitään Maisaa osaa katsoa.
Olen Hus-alueen asukas. En ole koskaan kuullutkaan mistään maisasta. 🤔
Lisäksi HUS lähettää osoitteeseeni sellaisen henkilön postia, kuka on asunut siinä ehkä 20 vuotta (?) sitten. Ja hän on itse monta kertaa ilmoittanut myös tästä asiasta Hussille. Hänen onnekseen en avaa toisten henkilökohtaista postia, ja pystyn myös lähettämään ne aina eteenpäin hänen nykyiseen osoitteeseensa. Mutta ihan jäätävää tunarointia ihmisten henkilökohtaisten ja tärkeiden asioiden kustannuksella!! 🤬🤬🤬
Minusta sakkomaksu peruttamattomasta ajasta tulisi koskea myös alaikäisten peruuttamattomia aikoja, vaikka heille terveydenhuoltokäynti olisikin muuten ilmainen. Lasku vaikka vanhemmalle tuossa tapauksessa.
Alaikäisenkin peruuttamaton aika on kuitenkin turhan työn aiheuttamista ja jonkun toisen hoidon tarpeetonta viivästymistä.
"Jos ajanvaraus tehdään toisen osapuolen yksipuolisella päätöksellä"
Ainakin joissakin terveydenhuollon yksiköissä asiakkaalle annetaan mahdollisuus päättää itse, haluaako hän itselleen peruutusaikoja tarjottavan vai ei. Eli ainakin tuolta osin voi tuolloin vähentää sitä yksipuolisen päätöksen mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten ihan kukkua. Itse olen kymmenet kerrat sanonut päiväkotiin, että en tiedä, siksi PN mahdoton olla varaamatta hoitopäiviä. Esimerkiksi viime kesänä kun meidän viimeinen lapsi oli vielä päiväkodissa, kysely kesälomista oli maaliskuussa. Minä kysyin, milloin viimeistään pitää ilmoittaa ja päiväkodin johtaja vastasi, että heillä henkilöstön lomat lyödään lukkoon 30.4, mennessä. Ihan kiva, mutta ei minun eikä mieheni kesälomat silloin ole varmat. Voi olla viikon, parin heitto suuntaan tai toiseen. Sitten päiväkodista valitetaan, että vanhemmat ei ilmoita, jos lapsi on poissa.
Ilmaisesta päiväkotipaikasta (varhaiskasvatus) nauttivat eivät myöskään peru varaamaan hoitopäiviä esim kesällä. Arvatkaa joutuuko ne itse maksamaan siis yhtään mitään. Tätä tekee työttömät ja ruskettuneemmat perheet.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sakkomaksu peruttamattomasta ajasta tulisi koskea myös alaikäisten peruuttamattomia aikoja, vaikka heille terveydenhuoltokäynti olisikin muuten ilmainen. Lasku vaikka vanhemmalle tuossa tapauksessa.
Alaikäisenkin peruuttamaton aika on kuitenkin turhan työn aiheuttamista ja jonkun toisen hoidon tarpeetonta viivästymistä.
Onkos näitä paljonkin. Esimerkiksi meillä suun terveydenhuollossa on ihan dataa siitä, että alle 18-vuotiaat prosentuaalisesti kaikkein vähiten jättävät aikoja käyttämättä. Isoin prosentti meillä on yli 65-vuotiailla potilailla. Siinä joi olla unohduksia ja myös sitä, ettei löydy saattajaa tai kyytiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jokin on maksutonta, niin tämä on seuraus.
No ei ole HUS maksuton!
Hyvin isolle osalle on kaikki terveyspalvelut ja reseptilääkkeet maksuttomia, eivätkä joudu maksamaan mitään siitä, että eivät tule varatulle ajalle.
Eikös aloituksessa juuri puhuttu siitä, että ihmiset eivät tule varatulle ajalle, koska eivät ole saaneet tietoa ajasta. Eivät he huvikseen jätä aikaa käyttämättä.
Törkeää kun tuli tekstari-ilmoitus tiistaina olevasta ajasta, josta en ole ollut tietoinen. Nyt älytön rumba perua kun aika ei sovi. Ilmeisesti vielä pitäisi perua huomenna ennen keskipäivää ja minulla on aamuvuoro...
Postista ei tullut koskaan lappua ajasta