Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "terveydenhuoltoon ajan varanneet eivät ilmaannu paikalle" miksi?

Vierailija
03.06.2025 |

Ongelma voi osaksi johtua siitä, että asiakas ei ole lainkaan tietoinen hänelle varatusta vastaanottoajasta. Esimerkiksi kun HUS:n sairaalan poliklinikalla tehdään päätös vastaanottoajan varaamisesta, siitä ilmoitetaan paperilla postitse. Posti voi kuitenkin hukata kirjekuoren tai asiakas saattaa olla tilapäisesti pidemmän ajan muualla kuin kotiosoitteessaan. Jos ajanvaraus tehdään toisen osapuolen yksipuolisella päätöksellä, pitäisi siihen saada kuittaus, joka vahvistaa, että asianomainen on saanut ajanvarauksen tiedoksi ja että ajankohta sopii hänelle. 

Miksi pääkaupunkiseudun terveydenhuollossa ei käytetä tekstiviestiä ajanvarausasioissa? Miksi kiireettömiä asioita ei voi hoitaa tekstiviestitse? Miksi aina pitää soittaa, ja vieläpä lyhyeksi rajattuun kellonaikaan? Puhelin on useimmilla mukanaan missä liikkuvatkin, mutta soiton vastaanottaminen ei aina ja joka paikassa onnistu. On kohtuutonta, että terveydenhuollon palvelua ei saa siksi, että ei ole ympäristön melun takia kuullut puhelimen hälytysääntä tai on ollut sellaisessa paikassa ja tilanteessa, jossa ei ole voinut vastata soittoon. "Takaisinsoittopalvelu" ei ole mikään palvelu; ennalta määräämättömänä ajankohtana mahdollisesti tulevaan soittoon valmistautuminen häiritsee ja rajoittaa elämää. 

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on velvollisuus huolehtia siitä, että posti tulee luettua. Pitkän poissaolon aikana voi esimerkiksi pyytää jotakuta muuta ne katsomaan. Hankala on myös uskoa, että niitä terveydenhuollon aikavarauksia ihan täysin yllätyksenä tehtäisiin.

Mä jouduin vaihtamaan ajan, ja jostain kumman syystä uutta aikaa ei saanut puhelimessa. Ajanvaraus tulee kirjeellä kotiin (eikä tästä edes ole monta vuotta!). Tulihan se, kakkospostilla, ja aika oli varattu soittoa seuraavalle päivälle, eli aika oli mennyt jo ajat sitten, kun kirje vasta tuli kotiin. Voin sanoa, että aika yllätyksenä tuli. 

No se tasd on hyvinvointialueen säästötoimi. Ei enää postiteta itse mitään. Menee keskitettyyn postitukseen, kun koneella valitset ajanvarauskirje. Sieltä ne sitten jossain vaiheessa lähtee ja on perillä, jopa 2 viikkoa saman paikkakunnan sisällä. Vaikka ajanvaraaja arvelisi, että ehtiiköhän, siitä huolimatta ei voi tehdä mitään. Ei ole toimistoissa edes postimerkkejä, ei mitään.

Vierailija
82/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nyt terveydenhoidon viestyksien pitäisi kulkea suomi.fi palvelun kautta. En ole vielä itse kokeillut, mutta käsittääkseni myös asiakas voi lähettää terveyden hoitoon suomi.fi viestin. Ymmärrän ettei ehkä osa yli 80 v. halua käyttää sähköisiä palveluja, mutta muut tekevät elämänsä ja asioidensa hoidon vain turhan hankalaksi jos eivät ota suomi.fi viestejä käyttöön. Itse en kyllä enää viitsisi kytätä paperipostin tuloa ja odottaa jotain hoitajan soittoa jos asia on hoidettavissa suomi.fi viesteillä.

En ole kuulutkaan mistään suomi.fi jutusta. Ei ole tullut ilmoituksia, että siellä jotain olisi.

Otin selvää ja siellä oli vastaanottokirje. Ihan typerää laittaa tuollaiseen palveluun ilman minulle kertomista. Aina ennen tullut kirje postiluukusta...

Kiva alkaa nyt perumaan, kun en pääse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisaan tulee varmaan 4 viestiä ennen sinulle varattua aikaa ja niistä tiedotetaan tekstareina ja sähköpostitse. Vaikea olla huomaamatta. 

Kaikki eivät käytä Maisaa. 

Vierailija
84/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nyt terveydenhoidon viestyksien pitäisi kulkea suomi.fi palvelun kautta. En ole vielä itse kokeillut, mutta käsittääkseni myös asiakas voi lähettää terveyden hoitoon suomi.fi viestin. Ymmärrän ettei ehkä osa yli 80 v. halua käyttää sähköisiä palveluja, mutta muut tekevät elämänsä ja asioidensa hoidon vain turhan hankalaksi jos eivät ota suomi.fi viestejä käyttöön. Itse en kyllä enää viitsisi kytätä paperipostin tuloa ja odottaa jotain hoitajan soittoa jos asia on hoidettavissa suomi.fi viesteillä.

Minulla HUSin ajat tulivat Omapostiin. 

Vierailija
85/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisaan tulee varmaan 4 viestiä ennen sinulle varattua aikaa ja niistä tiedotetaan tekstareina ja sähköpostitse. Vaikea olla huomaamatta. 

Kaikki eivät käytä Maisaa. 

Huussissa semmonen on. Tarkista omalta hyvinvointi alueeltasi mikä on vastaava?

Vierailija
86/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jokin on maksutonta, niin tämä on seuraus.

No ei ole HUS maksuton!

Hyvin isolle osalle on kaikki terveyspalvelut ja reseptilääkkeet maksuttomia, eivätkä joudu maksamaan mitään siitä, että eivät tule varatulle ajalle.

Iso ryhmä jotka jättävät saapumatta varattuna aikana, ovat mammut. Tästä oli joskus aiemmin jossain maininta, tämän päivän uutisjutussa ei heitä mainittu. 

Jep. Olen Helsingin kaupungilla hammashoidossa ja tämä on totta. Tai sitten tulevat reilusti myöhässä, eivätkä ymmärrä, että ei voida enää ottaa, kun tulee jo kohta seuraava potilas. Ja sitten uhriudutaan ja nimitellään rasistiksi.

Vierailija
87/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuulutkaan mistään suomi.fi jutusta. Ei ole tullut ilmoituksia, että siellä jotain olisi.

Otin selvää ja siellä oli vastaanottokirje. Ihan typerää laittaa tuollaiseen palveluun ilman minulle kertomista. Aina ennen tullut kirje postiluukusta...

Minulle tulee sähköpostiin viesti jos minulle on tullut viesti suomi.fi palveluun. Kun ottaa Suomi.fi viestit käyttöön, niin siellä on kohta missä voi määritellä mihin ilmoitukset lähetetään ja minä olen valinnut siihen oman sähköpostiosoitteeni (tätä ja muita tietoja pääsee muuttamaan ja lisäämään suomi.fi asetukset kohdasta). Hyvinvointialueilla on omat viestipalvelunsa jos olet ottanut ne käyttöösi, itse asun Satakunnan hyvinvointialueella ja siellä palvelun nimi on Sata.fi.

Vierailija
88/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jotain kaksi vuotta vain siitä on uutisoitu eri medioissa ja sinulta mennyt ohi... pitäiskö alkaa seuraamaan aikaansa?

Vierailija
89/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jotain kaksi vuotta vain siitä on uutisoitu eri medioissa ja sinulta mennyt ohi... pitäiskö alkaa seuraamaan aikaansa?

Eipä ole kertaakaan sanottu vastaanotolla ja käyn siellä kerran vuoteen. Medioita en lue, koska ovat mätiä.

Vierailija
90/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kertaakaan sanottu vastaanotolla ja käyn siellä kerran vuoteen. Medioita en lue, koska ovat mätiä.

sinä olet ollut tänäänkin lukemassa mediaa. tämä palstakin on sitä ja täälläkin on asiasta meuhkattu varmaan se kaksi vuotta

Vierailija
91/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siitä että kelataksi ei saavu sovittuna aikana tai ollenkaan

Tai ei saa edes tilattua. Näin kävi anopilleni juuri vastikään. Hän soitti kela-taksin ja 2 tuntia myöhemmin soittivat takaisin, ettei kukaan ota ajoa vastaan, perutaanko tilaus vai jatketaanko yrittämistä. Ongelma on se, että vaikka tilaisit milloin sen taksin, sinulle ilmoitetaan vasta vähän ennen ajon alkamista, jos taksia ei ole löytynyt! Siinä vaiheessa on paha alkaa soittaa itse kaikki normaalit taksit läpi, jos sieltä löytyisi. 

kaikkia takseja ei tarvi alkaa soitella läpi, vaan soittaa taksikeskukseen ja sanoo kyydin tarpeen. Tai lataa kännykkään äpin ja katsoo sieltä missä on lähin vapaa taksi ja tilaa sen

Joopa joo. Meillä lähin taksikeskus ei saa mitään aikaiseksi, ei yhtään mitään. Viimeksi kun omaishoitaja-tätini tilasi mummolle kyytiä hoitopaikkaan omaishoitajan vapaan ajaksi, kahteen viikkoon eivät saaneet sitä kyytiä. Ei ole takseja. Lopulta toiselta paikkakunnalta tuli päivän myöhässä kun yksityisyrittäjälle suoraan soitti. Hänkin sanoi, että ei yleensä aja alkuviikosta mitään muuta kuin koulukyydit, koska viikonloppuyöt menee töissä. Sana taksi oli suostunut että myös palauttaa mummon kotiinsa 5 vrk hoitojakson jälkeen. Helsingin näkövinkkelistä jos asiaa katsoo, tilanne on tietysti helppo. Pienemmissä kaupungeissa et saa taksia edes isolla rahalla. Moni on lopettanut kun ei kannata. 

Totta tuokin. Meillä minä joudun usein ajamaan 430 km, jos isovanhemmilla on lääkärimenoja keskussairaalaan. Takseja ei saa. Kela-kyytiin on oikeus, mutta se ei tahdo onnistua. Heidän omalla paikkakunnalla 6400 asukasta ja silti hyvin vaikea saada kela-taksia. Matkaa keskussairaalalle 50 km. Viekö se keikka sitten niin paljon aikaa, ettei kiinnosta yrittäjiä vai mikä lienee. Moni taksi on lopettanut toiminnan. Yksi päivä on viikossa, jolloin paikkakunnalla on kela-taksi ja silloin helpompi päästä. Se on tuurista kiinni, saako juuri sille päivälle ajan esim. silmäpolille. Ambulansseja joutuvat vanhukset välillä käyttämään, kun ei kela-taksia saa.

Vierailija
92/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tulee siitä iso sakkpmaksu. Eli enemmän maksaa jos jättää menemättä. (Terveyskeskus)

Vierailija
93/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menemättä jättäminen ei ole maksutonta. Vaan aika ison sakko. Terveyskeskuksessa. 

Vierailija
94/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole HUS maksuton!

Hyvin isolle osalle on kaikki terveyspalvelut ja reseptilääkkeet maksuttomia, eivätkä joudu maksamaan mitään siitä, että eivät tule varatulle ajalle.

Ei ole. 

Vierailija
95/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole HUS maksuton!

Mikähän tämä iso osa mahtaa olla? Syöpähoitoni ovat maksaneet yli tuhat euroa m, mutta koska sairastuin viime vuoden puolella, maksukatto nollaantui vuodenvaihteessa. Vertaistukiryhmissä sairauden hinta on yleinen puheenaihe.

He jotka saavat vuosikymmenet ilmaiset tulkkipalvelut.

Ja mitkähän sellaisia on? Koska sellaisia ei olekaan. Osa saa vain välttämättömän, eikä sitä aikaa voi edes ohittaa. Tai unohtaa. 

Vierailija
96/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, enkä lukenut kokonaan. Törkeimpiä ajan käyttämättä jättäjiä ovat vanhemmat, jotka eivät tuo lapsiaan vastaanotolle.  Kun soittaa perään, niin unohdettiin tulla kun oli kynsihuolto tai jooga tunti. 

Sitten hermostutaan, kun uusi aika menee kahden kuukauden päähän, kun aikoja ei vain ole.

Sakko käytännöt pitäisi saada kaikille, myös alaikäisille ja niin että kela tai sossu ei maksa laskuja peruuttamattomista ajoista, vaan jokainen maksaa itse.

Vierailija
97/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pelkästään hyvä, ettei mitään tekstareita. Minulla oli niin raskas ajojahti, että kyseinen ihminen olisi varmasti ilmoitellut vaikka mitä peruutuksia ja varauksia tekstarilla, jos mahdollista. Tehdäkseen kiusaa. Minusta se on järkyttävää, että lehden saa tilattua toisen nimiin. Sitten kun henkilö itse yrittää perua tilauksen, koska mitään lehteä ei ole edes tilannut, sanotaan, että ei voi perua, määräaikainen tilaus tai jotain vastaavaa. En maksa laskua lehdestä, jota en ole tilannut. Piste. Minä kyllä jouduin yhden lehtitalon mustalle listalle, että minulle ei saa myydä mitään. Oli nimissäni tilattu eri lehtiä ha tietysti peruin nämä heti kun olin saanut lehden kotiin (omalla nimelläni). Minusta tehtiin syyllinen, että tilaan ja heti perun. Maksettavaakin tuli, vähintään pari lehteä piti maksaa, ja riitelemään jouduin, onko minulla oikeus perua tilauksia vai ei. Eikä tuo nyt ainoa asia ole. Myös minun sähköposti on tukittu roskapostilla, ja poliisi otti tutkittavaksi ja sitten sain kirjeen tutkinnan lopettamisesta, kun ei ollut todennettua syyllistä. Tekijä jäi ns. tuntemattomaksi. Se on niinkin, että kun joudut rikoksen uhriksi, pitkälti itse joudut keräämään todisteet, mikä on täysi mahdottomuus verkossa. Tuhansia roskaposteja viikossa, et saa kaikkia estettyä, aina uusia lähettäjiä, ilmeisesti jollain automaatilla, ja tuollaisen pommin aikaan saamiseksi ei tarvitse olla muuta kuin ilmiantaja, joku syöttää toisen sähköpostiosoitetta tarkoituksellisesti roskapostien lähteelle. Oman kokemukseni myötä olen vain kiitollinen, ettei terveydenhuollon aikoja saa varattua millään tekstareilla yms.

Vierailija
98/116 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, enkä lukenut kokonaan. Törkeimpiä ajan käyttämättä jättäjiä ovat vanhemmat, jotka eivät tuo lapsiaan vastaanotolle.  Kun soittaa perään, niin unohdettiin tulla kun oli kynsihuolto tai jooga tunti. 

Sitten hermostutaan, kun uusi aika menee kahden kuukauden päähän, kun aikoja ei vain ole.

Sakko käytännöt pitäisi saada kaikille, myös alaikäisille ja niin että kela tai sossu ei maksa laskuja peruuttamattomista ajoista, vaan jokainen maksaa itse.

Missä tämä ongelma siis on? Meidän hyvinvointialueella suun terveydenhuollossa on nimenomaan kerätty dataa, ketkä jättävät tulematta. Kaikkein vähiten ilmoittamattomia pois jääntejä on alle 18-vuotiailla. Hyvin tunnollisesti ajat käytetään. Prosentuaalisesti eniten jättää tulematta yli 65-vuotiaat. Ollaan mietitty, onko syynä unohdukset vai onko myös sitä, ettei ole saanut saattajaa tai kyyti ei tule. 

Vierailija
99/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ryhmä on mt-asiakkaat. Joko eivät muista tai välitä, eikä sakko kiinnosta, kun edunvalvonta hoitaa kaiken. Pitäisi ottaa käyttörahoista se sakko aina pois, niin alkaisi kiinnostamaan. 

Ai että sairaudesta pitäisi rangaista sakottamalla? Masennuksen yksi oire nimenomaan on se, ettei saa mitään aikaan, koska kaikki tuntuu täysin merkityksettömältä.

Silloin kertoo jollekin läheiselle ihmiselle, että sairastaa masennusta ja pyytää häneltä palvelusta vaikkapa varatun ajan perumiseen tai sitten ajan varaamiseen. Jos ei pysty tähän, niin tekee itsestään huoli-ilmoituksen ja selittää sossuille sitten, että tarvitsee apua terveydenhuollon aikojen varaamiseen tai perumiseen. 

Ei vaikeasti masentunut pysty mihinkään noista.

Siksi vaikeasti masentunut kertoo jollekin läheiselleen ja pyytää häneltä apua. Vaikeasti masentuneillakin on hetkiä, jolloin moinen teko onnistuu

Etkö. Sinä. Voisi. Ajatella. Hieman. Laajemmin?

Ķaikilla ei ihmisillä ei ole läheisiä. 

On paljon ihmisiä, joilla ei ole yhtään ketään ihmistä elämässään.

Vtuttaa sun kaltaiset kirjoittelijat

Vierailija
100/116 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siitä että kelataksi ei saavu sovittuna aikana tai ollenkaan

Tai ei saa edes tilattua. Näin kävi anopilleni juuri vastikään. Hän soitti kela-taksin ja 2 tuntia myöhemmin soittivat takaisin, ettei kukaan ota ajoa vastaan, perutaanko tilaus vai jatketaanko yrittämistä. Ongelma on se, että vaikka tilaisit milloin sen taksin, sinulle ilmoitetaan vasta vähän ennen ajon alkamista, jos taksia ei ole löytynyt! Siinä vaiheessa on paha alkaa soittaa itse kaikki normaalit taksit läpi, jos sieltä löytyisi. 

kaikkia takseja ei tarvi alkaa soitella läpi, vaan soittaa taksikeskukseen ja sanoo kyydin tarpeen. Tai lataa kännykkään äpin ja katsoo sieltä missä on lähin vapaa taksi ja tilaa sen

Joopa joo. Meillä lähin taksikeskus ei saa mitään aikaiseksi, ei yhtään mitään. Viimeksi kun omaishoitaja-tätini tilasi mummolle kyytiä hoitopaikkaan omaishoitajan vapaan ajaksi, kahteen viikkoon eivät saaneet sitä kyytiä. Ei ole takseja. Lopulta toiselta paikkakunnalta tuli päivän myöhässä kun yksityisyrittäjälle suoraan soitti. Hänkin sanoi, että ei yleensä aja alkuviikosta mitään muuta kuin koulukyydit, koska viikonloppuyöt menee töissä. Sana taksi oli suostunut että myös palauttaa mummon kotiinsa 5 vrk hoitojakson jälkeen. Helsingin näkövinkkelistä jos asiaa katsoo, tilanne on tietysti helppo. Pienemmissä kaupungeissa et saa taksia edes isolla rahalla. Moni on lopettanut kun ei kannata. 

Totta tuokin. Meillä minä joudun usein ajamaan 430 km, jos isovanhemmilla on lääkärimenoja keskussairaalaan. Takseja ei saa. Kela-kyytiin on oikeus, mutta se ei tahdo onnistua. Heidän omalla paikkakunnalla 6400 asukasta ja silti hyvin vaikea saada kela-taksia. Matkaa keskussairaalalle 50 km. Viekö se keikka sitten niin paljon aikaa, ettei kiinnosta yrittäjiä vai mikä lienee. Moni taksi on lopettanut toiminnan. Yksi päivä on viikossa, jolloin paikkakunnalla on kela-taksi ja silloin helpompi päästä. Se on tuurista kiinni, saako juuri sille päivälle ajan esim. silmäpolille. Ambulansseja joutuvat vanhukset välillä käyttämään, kun ei kela-taksia saa.

eikö siellä bussit kulje? Eräs iäkäs maalla asuva sukulaiseni haluaa itsepintaisesti asua maalla. Siellä busseja menee kaupunkiin ja läheiseen sairaalaan noin 3 kertaa viikossa. hän sitten sanoo aina aikavaraustoiveeseen, että kuljen bussilla ja pääsen vain ma-ke tulemaan vastaanotolle. Olemme mekin joskus häntä kuljettaneet. Toinen vaihtoeho on, että hän lähtee itse autolla, mitä emme toivo, kun kaasujalka on raskas hällä, ollut aina eikä aina siinä vauhdissa ehdi liikennemerkkejä katsoa j a kylä hän ulkoa muistaa matkan liikennemrkit :I

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme