Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär kertoi kuinka kaikki kommentoivat töissä hänen syömisiään, kotiruokaa

Vierailija
03.06.2025 |

Tytär muutti kotiin kesäksi kun sai tutusta firmasta opiskelemaansa alaa vastaavaa kesätyötä lähes puoleksi vuodeksi. Töissä on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita, alemman korkeakoulututkinnon ja ammattikoulun suorittaneita ihmisiä lähes 40 kpl, sekä firman omistaja/yrittäjä.

Olen tehnyt kotiruokaa ja vienyt siitä itsekin töihin eväät ja nyt tämä  parikymppinen tytär myös on ottanut eilistä ruokaa evääksi töihin. Listalla on ollut vaikka mitä, terveellistä toki, sillä terveys on tärkeää meille. 

Nyt tytär kertoi kuinka kukaan muu hänen lisäkseen ei syö töissä kotoa tuotua ruokaa, kuin yksi kandi ja paikan omistaja. Kaikki kipasevat kuulemma lähikauppaan ostamaan valmisruokaa/energiajuomaa. Pomo tarjoaa kahvit ja kahvipullat/pikkuleivät, jotka eivät taukotilassa kuulemma kauaa haise. 

Työpaikassa on perheellisiä ihmisiä, joiden luulisi tekevän ruokaa kotona, mutta he kipasevat lähikauppaan. Samoin kaikki osa-aikatyöläiset, joiden palkka muutenkin on pienempi, tuhlaavat päivittäin eineksiin, patukoihin ja energiajuomiin. 

Kommentteja tulee lähes päivittäin että ai että näyttää hyvälle, mitä sulla oikein on taas eväänä, ootko itse tehnyt? 

Onko aikuiset ihmiset tosiaan näin uusavuttomia nykyään?

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, kun itse parikymppisenä söin omia eväitä töissä. Mies oli kokki ja teki kotonakin ehkä ruokaa ja mä sain sitten evääksi. Tai osti töistä. aika gourmettakin välillä.

Lähimmät työkaverit olivat 50+ naisia ja he kävivät hakemassa einestä ja raejuustoa kaupasta ja ällistelivät mun ruokia. Lähinnä just enemmän  sillai, että eeeww, mitä tuo on? No, tämä on kasvispastaa ja tuo sattuu olemaan keitetty porkkana. Sitten se vilkuilu jatkui ihan kuin ei olisi ikinä keitettyä porkkanaa ikinä nähneetkään. En oikein aina tiennyt, että mitä niistä piti ajatella, mutta hyvät naurut mä.

Ne oli muutenkin jotain erikoisnaisia. Raskaana ollessa vertailin vaunujen hintoja... Niin tää yksi huudahti, että mitä te nyt vielä mitään ostatte! Se lapsihan voi kuolla!!! MIes käy ostamassa kaiken sitten, kun vauva on syntynyt. Ja muut nyökkäili vieressä. Jahas. No, enpä jättänyt asioita ihan sille mallilleen.

Vierailija
82/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, mun suurimmaksi osaksi etätätöitä tekevä mieheni käy syömässä ravintoloissa lounasta joka päivä, vaikka minä (etä)opiskelijana teen lämmintä ruokaa joka päivä kotona itselle ja lapsille. Kyllä siitä riittäisi miehellekin, ja tykkää minun kokkailuista.

Hänelle ravintolalounas on kuitenkin mukava, kunnollinen tauko töistä, iso nautinto, jolloin pääsee hetkeksi irti töistä kodin ulkopuolelle. Ja onhan se monipuolista ja vaihtelevaa käydä eri ravintoloissa ja saa syödä hyvät salaatit ja jälkkäritkin siinä lämpimän ruuan yhteydessä. Itsekin menen välillä mukaan, mutta ihan jo painonhallintasyistä en edes joka viikko. 

Mielelläni tämän ilon suon perheen tämän hetkiselle tienaajalle ja siihen on meillä ihan hyvin varaa. Ymmärrän siis kyllä, miksi jotkut haluavat syödä ainakin välillä muutakin kuin omia kokkailujaan, vaikka se vähän enemmän maksaisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yli 10v harrastanut pelkästään omia eväitä:kahvi,leipä,hedelmiä,juureksia töihin mukaan.Työpaikkaruokallassa on ihan hyvä lounas ja e-passi olisi käytössä mutta minusta ei olisi tuon yli 10eur per pv väärtti ja lisäksi varmasti tulisi syötyä liikaakin.Mielummin käytän tuonkin rahan johonkin mitä itse arvostan enemmän.

Vierailija
84/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se tyttäresi uusavuton kun muutti mamman helmoihin takaisin?

Ei vaan täysin avuton.

Vierailija
85/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tapa luokitella henkilökuntaa koulutuksen mukaan, kuka mitäkin syö. Ja vielä erikseen mainita että kandi syö omia eväitä. Mun työyhteisössä on kirjava kokoelma eri koulutuksen omaavia työntekijöitä, ammattikoulusta ylempään korkeakoulututkintoon. Teknistä henkilökuntaa tutkimusprofessoreihin. Ei meillä kukaan luokittele tiimiläisiä koulutuksen tai tittelin mukaan. Yhteistyössä tehdään tutkimusta, jokaisen työpanosta tarvitaan eikä titteleillä jaotella.

Vierailija
86/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tässä asiassa kultainen keskitie käytössä. Tykkään kokkailla, ja teen viikonloppuisin usein paljon ruokaa josta riittää myös eväiksi. Kylkeen salaattia. Kerran tai pari viikossa käyn lounasravintolassa, jos siellä on tarjolla jotain hyvältä kuulostavaa. Muutaman kerran vuodessa otan evääksi myös eineksiä, jos en ole kokannut syystä x, ja lounasravintolassa ei ole kiinnostavaa tarjontaa. Ei ongelmaa, eikä kukaan ole kommentoinut suuntaan tai toiseen, vaikka olen johtavassa asemassa jos sillä on merkitystä :D. Taukotilassa ja lounasravintolassa syövät kaikki rinnakkain koulutuksesta tai asemasta riippumatta. Kukaan ei kommentoi muiden syömisiä, kuin korkeintaan "onpa hyvän tuoksuista"!

Vierailija
87/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien töihin omat eväät. Kanasalaattia, munakasrullaa, kaalilaatikkoa, kasviswokkia, lohta ja muussia, höyrytettyjä kasviksia, lasagnea, focacciaa, nokkoskeittoa,moussakaa, kasvissosekeittoa ja mitä näitä nyt on. Olen ainoa.

Vierailija
88/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yleistä. Eivät ihmiset osaa säästää. Syödään jotain valmisreissumiestä 5€, haloo.

Ei kaikkien tarvitse säästää. Raha kiertoon. 

Niinpä. Miksi pitäisi säästää jos rahaa on? Ei mulla talous kaadu valmisruokien oston takia. 

Ei mullakaan mutta valmisruoat ovat niin hemmetin pahoja etten niitä viitti koskaan syödä. Maistanut olen joskus ja kauhistunut mitä ihmiset mättävät kitaansa. Makuaisti ilmeisesti ei enää toimi. Terveellisiäkään eivät valmisruoat ole. 

Vierailija
89/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kokkaan paljon ja yksin eläjällä riittää yksi kokkaus per 2-3 pv:ää ja osa menee silti pakastimeen. Tuossa edellä ollut lista oli hyvä esimerkki edullisista kotiruoista, lisään vielä siihen paistettu riisi eri lisukkeilla, spagetti jauhelihakastike, lihapullat ja muussi  plus puolukkahillo, erilaiset piirakat (kinkkupiirakat, juustopiirakat, broileripiirakat/broilerivuoka eri lisukkeilla), kukkakaali tai parsakaaligratiinit, erilaiset keitot (liha,kala,-kasvis) +itse tehdyt sämpylät, ja salaattiversioita  + raasteita,  itsetehdyt jauhelihapihvit jollain hyvällä sämpylällä  tai  silakkapihvi kahden ruisleivän välissä. . Onhan näitä, ja kyllä kuulun niihin , joiden eväitä tuon tuostakin ihmetellään hyvällä. 

Vierailija
90/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikana syöty lounas on vain nälän siirtämistä, kotona on kunnon ruoka, johon panostetaan. Itse en pysty syömään samaa ruokaa monta kertaa putkeen, meitä on varmaan monia muitakin. Helpompi siis ostaa töihin jotain vaan kaupasta niin kotiruoka maittaa paremmin. 

Vierailija
91/127 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutusten listaaminen täysin ilman mitään liittymäkohtaa keskustelun aiheeseen, "terveys on meille tärkeää", tosi huono ja läpinäkyvä provo. Kun teet näitä, niin yritä vaikka lukea se teksti sellaisella katseella, että uskoisitko oikeasti jonkun sanovan tosissaan tuollaisia asioita.

Ihan oleellinen mainintahan tuo oli. Siitä käy ilmi, ettei eri sosiaaliluokilla ole eroa ruokailutavoissa, vaan kaikki yrittävät päästä mahdollisimman helpolla. Saman huomaa uusissa asunnoissa. Keittiöt ovat niin surkeita jopa miljoonakämpissä, ettei niissä mikään monimutkaisempi ruoanlaitto tai riittävien keitto- ja kattausastioiden säilytys sujuisi.

Itse arvostan maun helppouden edelle. En suostu syömään kaupan valmispöperöitä, enkä monissa ravintoloissakaan, joten kokkaan itse ja järjestän myös päivällisiä tutuille.

Vierailija
92/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitt*akos se sulle kuuluu mitä syön?

Vierailija
93/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6 viikon kiertävä ruokalista. Mä syön kotona, mies töissä.

Mies menee työpaikalla kuntosalille, sen jälkeen syö aamupalan, lounasaikaan lounaan ja kun tulee kotiin, on päivällinen.

Hänenkin ruokia moni katsoo ja päinvastoin, kuulee pelkkää hyvää. Usein tulee terkku kotiin, herkulliselta näyttää

Vierailija
94/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nyt täältä saat siihen vastauksen, vaan sinun täytyy lähettää kirjallinen kysymys yritykseen, onko firman työntekijät noin uusavuttomia 40 työntekijälle, esimiehille ja yrityksenjohdolle. 

Vierailija
95/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit sä heräsit. Yhtään kukaan ei ihaile kun hunajamarinoituja kananroippeita ruokakermassa ja valkoisessa riisissä.

Vierailija
96/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yleistä. Eivät ihmiset osaa säästää. Syödään jotain valmisreissumiestä 5€, haloo.

Ei kaikkien tarvitse säästää. Raha kiertoon. 

Niinpä. Miksi pitäisi säästää jos rahaa on? Ei mulla talous kaadu valmisruokien oston takia. 

Ei mullakaan mutta valmisruoat ovat niin hemmetin pahoja etten niitä viitti koskaan syödä. Maistanut olen joskus ja kauhistunut mitä ihmiset mättävät kitaansa. Makuaisti ilmeisesti ei enää toimi. Terveellisiäkään eivät valmisruoat ole. 

Tyypillistä tietämättömyyttä. 

Tänä päivänä on tarjolla paljon hyviä valmisruokia

Vierailija
97/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön joka päivä 13,70 € maksavat lounaan, haloo. Ei tarvitse pihistellä tuollaisesta. 

Siis kuukaudessa 300 euroa pelkkään lounaaseen yhdeltä ihmiseltä? Meillä koko kuukauden ruokamenot 400 euroa kolmelta hengeltä! Eipä ihme kun ihmiset valittaa kun palkka ei riitä -)))!

Vierailija
98/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on uusavuttomuutta? Me tehdään joka ilta itse ruokaa, mutta ei siitä yleensä riitä molemmille sen illallisen lisäksi eväiksi asti. Silloin otetaan sitä valmista ennemmin kuin tehdään vielä erikseen jotain eväsruokaa.

Eikä kumpikaan ole hoksannut, että tekisi enemmän ruokaa, niin riittäisi molemmille evääksi?

Itse huomion kokkaillessani sen, jos aion ottaa ruokaa evääksi. 

Vierailija
99/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siellä tyttäresi sopparissa lukee yrityksen liikesalaisuuksien ja asioiden levittämisestä äidille ja julnisesti, joka juoruaa ne eteenpäin. Jos tyttäresi olisi meillä töissä, hänen työsopimus purettaisiin varotoimena välittömästi, sillä hänen ei voi luottaa. Ja mitä kenellekään kuuluu, mitä työntekijät syövät, se ei kuulu edes esihenkilölle.  Löysää työmoraali. 

Työkavereiden eväät ei ole yrityksenliikesalaisuuksiin kuuluva asia.

Vierailija
100/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on uusavuttomuutta? Me tehdään joka ilta itse ruokaa, mutta ei siitä yleensä riitä molemmille sen illallisen lisäksi eväiksi asti. Silloin otetaan sitä valmista ennemmin kuin tehdään vielä erikseen jotain eväsruokaa.

Eikä kumpikaan ole hoksannut, että tekisi enemmän ruokaa, niin riittäisi molemmille evääksi?

Itse huomion kokkaillessani sen, jos aion ottaa ruokaa evääksi. 

Meillä on perheessä kolme urheilevaa teinipoikaa. Ruokaa kuluu valtavasti. Jos teen esim. pastakastiketta, teen suuren pannun ääriään myöten täyteen ja ison kattilallsen pastaa. Seuraavalle päivälle saattaa jäädä yksi pieni annos, usein ei sitäkään. Eväsruuat pitäisi tehdä erikseen, aika harvoin on siihen aikaa. 

Kun lapset oli pieniä, jäi eväitä hyvin edellisen päivän päivällisestä. Palaamme varmaan kotiruokaeväisiin, kun lapset lähtee kotoa.