Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär kertoi kuinka kaikki kommentoivat töissä hänen syömisiään, kotiruokaa

Vierailija
03.06.2025 |

Tytär muutti kotiin kesäksi kun sai tutusta firmasta opiskelemaansa alaa vastaavaa kesätyötä lähes puoleksi vuodeksi. Töissä on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita, alemman korkeakoulututkinnon ja ammattikoulun suorittaneita ihmisiä lähes 40 kpl, sekä firman omistaja/yrittäjä.

Olen tehnyt kotiruokaa ja vienyt siitä itsekin töihin eväät ja nyt tämä  parikymppinen tytär myös on ottanut eilistä ruokaa evääksi töihin. Listalla on ollut vaikka mitä, terveellistä toki, sillä terveys on tärkeää meille. 

Nyt tytär kertoi kuinka kukaan muu hänen lisäkseen ei syö töissä kotoa tuotua ruokaa, kuin yksi kandi ja paikan omistaja. Kaikki kipasevat kuulemma lähikauppaan ostamaan valmisruokaa/energiajuomaa. Pomo tarjoaa kahvit ja kahvipullat/pikkuleivät, jotka eivät taukotilassa kuulemma kauaa haise. 

Työpaikassa on perheellisiä ihmisiä, joiden luulisi tekevän ruokaa kotona, mutta he kipasevat lähikauppaan. Samoin kaikki osa-aikatyöläiset, joiden palkka muutenkin on pienempi, tuhlaavat päivittäin eineksiin, patukoihin ja energiajuomiin. 

Kommentteja tulee lähes päivittäin että ai että näyttää hyvälle, mitä sulla oikein on taas eväänä, ootko itse tehnyt? 

Onko aikuiset ihmiset tosiaan näin uusavuttomia nykyään?

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 40 ihmistä ja kaikki kommentoi yhden syömisiä, ihanko todella ja oikeasti joka päivä?

Miksi tämä vaikuttaa hyvin vahvasti liioittelulta?

Miten sun tytär ehtii vahtimaan muiden syömisiä noin tarkasti ja tietää, että lounaalla ei käydä lähilounaspaikoissa, vaan kaikki ostaa energiapatukoita. Jotenkin ahdistava stalkkaaja jää tunteeksi lapsestasi, oletko opettanut kotona, miten kaikki muiden tekemiset merkitään mustaan vihkoon.

Jos työpaikan lähellä ei ole yhtäkään lounasravintolaa? Mutta itsekin siis aloitusta lukiessa mietin, eikö sellaisia ole tyttären työpaikan lähellä. Oman työpaikkani lähellä oli yleensä jokin hyvä ja monipuolista ruokaa myyvä lounaspaikka.

Vierailija
102/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä uutta työntekijää sosiaalistetaan siihen työyhteisöön, jotta helpointa on katsoa mallia niistä muista ja tehdä samalla tavalla jos sen hyväksyvät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, kun itse parikymppisenä söin omia eväitä töissä. Mies oli kokki ja teki kotonakin ehkä ruokaa ja mä sain sitten evääksi. Tai osti töistä. aika gourmettakin välillä.

Lähimmät työkaverit olivat 50+ naisia ja he kävivät hakemassa einestä ja raejuustoa kaupasta ja ällistelivät mun ruokia. Lähinnä just enemmän  sillai, että eeeww, mitä tuo on? No, tämä on kasvispastaa ja tuo sattuu olemaan keitetty porkkana. Sitten se vilkuilu jatkui ihan kuin ei olisi ikinä keitettyä porkkanaa ikinä nähneetkään. En oikein aina tiennyt, että mitä niistä piti ajatella, mutta hyvät naurut mä.

Ne oli muutenkin jotain erikoisnaisia. Raskaana ollessa vertailin vaunujen hintoja... Niin tää yksi huudahti, että mitä te nyt vielä mitään ostatte! Se lapsihan voi kuolla!!! MIes käy ostamassa kaiken sitten, kun vauva on syntynyt. Ja muut nyökkäili vieressä. Jahas. No, enpä jättänyt asioita ihan sille mallilleen.

Se on luonteesta kiinni, tuo raskausjuttu, että ostaako etuteen tavarat, joiden tarpeesta ei voi olla täysin varma. Keskenmenot ovat yllättävän yleisiä, tosin useimmiten ne tapahtuvat jo raskauden alussa.

Vierailija
104/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos se äiti-ihminen haluaa töissä syödä lounaaksi pari munapasteijaa ja energiajuoman, koska kotona tulee syötyä sitä kuuluisaa kotiruokaa ihan riittävästi? Niin on ainakin omalla kohdallani, tosin en ole äiti ja syön töissä lounasraflassa. Mutta siis vaihtelu on suurin syy ja helppous toinen, siihen ettei syö töissä kotona tekemäänsä ruokaa.

Ap kuulostaa ylemmyydentuntoiselta im b e s il liltä.

Vierailija
105/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se tyttösi tietää kaikkien koulutuksen? Minäkään en tiedä, oeln ollut samassa firmassa 8v :D

Vierailija
106/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että työkaverit ovat vain muun puheenaiheen puuttuessa halunneet sanoa edes jotain. Toisten eväiden kehumisen tulkitsen lähinnä kohteliaisuudeksi. Toki jokainen aikuinen osaa halutessaan tehdä itselleen mieluisen ruoan.

Vierailija
107/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla jotkut kommentoi erään kotiruokia, syy oli siinä että kun se lämmitteli niitä toimiston kahvitilan mikrossa, niin koko toimisto haisi.

Jotkut piruuttain kehuivat että miten jaksaa oikein tehdä ruokaa, ja selän takana tekivät sille irvistely ja ällötysilmeitä.

Ruuan haju ei kuulu toimistoon.

Vierailija
108/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla jotkut kommentoi erään kotiruokia, syy oli siinä että kun se lämmitteli niitä toimiston kahvitilan mikrossa, niin koko toimisto haisi.

Jotkut piruuttain kehuivat että miten jaksaa oikein tehdä ruokaa, ja selän takana tekivät sille irvistely ja ällötysilmeitä.

Miksi se mikro on sitten siellä? Koristeena? Jo on aikoihin eletty, jos ruoan haju on mammoista etova. Varmaan olette juuri niitä, ketkä syö lounaalla salaatin ja illalla jääkaapin oven välissä kaksin käsin kaikkea shaissea

Vierailija
109/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ruokailutilassa joskus keskustellaan siitä, mitä kenelläkin on eväänä. Joskus se ruoka haettiin lähimarketista, joskua oli eväänä edellisen päivän kotiruuan tähteitä.

En ymmärrä  mitä ihmettelemistä siinä muka olisi. Ei tietysti pidä ruveta toisten eväitä arvostelemaan tai yökkäilemään. 

Ihan normaaliahan on ravintolassakin kysyän kaverilta, miltä kaverin tilaama annos maistuu.

Miten tuostakin sai ongelman luotua?

Vierailija
110/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista nykyään ettei kotona tehdä

Vierailija
111/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että työpaikkalounaan hinnasta 13,90 e suurin osa on työkustannuksia. Laadusta on turha puhua noissa syöttämöissä, kotiruokaan verrattuna. Ruokaisan salaatin (broileria, raejuustoa, avocadoa, vihanneksia, täysjyväpastaa yms) saa muutamalla eurolla, keittoja ja leivät todella edullisesti. 

Vierailija
112/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa lounas maksaa lähes 300 e kuukaudessa. Useimpien miesten kannattaa syödä lounas ravintolassa, muuten syövät vain hampurilaisia ja pizzoja kotimatkalla.

Vierailija
113/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on uusavuttomuutta? Me tehdään joka ilta itse ruokaa, mutta ei siitä yleensä riitä molemmille sen illallisen lisäksi eväiksi asti. Silloin otetaan sitä valmista ennemmin kuin tehdään vielä erikseen jotain eväsruokaa.

Eikä kumpikaan ole hoksannut, että tekisi enemmän ruokaa, niin riittäisi molemmille evääksi?

Itse huomion kokkaillessani sen, jos aion ottaa ruokaa evääksi. 

Oletpas tosi noheva kun tuollaisen keksit, eipä ikinä kukaan muu olekaan ajatellut. Tiedätkös kuitenkin kun niitä raaka-aineita myydään tietyn kokoisissa pakkauksissa? Toki jotain riisiä tai perunoita voi keittää vähän enemmän, mutta jos ostat vaikka lihaa tai kanaa niin niitä saa yleensä esim. joko 300g tai 700g paketissa. Jos ostaa sen 300g paketin niin siitä tulee meille noin kolme annosta, eli kumpainenkin syö siitä illalla plus ainoastaan toiselle jää eväät. Jos taas ostat sen isomman paketin niin sitten tulee ihan liikaa ja joutuu syömään sitä monta päivää. Siksi mieluummin toinen ostaa jotain valmista tai tekee voileipiä.

Vierailija
114/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ei jaksa kokata. Olen oppilaitoksessa töissä. Siellä lounas maksaa noin 6 euroa. Siis tavallinen kouluruoka. Olen ainoa, joka syö eväitä meidän tiimistä.

Vierailija
115/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole varmaan ollut ikinä missään työpaikassa, kun provoilee noin huonosti. 

40 ihmisen työpaikassa tuskin kaikki menevät kauppaan vasta lounastunnilla. Eiköhän suurin osa tuo ne eväät jo töihin tullessaan. Ja ihan varmasti monella olisi ihan ruoka eväät. 

Kotiruokaeväiden ei tarvitse aina olla mitään jämiä. Mun 20v. poika tekee lähes joka päivä tuoreen annoksen, esim. kanafileitä ja pastaa/riisiä. Joskus tekee muutaman päivän satsin peruna-jauhelihalaatikkoa. Kyllä hänenkin eväitään ihaillaan, mutta hän pitää sitä vain mukavana juttuna. 

Vierailija
116/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa ei jaksa kokata. Olen oppilaitoksessa töissä. Siellä lounas maksaa noin 6 euroa. Siis tavallinen kouluruoka. Olen ainoa, joka syö eväitä meidän tiimistä.

Ei ole mitään järkeä syödä eväitä jos lounas maksaa 6 e.

Vierailija
117/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ruokien ja syömisten määrän kommentointi negatiiviseen sävyyn on erittäin sivistymätöntä. Se ei ole tätä päivää. 

Vierailija
118/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä vuokratyöpaikassa oli melkein kaikki miehiä, monilla oli kotiruokaa eväänä, minä pärjäsin parilla eväsleivällä ja kahvilla.  Kukaan ei koskaan arvostellut toisten kotiruokia, nuorempi porukka söi usein jotain valmisannoksia ja he jakoivat vinkkejä mikä on hyvää, sen enempää ei muiden eväät kiinnostaneet. Syököön kuka mitä haluaa, omapa on asiansa. Halpuus, kalleus, terveellisyys, mitäs se minulle tai muille kuuluu. Itsehän sen tietää mitä haluaa.

Vierailija
119/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tarjoaa -pikkuleipiä- vaan arkitarjoamisena onkin  keksit. Nuo ovat tyystin eri asioita.

Mutta kyllä, soisin ihmisten tekevän  hyviä eväitä töihin. Just kotiruokaa, ruokaisia salaatteja(munaa, pastaa, kvinoaa jne).

Moiset patukat ja energiajuomat eivät ole terveellisiä. Pitkällä aikajanalla saavat sairauksia. Teolliset juomat ja patukat lisäävät syöpäriskiä jne.  

Hyviä leipiäkin voi tehdä, rieskaa jne. Kiva, että olette oikealla linjalla.

Vierailija
120/127 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömäaikaan se ei enää ole toimisto vaan ruokailuhuone. Kyl ruokailuhuoneessa useinkin haisoo. Siis ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi