Vanhempani myivät mökkinsä veljelleni. Minulta ei kysytty mitään. Nyt minun pitäisi hoitaa sitä
Vanhempani ovat lähemmäs 85 vuotiaita ja en haluaisi alkaa riitelemään enää tässä vaiheessa elämää, mutta mitä tässä voi tehdä. Siis äitini soitti eilen ja ihan vakavissaan sanoi, että minun pitää alkaa käymään tällä mökillä leikkaamassa nurmikko, kastelemassa kukkia ja kasvimaata. Veli tulee vasta juhannukseksi perheineen. Nurmikkoa on varsin runsaasti ja minun pitäisi leikata mökille vievä ajotiekin. Olisi kuulemma rumaa ja jos veli joutuisi tuomaan perheensä lomanviettoon ja paikat rehottaisi. Itse vietän juhannuksen yksin kotona. Mökille en ole tervetullut, koska sinne tulee veljeni vaimoineen, heidän lapset perheineen ja heidän ystäviään.
N.50
Kommentit (226)
Mökki on veljesi joten sun äiti ei voi pyytää sitä sua siivoomaan.
Jos veljesi pyytää voit sanoa ett teet sen sadan euron tuntipalkalla. Maksu etukäteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin menet auttamaan. Oletko lapseton? Sittenhän ehdit hyvin, ei veljesi siellä varmaan ehdi lapsien takia koko ajan ramppaamaan. Hyvä kun osti sen pois vanhemmiltasi, niin he saivat vielä rahaa vanhuudenpäivilleen. Jos haluat mennä sinne juhannuksena, kysy saisitko tulla teltan kanssa.
No ensinnäkin, veljen lapset on yli 30 vuotiaita. Ja mitä tuo olenko lapseton tarkoitti??. Voin kertoa, että lapseni ovat jo aikuisia. Mitä se asiaan liittyy mitenkään. Ikään minulla tulee tänä vuonna jo 51, että harvalla sitä ylipäätään pikkulapsia enää tässä iässä on.
Ap.
Harvempi 51-vuotias pn niin epävarma itsestään, että tulee vauva-palstalle kyselemään, voiko äidille sanoa ei. Luulisi, että olisi tuohon ikään tullessa jo oppinut itsenäiseksi ja välttämään toisten kynnysmattona olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan veljesi edes olla tietoinen, että sinut on buukattu mökkitalkkariksi?
Voi olla vain äitini höpinöitä toki. Kuvittelee itsenikin mielestä, että veljen mökki on myös minun mökki, vaikka niin ei todellakaan ole. Kyllä se on veljen ja hänen vaimonsa, heidän lastensa ja lastenlastensa mökki. Minulla ei sinne avaimia ole. Ihmetyttää vain, että miksi on laitettu amppeleita ja kukkia ruukkun + kasvimaata, kun ei niitä kukaan pääse kastelemaan. Kukkaruukussakin olevat kukat kuivaa lähes päivässä kun aurinko paistaa.
Ap.
Jos tällä veljellä on noin isoja lapsia ja lapsenlapsia, niin tottakai heistä joku voi hoitaa mökkityöt. Ilmeisesti siellä joku käy, koska on viety kukkiakin ja tehty kasvimaa.. Miksi kummass sinun pitäisi sotkeentua heidän töihinsä?
Mäkin oon mökkitalkkarina mökillä, jota en oo perimässä. Mulla on elinikäinen käyttöoikeus mökkiin kyllä. Tosin en tiedä mitä sille tapahtuu vanhempieni jälkeen, mutta tuskin pystyvät perijät itse pitämään mökkiä kunnossa, kun asuvat niin kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin menet auttamaan. Oletko lapseton? Sittenhän ehdit hyvin, ei veljesi siellä varmaan ehdi lapsien takia koko ajan ramppaamaan. Hyvä kun osti sen pois vanhemmiltasi, niin he saivat vielä rahaa vanhuudenpäivilleen. Jos haluat mennä sinne juhannuksena, kysy saisitko tulla teltan kanssa.
No ensinnäkin, veljen lapset on yli 30 vuotiaita. Ja mitä tuo olenko lapseton tarkoitti??. Voin kertoa, että lapseni ovat jo aikuisia. Mitä se asiaan liittyy mitenkään. Ikään minulla tulee tänä vuonna jo 51, että harvalla sitä ylipäätään pikkulapsia enää tässä iässä on.
Ap.
Harvempi 51-vuotias pn niin epävarma itsestään, että tulee vauva-palstalle kyselemään, voiko äidille sanoa ei. Luulisi, että olisi tuohon ikään tullessa jo oppinut itsenäiseksi ja vältt
No, kyllä tiedän monia eläkeläisiäkin, jotka eivät pysty sanomaan jollekin sukulaiselleen ei. Nämä pomottajat ovat usein narsisteja.
Miehen perheessä vanhemmat halusivat luopua mökin omistamista, mutta säilyttää hallintaoikeuden. Kysyivät kyllä, kuka haluaisi ostaa mökin, sanoivat hinnankin, jonka kiinteistönvälittäjä oli arvioinut miinus 15% ja hallintaoikeusalennus.
Ainoastaan miehen veli ilmoitti voivansa ostaa, mun mies kieltäytyi, koska meillä on oma mökki. Siskot sanoivat rahatilanteensa olevan vähän huono.
Veli osti mökin ja sitten alkoi sisarten marmatus, kuinka veli sai mökin puoli-ilmaiseksi ja siksi heidän pitäisi voida käyttää mökkiä kuten ennen.
Kaikki vanhemma eivät tajua millään, että sisarukset eivät ole toistensa pyyteettömiä palvelijoita. Heidän mielestään sisarukset ei saisi olla kaatteellisia mistään ja pitää antaa vaikka silmät päästään, jos toinen pyytää ja vaikka ei pyytäisikään. Kamalinta tämä on tilanteissa, joissa sisarukset eivät ole edes läheisiä.
Osta se veljeltäsi. Muuten et ala hoitaa mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan veljesi edes olla tietoinen, että sinut on buukattu mökkitalkkariksi?
Voi olla vain äitini höpinöitä toki. Kuvittelee itsenikin mielestä, että veljen mökki on myös minun mökki, vaikka niin ei todellakaan ole. Kyllä se on veljen ja hänen vaimonsa, heidän lastensa ja lastenlastensa mökki. Minulla ei sinne avaimia ole. Ihmetyttää vain, että miksi on laitettu amppeleita ja kukkia ruukkun + kasvimaata, kun ei niitä kukaan pääse kastelemaan. Kukkaruukussakin olevat kukat kuivaa lähes päivässä kun aurinko paistaa.
Ap.
Jos tällä veljellä on noin isoja lapsia ja lapsenlapsia, niin tottakai heistä joku voi hoitaa mökkityöt. Ilmeisesti siellä joku käy, koska on viety kukkiakin ja tehty kasvimaa.. Miksi kummass sinun pitäisi sotkeentua heidän töih
Niin no sehän tässä onkin, että kun eivät käy. Kaikki asuvat yli 300 km päässä ja tulevat seuraavan kerran vasta juhannukseksi. Äitini mielestä minun kuuluu auttaa, koska minä asun lähellä. Minustahan tässä itsekäs pas...ka tulee.
Ap.
On kurjaa jos vielä 50v on vanhempiensa käskyvallan alla. Itse en menisi eikä siinä mitään tarvitse riidellä kun ilnoittaa että ei käy. Mummeli voi varmaan palkata jonkun kultapoikansa avuksi.
Vierailija kirjoitti:
No et tietenkään suostu. Ajakoot veljesi sen nurmikon, kun hän sen omistaakin.
No eikös ne porukat voi talkoolla hoitaa sen pihan, mitä ne siellä persettään vaan levittelee??🤪
Naurettavaa touhua - Lopeta lapasena oleminen.
Äiti hyvä. Siis haluat että teen ilmaista työtä paikassa, mihin minua ei kutsuta ja joka ei ole minun? Tekisin sitä siksi, että en olisi itsekäs paska silmissäsi, veljellä ei ruoho rehottaisi ja hän voisi myhäillä tyytyväisenä kun rahaa säästyi. Äidin rakkaus pitää siis ansaita tekemällä mitä käsketään, muuten mieli pahoittuu ja syytät minua itsekkääksi. Tuo on manipulointia ja tehoaa hyvin, koska en halua olla itsekäs paska vaan käynnistän ruohonleikkurin nyt heti!
mökki talkkari kannattaa palkata, siis veljesi palkkaa. Nyt on paljon työttömyyttä ja nuoret tulevat mielellään kesätöihin kunhan jotain hommia vain saa. Eli sen verran voit auttaa, että annat ilmaisen vinkin paikkakunnan mökkitalkkareista.
Veljen mökki, veljen pihahommat, veljen vastuu. Sinuna varaisin itsellesi mukavan ja rentouttavan kylpylähemmotteluloman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää epäoikeudenmukaisuutta, vaan tällaista paljon on.Vanhemmilla kaikilla ei ole empatiaa koko perheeseen.Ai että mikä tilanne.Nostakaa kissa pöydälle ja puhukaa tilanne kunnolla avoimeksi.Älä suostu kaikkeen.
Se voi olla epäoikeudenmukaista, mutta vanhemmilla on oikeus tehdä omalle mökilleen mitä haluavat. Ei lapsilla ole mitään lakiin säädettyä oikeutta tasapuoliseen kohteluun. Vanhemmat saa vaikka myydä mökin eurolla yhdelle lapsista ja jättää toisen lapsen ilman mitään! Eihän se kovin reilua ole, mutta jokainen tekee omalla omaisuudellaan oman tahtonsa mukaan.
Joo, voi myydä yhdellä eurolla kyllä, mutta kuka hullu niin tekisi. Verottajahan tuossa tulee heti mukaan kuvioihin. Ja lapsi maksaa sitten veroja, kun ei ollut käypä hinta.
Voi olla mökkiä ajatellen todella hyvä, että se myydään yhdelle lapsista. Siihen saatetaan vielä sopia, että itsellä on käyttöoikeus mökkiin tietty määrä vuodessa. Nuo kesämökit voivat olla iso rasite perinnön jaossa siinä vaiheessa kuin niitä kärkkyy iso määrä lapsia ja lapsenlapsia. Montaa kiinnostaisi mökki ja mökkeily, hyvin harvaa kiinnostaisi sen kustannukset, huolto ja kaikki muut työt siellä.
Ap:n jutusta en tiedä, jos veli ei pääse mökille, niin olisiko muuttanut jonne kauemmas, vaikka Etelä-Suomeen ja vanhemmat ovat yrittäneen mökin myynnillä sitä poikaansa sitoa siihen vanhempien kotipaikkaan. Että poikaa näkyisi, kun tulisi käymään ja pojalla olisi perheineen joku paikka yöpyä kun käyvät vanhalla kotiseudulla. Toinen vaihtoehto pojalla on saattanut olla rahaa ostaa mökki. Ap:llä ei. Ja vanhemmat ovat halunneet mökin myydä, mutta pitää mieluiten sen edelleen suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää epäoikeudenmukaisuutta, vaan tällaista paljon on.Vanhemmilla kaikilla ei ole empatiaa koko perheeseen.Ai että mikä tilanne.Nostakaa kissa pöydälle ja puhukaa tilanne kunnolla avoimeksi.Älä suostu kaikkeen.
Se voi olla epäoikeudenmukaista, mutta vanhemmilla on oikeus tehdä omalle mökilleen mitä haluavat. Ei lapsilla ole mitään lakiin säädettyä oikeutta tasapuoliseen kohteluun. Vanhemmat saa vaikka myydä mökin eurolla yhdelle lapsista ja jättää toisen lapsen ilman mitään! Eihän se kovin reilua ole, mutta jokainen tekee omalla omaisuudellaan oman tahtonsa mukaan.
Eivät saa. Tuo katsotaan ennakkoperinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Harvempi 51-vuotias pn niin epävarma itsestään, että tulee vauva-palstalle kyselemään, voiko äidille sanoa ei. Luulisi, että olisi tuohon ikään tullessa jo oppinut itsenäiseksi ja vältt
Tämä olisi sopinut ketjuun * Härskejä vaatimuksia. . .*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voi myydä yhdellä eurolla kyllä, mutta kuka hullu niin tekisi. Verottajahan tuossa tulee heti mukaan kuvioihin. Ja lapsi maksaa sitten veroja, kun ei ollut käypä hinta.
Voi olla mökkiä ajatellen tode
Ap vastasi jo, että hänellekin olisi puoli-ilmainen mökki kelvannut. Olisi voinut asua siellä aina puoli vuotta. Lukekaa ketjua!
Ap:n vanhemmilla voi olla ajatuksena sekin , että "mitä ihmiset ajattelevat", kun on pitkä ruoho ja kasvimaa hoitamatta.
Esim. vanhemmille tutut mökkinaapurit. Ja ehkä pojan appivanhemmatkin ovat menossa mökillä käymään.
Ei se mitenkään kovin yleistä Suomessa ole jakaa ylipäätään merkittäviä ennakkoperintöjä. Se taasen ei ole mitenkään harvinaista, että myydään mökki sopuhintaan jollekin perillisistä säilyttäen siihen itse hallintaoikeus.