Vanhempani myivät mökkinsä veljelleni. Minulta ei kysytty mitään. Nyt minun pitäisi hoitaa sitä
Vanhempani ovat lähemmäs 85 vuotiaita ja en haluaisi alkaa riitelemään enää tässä vaiheessa elämää, mutta mitä tässä voi tehdä. Siis äitini soitti eilen ja ihan vakavissaan sanoi, että minun pitää alkaa käymään tällä mökillä leikkaamassa nurmikko, kastelemassa kukkia ja kasvimaata. Veli tulee vasta juhannukseksi perheineen. Nurmikkoa on varsin runsaasti ja minun pitäisi leikata mökille vievä ajotiekin. Olisi kuulemma rumaa ja jos veli joutuisi tuomaan perheensä lomanviettoon ja paikat rehottaisi. Itse vietän juhannuksen yksin kotona. Mökille en ole tervetullut, koska sinne tulee veljeni vaimoineen, heidän lapset perheineen ja heidän ystäviään.
N.50
Kommentit (226)
Ihan ensimmäiseksi tuollaisen 'pyynnön' jälkeen sinun olisi pitänyt soittaa veljelle ja kysyä mikä homma tää nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan veljesi edes olla tietoinen, että sinut on buukattu mökkitalkkariksi?
Voi olla vain äitini höpinöitä toki. Kuvittelee itsenikin mielestä, että veljen mökki on myös minun mökki, vaikka niin ei todellakaan ole. Kyllä se on veljen ja hänen vaimonsa, heidän lastensa ja lastenlastensa mökki. Minulla ei sinne avaimia ole. Ihmetyttää vain, että miksi on laitettu amppeleita ja kukkia ruukkun + kasvimaata, kun ei niitä kukaan pääse kastelemaan. Kukkaruukussakin olevat kukat kuivaa lähes päivässä kun aurinko paistaa.
Ap.
Vai että ikävän näköistä kun ruoho rehottaa. Mitä saat vastineeksi jos teet hommat, siis jos haluat tehdä? Puhu suoraan veljen kanssa, ei muorin tarvitse säätää. Jos ei sinulle irtoa mökkiviikkoa tai rahaa, veli palkkaa mökkitalkkarin, ne on usein nuoria paikallisia joille työ kelpaa ja veli saa kotitalousvähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vanhemmillasi on edelleen hallintaoikeus mökkiin ? Eli vanhoja vanhempiasi tuossa tavallaan auttaisit. Ja kaippa sinäkin saat viimeistään vanhempiesi kuoltua perintönä oman osuutesi noista mökkikaupparahoista ? Olisiko sinulla ollut halua ostaa tuo vanhempiesi mökki itsellesi?
MIkä sinut saa olettamaan, että mökkirahoista on vanhempien luotua enää mitään jäljellä? Useimmiten tämmöisissä tapaukseissa ei ole, koska rahalle on tarve.
Olisitko halunnut itse ostaa tuon mökin?
Ei se sinun mökki ole, joten hullu olet jos menet sinne toisia passaamaan. Hoitakoon veljesi mökkinsä.
Mikä on siis nyt aikuisen ihmisen ongelma? Et osaa sanoa ei? Olisi varmaan aika oppia.
Niin ja kun menet sinne leikkaamaan sen nurmikon niin samalla voit pestä ja öljytä sen terassin lattian ja maalata puutarhakalusteet. Huusi pitää myös tyhjätä. Ja olis hyvä että hommat on tehty ennen perjantaita kun tulemme silloin mökille rentoutumaan. Laitan taas syksyllä sulle viestiä kun mökki pitää laittaa talvikuntoon. Ps. Mökkiin sisälle ei ole sitten asiaa kun Riitta-Liisa ei halua mökille vieraita ihmisiä. Joo.
Järkyttävää epäoikeudenmukaisuutta, vaan tällaista paljon on.Vanhemmilla kaikilla ei ole empatiaa koko perheeseen.Ai että mikä tilanne.Nostakaa kissa pöydälle ja puhukaa tilanne kunnolla avoimeksi.Älä suostu kaikkeen.
Suomenmaa on varmasti täynnä vastaavia. Nöyrä, kiltti lähellä vanhempia asuva lapsi auttaa vanhoja vanhempiaan ja käy vielä siivoamassa sisarustensakkin mökit, että nämä saavat tulla aina valmiseen. Omatkin vanhempani suorastaan jumaloivat kaukana asuvia lapsiaan. Minä olin se "meidän Minna" joka auttoi ja auttoi, mutta ei ollut edes kiitoksen arvoinen. Minunkin vanhempani myivät mökkinsä yhdelle kauimpana olevalle sisarukselle, että tällä olisi joku tukikohta synnyinkunnassaan. Tästä meidän muiden muiden piti olla vain kiitollisia. Rahaa ei koskaan näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vanhemmillasi on edelleen hallintaoikeus mökkiin ? Eli vanhoja vanhempiasi tuossa tavallaan auttaisit. Ja kaippa sinäkin saat viimeistään vanhempiesi kuoltua perintönä oman osuutesi noista mökkikaupparahoista ? Olisiko sinulla ollut halua ostaa tuo vanhempiesi mökki itsellesi?
MIkä sinut saa olettamaan, että mökkirahoista on vanhempien luotua enää mitään jäljellä? Useimmiten tämmöisissä tapaukseissa ei ole, koska rahalle on tarve.
No elämänkokemuksen perusteella kesämökkejä omistavat 85 vuotiaat eivät ole niitä köyhimmästä päästä olevia kansalaisia ja ovat ylipäätään säästäväisiä ihmisiä joilla ei tuossa iässä nyt niin ihmeemmin niitä menoja ole
Vierailija kirjoitti:
Olisitko halunnut itse ostaa tuon mökin?
No tokihan minulle puoli ilmainen mökki olisi kelvannut. Matkaakin vain 15 kilometriä. Olisin voinut jopa asua sielä puolet vuodesta.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No elämänkokemuksen perusteella kesämökkejä omistavat 85 vuotiaat eivät ole niitä köyhimmästä päästä olevia kansalaisia ja ovat ylipäätään säästäväisiä ihmisiä joilla ei tuossa iässä nyt niin ihmeemmin niitä menoja ole
Oma elämänkokemukseni on kyllä aika lailla toisenlainen. Jos rahaa olisi eikä se koko ajan kuluisi johonkin, vanhemmat voisivat jakaa sen ennakkoperintönä jo nyt. Koska eivät jaa, on todennäköistä, että aikovat käyttää ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää epäoikeudenmukaisuutta, vaan tällaista paljon on.Vanhemmilla kaikilla ei ole empatiaa koko perheeseen.Ai että mikä tilanne.Nostakaa kissa pöydälle ja puhukaa tilanne kunnolla avoimeksi.Älä suostu kaikkeen.
Se voi olla epäoikeudenmukaista, mutta vanhemmilla on oikeus tehdä omalle mökilleen mitä haluavat. Ei lapsilla ole mitään lakiin säädettyä oikeutta tasapuoliseen kohteluun. Vanhemmat saa vaikka myydä mökin eurolla yhdelle lapsista ja jättää toisen lapsen ilman mitään! Eihän se kovin reilua ole, mutta jokainen tekee omalla omaisuudellaan oman tahtonsa mukaan.
Veli osannee soittaa mökkitalkkarin hoitamaan nurmet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei vai? Hoitokodin vuokra on mun isälläni 1400e/kk. Siihen siivoaja, lääkkeet, lääkärikäynnit ym.ym.
Mä kysyisin onko sulla äiti alzhaimeri,ei se minun mökki ole.
Pieni valkoinen valhe päästää pälkähästä: olet pahasti allerginen nurmiheinille tai selkä kipeä, kihti varpaassa, ripaska lentää...keksiihän näitä. Ei tarvitse riidellä kenenkään kanssa. Ei ne tule tarkastamaan.
Soita veljellesi ja kysy miten asia on. Tule sitten kertomaan meille, että mitä hän sanoo tästä sinun orjuuttamis-suunnitelmasta.
Minulle kävi hieman samansuuntaisesti.
Mökki oli tosin vielä vanhempiemi. Kävin silloin mökillä ehkä kerran kahdessa vuodessa lomailemassa viikonlopun verran. Muuten kävin kuskaamassa sinne äitiäni, pesemässä hänen puolestaan ikkunat, leikkaamassa nurmikon yms.
Yhtenä vuonna sovin vanhempieni kanssa, että menen mökille viikonloppuna X ä, perjantaista sunkuntaihin, yhdessä ystäväperheen ja puolisoni kanssa. Ilmoitin asiasta myös veljelleni, joka kävi mökillä useammin kuin minä.
No, saavuimme sovittuna perjantaina mökille, purimme tavarat ja aloimme nauttimaan mökkeilystä. Sauna oli lämpiämässä, grilli päällä ja lapset uimassa, kun äitini soittaa ja sanoo:
"minä vähän mietin, että mitä jos annetaisiinkin veljesi tulla tänä viikonloppuna mökille, kun hän tarvitsisi myös lomaa. Jos te tulisitte sitten jonain toisena viikonloppuna"
Silloin suutuin kunnolla ja sanoin, asiallisesti toki, että en todellakaan aio käskeä vieraitani pakkaamaan tavaroitaan ja lähtemään takaisin 150 km päähän kotiin.
Sen jälkeen ole enää koskaan käynyt koko mökillä. En edes siivoamassa tai kuskaamassa äitiäni sinne.