Vanhempani myivät mökkinsä veljelleni. Minulta ei kysytty mitään. Nyt minun pitäisi hoitaa sitä
Vanhempani ovat lähemmäs 85 vuotiaita ja en haluaisi alkaa riitelemään enää tässä vaiheessa elämää, mutta mitä tässä voi tehdä. Siis äitini soitti eilen ja ihan vakavissaan sanoi, että minun pitää alkaa käymään tällä mökillä leikkaamassa nurmikko, kastelemassa kukkia ja kasvimaata. Veli tulee vasta juhannukseksi perheineen. Nurmikkoa on varsin runsaasti ja minun pitäisi leikata mökille vievä ajotiekin. Olisi kuulemma rumaa ja jos veli joutuisi tuomaan perheensä lomanviettoon ja paikat rehottaisi. Itse vietän juhannuksen yksin kotona. Mökille en ole tervetullut, koska sinne tulee veljeni vaimoineen, heidän lapset perheineen ja heidän ystäviään.
N.50
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
On kurjaa jos vielä 50v on vanhempiensa käskyvallan alla. Itse en menisi eikä siinä mitään tarvitse riidellä kun ilnoittaa että ei käy. Mummeli voi varmaan palkata jonkun kultapoikansa avuksi.
Näin se on.
Kerrot äiti rakkaalle että homma on nyt niin että sinulla ei ole osaa eikä arpaa tuohon mökkiin jonka ovat veljelle myyneet.
Jos äityli vetää herneet nenään, on se äitylin oma asia.
Miten voi noin vähän arvostaa omaa tytärtään?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemma eivät tajua millään, että sisarukset eivät ole toistensa pyyteettömiä palvelijoita. Heidän mielestään sisarukset ei saisi olla kaatteellisia mistään ja pitää antaa vaikka silmät päästään, jos toinen pyytää ja vaikka ei pyytäisikään. Kamalinta tämä on tilanteissa, joissa sisarukset eivät ole edes läheisiä.
Monet vanhukset kuvittelevat, että vielä päättävät lastensa elämästä, mitä kenenkin pitää tehdä. Saattavat uhkailla perinnöillä, kyselevät, mitä toinen haluaisi ja sitten päättääkin antaa sen jollekin toiselle, jota se ei kiinnosta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää epäoikeudenmukaisuutta, vaan tällaista paljon on.Vanhemmilla kaikilla ei ole empatiaa koko perheeseen.Ai että mikä tilanne.Nostakaa kissa pöydälle ja puhukaa tilanne kunnolla avoimeksi.Älä suostu kaikkeen.
Se voi olla epäoikeudenmukaista, mutta vanhemmilla on oikeus tehdä omalle mökilleen mitä haluavat. Ei lapsilla ole mitään lakiin säädettyä oikeutta tasapuoliseen kohteluun. Vanhemmat saa vaikka myydä mökin eurolla yhdelle lapsista ja jättää toisen lapsen ilman mitään! Eihän se kovin reilua ole, mutta jokainen tekee omalla omaisuudellaan oman tahtonsa mukaan.
Eivät saa. Tuo katsotaan ennakkoperinnöksi.
Ap:n mukaan he möivät mökin, joten ei se mitään ennakkoperintöä ole.
Jos myivät liian halvalla, kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyisin onko sulla äiti alzhaimeri,ei se minun mökki ole.
Tosi julma tapa kysyä asiaa. Alzheimer ei ole leikin asia, eikä huolettoman puheen. Plus että se on voimakkaasti perinnöllistä, eli ei kannata kuittailla äidilleen kun 25 vuoden päästä voi olla itse vaipoissa.
Eikä Alzheimer ole ihmisen syytä, ei kannata syyllistää, siltä nimittäin tuollainen sydämetön heitto kuulostaa. Elämä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää epäoikeudenmukaisuutta, vaan tällaista paljon on.Vanhemmilla kaikilla ei ole empatiaa koko perheeseen.Ai että mikä tilanne.Nostakaa kissa pöydälle ja puhukaa tilanne kunnolla avoimeksi.Älä suostu kaikkeen.
Se voi olla epäoikeudenmukaista, mutta vanhemmilla on oikeus tehdä omalle mökilleen mitä haluavat. Ei lapsilla ole mitään lakiin säädettyä oikeutta tasapuoliseen kohteluun. Vanhemmat saa vaikka myydä mökin eurolla yhdelle lapsista ja jättää toisen lapsen ilman mitään! Eihän se kovin reilua ole, mutta jokainen tekee omalla omaisuudellaan oman tahtonsa mukaan.
Joo, voi myydä yhdellä eurolla kyllä, mutta kuka hullu niin tekisi. Verottajahan tuossa tulee heti mukaan kuvioihin. Ja lapsi maksaa sitten veroja, kun ei ollut käypä hinta.
Ap vastasi jo, että hänellekin olisi puoli-ilmainen mökki kelvannut. Olisi voinut asua siellä aina puoli vuotta. Lukekaa ketjua!
No, onko se oikeasti ollut puoli-ilmainen? Eli ollut ennakkoperintö? Ja verot maksettu. Ap:han saa sitten enemmän perintöä itse suhteessa veljeensä jos noin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voi myydä yhdellä eurolla kyllä, mutta kuka hullu niin tekisi. Verottajahan tuossa tulee heti mukaan kuvioihin. Ja lapsi maksaa sitten veroja, kun ei ollut käypä hinta.
Ap ei kuitenkaan kertonut, ilmoittiko hän halunsa ostaa mökki vanhemmilleen.
Oleppas sitten tarkkana, ettei mökkiä ole myyty veljelle alihintaan kun se perukirjan aika koittaa. Se voidaan katsoa lahjaksi eli ennakkoperinnöksi. Kysyisin ihan suoraan, että paljonkos se kauppahinta olikaan?
Ja ilmaiseksi piiaksi et ala. Sano mutsillesi, että ottakoot mökkitalkkarin, ei se ole minun mökkini enkä ole mikään piika. Maksaakos se veli mulle bensat ja palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Miehen perheessä vanhemmat halusivat luopua mökin omistamista, mutta säilyttää hallintaoikeuden. Kysyivät kyllä, kuka haluaisi ostaa mökin, sanoivat hinnankin, jonka kiinteistönvälittäjä oli arvioinut miinus 15% ja hallintaoikeusalennus.
Ainoastaan miehen veli ilmoitti voivansa ostaa, mun mies kieltäytyi, koska meillä on oma mökki. Siskot sanoivat rahatilanteensa olevan vähän huono.
Veli osti mökin ja sitten alkoi sisarten marmatus, kuinka veli sai mökin puoli-ilmaiseksi ja siksi heidän pitäisi voida käyttää mökkiä kuten ennen.
Typerä ja riitoja sisarusten välille synnyttävä päätös vanhemmiltasi, jos kerran siskotkin olisivat halunneet käyttää mökkiä. En tajua miksi piti myydä tuossa vaiheessa.
Vanhempasi kylvivät riidan siemenen lastensa välille. Kyllä se hyvin siitä kasvaa.
Tuo olisi jotenkin hyväksyttävämpää, jos pääsisit edes lomailemaan sinne, mutta kun sekään ei onnistu niin aivan typerää, että sinun oletetaan olevan jokin orja. Kunnostakoon jokainen oman mökkinsä. Jos on varaa ja halua ostaa mökki, niin silloin varmaan sen kunnostuskin jaksetaan hoitaa itse. Ihmetyttää ihmisten itsekkyys ja juoksuttamisen halu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siltä varalta että tää ei ole provo, niin voithan toki sopia veljesi kanssa niin, että käyt leikkomassa nurmea ym. ja käytät mökkiä ilman muuta korvausta joskus kun veljesi ei ole siellä. Ja se pitää sitten sopia niin, että molemmat ymmärtää mistä on kyse, ihan vaikka esimerkiksi 15.7-28.7. tmv, kuitenkin niin, että päivät on selkeästi sovittu ja myös se, mitä niiden eteen tehdään.
Tuolla tavalla se voi olla ihan WIN-WIN diili, vaikka juhannus jääkin välistä. Onhan niitä muitakin kesäpäiviä ja yleensä paljon parempia. Tämä toki vain, jos mökkeily lähtökohtaisesti kiinnostaa ja tuntuu siltä, että vaivanpalkaksi saa tarpeeksi vastinetta.
Parempi ois kyllä hankkia saman tien oma mökki, jonka saa sitten laittaa sellaiseksi kuin itse haluaa, ja käyttää silloin kuin itse haluaa. Näistä jonkun muun mökillä puuhasteluista tulee aina lopulta vaan sanomi
Parempi ja parempi. Kaikilla vaan ei ole rahaa kaikkeen tuollaiseen, sitä et taida ymmärtää.
Miten on ap, kerroitko vanhemmillesi, että myös sinä haluat ostaa sen mökin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan veljesi edes olla tietoinen, että sinut on buukattu mökkitalkkariksi?
Voi olla vain äitini höpinöitä toki. Kuvittelee itsenikin mielestä, että veljen mökki on myös minun mökki, vaikka niin ei todellakaan ole. Kyllä se on veljen ja hänen vaimonsa, heidän lastensa ja lastenlastensa mökki. Minulla ei sinne avaimia ole. Ihmetyttää vain, että miksi on laitettu amppeleita ja kukkia ruukkun + kasvimaata, kun ei niitä kukaan pääse kastelemaan. Kukkaruukussakin olevat kukat kuivaa lähes päivässä kun aurinko paistaa.
Ap.
Jos tällä veljellä on noin isoja lapsia ja lapsenlapsia, niin tottakai heistä joku voi hoitaa mökkityöt. Ilmeisesti siellä joku käy, koska on viety kukkiakin ja tehty kasvimaa.. M
Niin no sehän tässä onkin, että kun eivät käy. Kaikki asuvat yli 300 km päässä ja tulevat seuraavan kerran vasta juhannukseksi. Äitini mielestä minun kuuluu auttaa, koska minä asun lähellä. Minustahan tässä itsekäs pas...ka tulee.
Ap.
Jos sut on kutsuttu juhannuksen viettoon mukaan, voit toki auttaa. Tai jos saat mökin käyttöösi johonkin toiseen aikaan kesästä. Tai jos saat muunlaisen korvauksen.
Ei sun kuulu rehkiä mökillä, jota et saa käyttää. Paitsi tietenkin, jos haluat käydä siellä nyt. Menet mökille saunomaan ja teet maksimissaan tunnin töitä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
No tuollaisia ideoita niiltä vahoilta höpsähtäneiltä äideiltä tulee. Me ollaan vela-pariskunta, minä 47v ja mies 54, kuulemma meidän pitäisi äitini mukaan tehdä lapsi😂A'
Ajatteletko, että sinusta ei tule vanhaa höpsähtänyttä naista, vaan vain äideistä tulee?
Vierailija kirjoitti:
Soita veljellesi ja kysy miten asia on. Tule sitten kertomaan meille, että mitä hän sanoo tästä sinun orjuuttamis-suunnitelmasta.
Joko soitit veljellesi, ap?
Lukee otsikossa, että minulta ei kysytty yhtään mitään, vaan mökki myytiin veljelleni selkäni takana. Tätä kun eräässä viestissä pohdittiin, että ilmaisinko haluavani ostaa myös mökin.
Ap.
Kun on saanut käyttää mökkiä 50 vuotta kuin omaansa, niin sitten eläkkeelle jäävä veli ilmoittaa halunsa ostaa mökki, vaikka ei ole siellä viettänyt aikaa vuosikymmeniin, niin kyllä se katkeraksi vetää.
Ja sitten pitäisi vielä käydä ruoho leikkaamassa.
Ap, trolli? Jotenkin haistahtaa. Taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perheessä vanhemmat halusivat luopua mökin omistamista, mutta säilyttää hallintaoikeuden. Kysyivät kyllä, kuka haluaisi ostaa mökin, sanoivat hinnankin, jonka kiinteistönvälittäjä oli arvioinut miinus 15% ja hallintaoikeusalennus.
Ainoastaan miehen veli ilmoitti voivansa ostaa, mun mies kieltäytyi, koska meillä on oma mökki. Siskot sanoivat rahatilanteensa olevan vähän huono.
Veli osti mökin ja sitten alkoi sisarten marmatus, kuinka veli sai mökin puoli-ilmaiseksi ja siksi heidän pitäisi voida käyttää mökkiä kuten ennen.
Typerä ja riitoja sisarusten välille synnyttävä päätös vanhemmiltasi, jos kerran siskotkin olisivat halunneet käyttää mökkiä. En tajua miksi piti myydä tuossa vaiheessa.
Vanhempasi kylvivät riidan siemenen lastensa välille. Kyllä se hyvin siitä kasvaa.
Juuri näin. Meillä vanhemmat ilmoittivat, että riitojen välttämiseksi mökki annetaan vain yhdelle lapsista. Joo, no ei se ihan niin mene. Mökki on potentiaalinen asia, joka voi laittaa vaikka välit kokonaan poikki vanhempien jälkeen.
Ensimmäiset kommentoijat ymmärtää että trollihan tämä on ja sitten kymmenet uskovat ja neuvovat miten menetellä ilmiselvään asiaan. Hassuja olette.
Ap:n mukaan he möivät mökin, joten ei se mitään ennakkoperintöä ole.