Vanhempani myivät mökkinsä veljelleni. Minulta ei kysytty mitään. Nyt minun pitäisi hoitaa sitä
Vanhempani ovat lähemmäs 85 vuotiaita ja en haluaisi alkaa riitelemään enää tässä vaiheessa elämää, mutta mitä tässä voi tehdä. Siis äitini soitti eilen ja ihan vakavissaan sanoi, että minun pitää alkaa käymään tällä mökillä leikkaamassa nurmikko, kastelemassa kukkia ja kasvimaata. Veli tulee vasta juhannukseksi perheineen. Nurmikkoa on varsin runsaasti ja minun pitäisi leikata mökille vievä ajotiekin. Olisi kuulemma rumaa ja jos veli joutuisi tuomaan perheensä lomanviettoon ja paikat rehottaisi. Itse vietän juhannuksen yksin kotona. Mökille en ole tervetullut, koska sinne tulee veljeni vaimoineen, heidän lapset perheineen ja heidän ystäviään.
N.50
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyisin onko sulla äiti alzhaimeri,ei se minun mökki ole.
Tosi julma tapa kysyä asiaa. Alzheimer ei ole leikin asia, eikä huolettoman puheen. Plus että se on voimakkaasti perinnöllistä, eli ei kannata kuittailla äidilleen kun 25 vuoden päästä voi olla itse vaipoissa.
Eikä Alzheimer ole ihmisen syytä, ei kannata syyllistää, siltä nimittäin tuollainen sydämetön heitto kuulostaa. Elämä opettaa.
Nyt meni pahasti herne nenuun.
En kirjottanut tota mihin kommentoit mutta lähtipä sulla mopo lapasesta.
Ja muut dementikot tuli antamaan vertais tukea.
Isälläni oli dementia ja voi olla että itsekin saan.
Herran tiethän ovat tunnetusti tietämättömät.
Mutta en alkais leikkisällä keskustelupalstalla ketää löylyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Lukee otsikossa, että minulta ei kysytty yhtään mitään, vaan mökki myytiin veljelleni selkäni takana. Tätä kun eräässä viestissä pohdittiin, että ilmaisinko haluavani ostaa myös mökin.
Ap.
No, kyllä on äidilläsi otsaa siinä tapauksessa. Suutu hieman. Opettele. Et vaikka vastaa äitisi puheluihin vähään aikaan.
No auttaako se veli ap:tä jossain asiassa? Saako ap koskaan kutsua mökille? Edes kahville? Ei ole itsekkyyttä jos ei halua olla ilmainen mökkitalkkari. Itsekkyyttä on sumplia omat hommansa toisen hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oleppas sitten tarkkana, ettei mökkiä ole myyty veljelle alihintaan kun se perukirjan aika koittaa. Se voidaan katsoa lahjaksi eli ennakkoperinnöksi. Kysyisin ihan suoraan, että paljonkos se kauppahinta olikaan?
Ja ilmaiseksi piiaksi et ala. Sano mutsillesi, että ottakoot mökkitalkkarin, ei se ole minun mökkini enkä ole mikään piika. Maksaakos se veli mulle bensat ja palkkaa?
Raha voi vaihtaa omistajaa paperilla, mutta ei käytännössä. Kaikki ei ole välttämättä totta mitä paperissa lukee.
Jos on "kiltti" ja palvelee läheisiään vain jotta rauha säilyisi, ei säily oma rauha eikä itsekunnioitus.
Johonkin on raja kaikille vedettävä. Yleensä hyvä merkki terveestä rajasta on siinä, kun alkaa ahdistaa eikä enää tunnu joku asia tai ihminen hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Lukee otsikossa, että minulta ei kysytty yhtään mitään, vaan mökki myytiin veljelleni selkäni takana. Tätä kun eräässä viestissä pohdittiin, että ilmaisinko haluavani ostaa myös mökin.
Ap.
Mutta olisitko halunnut ostaa sen? Vetikö veli siis välistä?
Kieltäydy ehdottomasti tuosta urakasta, kun et saa edes nauttiä olostasi kyseisellä mökillä. Ilmoita kylmästi ettet pysty hoitamaan sekä että olet reissun päällä itse samoihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset kommentoijat ymmärtää että trollihan tämä on ja sitten kymmenet uskovat ja neuvovat miten menetellä ilmiselvään asiaan. Hassuja olette.
Kyllä tän tyyppisiä tilanteita tiedän minäkin ihan tosielämästä. Ei ole kovin kaukaa haettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyisin onko sulla äiti alzhaimeri,ei se minun mökki ole.
Tosi julma tapa kysyä asiaa. Alzheimer ei ole leikin asia, eikä huolettoman puheen. Plus että se on voimakkaasti perinnöllistä, eli ei kannata kuittailla äidilleen kun 25 vuoden päästä voi olla itse vaipoissa.
Eikä Alzheimer ole ihmisen syytä, ei kannata syyllistää, siltä nimittäin tuollainen sydämetön heitto kuulostaa. Elämä opettaa.
Nyt meni pahasti herne nenuun.
En kirjottanut tota mihin kommentoit mutta lähtipä sulla mopo lapasesta.
Ja muut dementikot tuli antamaan vertais tukea.
Isälläni oli dementia ja voi olla että itsekin saan.
Herran tiethän ovat tunnetusti tietämättömät.
Mutta en alkais leikkisällä keskustelupalstalla ketää löylyttämään.
Äitini sairasti Alzheimeria 12 vuotta, ja se oli traagista katsottavaa. Siksi olen tullut aika herkäksi tuollaiselle puhetavalla. Puhutaanko syöpään sairastumisesta samalla tavalla? Jos vanha vanhempi on väsynyt, niin kuittaillaanko: joko sä olet sen syövän saanut kun noin väsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perheessä vanhemmat halusivat luopua mökin omistamista, mutta säilyttää hallintaoikeuden. Kysyivät kyllä, kuka haluaisi ostaa mökin, sanoivat hinnankin, jonka kiinteistönvälittäjä oli arvioinut miinus 15% ja hallintaoikeusalennus.
Ainoastaan miehen veli ilmoitti voivansa ostaa, mun mies kieltäytyi, koska meillä on oma mökki. Siskot sanoivat rahatilanteensa olevan vähän huono.
Veli osti mökin ja sitten alkoi sisarten marmatus, kuinka veli sai mökin puoli-ilmaiseksi ja siksi heidän pitäisi voida käyttää mökkiä kuten ennen.
Typerä ja riitoja sisarusten välille synnyttävä päätös vanhemmiltasi, jos kerran siskotkin olisivat halunneet käyttää mökkiä. En tajua miksi piti myydä tuossa vaiheessa.
Vanhempasi kylvivät riidan siemenen lastensa välille. Kyllä se hyvin siitä kasvaa.
Miehen vanhempien mökki. Appiukon halvaantumisen johdosta hän ei pystynyt enää hoitamaan mökkiä. Ilmoittivat suoraan, että haluavat luopua siitä. Myyvät joko ulkopuolisille tai jos joku sisaruksista haluaa ostaa, niin hänelle.
Ihan rehellisiä olivat, ei mitään selän takana tehtyjä kauppoja. Miehen sisaret ovat sinkkuja, asuvat kaukana, eikä heistä olisi ollut huolehtimaan paikasta. Ihan oikein meni.
Ethän sinä veljeäsi silloin auta vaan iäkkäitä vanhempiasi.
Tuo vähän, miten sen ajattelee.
Mulla vähän vastaava tilanne, siskon kanssa. Olen yleisesti ottaen kiltti ja konflikteja välttävä ihminen, ja on helpompi suostua olemaan muille avuksi kuin kieltäytyä. Mun äiti kans soittaa mulle että pitää tehdä sitä ja tätä että siskon perheineen on sit mukavampi tulla eikä tarvitse heidän alkaa heti töihin... siskoni on voimakastahtoinen ja määräilevä, ja sanoo äidillekin suorat sanat kaikesta. No itse oon tällainen et tuntuu et muut hyväksikäyttää. Oon äidillekin ystävällinen vaikka hän ei aina minulle, ja en tunnu tästä hyväntahtoisuudestani ainakaan mitenkään hyötyä saavan. Päinvastoin vähän pelkään et äitini antaa rahaa siskolle ja ehkä tekee testamentinkin hänen hyväkseen. Mut en jaksa riidellä. Ja tää on siis ihan tosi tarina...
Kyllä maaseudulla on tuo kyläkontrolli, että tyttäret hoitavat haudat, kyydit, asiat, kasvimaat, nurmikot, verhojen silitykset jne. ihan otona.
Eli kaiken, mikä näkyy naapureille ja mikä voi hoitamattomana hävettää vanhan kansan ihmisiä. Tyttäret saavat muuten laiskan ihmisen maineen!!
Klapeja tarttee myös tehdä muutama motti lisää että varmasti riittää meille juhannuksena
T. Veljesi
Epäreiluja vanhempia on. Mieheni suvussa on annettu perintöjä pojille, muttei tytöille. Paitsi mieheni ei ole saanut mitään, vaan perinnöt on ohjattu vanhemmalle veljelle. Se perintö ei ollut edes mikään maatila, joka olisi saanut jatkajan, vaan tyyliin kerrostaloasunto ja mökki. Jotkut ovat suosikkeja, niin näköjään myös ap:n vanhemmilla.
Ymmärrän kyllä apn katkeruuden. On viettänyt paljon aikaa mökillä, veli ei ja nyt mökki onkin yhtäkkiä veljen. Törkeää toimintaa vanhemmilta. Kyllä heille voi suuttua, vaikka ovatkin 85-vuotiaita.
Todella monella kahdeksankymppisellä on alzheimer tai muu dementia. Iän pidentymisen vuoksi yleistynyt, roskalehdistö jauhaa omaa agendaansa työikäisten sairastumisista. Huonon muistin taustalla nuoremmilla yleensä ihan muita syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuollaisia ideoita niiltä vahoilta höpsähtäneiltä äideiltä tulee. Me ollaan vela-pariskunta, minä 47v ja mies 54, kuulemma meidän pitäisi äitini mukaan tehdä lapsi😂A'
Ajatteletko, että sinusta ei tule vanhaa höpsähtänyttä naista, vaan vain äideistä tulee?
Pitäiskö sun vähän relata.
Kummallisia juttuja. Laadin aikanaan lahjakirjan, jonka mukaan lapseton veljeni saa omistusoikeuden tiettyyn kiinteistöön rakennuksineen. Nyt sitten pitäisi maksaa kimpassa kuluja tuolla tilalla olevien rakennusten purkamisesta. Olen sanonut, että omistaja purkaa, mutta ei kuulemma päde, koska kuitenkin olen perijä teoriassa ja lapseni myöskin.
Normaali-ihmiset soittaisivat vaikka puhelun veljelle, että äitin tämmöistä puhui, tarvisetko apua ja voisinko sitten käyttää mökkiä kun ette tarvitse.
Voiko noin epäfunktionaalisesti toimivaa perhettä ollakaan kuin mitä ap kuvaa, myös omaa asennettaan??