Lihomisen syy - lapsena tuhottu luonnollinen kylläisyyden tunne
Olen sitä ikäluokkaa, joka lapsena pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi, eikä sitä ruokaa saanut edes itse annostella.
Koulussa oli harvoin sopiva olo lounaan jäljiltä. Aina oli joko järjetön ähky tai sitten nälkä. Yleensä oli syötävä liikaa. Myös kotona piti syödä lautanen tyhjäksi, joska Afrikassa joku näki nälkää.
Aikuisena vasta tajusin, ettei minulla ollut normaalia kylläisyyden tunnetta. En siis osannut tulkita, milloin olin syönyt tarpeeksi. Jouduin opettelemaan se kokonaan uudelleen ja vasta yli 40 vuotiaana uskalsin luottaa siihen.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yli 20 vuotta heilunut fyysisessä työssä. Ei tarvita kuntosaleja. Puuttuuko niiltä itsekuri jotka eivät päivän aikana liiku tarpeeksi ilman salia?
Se oli vain yksi esimerkki itsekurista. Kirjoittaja antoi ymmärtää että ikäänkuin kellään ei olisi mitään itsekuria syömisen suhteen vaan ainoastaan laihdutuslääkkellä on mahdollista onnistua vaikkei asia ole niin.
Mikä kirjoittaja? Minäkö, joka kirjoitin kortisonikuureista? En todellakaan antanut, luet ihan omiasi. En ole sanallakaan kommentoinut kenenkään muun tarinaa, onnistumisia tai onnistumatta jättämisiä. Iloitsen kyllä jokaisesta onnistujasta, oli keino mikä hyvänsä. Viestini lopun itsekurimaininta on tosiaan sarkasmia, aina välillä väsyy kovin suppeisiin ihmisiin.
Minä olin se joulukuussa syntynyt tyttö. Ja veriletut olisi pitänyt syödä loppuun. Oli iso annos ja kylmiä jo. Keksin piilottaa letut saappaisiin, mutta unohdin ottaa ne pois. Kokona letut putosivat kun riisuin saappaita. Äitiä vain nauratti.
Mua ei koskaan pakotettu syömään. Olen aina ollut normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun myös tähän joukkoon. Kotona ei ikinä pakotettu, mun kylläisyyssignaalini tuhosivat 2-6 -vuotiaana saadut raskaat ja pitkät kortisonikuurit. Raastava nälkä on yksi kortisonin sivuvaikutus, eivätkä vanhemmat tietenkään kiellä vakavasti sairaalta lapselta mitään. En itsekään kieltäisi.
No, koko nuoruuden ja aikuisuuden jojottelin jooa 60 kilon haitarilla, olen lihonut ja laihduttanut taas noin 200 kiloa. Se olisi varmaan vienyt minulta hengen, mutta sain paljon paheksutut laihdutuslääkkeet (Rybelsus) pari-kolme vuotta sitten. Olen normaalipainossa ja jojottelu on yhtä historiaa kuin se nälkäkin. Mutta itsekuristahan se vaan on kiinni, vai kuinka?
Eka osin rehellinen postaus. Itsekurista se l. Kiinni täysin oikein.
No on se sitten Luojan ly
Ei sitä nälkää vastaan tarvitsekaan taistella jos rehellisiä ollaan. Puhtaita vähäkalorisia ruokia saa syödä 2000kcl ihan järkyttävän määrän.
Se, että sinä et joudu taistelemaan nälkää vastaan, ei tarkoita sitä että kaikkien muidenkaan ei tarttisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin se joulukuussa syntynyt tyttö. Ja veriletut olisi pitänyt syödä loppuun. Oli iso annos ja kylmiä jo. Keksin piilottaa letut saappaisiin, mutta unohdin ottaa ne pois. Kokona letut putosivat kun riisuin saappaita. Äitiä vain nauratti.
Muistan kun oksennus tuli suuhun kun piti syödä lauantaimakkarasta rasvassa paistettuja makkarakuppeja ja näkkileipää, jonka päällä oli voita. Tuli inho lauantaimakkaraa kohtaan loppuiäksi. Ikävä kyllä sitä syötettiin lapsille joka paikassa ja makkarakuppeja pidettiin jopa herkkuruokana. 
Vierailija kirjoitti:
Saappaisiin? Ei koulussa olla kengät jalassa.
Vielä 2010-luvulle asti päiväkodeissa oli yleinen käytäntö, että jos lapsi ei itse syönyt, lasta syötettiin väkisin. Pidettiin siis päästä kiinni, kallistettiin sitä taaksepäin, tukittiin nenä ja kaadettiin ruokaa suuhun, jolloin lapsen oli se nieltävä, jottei tukehtuisi. Osa muistaa sen, osalta se on pyyhkiytynyt pois mielestä liian ahdistavana muistona. Kaikkia se satuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun myös tähän joukkoon. Kotona ei ikinä pakotettu, mun kylläisyyssignaalini tuhosivat 2-6 -vuotiaana saadut raskaat ja pitkät kortisonikuurit. Raastava nälkä on yksi kortisonin sivuvaikutus, eivätkä vanhemmat tietenkään kiellä vakavasti sairaalta lapselta mitään. En itsekään kieltäisi.
No, koko nuoruuden ja aikuisuuden jojottelin jooa 60 kilon haitarilla, olen lihonut ja laihduttanut taas noin 200 kiloa. Se olisi varmaan vienyt minulta hengen, mutta sain paljon paheksutut laihdutuslääkkeet (Rybelsus) pari-kolme vuotta sitten. Olen normaalipainossa ja jojottelu on yhtä historiaa kuin se nälkäkin. Mutta itsekuristahan se vaan on kiinni, vai kuinka?
Eka osin rehellinen postaus. Itsekurista se l. Kiinni täysin oikein
Höpö höpö. Vedä aamupalaksi 200g kaurhiutaleita puuroa ja 300g rahkaa. Olen satavarma ettei ole nälkä. .200g on moninkertainen annos vs normaali.
Lounaaksi nappaat kanafilettä 400g ja perunaa 400g.
Olet vasta karvan yli 1000kcl.
Välipalaksi 100g kaurahiutaleita puurona ja mustikoita.
Illallinen sama ku päivällinen.
Iltapalaksi sama ku aamupala.
Olet n2000kcl. Vannon ja vakuutan ettet jaksa syödä noista kun välipalan kerralla.
Muut annos koot ovat ihan valtavia.
Vierailija kirjoitti:
Mä tungin ruuat taskuihin. Tyhmänä ja no, lapsena, en osannut ajatella asiaa eteenpäin ja se oli mun äiti, joka sitten ne taskut aina joutui pesemään. Ei äitiä naurattunut mutta jonkun ajan kuluttua opin vuoraamaan taskuni paperilla. Jos ruokaa oli suhteellisen vähän, sulloin sen vaan suuhuni, poistuin paikalta ja menin vessaan sylkemään. En tiedä mitä niissä ruuissa oli, en vaan saanut niitä aina nieltyä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saappaisiin? Ei koulussa olla kengät jalassa.
Olen eri, mutta kyllä me oltiin koulussa kengät jalassa 40 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2010-luvulle asti päiväkodeissa oli yleinen käytäntö, että jos lapsi ei itse syönyt, lasta syötettiin väkisin. Pidettiin siis päästä kiinni, kallistettiin sitä taaksepäin, tukittiin nenä ja kaadettiin ruokaa suuhun, jolloin lapsen oli se nieltävä, jottei tukehtuisi. Osa muistaa sen, osalta se on pyyhkiytynyt pois mielestä liian ahdistavana muistona. Kaikkia se satuttaa.
Mäkin olin huono syöjä ja niitten epäonnistuneiden syöntikertojen jälkeen mut laitettiin juoksemaan taloa ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka osin rehelli
Höpö höpö. Vedä aamupalaksi 200g kaurhiutaleita puuroa ja 300g rahkaa. Olen satavarma ettei ole nälkä. .200g on moninkertainen annos vs normaali.
Olet n2000kcl. Vannon ja vakuutan ettet jaksa syödä noista kun välipalan kerralla.
Miten sä et vieläkään usko, että ihmiset on erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka osin rehelli
Voisitko jo lopettaa? Lue uudestaan aloitus ja mieti, oletko oikeassa ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, koko nuoruuden ja aikuisuuden jojottelin jooa 60 kilon haitarilla, olen lihonut ja laihduttanut taas noin 200 kiloa. Se olisi varmaan vienyt minulta hengen, mutta sain paljon paheksutut laihdutuslääkkeet (Rybelsus) pari-kolme vuotta sitten. Olen normaalipainossa ja jojottelu on yhtä historiaa kuin se nälkäkin. Mutta itsekuristahan se vaan on kiinni, v
Siksi en usko koska ihmisen fysiologia on lähes identtistä. 100kg ihmistä kuluttaa lähes samanverran energiaa.
Ihminen ei ole luontaisesti lihava. Se vaatii pitkäaikaista kalorien yli syöntiä. Yli syönti taas vaatii sen että ihan itse mättää suuhun ruokaa..
Olen lukuisia kertoja kuullut selityksiä lihavuudelle. Yhtä monta kertaa olen kuullut valehtelua. Kukaan ei liho syömällä perus ruokaa liikaa. Aina jää jotain kertomatta.
Itselläni ainakin ainaisessa nälässä lapsuudessa pitäminen teki ruoka-addiktin, kun muutin omilleni. Meillä oli todella tarkat säännöt ruuan suhteen ja jääkaapille ei menty omin luvin. Eikä sielä mitään olisi ollutkaan. Karkkeja tai muitakaan herkkuja ei saanut ostaa edes omilla rahoilla. Ruokana saattoi olla pieni maksalaatikko 4 osaa laitettuna ja 2 perunaa, siinä kaikki. Rahasta ei ollut kyse vaan äitini anoreksiasta. Ei minulla ollut mitään ymmärrystä että lihoan hetkessä kun sain sitten itse päättää mitä syön. Kaikki roskaruoka maistui ihan taivaalliselta, koska en ollut koskaan ennemmin syönyt mitään pizzoja, lasagnea tai ranskalaisia ym.
N.53
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin ainaisessa nälässä lapsuudessa pitäminen teki ruoka-addiktin, kun muutin omilleni. Meillä oli todella tarkat säännöt ruuan suhteen ja jääkaapille ei menty omin luvin. Eikä sielä mitään olisi ollutkaan. Karkkeja tai muitakaan herkkuja ei saanut ostaa edes omilla rahoilla. Ruokana saattoi olla pieni maksalaatikko 4 osaa laitettuna ja 2 perunaa, siinä kaikki. Rahasta ei ollut kyse vaan äitini anoreksiasta. Ei minulla ollut mitään ymmärrystä että lihoan hetkessä kun sain sitten itse päättää mitä syön. Kaikki roskaruoka maistui ihan taivaalliselta, koska en ollut koskaan ennemmin syönyt mitään pizzoja, lasagnea tai ranskalaisia ym.
N.53
Minulla samanlainen tarina. Ruokaa oli kotona aina liian vähän, ja kouluruoka usein sellaista mistä en pitänyt. Opettaja syötti väkisin niin kauan kunnes oksensin.
Kun muutin kotoa, en pystynyt enää hillitsemään itseäni. Lihoin nopeasti aika paljon. Siitä asti olen taistellut painoni kanssa. Aina kun saan pudotettua painoa, se tulee korkojen kanssa takaisin. Haluaisin kokeilla laihdutuslääkkeitä, jotta pääsisin tasapainoon syömisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka osin rehelli
Nä on aika hassuja. Lääketieteen ammattilaisetkin tietävät hormoneiden ja lääkkeiden ja sairauksien jne vaikuttavan, ja tämä on ihan yleistä tietoa. Sitten joku valopää tulee omaan kokemukseensa vedoten väittämään, että koska MINÄ en jaksa syödä näin paljoa, niin ei voi sitten muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.53
Minulla samanlainen tarina. Ruokaa oli kotona aina liian vähän, ja kouluruoka usein sellaista mistä en pitänyt. Opettaja syötti väkisin niin kauan kunnes oksensin.
Kun muutin kotoa,
Vastikään kuulin juttua netissä psykologin/ ravinto gurun mielipiteistä. Suosittelivat jojo laihduttajan miettivän mistä tuo oikeasti johtuu. Suosittelivat ennen laihdutus kuurin alkua konsultoimaan psykiatria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, koko nuoruuden ja aikuisuuden jojottelin jooa 60 kilon haitarilla, olen lihonut ja laihduttanut taas noin 200 kiloa. Se olisi varmaan vienyt minulta hengen, mutta sain paljon paheksutut laihdutuslääkkeet (Rybelsus) pari-kolme vuotta sitten. Olen normaalipainossa ja jojottelu on yhtä historiaa kuin se n
Siksi en usko koska ihmisen fysiologia on lähes identtistä. 100kg ihmistä kuluttaa lähes samanverran energiaa.
Ihminen ei ole luontaisesti lihava. Se vaatii pitkäaikaista kalorien yli syöntiä. Yli syönti taas vaatii sen että ihan itse mättää suuhun ruokaa..
Olen lukuisia kertoja kuullut selityksiä lihavuudelle. Yhtä monta kertaa olen kuullut valehtelua. Kukaan ei liho syömällä perus ruokaa liikaa. Aina jää jotain kertomatta.
Sinä et osaa lukea! Ei tässä ole väitetty, etteikö syömällä lihoisi. Mistä sä sen luit? On kerrottu syitä, miksi ei osata/voida hallita omaa ruokahalua tai kylläisyyttä, minkä takia tulee syötyä paljon ja sen takia lihotaan.
Sehän on kiusaamista ja jopa väkivaltaa jos toinen syö pakotettuna.