Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihomisen syy - lapsena tuhottu luonnollinen kylläisyyden tunne

Vierailija
03.06.2025 |

Olen sitä ikäluokkaa, joka lapsena pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi, eikä sitä ruokaa saanut edes itse annostella.

Koulussa oli harvoin sopiva olo lounaan jäljiltä. Aina oli joko järjetön ähky tai sitten nälkä. Yleensä oli syötävä liikaa. Myös kotona piti syödä lautanen tyhjäksi, joska Afrikassa joku näki nälkää.

Aikuisena vasta tajusin, ettei minulla ollut normaalia kylläisyyden tunnetta. En siis osannut tulkita, milloin olin syönyt tarpeeksi. Jouduin opettelemaan se kokonaan uudelleen ja vasta yli 40 vuotiaana uskalsin luottaa siihen.

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ensin moititaan lasta kun ei syö kaikkea,sitten aletaan moittia kun syö liikaa.

Ei nähdä omassa toiminnassa vikaa kun VilleVeera 11v syö kattilallisen pastaa.

Vierailija
2/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä ei pakotettu. Riippuu siitä minkälaisia vanhemmat ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo aikuinen, kun söin ensimmäisen kerran kolmen ruokalajin aterian ja tunsin sen tunteen, kun on syöty maha niin täyteen ettei enempää mahtunut. Siihen aikaan olinkin hyvin hoikka ja alipainoinen. En osaa tuohon kylläisyyden tuntemiseen vastata mutta kyllä oman jääkaapin saamisen jälkeen on alipainoisuus vaihtunut lievään ylipainoon. Olisiko se oma jääkaappi joka sen tekee? Ruokaa saa milloin haluaa ja voi ostaa mitä haluaa.

Vierailija
4/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaan kelpaa syyksi kunhan se ei ole oma syy.

Sitte tosca-kakkua ahmimaan.

Vierailija
5/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousee ihan viha. Juuri noin se on.

Vierailija
6/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman päivän paasto vaan niin kroppa oppii käyttämään läskejä.

Vierailija
7/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät luonnostaan pidä makeasta, en pitänyt karkeista tai makeasta mutta nekin on pitänyt vanhempien opettaa ja nyt olen niihin koukussa. 

Vierailija
8/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ensin moititaan lasta kun ei syö kaikkea,sitten aletaan moittia kun syö liikaa.

Ei nähdä omassa toiminnassa vikaa kun VilleVeera 11v syö kattilallisen pastaa.

Tämä on totta. Ja kun teininä painoani kommentoitiin joka paikassa niin aloitin vesipaaston ja muita vastaavia kitukuureja jotka laukaisivat ahmimishäiriön ja sitten ylipainoa alkoikin kertyä. Välttelin ruokaa tilanteissa ja sitten ratkesin syömään josta seurauksena ahmimiskohtaumukset. Olisin bulimikko jos olisin onnistunut hallitsemaan tyhjennystekniikan. Suomessa ei valitettavasti ole myynnissä lääkettä joka saa oksentamaan, toisin kuin jenkeissä. Lääkettä varmaan menee eniten bulimikoille, eivät lopeta myyntiä koska on niin hyvä bisnes 

Vierailija
9/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärsin tuon, ja en pakota enää omaa lastani syömään lautasta tyhjäksi. Ihan normaalisti kasvaa pituutta ja painoa.

Vierailija
10/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole tuhoutunut lapsena minulla, eikä monella muullakaan

Joillakin on puutteita suoliston erittämän hormonien leptini ja GLPn erittymisessä.

Ne saavat aikaan kylläisyyden tunteen

Vierailija
11/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu lapsuudetsa se lihominen johtuu, sillä ei oo mitään täkemistä asian kanssa mitä nykyään suuhunsa ahtaa..

Ihan samaa itsellekin lapsena kyllä sanottiin että pöydästä ei lähdetä ennenkuin lautanen on tyhjä, mut en kyllä sanoisi että sen takia olen lihonut, enemmänkin se opetti ettei tule ahdettua sitä lautasta aina täyteen ruokaa vaan vain sen verran mikä jaksaa syödä 

Vierailija
12/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät luonnostaan pidä makeasta, en pitänyt karkeista tai makeasta mutta nekin on pitänyt vanhempien opettaa ja nyt olen niihin koukussa. 

Ihmisellä on luontainen halu makeaan

Jotkut  ovat kieltäytyneet antamasta makeaa vauvana ja pienenä lapsena, mutta myöhemmin saatuaan makeaa, ovat mieltyneet siihen

Vierailija
13/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyhmä vai esitätkä vain? Jos 5v pakotetaan itkun kanssa syömään rekkakuskin annos,niin ei lapsi enää tunnista milloin maha on  täynnä vaan oppii että pitää ahmia kunnes sattuu ja on vaikea liikkua. Hiljalleen vatsalaukku venyy ja venyy eikä isot annokset enää tee tiukkaa.

Vierailija
14/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsakkeesta voi ymmärtää asian toisinkin päin. Itse olen sitä sukupolvea, joka koki lapsena nälkää, koskaan ei saanut kylliksi ruokaa. Aikuisena, kun ruokaa on riittävästi, olen helposti lihonut. Mutta olen oppinut hallitsemaan nälkää, jotta paino ei nouse.

Vierailija
15/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen, mitä omassa suvussa harrastettiin, oli ihan minkä tahansa ruuan tyrkyttäminen. Kilttinä lapsena en uskaltanut vängätä vastaan, joten jos ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen tyrkytettiin lisää, niin otin. Sitten äiti sanoi, että en olisi saanut ottaa. Syödä piti, mitä oli ottanut. En vieläkään ymmärrä, milloin jotain tarjotaan näön vuoksi ja siitä pitää kieltäytyä.

Vierailija
16/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Äiti mätti eteen tyyliin lautasellisen lihakastiketta ja kuusi suurta perunaa,ne piti syödä tai pöydästä ei noustu. Kerran tuli pissatkin ja siitä sitten  huudettiin mutta pois en päässyt,vaan piti pissat housussa syödä kylmää ruokaa.

Kun olin 9v,olin jo muita lapsia isompi. Syömiseni sai myös epäterveitä sävyjä mm kerran söin kakkupohjan mistä tuli sitten selkäsauna. Vatsani ei tuntunut koskaan olevan täynnä vaan huusi lisää.  Kerran äiti ajoi ulos keittiöstä sättien miten syön heodät vararikkoon,no kukakohan siihen opetti..

16vuotiaana painoin 100kg ja siitähän sitten äiti ja isä vi"uli huolella,kerran heitin takaisin että eikös oo kiva kun lautanen on tyhjä ja äidin punottava naama kertoi,että ymmärsi tehneensä ison virheen ainokaisensa kasvatuksessa. Jotain jupisi että noh ei kai enää tms.

Parikymppisenä sairastuin  bulimiaan,ahmin oksensin. Paino tippui ja myös hampaat. Alimillaan painoin 58kg ja äiti kehui miten hyvältä näytän.

Nyt 51vuotiaana painan noin 129kg,en ole punninnut.

Vierailija
17/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia kasvatusmetodeja. Kaikki jossain psykoosissa huutaa.

Vierailija
18/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä ei pakotettu. Riippuu siitä minkälaisia vanhemmat ovat.

Kyllä ikuiset mittasivat omaa ja toistensa onnistumista sillä, että kuka sai lapset syömään lautaset tyhjiksi. En muista, että minulta olisi ikinä kysytty onko vatsa täynnä. Sen sijaan minulle rähistiin etenkin kotona kun en jaksanut syödä reippaasti lautaselle lapattua ruoka-annosta. 

Omat lapseni olen antanut itse päättää siitä, milloin he ovat kylläisiä. Vanhemmat tarjoavat ruokaa ja lapsi opettelee ottamaan sitä itse mahdollisimman varhain. Lapselle voi opettaa, että ei tarvi heti ottaa paljoa ja aina voi ottaa lisää. Yksi sukulaiseni seurasi kun syötin taaperoa ja hän heittäytyi melkein hysteeriseksi kun lakkasin syöttämästä heti kun taapero käänsi päänsä poispäin. Sukulaiseni kertoi, kuinka hän on oikein pakottanut oman taaperonsa syömään leuoista kiinni pitäen. Eräänlaista väkivaltaan tuo on.

Vierailija
19/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt toscakakkua viimeksi vuonna 1982 mummoni hautajaisissa.

Vierailija
20/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman päivän paasto vaan niin kroppa oppii käyttämään läskejä.

Et ymmärrä, mistä ap kirjoittaa? Hän kirjoittaa siitä, että monen nälkä- ja kylläisyyssignaalit ovat menneet sekaisin jo lapsuudessa pakkosyömisen vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi