Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihomisen syy - lapsena tuhottu luonnollinen kylläisyyden tunne

Vierailija
03.06.2025 |

Olen sitä ikäluokkaa, joka lapsena pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi, eikä sitä ruokaa saanut edes itse annostella.

Koulussa oli harvoin sopiva olo lounaan jäljiltä. Aina oli joko järjetön ähky tai sitten nälkä. Yleensä oli syötävä liikaa. Myös kotona piti syödä lautanen tyhjäksi, joska Afrikassa joku näki nälkää.

Aikuisena vasta tajusin, ettei minulla ollut normaalia kylläisyyden tunnetta. En siis osannut tulkita, milloin olin syönyt tarpeeksi. Jouduin opettelemaan se kokonaan uudelleen ja vasta yli 40 vuotiaana uskalsin luottaa siihen.

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulun myös tähän joukkoon. Kotona ei ikinä pakotettu, mun kylläisyyssignaalini tuhosivat 2-6 -vuotiaana saadut raskaat ja pitkät kortisonikuurit. Raastava nälkä on yksi kortisonin sivuvaikutus, eivätkä vanhemmat tietenkään kiellä vakavasti sairaalta lapselta mitään. En itsekään kieltäisi.

No, koko nuoruuden ja aikuisuuden jojottelin jooa 60 kilon haitarilla, olen lihonut ja laihduttanut taas noin 200 kiloa. Se olisi varmaan vienyt minulta hengen, mutta sain paljon paheksutut laihdutuslääkkeet (Rybelsus) pari-kolme vuotta sitten. Olen normaalipainossa ja jojottelu on yhtä historiaa kuin se nälkäkin. Mutta itsekuristahan se vaan on kiinni, vai kuinka?

Eka osin rehellinen postaus. Itsekurista se l. Kiinni täysin oikein.

Vierailija
42/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät luonnostaan pidä makeasta, en pitänyt karkeista tai makeasta mutta nekin on pitänyt vanhempien opettaa ja nyt olen niihin koukussa. 

Mä taas olen aikuisena huomannut, etten oikeasti pidä karkeista. Suklaata syön kyllä joskus, mutta siitäkään en kauheasti pidä. Ovat liian makeita nämä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu lapsuudetsa se lihominen johtuu, sillä ei oo mitään täkemistä asian kanssa mitä nykyään suuhunsa ahtaa..

Ihan samaa itsellekin lapsena kyllä sanottiin että pöydästä ei lähdetä ennenkuin lautanen on tyhjä, mut en kyllä sanoisi että sen takia olen lihonut, enemmänkin se opetti ettei tule ahdettua sitä lautasta aina täyteen ruokaa vaan vain sen verran mikä jaksaa syödä 

Sä sait siis itse annostella ruokasi?

Olen eri, mutta mä en saanut sitä ruokaa syötyä koska en pitänyt siitä ja se annosteltiin mun puolesta. Ei todellakaan ollut kyse siitä, etten olisi jaksanut syödä ruokaa, mistä pidin. Jos en saanut sitä millään alas tai salakuljetettua pois, siitä seurasi se, että en saanut muuta ruokaa enää sinä päivänä. Tämän takia opin syömään salaa ja minulle kehittyi oma ahmimistyyppinen syömishäiriöni, joka minulla on yhä vuosikymmentenkin jälkeen.

Vierailija
44/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka te luulette tietävänne kaikkien Suomen koulujen ja kotien käytännöt?

Vierailija
45/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulun myös tähän joukkoon. Kotona ei ikinä pakotettu, mun kylläisyyssignaalini tuhosivat 2-6 -vuotiaana saadut raskaat ja pitkät kortisonikuurit. Raastava nälkä on yksi kortisonin sivuvaikutus, eivätkä vanhemmat tietenkään kiellä vakavasti sairaalta lapselta mitään. En itsekään kieltäisi.

No, koko nuoruuden ja aikuisuuden jojottelin jooa 60 kilon haitarilla, olen lihonut ja laihduttanut taas noin 200 kiloa. Se olisi varmaan vienyt minulta hengen, mutta sain paljon paheksutut laihdutuslääkkeet (Rybelsus) pari-kolme vuotta sitten. Olen normaalipainossa ja jojottelu on yhtä historiaa kuin se nälkäkin. Mutta itsekuristahan se vaan on kiinni, vai kuinka?

Et ymmärtänyt sarkastista huomautusta.

Vierailija
46/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen, mitä omassa suvussa harrastettiin, oli ihan minkä tahansa ruuan tyrkyttäminen. Kilttinä lapsena en uskaltanut vängätä vastaan, joten jos ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen tyrkytettiin lisää, niin otin. Sitten äiti sanoi, että en olisi saanut ottaa. Syödä piti, mitä oli ottanut. En vieläkään ymmärrä, milloin jotain tarjotaan näön vuoksi ja siitä pitää kieltäytyä.

Minun suvussani loukkaannutaan jos ei ota jotain tarjottua. Sitä jaksetaan hautoa sitten jopa vuoden ajan, ettei jaksanut ruoan jälkeen poiketessaan syödä kahvipöydässä suunnilleen seitsemää sorttia. Kerrankin sanoin, että olen menossa pizzalle entisen luokkakaverini kanssa. Siitä huolimatta emäntä alkoi nillittää, koska otin vain yhden annoksen yhtä sorttia.

Tuollainen on kyllä järkyttävää. Sama jatkuu joillain työpaikan kahvipöydässä. Ei saisi olla ottamatta. 

Vierailija
47/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät luonnostaan pidä makeasta, en pitänyt karkeista tai makeasta mutta nekin on pitänyt vanhempien opettaa ja nyt olen niihin koukussa. 

Mä taas olen aikuisena huomannut, etten oikeasti pidä karkeista. Suklaata syön kyllä joskus, mutta siitäkään en kauheasti pidä. Ovat liian makeita nämä. 

Se on muuten jännä. Kun vedät vaikka 2-3kk puhdistus setin " en laihduta" mutta syön siististi, kalaa, lihaa, perunaa ym turhat hiilarit pois.. tämän jälkeen suklaa/ karkki/ pulla yms maistuu pahalta.  

Muutaman kerran jälkeen alkaa maistua taas hyvältä.

Vierailija
48/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että opettelit! 

Vierailija
49/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä ei pakotettu. Riippuu siitä minkälaisia vanhemmat ovat.

Ja pakkosyömistä ei ollut meillä koulussakaan. 

Ainakin 1970-luvulla peruskoulussa oli alakoulussani pakko syödä sen verran, mitä keittäjä laittoi lautaselle. Välitunnille ei päässyt jos lautanen ei ollut tyhjä. Opettaja istui ja vahti pöydän päässä vaikka koko ruokiksen loppuun saakka, että oppilaat söivät. Jos lautasta ei saanut tyhjäksi, rangaistusta sai jatkaa olemalla luokassa nurkassa seisomassa. Anteeksipyytely ei auttanut. Ihan turhaan pn hukattiin aikaa ja se oli myös pois oppimisesta. Järjetöntä ajatella, että esimerkiksi tammikuun alussa syntynyt poika ja joulukuun lopussa syntynyt pienikokoinen tyttö pystyisivät syömään samankokoisia ruoka-annoksia. Pakkosyöttäminen sai aikaan minussa koulupelonkin.

Sama käytäntö oli mun ala-asteella, paitsi että ruuan jakeli opettaja, ainakin ensimmäiset luokat. Oisko viidennellä jo saanut ottaa itse annoksensa.

Vierailija
50/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se sitten Luojan lykky, että mun gastroenterologini on sitä mieltä, ettei kukaan pysty ikuisesti taistelemaan nälkää vastaan. Toivottavasti myös Prader-Willit saavat avun.

Toki terveydenhuoltomenoissa olisi huima säästö, kun jätettäisiin vaan hoitamatta kaikki itsekurin puutteesta johtuvat sairaudet, kuten mt-ongelmat, kaikki sydän- ja verisuonitaudit, kaikki raskauteen liittyvät ongelmat, kaikki kilpirauhassairaudet, ruoansulatuskanavan ongelmat ja suurin osa ihosairauksista. Näin aluksi. Itsekurilla vaan, perkele, suomalainen kun olet.

Vierailija
51/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se sitten Luojan lykky, että mun gastroenterologini on sitä mieltä,

Ei sitä nälkää vastaan tarvitsekaan taistella jos rehellisiä ollaan.  Puhtaita vähäkalorisia ruokia saa syödä 2000kcl ihan järkyttävän määrän.

Vierailija
52/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se sitten Luojan lykky, että mun gastroenterologini on sitä mieltä,

Joillakin on itsekuria enemmän kuin toisilla. Ei sitä voi väheksyä. Jos itsekuri olisi kaikilla yhtä olematonta kuin sinulla niin täällähän ois koko kansa 200 kiloista löntystäjää mutta kyllä täällä moni on timmissä kunnissa ja käy joka päivä kuntosalilla ilman mitään laihdutuslääkkeitä.

Vierailija
53/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten jännä. Kun vedät vaikka 2-3kk puhdistus setin " en laihduta" mutta syön siististi, kalaa, lihaa, perunaa ym turhat hiilarit pois.. tämän jälkeen suklaa/ karkki/ pulla yms maistuu pahalta.  

Muutaman kerran jälkeen alkaa maistua taas hyvältä.

Elämäni tarina :D

Vierailija
54/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä ei pakotettu. Riippuu siitä minkälaisia vanhemmat ovat.

Ja pakkosyömistä ei ollut meillä koulussakaan. 

Ainakin 1970-luvulla peruskoulussa oli alakoulussani pakko syödä sen verran, mitä keittäjä laittoi lautaselle. Välitunnille ei päässyt jos lautanen ei ollut tyhjä. Opettaja istui ja vahti pöydän päässä vaikka koko ruokiksen loppuun saakka, että oppilaat söivät. Jos lautasta ei saanut tyhjäksi, rangaistusta sai jatkaa olemalla luokassa nurkassa seisomassa. Anteeksipyytely ei auttanut. Ihan turhaan pn hukattiin aikaa ja se oli myös pois oppimisesta. Järjetöntä ajatella, että esimerkiksi tammikuun alussa syntynyt poika ja joulukuun lopussa syntynyt pienikokoinen tyttö pystyisivät syömään samankokoisia ruoka-annoksia. Pakkosyöttäminen sai aikaan minussa koulupelonkin.

Mulla on sama kokemus, mutta mulla tuo "pakkosyöttäminen" alkoi jo vuotta aiemmin esikoulussa. Olen aina ollut huono kokeilemaan uusia ruokia ja esimerkiksi ruokien koostumus vaikuttaa todella paljon. Ruokia ei annosteltu mitenkään isoja määriä, tyyliin pieni kauhallinen vain eli se määrä ei ollut ongelma, mutta syömättä sitä ei saanut poistua. 

Vierailija
55/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se sitten Luojan ly

Joillakin on itsekuria enemmän kuin toisilla. Ei sitä voi väheksyä. Jos itsekuri olisi kaikilla yhtä olematonta kuin sinulla niin täällähän ois koko kansa 200 kiloista löntystäjää mutta kyllä täällä moni on timmissä kunnissa ja käy joka päivä kuntosalilla ilman mitään laihdutuslääkkeitä.

Mä olen yli 20 vuotta heilunut fyysisessä työssä. Ei tarvita kuntosaleja. Puuttuuko niiltä itsekuri jotka eivät päivän aikana liiku tarpeeksi ilman salia?

Vierailija
56/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka osin rehellinen postaus. Itsekurista se l. Kiinni täysin oikein

No jos ei ole muuten aktiivinen kuntosali tai joku urheilu harrastus tuo pelivaraa kalorien saantiin. 10-20% lisäkaloreita ilman lihomista. 

Eli vastaus kysymykseen ovat.

Vierailija
57/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka osin rehelli

No jos ei ole muuten aktiivinen kuntosali tai joku urheilu harrastus tuo pelivaraa kalorien saantiin. 10-20% lisäkaloreita ilman lihomista. 

Eli vastaus kysymykseen ovat.

Oletko insinööri?

Vierailija
58/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapset pitävät luonnostaan makeasta. Monet nisäkäslajit pitävät. Evoluutio. Saa paljon energiaa.

Vierailija
59/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yli 20 vuotta heilunut fyysisessä työssä. Ei tarvita kuntosaleja. Puuttuuko niiltä itsekuri jotka eivät päivän aikana liiku tarpeeksi ilman salia?

Se oli vain yksi esimerkki itsekurista. Kirjoittaja antoi ymmärtää että ikäänkuin kellään ei olisi mitään itsekuria syömisen suhteen vaan ainoastaan laihdutuslääkkellä on mahdollista onnistua vaikkei asia ole niin. 

Vierailija
60/165 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystalolla on hyvä luokittelu heille, joilla nälkä- ja kylläisyyssignaalit vielä toimivat https://www.mielenterveystalo.fi/sites/default/files/2023-05/Ruokapaiva… . Se, jolla nuo signaalit eivät toimi, voi kuitenkin hyötyä siitä että opettelee pysähtymään ennen kuin syö ja huomioi oman mielentilansa, ajan ja paikan kun syö.

Ihminen ei voi palata takaisin aikaan, jolloin pystyi äitinsä rintaa imiessään säätelemään nauttimansa ruoan määrää. Ihminen voi parantaa omaa ruokasuhdettaan soveltamalla tietoisuustaitoja myös ruokaillessaan. Häiriötekijöistä kuten radio, TV, älypuhelin, tietokone ja tabletti sekä lukeminen, kannattaa hankkiutua eroon kun syö. Pitää keskittyä syömiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme