Lihomisen syy - lapsena tuhottu luonnollinen kylläisyyden tunne
Olen sitä ikäluokkaa, joka lapsena pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi, eikä sitä ruokaa saanut edes itse annostella.
Koulussa oli harvoin sopiva olo lounaan jäljiltä. Aina oli joko järjetön ähky tai sitten nälkä. Yleensä oli syötävä liikaa. Myös kotona piti syödä lautanen tyhjäksi, joska Afrikassa joku näki nälkää.
Aikuisena vasta tajusin, ettei minulla ollut normaalia kylläisyyden tunnetta. En siis osannut tulkita, milloin olin syönyt tarpeeksi. Jouduin opettelemaan se kokonaan uudelleen ja vasta yli 40 vuotiaana uskalsin luottaa siihen.
Kommentit (165)
Kuulostaa niin tutulta! Vanhempani olettivat,että 140cm pikkutyttö pystyy vetämään samat annokset kuin 190cm iskä. Äiti otti itselleen vähän mutta minulle mätti saman satsin kuin isällä ja hymyili ilkeästi että kaikki pois. Ja koulussa vahti opettajat että kaikki se mitä keittäjä on mätkinyt lautaselle,syödään! Kerran istuin varmaan 3 tuntia kaalikääryleiden kanssa kunnes opettaja kyllästyi ja luovutti. Olen syntynyt 1980.
Tämän kaiken takia olen nirso ja lihava. Syön mikropitsoja,lihapiirakoita ja suklaamuroja.Silakkapihveihin, kesäkeittoon,janssoninkiusaukseen ym en tule enää eläessäni koskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät luonnostaan pidä makeasta, en pitänyt karkeista tai makeasta mutta nekin on pitänyt vanhempien opettaa ja nyt olen niihin koukussa.
Päinvastoin, äidinmaitohan on makeaa ja siitä vauvat pitävät, kuten pienet lapset muutenkin makeasta.
Nyt aikuisena voit opetella eroon karkeista, jos haluat, mutta voit silti syödä muuta makeaa kuten hedelmiä ja marjoja.
En itsekään lapsena pitänyt limukasta tai karkeista, ja aina esim. kylässä tuputettiin, onneksi ei pakotettu juomaan tai syömään. Pidin vadelmista ja mansikoista yli kaiken tai lätyistä, joiden pinnalle ripoteltiin sokeria. Karkit olivat minusta liian kovia tai kumimaisia, kun taas marjat ja lätyt suorastaan sulivat suuhun.
Anopin kanssa väännetään siitä jatkuvasti, että lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi eikä ruokaa tuputeta. Muutenkin ikäihmisillä se tuntuu olevan tapana.
Vierailija kirjoitti:
Anopin kanssa väännetään siitä jatkuvasti, että lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi eikä ruokaa tuputeta. Muutenkin ikäihmisillä se tuntuu olevan tapana.
Kannattaa sanoa, ettei kannata aikuisen rikkoa lapsen ehjää ja toimivaa systeemiä. On täysin normaalia, että lapsetkin ovat välillä ruokahaluttomia ja välillä maistuisi vaikka kuinka paljon. Kannattaa avata, mitä intuitiivinen syöminen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun myös tähän joukkoon. Kotona ei ikinä pakotettu, mun kylläisyyssignaalini tuhosivat 2-6 -vuotiaana saadut raskaat ja pitkät kortisonikuurit. Raastava nälkä on yksi kortisonin sivuvaikutus, eivätkä vanhemmat tietenkään kiellä vakavasti sairaalta lapselta mitään. En itsekään kieltäisi.
No, koko nuoruuden ja aikuisuuden jojottelin jooa 60 kilon haitarilla, olen lihonut ja laihduttanut taas noin 200 kiloa. Se olisi varmaan vienyt minulta hengen, mutta sain paljon paheksutut laihdutuslääkkeet (Rybelsus) pari-kolme vuotta sitten. Olen normaalipainossa ja jojottelu on yhtä historiaa kuin se nälkäkin. Mutta itsekuristahan se vaan on kiinni, v
No jaksatko vetää päivästä toiseen tollasta settiä? Et jaksa. Kaloreita tulee muualta.
80.. jos et osaa hallita syömistä syö vähälalorista ruokaa. Et yksinkertaisesti voi syödä niin paljon että lihot.
Jatkan vielä v.......si.
Peruna kanavuoka/ kaalilaatikko saat vetää 2kg päivässä lihomatta..
Nakkikeitto / broileri keitto 3l kattila päivässä..
.kyllä ne läskit tulee jollain muulla kuin ruualla.
Hyvinkin mahdollista.
Mutta ennen syötiin perunoita ja lihakastiketta nälkään. Nykyään syöminen on viihdettä kuten elokuviin meno. Mennään hampurilaiselle tai pizzalle viettämään aikaa, ei hankkimaan ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä v.......si.
Minä syön 3 litraa keittoa kerralla. Ennätysateria on kilo ranskalaisia perunoita ja 15 kalapuikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin mahdollista.
Mutta ennen syötiin perunoita ja lihakastiketta nälkään. Nykyään syöminen on viihdettä kuten elokuviin meno. Mennään hampurilaiselle tai pizzalle viettämään aikaa, ei hankkimaan ravintoa.
Just näin. Olen itsekkin todella isoruokainen ihminen. Saan kuittia töissä vähän väliä annoskoosta.
Mutta kun ruokaympyrän täyttää riisi, peruna, kana, kalkkuna, kaali, keitot, salaatit, rahka, raejuusto, kananmunan valkuainen, riisikakut. Herkun virkaa toimittaa uuniraejuusto, diettilimut, mehujäätelöt. Yllättäen paino ei nouse vaan meinaa jopa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä v.......si.
Minä syön 3 litraa keittoa kerralla. Ennätysateria on kilo ranskalaisia perunoita ja 15 kalapuikkoa.
Tuskinpa. Joko olet valtavan ylipainoinen ihminen tai kilpasyöjä.
3l on nimittäin ihanjärjetön annos. Juoppa vaikka 3l vettä putkeen.
Miksi syöminen on ongelma varsinkin tytöille/naisille?
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä v.......si.
Höpö höpö. Jos ahmii vuokaa jossa on perunaa,kanaa ja kermaa eikä tee muuta kuin istu syömässä tv;n ääressä niin kyllä siinä lihoo.
Syönyt kalorit pitää kuluttaa. Kaloritonta ruokaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä v.......si.
Höpö höpö. Jos ahmii vuokaa jossa on perunaa,kanaa ja kermaa eikä tee muuta kuin istu syömässä tv;n ääressä niin kyllä siinä lihoo.
Syönyt kalorit pitää kuluttaa. Kaloritonta ruokaa ei ole.
Ei siinä vuuassa tarvi olla kermaa. Ja tottakai pitää kuluttaa. Mut ei kai sillon kukaan selittäkkään että läskit johtuu lapsuuden pakko syötöstä.
Päiväkodissa yksi hoitaja piti kiinni ja toinen työnsi väkisin ruokaa suuhun. Nykyään lapsen pahoinpitelyä,80luvulla normaali kasvatusmenelmä.
Kotona äiti syyllisti,että on lapsia joilla ei ole ruokaa ja mummi kannusti syömään jotta kasvaa isoksi ja vahvaksi.
Syömishäiriö oli valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä v.......si.
Minulle 3 litraa keittoa on normaali annos. Borssikeitto on niin hyvää, että syön koko kattilan kerralla. Smetanan tosin korvaan hieman kevyemmällä kermaviilillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöminen on ongelma varsinkin tytöille/naisille?
Miehet/ pojat eivät uskalla puhua syömään pakottamisesta lapsuusaikanaan. Monelle asia voi olla niin kipeä, että se ei pääse edes mielen käsiteltäväksi ennen kuin saa elämässään riittävästi käsitellä asiaa romahtamatta voimakkaiden traumojen vuoksi. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä v.......si.
Minulle 3 litraa keittoa on normaali annos. Borssikeitto on niin hyvää, että syön koko kattilan kerralla. Smetanan tosin korvaan hieman kevyemmällä kermaviilillä.
Tuskinpa. Keskiverto naisen vatsalaukku on 500ml-1000ml. Vatsalaukku venyy ja pyrkii palautumaan alkuperäiseen tilaansa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa yksi hoitaja piti kiinni ja toinen työnsi väkisin ruokaa suuhun. Nykyään lapsen pahoinpitelyä,80luvulla normaali kasvatusmenelmä.
Kotona äiti syyllisti,että on lapsia joilla ei ole ruokaa ja mummi kannusti syömään jotta kasvaa isoksi ja vahvaksi.
Syömishäiriö oli valmis.
Minut pakotettiin 70-luvulla syömään punakaalia päiväkodissa. Oksensin lopulta lautaselle. Sitä ei sentään tarvinnut syödä.
Eli etsitään taas kerran tekosyytä miksi ollaan lihavia.