Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihomisen syy - lapsena tuhottu luonnollinen kylläisyyden tunne

Vierailija
03.06.2025 |

Olen sitä ikäluokkaa, joka lapsena pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi, eikä sitä ruokaa saanut edes itse annostella.

Koulussa oli harvoin sopiva olo lounaan jäljiltä. Aina oli joko järjetön ähky tai sitten nälkä. Yleensä oli syötävä liikaa. Myös kotona piti syödä lautanen tyhjäksi, joska Afrikassa joku näki nälkää.

Aikuisena vasta tajusin, ettei minulla ollut normaalia kylläisyyden tunnetta. En siis osannut tulkita, milloin olin syönyt tarpeeksi. Jouduin opettelemaan se kokonaan uudelleen ja vasta yli 40 vuotiaana uskalsin luottaa siihen.

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lihavuuden syy on se, ettei nälän tunnetta kestetä hetkeäkään vaan on pakkomielle heti etsiä ruokaa kun näläntunne tulee. Itsekuria harjoitteluun, ei siihen nälän tunteeseen kuole. 

Sinä voit elää nälässä jos se sinua palkitsee, mutta se on mielenvikaisen hommaa eikä siihen tarvitse muiden lähteä.

Vierailija
162/165 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lihavuuden syy on se, ettei nälän tunnetta kestetä hetkeäkään vaan on pakkomielle heti etsiä ruokaa kun näläntunne tulee. Itsekuria harjoitteluun, ei siihen nälän tunteeseen kuole. 

Sinä voit elää nälässä jos se sinua palkitsee, mutta se on mielenvikaisen hommaa eikä siihen tarvitse muiden lähteä.

Niinpä. Tässä ei nyt taas ymmärretä, että ihmisillä on erilaisia ongelmia, jotka vaativat erilaiset ratkaisut.

Lapsuuden pakkosyöttämiset sai aikaan mullekin syömishäiriöin, jonka kanssa olen kipuillut pari vuosikymmentä.

Olen ahmimishäiriöinen, ja minulta on nimenomaan kielletty tuollainen nälässäolo ja laihduttaminen. Minun pitää syödä tasaisin väliajoin, vaikkei olisi edes nälkä. Se on lääkäreiden ja ravitsemusterapeutin strategia tässä häiriössä. Ennen kompensoin ahmimista olemalla syömättä, mikä taas johti entistä pahempiin ahmimuskohtauksiin, joista tuli maha kipeäksi, huono olo ja välillä piti oksentaakin. Tällä tekniikalla en ollut ylipainoinen, mutta huonovointinen enkä jaksanut  mitään. Nyt kun olen syönyt säännöllisesti, on ahmiminen vähän vähentynyt, mutta surukseni olen lihonut lievään ylipainoon. Lääkäreiden mielestä tämä on ihan ok, sillä lievä ylipaino on heistä pienempi haitta kuin syömishäiriö. Pelkään lihomisen jatkuvan, mutta yritän olla luovuttamatta.

T: Jatkakaa vaan ja haukkukaa läskiksi. Nolaatte vaan itsenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei pakotettu kotona, opettaja kyllä koulussa joskus. Luonnollisen kylläisyyden tunteen tuhosi mirtatsapiini.

Mä vaihdoin mirtazapinin toiseen merkkiin. En halunut lihota.

Mä lihoin mirtazapiinilla yhteensä 20kg. Se oli mulla unettomuuteen eikä mikään muu tuntunut toimivan. Sillä nukahdin ja nukuin, joten jatkoin sen syömistä. Tykkäsin nukkua, se oli ihanaa! Näin uniakin. Lihomisesta en pitänyt ja lääke vaihdettiin lopulta pois. Kärsin yhä unettomuudesta, mutta liian painon sain veke.

Vierailija
164/165 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo pakottaminen jo merkittävä syy suomalaislasten lihomiseen. Lasten fyysinen aktiivisuus on laskenut radikaalisti. Jokaisen pitäisi kunnioittaa omia kylläisyyssignaaleitaan niin paljon, että uskaltaa jättää ruokaa lautaselle kun sitä on liikaa.

Pakottamiskasvatuksen vuoksi moni ikäluokka syö lautasensa tyhjäksi ajattelematta sitä, että miltä oikein tuntuu kylläisyyden kannalta ja tuntuuko olo muuten hyvältä. Tutkimuksen mukaan lasten aterioiden energiamäärä kasvaa 60 kcal/ateria sen vuoksi, että pakotetaan syömään enemmän kuin todellisuudessa maistuu eli lautanen ja muki tyhjäksi sekä syömään leivän kokonaan loppuun saakka. Vuorokaudessa tuosta kertyy joka 300 kcal:n verran enemmän energiaa. Vuositasolla voi siten kertyä jopa 109500 kcal:n verran ylimääräistä energiaa. Se on 14,22 kiloa puhdasta rasvaa. Yhdessä Fazerin sinisessä 200 gramman levyssä on energiaa noin 1120 kcal. Siten lapselle pakotetussa vuorokauden 2100 kcal:n viikoittaisessa lisäenergiassa on energiaa melkein kuin kahdessa isossa suklaalevyssä. 

Omituisin yhdistelmä on se, että lapselle pakotetaan ruokaa raivona ja sitten ollaan vielä vihaisia kun lapsi lihoo pakottamisen seurauksena. Monelta vanhemmalta puuttuu täysin kyky sietää epätäydellisyyttä. Se lyhyt aika, jolloin lapsi opettelee oman ruokahalunsa rajoja ja ottamaan sopivasti ruokaa itse, on monelle vanhemmalle liikaa. Kontrollia ei haluta luovuttaa ja vedotaan pöydän sottaamiseen ja ruokahävikin lisääntymiseen. Aikuisten pitäisi tajuta, että kyky säilyttää luonnollinen käsitys omista nälkä- ja kylläisyyssignaaleista on ainutlaatuinen lahja, mitä aikuisten ei pitäisi tuhota. Se, että voi itse päättää omasta syödyn ruoan määrästä, lisää myös lapsen pystyvyyden tunnetta ja itsetuntoa. 

Vierailija
165/165 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi