Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihomisen syy - lapsena tuhottu luonnollinen kylläisyyden tunne

Vierailija
03.06.2025 |

Olen sitä ikäluokkaa, joka lapsena pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi, eikä sitä ruokaa saanut edes itse annostella.

Koulussa oli harvoin sopiva olo lounaan jäljiltä. Aina oli joko järjetön ähky tai sitten nälkä. Yleensä oli syötävä liikaa. Myös kotona piti syödä lautanen tyhjäksi, joska Afrikassa joku näki nälkää.

Aikuisena vasta tajusin, ettei minulla ollut normaalia kylläisyyden tunnetta. En siis osannut tulkita, milloin olin syönyt tarpeeksi. Jouduin opettelemaan se kokonaan uudelleen ja vasta yli 40 vuotiaana uskalsin luottaa siihen.

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten tässäkään ei taas faktoja mietitä.  Kaikki oletetut pakko syötöt mistä kerrottu tapahtuneet 70-90 luvulla. Nämä ihmiset on 40-60v. Kuitenkin tuo ikäryhmä ei ole niin lihava kuin myöhemmät.

Vierailija
102/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ymmärsin tuon, ja en pakota enää omaa lastani syömään lautasta tyhjäksi. Ihan normaalisti kasvaa pituutta ja painoa.

Olin päiväkodissa työssä. Pidettiin kerettiläisenä kun en PAKOTTANUT maistamaan tai syömään lautasta tyhjäksi.

Tai annoin syödä näkkärin ennen ruokaa.

Pidin pääni!

Onneksi aika on muuttanut tuonkin asian, enää ei ole PAKKO!

Mitä vähennän ruokailuun puututaan, sen parempi!

Toki pelleilyt pois jne jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex mies oli hemmetin lihava ja samoin sen veli. Syy selvisi kun olimme jouluna tämän erän vanhemmilla ja anoppi väänsi krotiilinkyyneleitä kun lautasia ei suunnilleen nuoltu puhtaaksi,ex sitten tupakalla ollessa sanoi että ota sinäkin lisää ettei äidille tule paha mieli,minä otan aina lisää vaikka ei enää maistuisi.

Kotona oli sitten kivaa kun mies söi paketillisen kalapuikkoja tms ja minulle ei jäänyt mitään. Usein nousi yölläkin syömään kun maha oli muka tyhjä. Pizzapuffet kyseisen tyypin kanssa oli virhe kun  meinasi oikeasti tyhjentää koko puffetin. Ei kerta kaikkiaan tiedostanut,milloin vatsa on täynnä!

Vierailija
104/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten tässäkään ei taas faktoja mietitä.  Kaikki oletetut pakko syötöt mistä kerrottu tapahtuneet 70-90 luvulla. Nämä ihmiset on 40-60v. Kuitenkin tuo ikäryhmä ei ole niin lihava kuin myöhemmät.

Niin taitaa olla 70-90 lukulaiset kovakuntoisin ja laihoin ikäryhmä. 

Vierailija
105/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä v.......si. 

Peruna kanavuoka/ kaalilaatikko saat vetää 2kg päivässä lihomatta..

Nakkikeitto / broileri keitto 3l kattila päivässä.. 

.kyllä ne läskit tulee jollain muulla kuin ruualla.

Minä syön 3 litraa keittoa kerralla. Ennätysateria on kilo ranskalaisia perunoita ja 15 kalapuikkoa.

Tuskinpa. Joko olet valtavan ylipainoinen ihminen tai kilpasyöjä.

3l  on nimittäin ihanjärjetön annos. Juoppa vaikka 3l vettä putkeen.

Minulle 3 litraa keittoa on normaali annos. Borssikeitto on niin hyvää, että syön koko kattilan kerralla. Smetanan tosin korvaan hieman kevyemmällä kermaviilillä. 

Tuskinpa. Keskiverto naisen vatsalaukku on 500ml-1000ml. Vatsalaukku venyy ja pyrkii palautumaan alkuperäiseen tilaansa.  

Olenkin mies ja painan 113kg.

Vierailija
106/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista.  Minä olen 45v ja lihava. Samoin puolet ystäväpiiristä.

70 v äitini taas on hoikka,lähes laiha.

Vierailija
107/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmille ikäluokille on onnistuttu markkinoimaan viihteellinen syöminen todella tehokkaasti. Edes pikkulapset eivät pian osaa leikkiä kohta keskenään paria tuntia ilman jonkinlaista ruoka- ja juomatarjoilua. Heillä tarjoilusta kieltäytyminen rikkoo heidän omia sosiaalisia normejaan ja tekee kieltäytyjästä myös jollain tavalla poikkeavan. Se on hieman sama juttu kuin ei olisi älypuhelinta siinä vaiheessa kuin kavereilla ja luokkakavereilla ovat jo omat älypuhelimensa sekä maailmansa siellä älypuhelimen syövereissä.

Vierailija
108/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä yksi jankkaa ketjussa, jonka aiheeseen hänellä ei ole mitään järkevää sanottavaa?

Vierailija
109/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaa, toisen asettama annos ja lautanen piti tyhjentää. Tämä 80-90-luvuilla, mutta vain viikonloppuina! Arkisin näin usein nälkää, koska jääkaapissa oli vain jogurttia ja leipätarvikkeet. Äiti ei jaksanut tehdä ruokaa arkisin, laihduin kovasti liikkuvana lapsena hurjasti vaikka pyrin koulubussimatkalla syömään aina munkin, paketin keksejä tai pienen sipsipussin jonka nopeasti lapsena ostin bussia odotellessa.

Nyt aikuisena suolistosairaus, mieletön makeanhimo koko ajan, kunnon ruokaa jaksan tehdä kolmesti viikossa, moni ruoka ällöttää etenkin kun olen tehnyt sen itse (muut perheenjäsenet kyllä tykkäävät) ja painoa n. 12% liikaa. Voisin väittää että vääristynyt suhde ruokaan on keskiössä.

Vierailija
110/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä ei pakotettu. Riippuu siitä minkälaisia vanhemmat ovat.

Sitä pakottamista tehtiin koulussakin.

Eivät kysyneet lupaa pakottamiseen vanhemmilta. Samat säännöt koskivat kaikkia lapsia.

Vierailija
111/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena melko nirso ja vähäruokainen. Muistan miten päiväkodissa istutettiin jonkun riisi-kanakastikelautasen äärellä kun mielestäni se oli pahaa enkä halunnut syödä. Riisi ja kanakastike lakkasi ällöttämästä vasta joskus 10v päästä tapahtuneesta, haistoin herkästi milloin sitä oli tarjolla ja heti alkoi etoa.

Ihmettelen myös 5 kertaa päivässä pitää syödä - mantraa. Tulen hyvin toimeen 3-4:llä kerralla päivässä. 

Puolisollani on ahmimistaipumusta. Hyvin harvoin juo myöskään pelkkää vettä. Heillä lapsuudenkodissa on aina limpparia tarjolla ja viimeksikin kun vanhempansa olivat käymässä, toi isänsä kaksi suurta limpparitölkkipakkausta. Ruokapöydässäkin on aina kaikkea muuta juotavaa paitsi vesikannu. Hyvin usein heillä on myös herkkuja tai irtokarkkeja ylen määrin, eikä vastapainoksi mitään liikuntaharrastusta mihin purkaa kaikki sokerienergiat. 

Vierailija
112/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessa ruoka oli niin yksipuolista ja köyhää, että lihoin heti kun muutin pois ja sain rahaa käyttöö ja pystyin ostamaan kaupasta kaikkea ns.hyvää.

Vierailija
113/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöminen on ongelma varsinkin tytöille/naisille?

Kyllä syöminen on ongelma myös miehille, ja etenkin mum sukupolvi on yllyttänyt sitä keskenään kertoilemalla mm niitä raavas mies ei pupunruoalla elä ja alle satakiloiset punnitaan neuvolassa -satuja. Liekö teinipojan ruokahalu jäänyt päälle aikuisen aineenvaihdullalla. Tuloksena lihavuusepidemia.

Myös kasvatus on ollut erilaista. Monen tytön syömistä on kontrolloinut painonsa fiksoitunut äiti, ja isoäidit ovat töksäytelleet suoraan. Tällä on pitkät perinteet, oli myös aika, jolloin hienon naisen odotettiin syövän kuin lintu. Pojilta ei linnun lailla syömistä ole odotettu, ennemminkin kannustettu ahmimaan.

Vierailija
114/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorista 30% on lihavia. Armeijan kunto testeistä otettiin leuanveto pois koska yleisin tulos oli 0. 80 luvulla yleisin tulos oli 6.

Cooperin testin keskiarvo tulos on mennyt vuosi vuodelta alaspäin.  80 luvulla huonoimman 10% tulos on nyt sama kuin koko keskiarvo.

Vierailija
115/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä yksi jankkaa ketjussa, jonka aiheeseen hänellä ei ole mitään järkevää sanottavaa?

se ettet sinä kestä totuutta ei tarkoita etteikö sanomisissa olisi järkeä.

Viimeisen 10v suuntaus on mennyt ihan päin helve....ä.    Selityksiä keksitään ja sosiaalinen media on täynnä syitä miksi olet lihava ja miksi se pitää hyväksyä..Tärkein syy unohdetaan täysin ja se on herkuttelu.

Naulan kantaan lihavuutta oikein ylistetään nykyään. Harmillista että viikatemies ei armoa anna. Vaikka kuinka some vapauttaa sinut vastuusta 

Vierailija
116/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä v.......si. 

Peruna kanavuoka/ kaalilaatikko saat vetää 2kg päivässä lihomatta..

Nakkikeitto / broileri keitto 3l kattila päivässä.. 

.kyllä ne läskit tulee jollain muulla kuin ruualla.

Lopeta jo. 

Vierailija
117/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on kyse heistä, joiden syöminen ei ole normaalia lapsuuden takia. He eivät välttämättä ole ylipainoisia. Eikä tietenkään jokaista lasta pakkosyötetty eikä jokaiselle pakkosyötetylle syntynyt traumoja.

Anna nyt ihmisten kertoa kokemuksistaan.

Vierailija
118/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on kyse heistä, joiden syöminen ei ole normaalia lapsuuden takia. He eivät välttämättä ole ylipainoisia. Eikä tietenkään jokaista lasta pakkosyötetty eikä jokaiselle pakkosyötetylle syntynyt traumoja.

Anna nyt ihmisten kertoa kokemuksistaan.

Tässä ketjussa on kyse heistä jotka tarttuvat jokaiseen oljenkorteen mitä löytyy selittääkseen lihavuutensa jollain muulla kuin omalla vialla.

Vierailija
119/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi sun faktat ei kuulu tähän keskusteluun. Voit vääntää niissä muissa sadoissa ketjuissa, miten kamalaa lihavuus on.

Vierailija
120/165 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LIhomisen syy ei ole mitkään kyökkipsykologinen lässytys, kuten ap ulisees.

Syy on suomalainen ruokakulttuuri. Meidän pääruokamme ovat kamalia, perunaa ja harmaata lihakastiketta, oksettavaa makaronilaatikkoa, joka ei mene alas ilman ketsuppia, rautanaulalta maistuvia lihapullia ym ym.

Ja sitten on erikseen herkut, joka on jotain ällöä kiisseliä tai paskoja irtokarkkeja.

Eteläisessä Euroopassa KAIKKI ruoka on herkkua. Alkupala, eturuoka, pääruoka, väliruoka, jälkiruoka, välipala yms 

Kaikki tehdään herkkulliseksi.