Opettajan surkea palkka
Näin tässä joku aika sitten lapsuudenystäviä ja oli mukava päivitellä, mille alalle kukakin on ajautunut/halunnut.
Olemme avoimia ja puhuimme myös rehellisesti palkoista. En voi muuta kuin hämmästellä esim: alakoulun opettajan palkkaa joka kaverillani oli noin 2000€ nettona käteen kuukaudessa. Kuka tuollasella palkalla tekee ees työtä ja vieläpä yliopistokoulutuksella. Itse olen merkonomi ja tradenomi ja palkkaa saan käteen 1200€ enemmän. Olen huomannut, että moni opettaja häpeää pientä palkkaansa, koska usein palkka kertoo työn arvostettavuudesta.
Ja hauskinta tässä on se, että tämä kyseinen oli luokan parhaimpia oppilaita aikanaan ja jos rahan mittapuulla mittaa menestymistään, niin huonoiten menestynyt tässä meidän isossa joukossa, joka kumminkin opiskellut eniten lukio ja yliopisto.
Kommentit (122)
Kyllä keskinkertainen opettaja tienaa 4000-5000 brutto
Opettajat saavat ihan vaan peruspalkkaa ekat kahdeksan pitkää vuotta. Opettajilla pitää olla rikkaat puolisot, jotka lyhentävät ekan kymmenen vuotta heidän yliopistoaikaisia opintolainojaan.
Oikeasti itseä ärsyttää lähinnä se miten paljon opettajat näillä tässäkin ketjussa kerrotuilla eduilla (paljon lomia ja siihen nähden erittäin kilpailukykyinen palkkaus) valittavat miten raskasta on. Heidän mahdollisuus palautua on aivan toisella tasolla esim. yksityisellä työskentelevään verrattuna, jolla lauantaitkin kuluttaa lomapäiviä (eli 30 lomapäivää ei ole kuusi vaan viisi viikkoa vuodessa).
Kaiken huipuksi järjestelmä on tehty tällaiseksi, että me, joilla on pikkukouluikäisiä, joudumme järjestelemään lapsen loman alkuun jos minkälaista maksullista leiriä ja hoitajaa, ettei lapsi jää heitteille ja itse voidaan suoriutua töistä. Vain jotta yksi ammattiryhmä saa päästä sinne mökille kymmeneksi viikoksi kesässä. Kannattaako kauheasti ihmetellä kitkerää kommentointia?
Ja epä-älyllisin argumentti ikinä on viittaus "ammatinvalintakysymykseen". Kaikki eivät voi olla opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en kehtaisi sanoa olevani merkonomi.
Minä olisin mielummin merkonomi kun kaikkien paskaämpöri huonolla liksalla. (Eli opettaja)
No voi kyynel. Opiskele opettajaksi, jos niin kadehdituttaa. Kyllä, monella opettajalla on ihan hyvä ja kilpailukykyinen palkka. Kyllä, opettajilla on pitkät kesälomat ja lisäksi syysloma, joululoma ja talviloma. Kyllä, moni opettaja selviää töistään suhteellisen vähäisillä kotitöillä. Ja tämä kaikki on oikein. Ammatinvalintakysymys, todellakin. Get over it.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on hyvät palkat ainakin kaupan alaan verrattuna. Mistä töistä merkonomi/tradenomi muka tienaa noin paljon? Itse olen tradenomi ja maisteri kaupan alalla ja saan vain hieman yli 3000 € bruttona.
Controllerit ja talouspäälliköt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keskinkertainen opettaja tienaa 4000-5000 brutto
No ei tienaa, vaan pitää kyllä olla jo pitkään ollut työssä ja joku lehtori lisinineen.
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Opiskele opettajaksi, jos niin kadehdituttaa. Kyllä, monella opettajalla on ihan hyvä ja kilpailukykyinen palkka. Kyllä, opettajilla on pitkät kesälomat ja lisäksi syysloma, joululoma ja talviloma. Kyllä, moni opettaja selviää töistään suhteellisen vähäisillä kotitöillä. Ja tämä kaikki on oikein. Ammatinvalintakysymys, todellakin. Get over it.
No en minä ainakaan saa palkkaa opiskelijoiden loma-aikoina, vaan olen työtön. Palkka on siis bruttona noin 2000 euroa. Kyllä minulla silti menee koko päivä ja ilta siihen, kun mietin, mitä opettaisin ja miten. Osalla on vähän varmaan kotitöitä, mutta osalla paljonkin. Ei voi yleistää. Opettajan nimikkeellä ollaan hyvinkin erilaisissa ja eri palkkaisissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on hyvät palkat ainakin kaupan alaan verrattuna. Mistä töistä merkonomi/tradenomi muka tienaa noin paljon? Itse olen tradenomi ja maisteri kaupan alalla ja saan vain hieman yli 3000 € bruttona.
Controllerit ja talouspäälliköt ainakin.
No jotkut merkonomit ja tradenomit tienaavat hyvin. Riippuu ihan siitä, millaiset suhteet on.... Ehkä myös reittä pitkin saa kaupallisella alalla isompaa palkkaa. On kyllä mukavampi sanoa olevansa maisteri kuin merkonomi (tradenomi).
Vierailija kirjoitti:
Ne opettaa jotka ei osaa.
No ryhdy sitten sinäkin opettajaksi, kun et kerran osaa. Eipä voi mitään kieltäkään opettaa, jos ei osaa hyvin tuota kieltä. Eikä pääse edes opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukion aineenopena palkka on 4500€ melko minimitunneilla, nettona 3000€. Aivan helposti voisi tienata yli 5000€ jos ottaisi lisää tunteja. Mutta arvostan aikaa enemmän kuin mitään muuta! Raha ei merkkaa minulle juuri mitään, mutta se merkkaa että olen 3 kk vuodesta palkallisella lomalla (päälle arkipyhät, pääsiäiset ja viikonloput jne) ja minulla on koko vuoden lukkari, jossa on 12 oppituntia (a 75 min) viikossa. Lähes aina on päiviä jolloin tunnit loppuu jo aamulla/aamupäivällä ja joskus alkaa vasta iltapäivällä. R a k a s t a n sitä että voin lenkkeillä, urheilla, tehdä kotitöitä, suunnitella tunteja jne rauhassa. Jos joku tarjoaisi minulle 10 000€ kk palkan 816 työajalla niin en edes harkitsisi. Tämä sopii minulle ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointiani. En häpeä palkkaani lainkaan! Ja ihan se itse työ ja oppiaine on
Katsoin peiliin ja totesin, etten minäkään 100% työviikkoa tee, vaan 130%.
T. Hymyilevä, veroja ja jälkiveroja maksava orava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin mielummin merkonomi kun kaikkien paskaämpöri huonolla liksalla. (Eli opettaja)
Mä olen ainakin molemmat. Ensin olin merkonomi, johon pankinjohtaja sanoi, että viitsit sentään opiskella merkonomiksi niin, ettei tarvitse ojaa kaivaa. Olen myöhemmin valmistunut maisteriksi. En varmaan niin rahallisesti ole hyötynyt, mutta onhan se kiva, kun voi miettiä kaikenlaisia asioita enemmän. Merkonomina tein ihan suorittavaa työtä. Työkaverit kutsuivat samalla koulutuksella itseään konttorirotiksi.
Miksi opettajat ja hoitajat valittavat ja vaativat "työn arvostusta"?
Suurin osa arvostaa noita ammatteja eikä sen edes pitäisi olla mikään oleellinen juttu ammattilaiselle.
Itsearvostuksesta kaikki lähtee ja se tulee siitä, että tekee työnsä hyvin ja laadukkaasti. Terve ammattiylpeys nostaa päätään, kun voit todeta, ettei joka poika tai tyttö tähän pystyisikään. Muiden arvostus tai sen puute ei ole merkittävä tekijä silloin, kun itse tietää, mitä tekee ja tekee sen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat ja hoitajat valittavat ja vaativat "työn arvostusta"?
Suurin osa arvostaa noita ammatteja eikä sen edes pitäisi olla mikään oleellinen juttu ammattilaiselle.
Itsearvostuksesta kaikki lähtee ja se tulee siitä, että tekee työnsä hyvin ja laadukkaasti. Terve ammattiylpeys nostaa päätään, kun voit todeta, ettei joka poika tai tyttö tähän pystyisikään. Muiden arvostus tai sen puute ei ole merkittävä tekijä silloin, kun itse tietää, mitä tekee ja tekee sen hyvin.
No kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eipä sitäp tiedä, kuinka on potkittu päähän kutakin lapsuudessa. Ovat vaikeita asioita käsitellä.
Amisopena saan sen vähän alle 4400e brutto kun on 10v lisät. Lisät noustaa palkkaa vielä 15v kohdalla siihen 4600 ja 20v kohdalla 4800. Jos jonkinlaisen henk koht lisän saisi niin se olisi se 5000. Eritysvastuista voi vielä saada 100-200e siihen lisää. Lomaa on se 3kk vuodessa. Ihan hyvät edut ja ei valittamista. Yli keskipalkan ja pidemmät lomat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan palkan perässä opettajaksi mene. Mulla lukion lehtorina brutto vajaa 4500 ja juuri alkanut 9 viikon loma, joten ei mitään valittamista.
Niin kun kesäloma loppuu, niin tuleehan se syysloma, joululoma, talviloma, pääsiäisloma ja taas kesäloma. Huh huh kylläpä on raskasta, jos joutuu olee ihan kokonaisen 2 kuukautta ilman minkäälaista lomaa, mutta ainahan voi pitää pidennetyn viikolopun. Kai siitä kesälomasta voi muutaman päivän ottaa pimeimpään talviaikaan, työ olisi kivaa, jos ei olisi niitä saakelin oppilaita.
Lyhyet lomat menevät usein kokeiden korjaukseen tms. Arkena ei ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan palkan perässä opettajaksi mene. Mulla lukion lehtorina brutto vajaa 4500 ja juuri alkanut 9 viikon loma, joten ei mitään valittamista.
Millä kouluasteella?
Olen lukion aineenope ja palkka yli 1000€ suurempi.
Kannattaa muistaa, että ei ole olemassa mitään "opettajan palkkaa". Isoja eroja alalla.