Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan surkea palkka

Vierailija
31.05.2025 |

Näin tässä joku aika sitten lapsuudenystäviä ja oli mukava päivitellä, mille alalle kukakin on ajautunut/halunnut.

Olemme avoimia ja puhuimme myös rehellisesti palkoista. En voi muuta kuin hämmästellä esim: alakoulun opettajan palkkaa joka kaverillani oli noin 2000€ nettona käteen kuukaudessa. Kuka tuollasella palkalla tekee ees työtä ja vieläpä yliopistokoulutuksella. Itse olen merkonomi ja tradenomi ja palkkaa saan käteen 1200€ enemmän. Olen huomannut, että moni opettaja häpeää pientä palkkaansa, koska usein palkka kertoo työn arvostettavuudesta. 

Ja hauskinta tässä on se, että tämä kyseinen oli luokan parhaimpia oppilaita aikanaan ja jos rahan mittapuulla mittaa menestymistään, niin huonoiten menestynyt tässä meidän isossa joukossa, joka kumminkin opiskellut eniten lukio ja yliopisto.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajankaan työ ole pelkästään opettamista. On paljon muutakin kuten materiaalin tekemistä ja hankkimista, kokouksissa käymistä, viesteihin vastaamista, paikkojen ja materiaalien järjestelyä, tuntien valmistelua, tietokoneohjelmien ja tietokoneiden päivitystä, kopiokoneiden värikasettien vaihtamista, opiskelijoiden neovomista ja auttamista yksityisongelmissa. 

Opettaja käyttää usein samoja materiaaleja useita vuosia. Sama koskee oppituntien valmistelua, vähintään sama runko säilyy vuodesta toiseen, pienellä päivityksellä pärjää pitkään. Kokoukset pyörivät samalla sabluunalla, palaverista toiseen saatetaan jauhaa samaa eikä asioissa välttämättä edetä mihinkään. Kaikkiin viesteihin ei vastata tai vastaus viipyy tai osaan kysymyksistä ei vastata. Tietokoneohjelmien ja koneiden päivityksestä koulussa vastaavat yleensä it- puoli, ei opettaja. Opiskelijoiden neuvonta ja auttaminen on valitettavasti suuri vitsi nykykouluissa. Opiskelijoilta vaaditaan jo niin suurta itseohjautuvuutta, ettei vaikkapa ammattikoulussa monessa aineessa opettaja tunnilla juurikaan enää opeta,  vaan opiskelija joutuu itsenäisesti suoriutumaan tehtävistä. Kukaan opettaja ainakaan peruskoulun ulkopuolella ei ota vastuuta oikein mistään eikä oppilaan opinnot ja niiden eteneminen kuulu kenellekään, ei edes opolle tai erityisopettajalle. Jopa opettajat itse saattavat hämmästellä, miten tähän on tultu. 

Vierailija
62/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukion aineenopena palkka on 4500€ melko minimitunneilla, nettona 3000€. Aivan helposti voisi tienata yli 5000€ jos ottaisi lisää tunteja. Mutta arvostan aikaa enemmän kuin mitään muuta! Raha ei merkkaa minulle juuri mitään, mutta se merkkaa että olen 3 kk vuodesta palkallisella lomalla (päälle arkipyhät, pääsiäiset ja viikonloput jne) ja minulla on koko vuoden lukkari, jossa on 12 oppituntia (a 75 min) viikossa. Lähes aina on päiviä jolloin tunnit loppuu jo aamulla/aamupäivällä ja joskus alkaa vasta iltapäivällä. R a k a s t a n sitä että voin lenkkeillä, urheilla,  tehdä kotitöitä, suunnitella tunteja jne rauhassa. Jos joku tarjoaisi minulle 10 000€ kk palkan 816 työajalla niin en edes harkitsisi. Tämä sopii minulle ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointiani. En häpeä palkkaani lainkaan! Ja ihan se itse työ ja oppiaine on intohimoni! 

Melkoista köllöttelyä ja palkka juoksee 4500€/kk.

Kertoo kaiken, kun 10 000€/kk työtarjous normityöajalla ei edes houkuttele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten videolla sanottiin niin luokanopen peruspalkka 2890€. Onko se mielestäsi hyvä palkka bruttona? Ja tämäkin videolla esiintyvä opettaja joutuu tekemään lisätyötä valokuvaajana. Monellakaan opettajalla ei ole noita lisiä ja vuosilisiä. Ja kuten tämäkin mies sanoi, että tulot on hyvät: jos on esimiehenä, vastuita, lisätöitä ja työvuosia yms. Ei muuten. 

Pelkkää peruspalkkaa ei saa juuri kukaan.

Vierailija
64/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko opettajat uusia sairaanhoitajia, jatkuva marina huonosta palkasta ja sitten totuus on kuitenkin se, että palkka on varsin hyvä. Luokanopettaja saa ehkä 2000 e/kk nettona, mutta vuoden työaikakin on sitten varmaan 50 % siitä, mitä muissa töissä tehdään.

Kukaan ei kiellä, etteikö varhaiskasvatuksen opet (lastentarhantädit) ole huonosti palkattuja. Mutta työ on kevyttä leikkimistä, päivät lyhyitä ja lomat pitkiä.

Sama luullakseni luokanopeilla.

Jos työ on kurahaalareiden pukemista ja kirjojen ääneen lukemista lapsille, miksi siitä pitäisi maksaa edes kolmea tonnia kuussa?

Siksi kun harva jaksaa tehdä tuon lisäksi toista työtä. Luuletko että on helppoa tehdä noita isoissa lapsilaumoissa joilla osalta on käytöshäiriöitä? Myös vanhemmat kuuluvat tähän soppaan

Vierailija
65/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on aikaa halutessaan ottaa lisätyö tai pari. Itse teen normityöaikaa 28 pvä vuosilomaoikeudella. Käytän noin puolet vapaapäivistäni sivutyöhön. Siitä saa parisen tonnia lisää per kk. Opettajana sama järjestely tuottaisi huimat tulot.

Ei mene läpi väite, että opettaja tarvitsee yhdeksän viikon kesäloman+parin viikon joululoman+syys- ja talvilomaviikon. Lyhyiden työpäivien "vastapainoksi".

(Lisä)työ on tottumiskysymys. Toki myös ammattitaito- ja motivaatiokysymys.

Vierailija
66/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opettaja käyttää usein samoja materiaaleja useita vuosia. Sama koskee oppituntien valmistelua, vähintään sama runko säilyy vuodesta toiseen, pienellä päivityksellä pärjää pitkään. Kokoukset pyörivät samalla sabluunalla, palaverista toiseen saatetaan jauhaa samaa eikä asioissa välttämättä edetä mihinkään. Kaikkiin viesteihin ei vastata tai vastaus viipyy tai osaan kysymyksistä ei vastata. Tietokoneohjelmien ja koneiden päivityksestä koulussa vastaavat yleensä it- puoli, ei opettaja. Opiskelijoiden neuvonta ja auttaminen on valitettavasti suuri vitsi nykykouluissa. Opiskelijoilta vaaditaan jo niin suurta itseohjautuvuutta, ettei vaikkapa ammattikoulussa monessa aineessa opettaja tunnilla juurikaan enää opeta, vaan opiskelija joutuu itsenäisesti suoriutumaan tehtävistä. Kukaan opettaja ainakaan peruskoulun ulkopuolella ei ota vastuuta oikein mistään eikä oppilaan opinnot ja niiden eteneminen kuulu kenellekään, ei edes opolle tai erityisopettajalle. Jopa opettajat itse saattavat hämmästellä, miten tähän on tultu."

Kyllä opettajat tietävät täsmälleen, miten tähän on tultu. Amisopet on irtisanottu ja opetus korvattu "itseohjautuvilla" tehtävillä. Opet on korvattu ohjaajilla, joille ei tarvitse maksaa edes puolta open palkasta. Ei sinne ketään ole ilmaiseksi tulossa opettamaan. Halukkaita kyllä on, jos on virka ja palkka. Mutta kun ei enää ole.

Kylläpä kuulostaa minun työ helpolta, kun tuossa luettelit ja kuvailit. Missä mahtaa olla vika, kun näin 24 vuoden kokemuksella työ muuttuu koko ajan vaikeammaksi ja stressaavammaksi. 

Eikä koulussa voi jauhaa kokouksissa niitä näitä päättämättä mitään. Meillä on konkreettiset hommat hoidettavana ja lukuvuoteen mahtuu kaikenlaista, vaikka et sitä näekään.

Moni varmaan luulee, että tämäkin viikko on ollut jo lomaa. Todellisuudessa on tehty välillä kellonympärikin töitä. Ei ne ysigaalat (iltajuhla) ja kevätjuhlat itsestään synny. Joo, on valmiita suunnitelmia, mutta aina uudet oppilaat niitä biisejä ja tansseja harjoittelemassa ja puheita kirjoittamassa jne. Kaikki pitää ohjata ja valvoa. On kerätty kirjoja ja tietokoneita takaisin, teetetty rästejä, istutettu jälkkiä, tilattu ja haettu ruusuja, valittu stipendin saajia, siivottu luokkia... Tämä aika, joka yhteiskunnalle ja jopa oppilaille näyttäytyy helppona puuhailuna, on opettajalle vuoden raskain viikko.

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
67/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on aikaa halutessaan ottaa lisätyö tai pari. Itse teen normityöaikaa 28 pvä vuosilomaoikeudella. Käytän noin puolet vapaapäivistäni sivutyöhön. Siitä saa parisen tonnia lisää per kk. Opettajana sama järjestely tuottaisi huimat tulot.

Ei mene läpi väite, että opettaja tarvitsee yhdeksän viikon kesäloman+parin viikon joululoman+syys- ja talvilomaviikon. Lyhyiden työpäivien "vastapainoksi".

(Lisä)työ on tottumiskysymys. Toki myös ammattitaito- ja motivaatiokysymys.

Mielestäni olisi aika epäeettistä opettajan ottaa lisätöitä nyt kun töistä on ihan oikeasti pulaa. Lisäksi lisätöissä jokaisesta työtunnista menisi melkein puolet veroa, joten ei kauheasti nappaa.

Vierailija
68/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
69/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien huono palkka saa vaihtamaan alaa. 

https://www.ksml.fi/paikalliset/2754032

Vierailija
70/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajankaan työ ole pelkästään opettamista. On paljon muutakin kuten materiaalin tekemistä ja hankkimista, kokouksissa käymistä, viesteihin vastaamista, paikkojen ja materiaalien järjestelyä, tuntien valmistelua, tietokoneohjelmien ja tietokoneiden päivitystä, kopiokoneiden värikasettien vaihtamista, opiskelijoiden neovomista ja auttamista yksityisongelmissa. 

Opettaja käyttää usein samoja materiaaleja useita vuosia. Sama koskee oppituntien valmistelua, vähintään sama runko säilyy vuodesta toiseen, pienellä päivityksellä pärjää pitkään. Kokoukset pyörivät samalla sabluunalla, palaverista toiseen saatetaan jauhaa samaa eikä asioissa välttämättä edetä mihinkään. Kaikkiin viesteihin ei vastata tai vastaus viipyy tai osaan kysymyksistä ei vastata. Tietokoneohjelmien ja koneiden päivityksestä koulussa vastaavat yleensä it- puoli, ei opettaja. Opiskelijoiden neuvont

No et taida tietää käytännöistä mitään. Ei säästösyistä ole mitään it-henkilöitä. Jos joutuu vaihtamaan paikkaa ja oppilaitosta, joutuu itse tekemään materiaaleja vapaa-aikana. Usko tai älä, mutta työaika ei riitä. 

Vierailija
71/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toimipaikan päällikkö sani, että muita vaihtoehtoja ei ole, ota tai jätä, kun pyysin opetusmateriaaleilleni kaappeja. Tarvitsen paljon kaikkea, koska opiskelijat ovat tosi heikkoja. Teen vapaa-aikana itse paljon materiaalia, koska sitä ei ole valmiina. Ostan omilla rahoillani värejä, laminointimuovia ja kaikkea mahdollista. Työaikani ei riitä alkuunkaan ja palkka on bruttona noin 2.000 euroa. 

Vierailija
72/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa oppilaitoksessa ja koulussa säästetään kaikessa. Tämän vuoksi oppilaille/opiskelijoille ei anneta kirjoja. Opettaja joutuu tekemään itse materiaalit. It-henkilöitäkään ei ole tai on jossain keskuspaikassa, eikä apua saa tarvittaessa. Opettaja ehkä saa apua puhelimitse ja odottaa jonossa, että saisi apua. Muutakaan materiaalia ei saa. Omassa toimipisteessäni on käytössä vielä liitutaulu ja odotin 1/2 vuotta uutta sientä, kun vanha meni rikki. En meinannut mistään kaupasta löytää enää sieniä. Pyyhin sitten kaikilla räteillä taulua, eikä sitä saanut puhtaaksi. En näe koskaan esihenkilöitä ja teen yksin työtäni. En voi kysyä keneltäkään mitään. Minulla ei ole edes puhelinta työpaikan puolesta. 

Vierailija
73/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettaja enää tänä päivänä pysty hoitamaan kenenkään yksityisiä tai perheongelmia, koska perheitä ja oppilaita/opiskelijoita on tosi paljon. Eikä opettaja pysty ketään taloudellisesti tukemaan, koska asuminen ja eläminen on kallista. Lisäksi opettajilla on monesti omakin perhe lapsineen ja omine ongelmineen. Mitä joku opettaja voi tehdä, jos perheellä ei ole tarpeeksi rahaa yms. Oppiminen ei tapahdu myöskään niin, että tietoa kaadetaan opiskelijan päähän. Kyllä jokaisen on itse prosessoitava tiedot, jotka opettaja jakaa/antaa. Ihminen ei ole mikään tietokone, joka ohjelmoidaan tekemään jotain. 

Vierailija
74/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opettajan törmännyt siihen, että opiskelijat luulevat, että opettaja hoitaa kaikki asiat taivaan ja maan väliltä. Eihän Suomessa opettajan tehtäviin kuulu ihan kaikki. Miten sen yleensä voisi tehdä, jos luokassa on 30 opiskelijaa. Voiko siinä hoitaa kenenkään yksityisiä asioita samalla, kun opettaa muille. Itse saan palkkaa vain opetustunneilta. Omalla ajalla teen kaikki muut työt. Palkka on siis bruttona noin 2.000 euroa. 

Vierailija
75/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämäkin videolla esiintyvä opettaja joutuu tekemään lisätyötä valokuvaajana.

Ai ihan joutuu? No tietysti, jos elää muuten yli varojensa. 

Vierailija
76/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukion aineenopena palkka on 4500€ melko minimitunneilla, nettona 3000€. Aivan helposti voisi tienata yli 5000€ jos ottaisi lisää tunteja. Mutta arvostan aikaa enemmän kuin mitään muuta! Raha ei merkkaa minulle juuri mitään, mutta se merkkaa että olen 3 kk vuodesta palkallisella lomalla (päälle arkipyhät, pääsiäiset ja viikonloput jne) ja minulla on koko vuoden lukkari, jossa on 12 oppituntia (a 75 min) viikossa. Lähes aina on päiviä jolloin tunnit loppuu jo aamulla/aamupäivällä ja joskus alkaa vasta iltapäivällä. R a k a s t a n sitä että voin lenkkeillä, urheilla,  tehdä kotitöitä, suunnitella tunteja jne rauhassa. Jos joku tarjoaisi minulle 10 000€ kk palkan 816 työajalla niin en edes harkitsisi. Tämä sopii minulle ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointiani. En häpeä palkkaani lainkaan! Ja ihan se itse työ ja oppiaine on intohimoni! 

Kertoo kaiken, kun 10 000€/kk työtarjous normityöajalla ei edes houkuttele.

Oravanpyörään juuttuneet (vinkki: katso peilin) kokee jostain syystä uhaksi sen, etteivät kaikki muut juokse rahan perässä. 

Minä en tekisi kokoaikatyötä mistään summasta.  En ole opettaja. 

Vierailija
77/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja käyttää usein samoja materiaaleja useita vuosia. Sama koskee oppituntien valmistelua, vähintään sama runko säilyy vuodesta toiseen, pienellä päivityksellä pärjää pitkään. Kokoukset pyörivät samalla sabluunalla, palaverista toiseen saatetaan jauhaa samaa eikä asioissa välttämättä edetä mihinkään. Kaikkiin viesteihin ei vastata tai vastaus viipyy tai osaan kysymyksistä ei vastata. Tietokoneohjelmien ja koneiden päivityksestä koulussa vastaavat yle

No et taida tietää käytännöistä mitään. Ei säästösyistä ole mitään it-henkilöitä. Jos joutuu vaihtamaan paikkaa ja oppilaitosta, joutuu itse tekemään materiaaleja vapaa-aikana. Usko tai älä, mutta työaika ei riitä. 

JOS joutuu vaihtamaan. Kaikki ei tosiaankaan vaihda jatkuvasti, eikä tuo edellinenkään kirjoittaja väittänyt, ettei opettaja uudista tuntejaan lainkaan. 

Huomaa kyllä, että teillä joillain on kauhea hätä ja pelko siitä, että jäätte kiinni siitä, ettette teekään niin paljon työtä kuin väitätte. 

eri 

Vierailija
78/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan palkan perässä opettajaksi mene. Mulla lukion lehtorina brutto vajaa 4500 ja juuri alkanut 9 viikon loma, joten ei mitään valittamista.

Sama AMKn lehtorina. Ei valittamista.

Minä olen merkonomi. Brutto on 4800 ja vuosittain tulee palkan ja lomarahojen päälle noin 7000€ bonukset. Etätyö ja itsenäinen päätösvalta siitä miten työni hoidan. 

Vierailija
79/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja käyttää usein samoja materiaaleja useita vuosia. Sama koskee oppituntien valmistelua, vähintään sama runko säilyy vuodesta toiseen, pienellä päivityksellä pärjää pitkään. Kokoukset pyörivät samalla sabluunalla, palaverista toiseen saatetaan jauhaa samaa eikä asioissa välttämättä edetä mihinkään. Kaikkiin viesteihin ei vastata tai vastaus viipyy tai osaan kysymyksistä ei vastata. Tietokoneohjelmie

No monella opettajalla on pätkätöitä. Esimerkiksi kansalaisopistoon palkataan opettajat vain syyskuusta huhti/toukokuuhun. Kesällä ei ole töitä, eikä makseta palkkaa. Ryhmät vaihtuvat, kotossa on kilpailutus ja opettaja siirtyy firmaan, joka voitti kilpailutuksen. 

Vierailija
80/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille opettajille löydy hyväpalkkaista ja pysyvää duunia.  Esimerkiksi kansalaisopiston opettajat palkataan määräajaksi, yleensä elo/syyskuusta huhti/toukokuun loppuun. Työsuhde on siis vuodesta toiseen määräaikainen, eikä kesäajasta saa palkkaa. Usein joutuu opettamaan eri tasoista ryhmää. Kansalaisopistot esimerkiksi huolehtivat luku- ja kirjoitustaidon opetuksesta aikuisille m-m:lle. Opiskelijoilla on kaikenlaisia ongelmia ja heillä kaikilla on erityistarpeita. 

Kotoutumiskoulutuksessa taas on kilpailutus, jolloin opettajien on pakko siirtyä sen mukaan, mikä yritys/firma voittaa kilpailutuksen. Ei siinä sitten niin pitkään olla samassa paikassa. 

Kaikilla ei ole mitään lehtorin paikkaa, vaikka on sama koulutus.  

Onko tänä päivänä monikaan työsuhde pysyvä, useat joutuvat vaihtamaan paikkaa ja jopa alaakin. Kunnat säästävät monessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän