Opettajan surkea palkka
Näin tässä joku aika sitten lapsuudenystäviä ja oli mukava päivitellä, mille alalle kukakin on ajautunut/halunnut.
Olemme avoimia ja puhuimme myös rehellisesti palkoista. En voi muuta kuin hämmästellä esim: alakoulun opettajan palkkaa joka kaverillani oli noin 2000€ nettona käteen kuukaudessa. Kuka tuollasella palkalla tekee ees työtä ja vieläpä yliopistokoulutuksella. Itse olen merkonomi ja tradenomi ja palkkaa saan käteen 1200€ enemmän. Olen huomannut, että moni opettaja häpeää pientä palkkaansa, koska usein palkka kertoo työn arvostettavuudesta.
Ja hauskinta tässä on se, että tämä kyseinen oli luokan parhaimpia oppilaita aikanaan ja jos rahan mittapuulla mittaa menestymistään, niin huonoiten menestynyt tässä meidän isossa joukossa, joka kumminkin opiskellut eniten lukio ja yliopisto.
Kommentit (122)
Opettajien työ on arvokasta ja erittäin raskasta, ansaitsevat palkkansa. En itse ikinä ryhtyisi siihen nykyopettajien kokemusten mukaan.
Opettajaksi pääsee kuka vaan. Kasvatustieteet on yliopiston helpoin ala. Ne opettaa jotka ei osaa, vai miten se meni?
Olen ammatillinen opettaja. Käteen jää n. 2500 euroa kuussa, teen 80 % työaikaa ja 12 viikkoa lomaa vuodessa. Ihan jees.
Absurdia lukea valitusta tuollaisista palkoista maistereilla. Opetelkaa käyttämään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Absurdia lukea valitusta tuollaisista palkoista maistereilla. Opetelkaa käyttämään rahaa.
Osaatko itse käyttää? Ei se maisterin koulutus estä. Syystä pitää ja saa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajaksi pääsee kuka vaan. Kasvatustieteet on yliopiston helpoin ala. Ne opettaa jotka ei osaa, vai miten se meni?
No ei taida ihan kaikki päästä. Ei kauppatieteekään mikään ihme ala ole.
Tohtorin tutkintokin vaatii vain työtä ja ahkeruutta. Tietenkin myös rahoitusta.
Amiksen opettajat eivät ole kaikki maistereita.
No ei niitä opettajia arvosteta edes niiden esihenkilöt. On monelle vain välttämättömiä pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen lukion opena toimiva ystäväni tienaa kertomansa mukaan noin 5k brutto. Onhan se aikamoista, kun mullakin on yliopistotutkinto ja oma brutto on 2350.
Kuka tekee työtä yliopistokoulutuksella ja BRUTTO 2350€ .
Tutkijat
Vierailija kirjoitti:
Lukion lehtorina edessä vielä vajaa 10-V töitä. Palkka noin 5080 e / kk, työpäiviä vuodessa noin 190 kpl. Nyt alkoi 9-vk palkallinen loma. Ehdin harrastaa, mökkeillä ja matkustaa. Pian aloitan mökillä saunan ulkomaalauksen.
Olen tyytyväinen, vaikkakin työ lukiossa on muuttunut muutamassa vuodessa aivan valtavasti. Koko ajan lisää kasvattamista (tule ajoissa, työskentele tunneilla, tee kokeet, yritä edes käyttäytyä jne.), koko ajan vähemmän itse aineenopettamista korkealla tasolla, hyvä jos perusteet saa läpi.
Kuten joku ketjuun laittoi, pitäisi palkka tavallisilla työtunneilla ja lomilla kertoa noin x1.2. että vastaisi muita hommia. Vapaa-aika on tärkeää!
Tuohan kuulostaa siltä, että toimenkuva lähenee varhaiskasvattajaa, mutta palkassa on melkoinen ero.
Vierailija kirjoitti:
140 op matikkaa ja 60 op fysiikkaa + pedagogiset. Tervetuloa mun kollegaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajat eivät lue kasvatustieteitä pääaineena. Ovat omien pääaineidensa maistereita.Tekevät kyllä opettajan pedagogiset opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajat eivät lue kasvatustieteitä pääaineena. Ovat omien pääaineidensa maistereita.Tekevät kyllä opettajan pedagogiset opinnot.
Niin ja amiksen opettajista osa on käynyt ehkä ammattikorkean ja siihen opettajan pedagogiset.
Aikaisemmin pääsi amiksen opettajaksi ammattikoulun ja työkokemuksen avulla. Luultavasti kävivät vielä jonkinlaiset opettajan pedagogiset. Kotitalousopettjilla oli joku opistotason tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten videolla sanottiin niin luokanopen peruspalkka 2890€. Onko se mielestäsi hyvä palkka bruttona? Ja tämäkin videolla esiintyvä opettaja joutuu tekemään lisätyötä valokuvaajana. Monellakaan opettajalla ei ole noita lisiä ja vuosilisiä. Ja kuten tämäkin mies sanoi, että tulot on hyvät: jos on esimiehenä, vastuita, lisätöitä ja työvuosia yms. Ei muuten.
Pelkkää peruspalkkaa ei saa juuri kukaan.
No kyllä sitä ensimmäiset kahdeksan vuotta saa, ennenkuin saa sen muutaman kympin ikälisän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan lasteni ylä-asteella ja lukiossa luokanopettajille ja tärkeimpien aineiden opettajille jouluna ja keväällä 100€ lahjakortin. Kyllä se ainakin sen verran numeroon vaikuttaa, että lähes aina ylöspäin lopullisen numeron pyöristävät, vaikka tunneilla eivät aktiivisia olekaan.
Jos olisin opettaja niin kokisin tuon kyllä niin inhottavana lahjontayrityksenä, että ainakin rajatapauksissa antaisin sen alemman arvosanan.
Höpölöpöähän tuo. Ja kyllä ne numerot on paljon ennen kevätjuhlapäivää jo annettu, joten senkin vuoksi tuo höpöselitys ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Amiksen opettajat eivät ole kaikki maistereita.
Eivät olekkaan. Moni voi olla esim AMK:n käynyt ja sit siihen ammatillosen open pätevyys. Jotkut ooettajat siellä ovat elämänkoululaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillinen opettaja. Käteen jää n. 2500 euroa kuussa, teen 80 % työaikaa ja 12 viikkoa lomaa vuodessa. Ihan jees.
Semmonen kauneusvirhe, että arkipyhät on tehtävä sisään. Esim. jos vappu tiistai, viikossa on silti 37.5 työtuntia. Muuten ihan jees. Jos jaksaa ohittaa kaikenlaisten päällikköjen, esihenkilön esihenkilöiden, kuraattorien, kehittäjien ja konsulttien yms kitinät
Ei pelota, että joku saisi tietää, ettei työtä tehdä. Ahdistaa, koska joutuu tekemään niin paljon. Opetuksen aikana on paikko olla intensiivisesti mukana koko ajan. Siinä ei välillä tehdä yhtään mitään muuta. Syö kyllä ihan eri tavalla ihmistä kuin sellainen, jossa voi vähän ottaa kevyemmin. Opiskelijat/oppilaat eivät odota.... Tauoilla, kun ottaa kopioita, pitää todella juosta.