Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan surkea palkka

Vierailija
31.05.2025 |

Näin tässä joku aika sitten lapsuudenystäviä ja oli mukava päivitellä, mille alalle kukakin on ajautunut/halunnut.

Olemme avoimia ja puhuimme myös rehellisesti palkoista. En voi muuta kuin hämmästellä esim: alakoulun opettajan palkkaa joka kaverillani oli noin 2000€ nettona käteen kuukaudessa. Kuka tuollasella palkalla tekee ees työtä ja vieläpä yliopistokoulutuksella. Itse olen merkonomi ja tradenomi ja palkkaa saan käteen 1200€ enemmän. Olen huomannut, että moni opettaja häpeää pientä palkkaansa, koska usein palkka kertoo työn arvostettavuudesta. 

Ja hauskinta tässä on se, että tämä kyseinen oli luokan parhaimpia oppilaita aikanaan ja jos rahan mittapuulla mittaa menestymistään, niin huonoiten menestynyt tässä meidän isossa joukossa, joka kumminkin opiskellut eniten lukio ja yliopisto.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko opettajat uusia sairaanhoitajia, jatkuva marina huonosta palkasta ja sitten totuus on kuitenkin se, että palkka on varsin hyvä. Luokanopettaja saa ehkä 2000 e/kk nettona, mutta vuoden työaikakin on sitten varmaan 50 % siitä, mitä muissa töissä tehdään.

Kukaan ei kiellä, etteikö varhaiskasvatuksen opet (lastentarhantädit) ole huonosti palkattuja. Mutta työ on kevyttä leikkimistä, päivät lyhyitä ja lomat pitkiä.

Sama luullakseni luokanopeilla.

Vierailija
42/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukion aineenopena palkka on 4500€ melko minimitunneilla, nettona 3000€. Aivan helposti voisi tienata yli 5000€ jos ottaisi lisää tunteja. Mutta arvostan aikaa enemmän kuin mitään muuta! Raha ei merkkaa minulle juuri mitään, mutta se merkkaa että olen 3 kk vuodesta palkallisella lomalla (päälle arkipyhät, pääsiäiset ja viikonloput jne) ja minulla on koko vuoden lukkari, jossa on 12 oppituntia (a 75 min) viikossa. Lähes aina on päiviä jolloin tunnit loppuu jo aamulla/aamupäivällä ja joskus alkaa vasta iltapäivällä. R a k a s t a n sitä että voin lenkkeillä, urheilla,  tehdä kotitöitä, suunnitella tunteja jne rauhassa. Jos joku tarjoaisi minulle 10 000€ kk palkan 816 työajalla niin en edes harkitsisi. Tämä sopii minulle ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointiani. En häpeä palkkaani lainkaan! Ja ihan se itse työ ja oppiaine on intohimoni! 

Palkka ei

No nyt oli aika yksioikoisesti vedetty, että tuo tuntimäärä/kurssimäärö tarkoittaisi pari päivää töitä viikossa.  12 oppituntia viikossa tarkoittaa neljää kurssia, jokaista kolme 75 min tuntia viikossa. Aika normi määrä monesti. Isot ryhmät. Ja vaikka joinain päivinä tosiaan pääsee aiemmin ja alkaa myöhään niin yleensä nuo tunnit räjähtää lukkariin niin että kyllä siellä töissä ollaan myös pitkiä päiviä. Tämän päälle tuntien suunnittelu, kokeiden korjaaminen, esseiden korjaaminen, Wilma-viesteihin vastaaminen, tenttijöiden töiden korjaaminen, yo-valvonnat, tiimikokoukset jne. Ei open työ todellakaan oo pelkät oppitunnit! Mutta yhtä kaikki nautin tästä ja siitä että ei tarvi olla joka päivä 8-16 työpaikalla vaan tuntien ulkopuolisen työajan ja kaiken muun saa rytmittää itse, se on vapauttavaa! :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko opettajat uusia sairaanhoitajia, jatkuva marina huonosta palkasta ja sitten totuus on kuitenkin se, että palkka on varsin hyvä. Luokanopettaja saa ehkä 2000 e/kk nettona, mutta vuoden työaikakin on sitten varmaan 50 % siitä, mitä muissa töissä tehdään.

Aloittelevan opettajan osa on surkea, koska ura koostuu määräaikaisuuksista, työttömyyskorvauksesta, eikä ole kokemuslisiä eikä lisätunteja.

Ja monilla paikkakunnilla ei sitä vakivirkaa saa millään!

Vierailija
44/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiellä, etteikö varhaiskasvatuksen opet (lastentarhantädit) ole huonosti palkattuja. Mutta työ on kevyttä leikkimistä, päivät lyhyitä ja lomat pitkiä.

Sama luullakseni luokanopeilla.

Jos työ on kurahaalareiden pukemista ja kirjojen ääneen lukemista lapsille, miksi siitä pitäisi maksaa edes kolmea tonnia kuussa?

Vierailija
45/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna pari markkaa ostaisin  ruokaa.

Ostaisit kuitenkin kaljaa

Vierailija
46/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan 3617 euroa netto. 

Suunnilleen samoihin menee mullakin nettopalkka. Lukion lehtori olen ja vähän alle 6000 brutto. Pidän sitä hyvinkin kilpailukykyisenä  palkkana, varsinkin, kun vielä huomioidaan 20 tunnin viikkotyömäärä ja runsaat lomat ( 3,5 kk vuodessa).

Vierailija
47/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien palkkahaitari on iso. Ensin on peruspalkka ja siinäkin on välys riippuen kouluasteesta ja kelpoisuuksista. Sitten kunnissa maksetaan erinäisiä lisiä päälle eri tavalla. Ikälisät kertyy lukiossa etupainotteisemmin kuin peruskoulun puolella, joten lukiossa opettajan peruspalkka nousee selvästi suuremmaksi lähtöön verrattuna kuin peruskoulussa. Sitten on vielä se opetusvelvollisuus eli paljonko tunteja pitää peruspalkkaa vastaan opettaa ja sen mukaan sitten mahdollisten ylituntien palkka. 

Esimerkiksi itse olen tehnyt opettajan työtä 9 vuotta yläkoulussa ja palkkani nyt toukokuussa oli joku noin 4550 Euroa. Seuraava ikälisä tulee 10v., sitten 15v. ja viimeinen 20v. Nämä on kaikki 6%, mutta se kohdistuu vain peruspalkkaan, mutta silti kyse on merkittävästä noususta. Ylitunnit tulee aina samalla hinnalla. Opetusvelvollisuuteni on 21, mutta opetustunteja on 28 eli teen todella paljon töitä ja olen tosi uuvuksissa. Ylitunteja ei kaikissa kouluissa ole edes mahdollisuus saada näin paljoa kuin meillä ja itsekään en haluaisi tätä määrää, mutta ei ole vaihtoehtoja.

En nyt jaksa kaivaa palkkakuittia, mutta se menee jotenkin näin:

Peruspalkka 3176

Kaksi ikälisää 220 (peruspalkkaan 4% ja 3%)

Tuloksellisuuslisä, tva (maksetaan meillä kaikille) 250

Ylitunnit 134*7

Elän palkallani ihan hyvin, mutta olen tehnyt myös muita töitä eläessäni ja tienasin jo yksityisellä tällä koulutuksella yhtä paljon vuonna 2010. Itseasiassa hiukan enemmän, kun sain bonuksia pari kertaa vuodessa. Lomat oli siellä heikommat, mutta työpäivät leppoisampia ja en kyllä ollut siellä koskaan niin uupunut kuin nyt esimerkiksi näin toukokuulla.

Vierailija
48/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta esim. kirjastoissa on hyvät palkat siitä, että istutaan ja surfataan netissä. Ei ole oikein onnistunut julkisen sektorin palkkapolitiikka. Ottaisin vaikka kirjastoista ja antaisin opettajille palkankorotuksen.

Vierailija
49/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opetan kansalaisopistossa ja olen saanut sieltä opetusta vain 16 tuntia viikko. Palkka on käteen jotain 1500 tai vähän enemmän nettona. Riippuu siitä, onko palkattomia päiviä eli arkipyhiä tai opiskelijoilla lomia. Silloin en saa lainkaan palkkaa.  Kesäajalta en saa lainkaan pakkaa. Menin aikoinani tähän paikkaan töihin ja silloin oli tunteja viikossa 20. Yhtäkkiä pomo ilmoitti, että jossakin muualla tarvitaan tunteja ja ne otettiin minulta pois. Teen työtäni yksinäni jossain sivupisteessä, eikä ole oikein mitään materiaaliakaan. Teen materiaalia sitten vapaa-aikanani. On ryhmä, joka on lukutaidottomille, jossa on tosi heikkoja opiskelijoita. Muissa ryhmissä opiskelijoita on yli 30 yhdessä.  Toki kyseessä on aikuiset.

Vierailija
50/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien palkat on yksi viidakko.

On peruspalkkaa, ikälisää, ylityötunteja, luokan ja ryhmänohjaajan palkkiota, henkilökohtaista lisää, aineistolisää (esim fyke labrat), riippuen siitä, mikä on työsopimus, kouluaste ja sektori (valtiomvaimkunta vai yksityinen).

itsellä lukiossa peruspalkka on noin 3700e, mutta säännölliset lisät ja henkilökohtainen suoriutuminen huomioiden palkkanauhan eka numero on 5. Ei valittamista.

Vierailija
51/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta esim. kirjastoissa on hyvät palkat siitä, että istutaan ja surfataan netissä. Ei ole oikein onnistunut julkisen sektorin palkkapolitiikka. Ottaisin vaikka kirjastoista ja antaisin opettajille palkankorotuksen.

Osa julkisen sektorin "työpaikoista" on suojatyöpaikkoja, palkka juoksee, mutta kyse ei ole työnteosta. Kirjasto on varmaan tällainen, mutta on niitä suojatyöläisiä virastoissakin. 

Vierailija
52/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa julkisen sektorin "työpaikoista" on suojatyöpaikkoja, palkka juoksee, mutta kyse ei ole työnteosta. Kirjasto on varmaan tällainen, mutta on niitä suojatyöläisiä virastoissakin. 

Miten ihmeessä kirjastoissa ei olisi oikeita töitä? Kannattaa joskus käyttää kirjaston informaatiopalvelua jos ei ymmärrä, mitä siellä työkseen tehdään.

Vierailija
53/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat tekevät tärkeää työtä, mutta välillä heidän juttujaan kuunnellessa tulee olo, että heillä on aika outo ja epärealistinen käsitys muiden alojen palkkatasosta ja työehdoista.

Vierailija
54/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat tekevät tärkeää työtä, mutta välillä heidän juttujaan kuunnellessa tulee olo, että heillä on aika outo ja epärealistinen käsitys muiden alojen palkkatasosta ja työehdoista.

Sellainen on kyllä hassua. Kyllä mulla opettajana on läheisiä jotka ovat ihan muilla aloilla ja koiden työkuviot tiedän aika hyvin. Itse ainakin kuvittelen tietäväni oman työni plussat ja miinukset aika hyvin. Ja sen verran plussan puolella ollaan että en todellakaan ole alaa vaihtamassa vaikka ne miinukset välillä onkin todella pitkiä. 

Vierailija
55/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kirjastoissa ei olisi oikeita töitä? Kannattaa joskus käyttää kirjaston informaatiopalvelua jos ei ymmärrä, mitä siellä työkseen tehdään.

Kirjastossa saa olla kyllä joka alan asiantuntija pienellä palkalla. Se tiskillä istuminen ja hyllytys on se pienin osa työstä. Yleensä ihmiset, jotka kritisoivat kirjaston töitä helpoiksi ja suojatyöpaikoiksi, ovat niitä jotka kirjaston palveluita käyttävät vähiten ja ymmärrys kirjastosta on pyöreä nolla :D 

Vierailija
56/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajankaan työ ole pelkästään opettamista. On paljon muutakin kuten materiaalin tekemistä ja hankkimista, kokouksissa käymistä, viesteihin vastaamista, paikkojen ja materiaalien järjestelyä, tuntien valmistelua, tietokoneohjelmien ja tietokoneiden päivitystä, kopiokoneiden värikasettien vaihtamista, opiskelijoiden neovomista ja auttamista yksityisongelmissa. 

Vierailija
57/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi opettajan palkka on noussut. Minun ensimmäiset palkat olivat noin 9000 mk (n. 1500€) kuukaudessa bruttona. Nykyään jo pelkkä peruspalkka puolet isompi eli 3000€. Toki lisistä on koko ajan nipistetty.

Vierailija
58/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan lasteni ylä-asteella ja lukiossa luokanopettajille ja tärkeimpien aineiden opettajille jouluna ja keväällä 100€ lahjakortin. Kyllä se ainakin sen verran numeroon vaikuttaa, että lähes aina ylöspäin lopullisen numeron pyöristävät, vaikka tunneilla eivät aktiivisia olekaan.

Jos olisin opettaja niin kokisin tuon kyllä niin inhottavana lahjontayrityksenä, että ainakin rajatapauksissa antaisin sen alemman arvosanan. 

Vierailija
59/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen julkinen talous ei kovin helposti kohene. Syöksykierre jatkuu. Varmaan kaikki vastuulliset kansalaiset ymmärtävät, että tulevaisuuden kannalta koulu on tärkeämpi kuin kirjalainaamo. Valintoja on pakko tehdä. Tekoäly on jo nyt pätevämpi antamaan vastauksia kuin kirjaston "informaatiopalvelu". Suurin osa kirjoista löytyy jatkossa verkon kautta. Ei voi olla, että kirjastot ovat yliresurssoituja ja kouluissa säästetään. Olen ollut molemmissa "töissä", mutta vain toisessa tehtiin oikeaa työtä.

Vierailija
60/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukion aineenopena palkka on 4500€ melko minimitunneilla, nettona 3000€. Aivan helposti voisi tienata yli 5000€ jos ottaisi lisää tunteja. Mutta arvostan aikaa enemmän kuin mitään muuta! Raha ei merkkaa minulle juuri mitään, mutta se merkkaa että olen 3 kk vuodesta palkallisella lomalla (päälle arkipyhät, pääsiäiset ja viikonloput jne) ja minulla on koko vuoden lukkari, jossa on 12 oppituntia (a 75 min) viikossa. Lähes aina on päiviä jolloin tunnit loppuu jo aamulla/aamupäivällä ja joskus alkaa vasta iltapäivällä. R a k a s t a n sitä että voin lenkkeillä, urheilla,  tehdä kotitöitä, suunnitella tunteja jne rauhassa. Jos joku tarjoaisi minulle 10 000€ kk palkan 816 työajalla niin en edes harkitsisi. Tämä sopii minulle ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointiani. En häpeä palkkaani lainkaan! Ja ihan se itse työ ja oppiaine on intohimoni! 

Palkka ei

Ja ajattelet, että tällä joku suostuisi opetyötä tekemään? Tekisitkö itse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan