Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan surkea palkka

Vierailija
31.05.2025 |

Näin tässä joku aika sitten lapsuudenystäviä ja oli mukava päivitellä, mille alalle kukakin on ajautunut/halunnut.

Olemme avoimia ja puhuimme myös rehellisesti palkoista. En voi muuta kuin hämmästellä esim: alakoulun opettajan palkkaa joka kaverillani oli noin 2000€ nettona käteen kuukaudessa. Kuka tuollasella palkalla tekee ees työtä ja vieläpä yliopistokoulutuksella. Itse olen merkonomi ja tradenomi ja palkkaa saan käteen 1200€ enemmän. Olen huomannut, että moni opettaja häpeää pientä palkkaansa, koska usein palkka kertoo työn arvostettavuudesta. 

Ja hauskinta tässä on se, että tämä kyseinen oli luokan parhaimpia oppilaita aikanaan ja jos rahan mittapuulla mittaa menestymistään, niin huonoiten menestynyt tässä meidän isossa joukossa, joka kumminkin opiskellut eniten lukio ja yliopisto.

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten videolla sanottiin niin luokanopen peruspalkka 2890€. Onko se mielestäsi hyvä palkka bruttona? Ja tämäkin videolla esiintyvä opettaja joutuu tekemään lisätyötä valokuvaajana. Monellakaan opettajalla ei ole noita lisiä ja vuosilisiä. Ja kuten tämäkin mies sanoi, että tulot on hyvät: jos on esimiehenä, vastuita, lisätöitä ja työvuosia yms. Ei muuten. 

Työtuntien määrä viikossa/vuodessa.

Vierailija
22/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Mutta tiedoksi, että olen yläkoulun opettaja, tienaan karvan yli 5000 euroa kuussa ja nyt olen 9 vkon kesälomalla. Ei valittamista. Lisäksi tykkään työstäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on hyvät palkat ainakin kaupan alaan verrattuna. Mistä töistä merkonomi/tradenomi muka tienaa noin paljon? Itse olen tradenomi ja maisteri kaupan alalla ja saan vain hieman yli 3000 € bruttona. 

Vierailija
24/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli epäpätevänä open sijaisena tuntipalkka 20 euroa tunti. Ja se nyt siis on alin mitä opelle voi maksaa. 

Vierailija
25/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukion aineenopena palkka on 4500€ melko minimitunneilla, nettona 3000€. Aivan helposti voisi tienata yli 5000€ jos ottaisi lisää tunteja. Mutta arvostan aikaa enemmän kuin mitään muuta! Raha ei merkkaa minulle juuri mitään, mutta se merkkaa että olen 3 kk vuodesta palkallisella lomalla (päälle arkipyhät, pääsiäiset ja viikonloput jne) ja minulla on koko vuoden lukkari, jossa on 12 oppituntia (a 75 min) viikossa. Lähes aina on päiviä jolloin tunnit loppuu jo aamulla/aamupäivällä ja joskus alkaa vasta iltapäivällä. R a k a s t a n sitä että voin lenkkeillä, urheilla,  tehdä kotitöitä, suunnitella tunteja jne rauhassa. Jos joku tarjoaisi minulle 10 000€ kk palkan 816 työajalla niin en edes harkitsisi. Tämä sopii minulle ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointiani. En häpeä palkkaani lainkaan! Ja ihan se itse työ ja oppiaine on intohimoni! 

Palkka ei ole missään suhteessa työhön, jos viikossa tekee pari päivää töitä. Puolet pois opettajien palkoista ja lomilla pitämään oppilaille harrastuspiirejä tai preppauskursseja. 

Vierailija
26/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun koeltenope brutto 5200€, joten ei valittamista. 

#loma alkoi 😊

Vierailija
27/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mitä kukin arvostaa. Opettajana 3800 €/kk ja 12 viikkoa lomaa vuodessa. En valita.

Useimmiten kadehditaan opettajan pitkiä lomia. Tiedän aina milloin on loma, viikot 10 ja 42 ja joulun aikaan 2 viikkoa lomaa ja kesällä 8 viikon loma. Tämä on todella ihanaa. 

Akut latautuu riittävästi loma-aikoina ja jaksaa työssä. Rakastan omaa työtäni.

Vierailija
28/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sitten aika lopettaa marinat opettajien lyhyistä työpäivistä, helposta työstä ja pitkistä lomista, kun täällä melkein yksimielisesti auotaan päätä paskasta palkasta? Kompensoituisikohan se sitten sillä?

Vierailija
29/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on tiedossa ennen opiskelemaan lähtöä. En itsekään valinnut alaani palkan perusteella - olen väitellyt ja bruttopalkkani on alle 4 tonnia.

Vierailija
30/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te "rikkaat" ette tiedä mitään huonoista palkoista. Menkää täältä pois elvistelemästä ja kiusaamasta köyhiä!!!

Vierailija
31/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ja mä voisin mennä kehumaan vanhoille koulukavereille et mä olen laitoshuoltaja ja jos rahan tulo jatkuu koko vuoden samaan malliin,niin saattaa lähelle 50 000e vuorotyöstä tulla palkkaa tänä vuonna. No aika varmasti,kesän lopussa taas nousee palkka. Omakotitalo Uudellamaalla ja uusi hybridi alla. Ihan mukavastihan tässä menee. Tosin en ole missään somessa ja nimi muuttu avioliiton mukana,et ei ne helposti löydä mua luokkakokouksiin.

Vierailija
32/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölö hölö. Täysin seuraamaton työ ennen kuin saadaan ne kamerat turvallisuudenkin vuoksi.

Opettaja työ 😄

Vierailija
33/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon, että opettajat tekevät töitä vajaa 9 kk vuodessa, mutta saavat palkan 12 kuukaudelta.

Vierailija
34/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa huomioon, että opettajat tekevät töitä vajaa 9 kk vuodessa, mutta saavat palkan 12 kuukaudelta.

Elokuun alusta toukokuun loppuun. Ja kesälläkin. 

Vierailija
35/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppinen lukion opena toimiva ystäväni tienaa kertomansa mukaan noin 5k brutto. Onhan se aikamoista, kun mullakin on yliopistotutkinto ja oma brutto on 2350.

Kuka tekee työtä yliopistokoulutuksella ja BRUTTO 2350€ . 

No minä teen. Miestä ei ole. 

Vierailija
36/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppinen lukion opena toimiva ystäväni tienaa kertomansa mukaan noin 5k brutto. Onhan se aikamoista, kun mullakin on yliopistotutkinto ja oma brutto on 2350.

Mahtaa olla muuten palkitseva työ, kun haluat tehdä sitä noin huonolla palkalla.

Tuohan on ihan normaali palkka. Opettajat ehtivät pitkillä lomilla tekemään myös 2 työtä jota monella ei ole mahdollista tehdä. Opettavat usein myös kansalaisopistossa. 

Vierailija
37/122 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli epäpätevänä open sijaisena tuntipalkka 20 euroa tunti. Ja se nyt siis on alin mitä opelle voi maksaa. 

Hyvä. En koskaan tule saamaan tuollaista tuntipalkkaa kuin sunnuntai työstä

Vierailija
38/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion lehtorina edessä vielä vajaa 10-V töitä. Palkka noin 5080 e / kk, työpäiviä vuodessa noin 190 kpl. Nyt alkoi 9-vk palkallinen loma. Ehdin harrastaa, mökkeillä ja matkustaa. Pian aloitan mökillä saunan ulkomaalauksen.

Olen tyytyväinen, vaikkakin työ lukiossa on muuttunut muutamassa vuodessa aivan valtavasti. Koko ajan lisää kasvattamista (tule ajoissa, työskentele tunneilla, tee kokeet, yritä edes käyttäytyä jne.), koko ajan vähemmän itse aineenopettamista korkealla tasolla, hyvä jos perusteet saa läpi.

Kuten joku ketjuun laittoi, pitäisi palkka tavallisilla työtunneilla ja lomilla kertoa noin x1.2. että vastaisi muita hommia. Vapaa-aika on tärkeää!

Vierailija
39/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee työtä yliopistokoulutuksella ja BRUTTO 2350€ . 

No minä teen. Miestä ei ole. 

Miksi ei ole miestä? Miehen ylläpitäminen on tärkeä osa elämää!

Vierailija
40/122 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opettajat uusia sairaanhoitajia, jatkuva marina huonosta palkasta ja sitten totuus on kuitenkin se, että palkka on varsin hyvä. Luokanopettaja saa ehkä 2000 e/kk nettona, mutta vuoden työaikakin on sitten varmaan 50 % siitä, mitä muissa töissä tehdään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan